Anne22 schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat er in het OT bijna nooit op een andere manier over verkiezing gesproken wordt. In het NT is dat anders.
Dat is voor mij nog maar de vraag. Ik heb in het topic over de DL hier e.e.a. over gezegd dus ik zal dat niet allemaal herhalen, maar zoals @Mic al zei kun je veel NT teksten over de uitverkiezing wel degelijk lezen in het licht van de OT uitverkiezing.
Anne22 schreef:]Hoe verklaar je anders een tekst als deze:
2 Thessalonica 2:13 'Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid'
.
Allereerst moet je hierbij opmerken dat het uitverkoren zijn hier goed kan slaan op een groep en niet per definitie individueel verstaan moet worden. Daarnaast kun je natuurlijk de vraag stellen of dat wat hier van de medebroeders gezegd wordt ook niet over de Joden gezegd zou kunnen worden. Hun uitverkiezing had ook ten doel hen zalig te maken. Als dat niet gebeurde dan lag dat aan hen en niet aan God.
Ik denk dat het goed is het hele idee van uitverkiezing eens te bezien vanuit de OT-context. De schrijvers van het NT zijn nl. allemaal uiterst vertrouwd met deze context. Bij het woord uitverkiezen zouden ze hoogstwaarschijnlijk denken aan het OT omdat dat hun bijbel was. De opstellers van de DL zien ook dat er een doorgaande lijn moet liggen maar projecteren vervolgens een uuitverkiezingsleer die in wezen niet in hte OT terug te vinden is wel op het OT. Ik vraga me af of het niet eerlijker is de uitverkiezing zoals deze in het NT voorkomt te benaderen vanuit het OT gedachtengoed. Het alternatief is dat je een breuk verondersteld tussen OT en NT en dat is nou net iets waar veel 'gereformeerden' niet aan willen.
Anne22 schreef:]Het verbond is met de komst van Christus verbreed. Zie daarvoor Jesaja 49: 'Verder zeide Hij: Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde.' Ook het kernhoofdstuk uit Romeinen 11 wijst daarop.
Absoluut. Helemaal mee eens.
Anne22 schreef:]Je spreekt zo nadrukkelijk over het OT. Wat is jouw visie op het verbond in het NT dan?
Ik spreek nadrukkelijk over het OT omdat jij het OT aanhaalde als bewijs voor jouw stelling. Ik stelde daar wat vraagtekens bij. Voor een uitgewerkte NT verbondsleer ben je bij mij niet aan het juiste adres. Ik heb daar wel wat ideeën over maar meer ook niet.
Wel weet ik dat het woord verbond eigenlijk maar verrassend weinig voorkomt in het NT. Van een uitgewerkte leer over het nieuwe verbond lijkt al helemaal geen sprake te zijn. Ik vind het dan ook wel vreemd dat men in reformatorische (of breder: in gereformeerde) kringen wel zo'n uitgebreide verbondsleer heeft. Om de discussie wat meer structuur te geven zou het misschien wel goed zijn om eerst aan te geven wat je onder het (nieuwe) verbond verstaat en wat onder de uitverkiezing. Pas dan kun je zinnig nadenken over de vraag of het één breder is dan het ander of dat het één boven het ander staat.
Klaas