Moderators: Memmem, Moderafo's
Besef je dat generaliserend over "de Joden" spreken nogal wat alarmbellen doet afgaan?StillAwake schreef:Ik stelde dat de joden (ten onrechte inderdaad, het juiste woord zou Israëlieten geweest zijn) zich in de oud Testamentische tijden nogal een misdroegen, en daarvoor gestraft werden.
Dat is zo ongeveer het refrein van Richteren, koni gen, kronieken en een aantal profeten.
Het hek om de Gazastrook is een grensafbakening en is er bovendien vanwege de dreiging van Hamas. Er is daar sinds de Israelische terugtrekking in 2005 sprake van een permanente oorlogssituatie. Nogal wiedes dat daar een hek staat. En waarom zouden Palestijnen uit Gaza het recht mogen hebben om zonder controle in Israel te komen? Dat is een ander land nietwaar? Bovendien zou het vragen om geweld zijn als dat zou gebeuren. Ik herinner me de golf van zelfmoordaanslagen in 2002 nog. Sindsdien heeft Israel een hek/muur gebouwd. Het is een onding, maar het werkt grotendeels wel.StillAwake schreef:Een ghetto is een plaats waar mensen wonen.
Als jouw dorp voorzien zou worden van een hek, waar je alleen na controle door mag zou jij het ook als gevangenis zien.
De controle daar gaat heel wat verder dan die van de door jou verfoeide corona app.
Enkelen?? Christenen geloven dat het Nieuwe Testament volledig worden begrepen als het gezien wordt als een voortzetting van de gebeurtenissen, de personages, de wetten, het systeem van offergaven, de verbonden en de beloften van het Oude Testament.StillAwake schreef:Het is niet echt een aan de haren erbij gesleept argument, aangezien enkelen in deze discussie het huidige Israël als een voortzetting van de oudtestamentische versie zien.
benefietdiner schreef:Enkelen?? Christenen geloven dat het Nieuwe Testament volledig worden begrepen als het gezien wordt als een voortzetting van de gebeurtenissen, de personages, de wetten, het systeem van offergaven, de verbonden en de beloften van het Oude Testament.
Als we alleen het Nieuwe Testament zouden hebben, dan zouden we bij de evangelies belanden en niet weten waarom de Joden uitkeken naar een Messias (een Redder Koning). Zonder het Oude Testament zouden we niet begrijpen waarom deze Messias zou komen (zie Jesaja 53) en we zouden Jezus van Nazareth niet kunnen identificeren als de Messias, omdat we vele gedetailleerde profetieën over Hem niet zouden hebben, zoals bijvoorbeeld Zijn geboorteplaats (Micha 5:2); de manier waarop Hij zou sterven (Psalm 22, vooral verzen 8-9;15-19; Psalm 69:22), Zijn opstanding (Psalm 16:10) en nog veel meer details over Zijn bediening (Jesaja 52:19, 9:2).
Zonder het Oude Testament zouden we de Joodse gebruiken niet begrijpen die in het Nieuwe Testament worden genoemd. We zouden niet begrijpen hoe de Farizeeërs Gods wet verdraaiden door er hun eigen tradities aan toe te voegen. We zouden niet begrijpen waarom Jezus zo boos was toen Hij de mensen uit de tempel wegjoeg. We zouden niet begrijpen dat we dezelfde wijsheid kunnen gebruiken die Jezus gebruikte in de vele antwoorden die Hij Zijn tegenstanders (zowel menselijk als demonisch) gaf. Zonder het Oude Testament zouden we de talrijke gedetailleerde profetieën hebben gemist, die alleen vervuld zouden kunnen zijn als de Bijbel Gods Woord is en niet het woord van de mens. Ik weet niet of jij je nu nog als 'gelovige' kan betitelen, ik meen dit te betwijfel.
Ja zeker heeft Israël nog altijd die speciale rol op grond van de landsbelofte.pindas83 schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met of Israël nog wel die speciale rol heeft als in t oude testament als apart gezet volk of dat dat nu geldt voor allén die in de Messias geloven, van welke afkomst dan ook. Dat het geen meerwaarde heeft dat je je kan beroepen op dat je een nazaat bent van Ambraham als zo danig.
Misschien dat hij daar op doelt?
Tonny schreef:Ja, links georiënteerd en antisemitisme komt verrassend vaak samen voor.
Vaak (niet altijd, aan alle flanken heb je foute mensen) is het vooral de bescherming, gelijke rechten en behandeling van zwakkere mensen (links gaat erg over gelijkheid, gerechtigheid voor zwakkeren enz) reden om kritisch te zijn richting Israel, niet omdat men een hekel heeft aan Israel of aan Joden maar aan onrecht, ongelijkheid / ongelijke behandeling etcetera.
terker nog: de koppeling tussen het huidige seculiere Israël en het oudtestamentische Israel is iets wat hier veel minder gezien wordt.
Dan nog kun je geen niet ter zake doende argumenten erbij slepen. Nogmaals: jij beschuldigt Israël van oorlogsmisdaden en vindt dat het land gestraft moet worden en roept dan: "niks nieuws onder de zon, in het OT werd Israël ook gestraft omdat ze aan afgoderij deden". Dan denk ik: "huh?StillAwake schreef:Het is niet echt een aan de haren erbij gesleept argument, aangezien enkelen in deze discussie het huidige Israël als een voortzetting van de oudtestamentische versie zien.
Ik zeg dat Israël een ander land is. Daarmee zeg ik dus niet dat Gaza een onafhankelijke staat is, zeker niet omdat het geregeerd wordt door een terreurorganisatie. Er is ook geen land ter wereld (behalve wellicht Iran en dat soort schurkenstaten) dat Hamas als de wettige vertegenwoordiger van de Palestijnen erkent en ik zal dat zeker ook niet doen.StillAwake schreef:Daarnaast kun jij claimen dat Gaza een land is (wat ik met je eens ben), maar zolang Israël de staat Gaza niet erkent is dat een wat lastig verdedigbaar argument...
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten