Mijn afgod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 18:17

Hey,
een afgod is naar mijn idee iets waar je hart naar uitgaat.
Voor mij is het niet alleen mijn auto maar ook motor en uitgaan.
Hier breng ik mijn tijd mee door. Tijd waar ik heel veel andere dingen mee zou moeten doen voor God. Tijd die ik van God krijg. Kostbare tijd die andere mensen niet hebben en die ik in de dikke shit laat zakken.Ik geef het toe ik heb mijn afgoden.......

Denk goed na voor je jou (af)God kiest. Wat begeer je?
Waar wil jij je tijd mee "volmaken"? Auto poetsen, rondje rijden auto poetsen?

Ik heb gekozen en het bevalt me wel maar of het goed is??
http://nl.msnusers.com/Mantalovers/kees ... manta.msnw
voor kijkje naar mijn afgod
of kijk hier:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5666
Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 mei 2004 17:29

Een aantal jaren geleden werd ik gebeld door een boekverkoper. Hij had een schitterende partij "oude schrijvers" binnengekregen. Ik was nieuwsgierig hoe hij aan deze uitzonderlijk mooie partij zeldzame werken gekomen was. Het bleek te zijn van een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Die had bevonden dat zijn boeken afgoden voor hem gworden waren. Hij verkocht ze en kocht er een nieuwe auto van........ :lol:
Nu staan er veel van die mooie werken hier bij me. Neuh, niet als afgod, tenminste ze zijn nog niet uit elkaar gevallen..... Dagon :shock:
Dat kan dus ook nog. En dan kan zelfs een oude Bijbel een afgod zijn. Of een zwart pak. En ga zo maar door......................
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 18:58

Je kunt ze natuurlijk ook verafgoden terwijl ze netjes in de kast staan.. :wink:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 mei 2004 19:00

Dat zie je vaak, allerlei "behoudende" mensen die van alles dat ze "werelds" vinden al zeer snel als afgod bestempelen terwijl ze vaak niet door hebben dat de regels die ze zelf hanteren ook als een soort van afgod gezien kunnen worden.
Het gaat ze om de regels en niet om het geloof. (dit geld uiteraard niet voor elk "behoudend"persoon)
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 mei 2004 19:16

Aragorn schreef:

Je kunt ze natuurlijk ook verafgoden terwijl ze netjes in de kast staan..

Ja je hebt gelijk. Doe ik dat? :oops: Reden om mezelf weer eens nauw te onderzoeken :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 19:19

Tja, ik weet ook niet wanneer iets precies verafgoden is... :roll:

Muziek is een redelijk grote hobby van me, maar verafgood ik m'n cd-collectie? Geen idee eigenlijk..

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 mei 2004 19:23

Aragorn schreef:Tja, ik weet ook niet wanneer iets precies verafgoden is... :roll:

Muziek is een redelijk grote hobby van me, maar verafgood ik m'n cd-collectie? Geen idee eigenlijk..

Is refowebben ook niet een afgod voor je :wink:
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 19:25

Whahaha... :lol:

Who knows... :)

selfmindead4ever

Berichtdoor selfmindead4ever » 24 mei 2004 20:39

Muziek
Concerten

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 mei 2004 11:22

Als iedereen bij zichzelf eerlijk zou nagaan of hij/zij een afgod heeft, dan denk ik dat er maar weinig mensen zijn die geen afgod hebben.
Een afgod kan zoveel dingen zijn. Een afgod is eigenlijk iets 'waar je je hart op zet'.
Voor mij is mijn vriend een afgod. Ik stel hem boven God. Als God tegen mij zou zeggen, dat Hij wil, dat ik onze relatie beeindig, dan zou ik dat niet doen.
Ik denk dat voor heel veel mensen een verslaving zoals bijvoorbeeld roken ook een afgod is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:31

Acire schreef:
caprice schreef:
Rudolf Meuser schreef:Alles wat je verkiest boven God is een afgod. Dat kan van alles zijn.

Juist.

Ga voor jezelf na: Wie stel ik op de eerste plaats? God of iets/iemand anders?

Wat hierboven staat is mijns inziens helemaal waar, maar voor mij vaak niet concreet genoeg.
Voor mezelf heb ik dan de vraag: Wat houd mij ervan af om tijd voor God te hebben?
Immers.. iedereen weet dat God het belangrijkst voor je moet zijn, en waarsch. heeft iedereen dat als ideaal. Maar om het concreet te maken zou ik me afvragen wat houd mij ervan af om tijd voor God te hebben!!

Dat betekent dus dat je de hele dag in de Bijbel zit te lezen.
Dat lijkt me niet correct. je moet gewoon in het leven blijven staan. Verkies geen dingen boven God. Heb Hem liever dan alle andere dingen, dan wordt het vanzelf zo dat je niets boven God verkiest.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:35

Idd, je hebt ook nog de taak hier op de aarde om de aarde te bebouwen en te bewaren.

Terug naar “Archief”