Weg uit je kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 11:38

Ok... ik hoor vaak het argument: God heeft jou in een bepaalde kerk geplaatst... dat is jou plekje, daar moet je dus, zolang de leer niet tegen de bijbel ingaat, blijven.

Wat vinden jullie van deze redenering?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 11:46

Marnix schreef:Ok... ik hoor vaak het argument: God heeft jou in een bepaalde kerk geplaatst... dat is jou plekje, daar moet je dus, zolang de leer niet tegen de bijbel ingaat, blijven.

onzin, God heeft je in een gezin geplaatst. NIet in een kerk.
De meeste bewegingen in de bijbel komen doordat God juist iemand wegroept uit zijn plaats. Bij Abraham zie je dat heel expliciet bijvoorbeeld!Verlaat je huis, verlaat je land en ga naar het land dat ik je wijzen zal!

Sommigen moeten tijdelijk weg, denk aan Mozes! Hij moest weg uit zijn volk om zich klaar te maken om het volk te bevrijden. Toppie toch? goed geregeld.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 26 mar 2004 11:50

Marnix schreef:Ok... ik hoor vaak het argument: God heeft jou in een bepaalde kerk geplaatst... dat is jou plekje, daar moet je dus, zolang de leer niet tegen de bijbel ingaat, blijven.

Ik vind dat je dan eerst echt moeten weten óf God je daar wel heeft geplaatst, en dat je niet door de keuzes van familie/gezins/jezelf daar in die kerk bent. Onze eigen keuzes kunnen namelijk wel eens voor Gods wil worden aangezien, en andersom.

Ik vind dat sommige mensen echt te snel deze stelling in de mond nemen; misschien alleen om het voor zichzelf makkelijker te maken en geen veranderingen te willen in hun leven. ''Wat zal oom/broer/buurvrouw/leraar/werkgever/gemeenteleden/ds wel niet denken als ik naar een andere gemeente ga, omdat God mij dat door Zijn Woord en gebed duidelijk heeft gemaakt?!'' :roll:

En: ik denk dat kerken echt niet zo snel toegeven als je zegt dat hun leer tegen de bijbel ingaat. Ze zullen altijd wel -omdat ze er zelf zo van overtuigd zijn- mensen in de kerk kunnen houden met ingewikkelde theologische verhalen waardoor ze alles kunnen verhalen op de bijbel, want als je zou willen zou je teksten kunnen misbruiken, en dan kan alles wel op de bijbel gegrond worden. En ben je daar gevoelig voor, huppakee, en je zit in een kerk die niet strookt met de bijbel. :cry:

Eq.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 12:16

:) Okeej... mijn ouders gebruiken dat argument vaak... en ik ben het niet met ze eens hoor... ik was alleen benieuwd hoe mensen daar hier tegenaan kijken... Zijn er hier mensen uit de reofrmatorische/traditionele hoek die het wel met de stelling eens zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 mar 2004 12:22

Raido schreef:Hey acire ... waar kerk je nu?

Nederlands Hervormd....
Waarom vraag je dat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 12:40

gewoon een vraag
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mar 2004 13:23

@mic schreef:kben ook een paar keer in de GG in a'foort geweest en vond er persoonlijk weinig aan. kvond Visser niet echt geweldig. ER zit wel een leuke baptistengemeente in a'foort, ergens in zo'n behoorlijk nieuwe school.

Oh.. ff voor de duidelijkheid: mijn ouders wonen niet in Amersfoort. En ik ga bijna elk weekend naar mijn ouders...
Ds. Visscher vind ik juist best wel goed!

Misschien ben ik een beetje dom, maar wat houd een baptistengemeente in? kHEb er wel van gehoord hoor, maar ik heb geen idee welke leer hun aanhangen.. Kan je daar wat meer over zeggen??

Aragorn, ik ben het wel met je eens dat er in de GerGem de laatste tijd sprake is van twee stromingen...
Mijn ouders zitten dus in zo'n 'strenge stroming'... :wink: richting GerGeminNed.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 26 mar 2004 16:07

Loslaten van een kerk is ook het loslaten van 'van je geboorte af' - gewoonten en tradities. Zelf ben ik er ook door heen gegaan, en het is niet makkelijk. En natuurlijk niet te vergeten de emotionele reacties die op je los gelaten worden zoals' God heeft je in deze kerk geplaatst' etc. Daarna komt het je invoegen in het 'huisgezin' van God. Vond ik erg moeilijk, vooral omdat je met de neus op je eigen gewoonten gedrukt wordt en ik er achter kwam dat veel van mijn 'kerkelijke' gewoonten niet bijbels zijn. Het heeft mijn leven op de kop gezet. Nu ben ik erg blij met de grote stap die ik destijds genomen heb. Nu weet ik dat ik degene ben waar aan gevraagd zal worden: Heb je MIJ liefgehad??? en niet 'welke kerk ben je lid geweest'. Het doel van mijn leven is veranderd van 'het instituut kerk' naar 'wat wil God dat ik met mijn leven doe'.

Terug naar “Archief”