Erfzonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 09:50

Goeie reactie Zeeg!

Ik vind dit zeer moeilijke materie. In hoeverre kun je nu zeggen dat door Adams zonde het hele menselijke geslacht de dood verdiend heeft? Kunnen wij er wat aan doen dat Adam gezondigd heeft?
In die zin is er volgens mij wel een soortement 'erfzonde'. Schuld, omdat Adam toen God ongehoorzaam is geweest.
Maar God belooft ook dat als je in Hem gelooft niet verloren zal gaan! Dus heb je dezelfde situatie als in Ez. 18. Als je niet wandelt in de zonde van je vader Adam en in Hem gelooft, zul je niet voor Adams zonde gestraft worden!
Er is één verschil: Adam had het vermogen om niet te zondigen, wij hebben dit niet. Gelukkig dat God ons wil helpen!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 09:54

kootje schreef:Goeie reactie Zeeg!

Kunnen wij er wat aan doen dat Adam gezondigd heeft?

Ik vraag me hier altijd bij af......hadden wij in Adams plaats niet precies hetzelfde zeggen....en dan moet ik dus zeggen ja!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:09

Ikke21 schreef:
kootje schreef:Goeie reactie Zeeg!

Kunnen wij er wat aan doen dat Adam gezondigd heeft?

Ik vraag me hier altijd bij af......hadden wij in Adams plaats niet precies hetzelfde zeggen....en dan moet ik dus zeggen ja!!

Ik vind het altijd een zwak argument om te zeggen: 'had jij 't beter gedaan?' We waren toen volmaakt en konden dus staande blijven! Gods besluit doet daar niks toe of af, daar wisten we niks van af!
In de Bijbel staat dat wij ín Adam gezondigd hebben, dus wij hebben er toch min of meer bij mee gedaan?

Rom. 5:12
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Hoe moet je dit dus precies verstaan?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:15

Eigenlijk stel jij je hier dus beter op dan Adam.....want jij zegt, we hoefde niet te zondigen, dus eigenlijk komt het erop neer dat je het waarschijnlijk niet gedaan zou hebben!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:20

Ikke21 schreef:Eigenlijk stel jij je hier dus beter op dan Adam.....want jij zegt, we hoefde niet te zondigen, dus eigenlijk komt het erop neer dat je het waarschijnlijk niet gedaan zou hebben!!

Hoho, dat zeg ik niet! Als ik in de positie van Adam had gestaan, sta ik dus op gelijke hoogte met Adam, en niet erboven!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:20

oke.....maar waarom zeg je dan, we waren volmaakt dus konden beter?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:26

Ikke21 schreef:oke.....maar waarom zeg je dan, we waren volmaakt dus konden beter?

Ik heb het idee dat je als volgt redeneert: God had besloten de mens te laten vallen, dus.... Adam kon er niet zoveel aan doen!

We konden WEL beter! God had de mens toch de kracht gegeven dat hij staande kon blijven, maar helaas... :cry:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:31

kootje schreef:
Ikke21 schreef:oke.....maar waarom zeg je dan, we waren volmaakt dus konden beter?

Ik heb het idee dat je als volgt redeneert: God had besloten de mens te laten vallen, dus.... Adam kon er niet zoveel aan doen!

We konden WEL beter! God had de mens toch de kracht gegeven dat hij staande kon blijven, maar helaas... :cry:

Zo is mijn redenatie dus niet!! Ik vroeg me alleen af of wij beter zouden doen en dan kom ik dus bij mezelf dat ik precies hetzelfde had gedaan als Adam, de slang is listig, je ziet het nu toch ook op deze wereld, hoe vaak laten wij ons verleiden om verkeerde dingen te doen....!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:33

Ikke21 schreef:
kootje schreef:

Zo is mijn redenatie dus niet!! Ik vroeg me alleen af of wij beter zouden doen en dan kom ik dus bij mezelf dat ik precies hetzelfde had gedaan als Adam, de slang is listig, je ziet het nu toch ook op deze wereld, hoe vaak laten wij ons verleiden om verkeerde dingen te doen....!!

Jij gooit twee dingen door elkaar! Toen, in de staat der rechtheid, waren wij volmaakt, dus konden we staande blijven. In het heden zijn we tot alle boosheid geneigd, dus kun je dit niet met elkaar vergelijken!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:40

oke.....maar in het Paradijs werd Eva ook verleidt door de slang, en de slang was listig.....

En die slang is nu nog steeds listig en verleidt ons nog steeds.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:44

Ikke21 schreef:oke.....maar in het Paradijs werd Eva ook verleidt door de slang, en de slang was listig.....

En die slang is nu nog steeds listig en verleidt ons nog steeds.

Ik heb een vraag aan je:
Denk je dat Adam en Eva staande konden blijven?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:45

Ik denk wel dat ze dat gekent hadden ja, want God heeft de mens goed en naar Zijn beeld geschapen!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:49

Ikke21 schreef:Ik denk wel dat ze dat gekent hadden ja, want God heeft de mens goed en naar Zijn beeld geschapen!!

Dus wij hadden in hun plaats ook staande kunnen blijven?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:52

Ja oke daar ben ik het mee eens.

Maar dit alles staat toch vast in Gods wijze besluit?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 09 mei 2003 10:58

Ikke21 schreef:Ja oke daar ben ik het mee eens.

Maar dit alles staat toch vast in Gods wijze besluit?

Dat besluit heeft geen enkele invloed op het geheel. Adam wist niets van dit besluit af. Zo weten ook wij van dit besluit niets. Stel dat jij je baas uitscheld, kun je zeggen: "ja, God heeft dit besloten". Voel je dat het besluit niets toe of af doet. Dat besluit is voor ons mensen onbekend.

Maar nu terug naar hetgeen ik vroeg: "In hoeverre staan wij schuldig aan die zonde van Adam?" Hoe moet je verstaan 'in hem gezondigd te hebben', is dit actief of passief, kun je bij laatstgenoemde nog wel van een rechtvaardige God spreken?

Terug naar “Archief”