Teleurgesteld in mensen, maar niet in God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Teleurgesteld in mensen, maar niet in God?

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2016 21:50

Ontken ik dat Christus God is? Zo ja, toon me dat maar aan, zo nee, waarom stel je me de vraag? Ik ontken slechts dat de Drie-eenheid een dogma is, maar de goddelijkheid van Christus is niet ter sprake gekomen.

Maar als je het perse wilt weten: ja, ik geloof dat Christus de Vader is.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 30 okt 2016 21:54

Wat bedoel je dan precies met je ontkenning van de drie-eenheid? Of in elk geval zeggen dat het geen dogma is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 30 okt 2016 23:49

ja Mohamed, nu maak je mij ook niewsgierig. Hoe kan je de 3eenheid niet als dogma beschouwen als alle kerken dat leren en jezelf dan toch nog een christen noemen? Ik was trouwens nog aan het broeden op een antwoord op je vraag :wink: .

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 30 okt 2016 23:58

JongeLeerling schreef:Ik zal eerder aanraden niet naar mensen te luisteren, die een wezenlijk onderdeel van het Christelijke geloof aan de kant schuiven als niet ter zake doende. Wellicht moet je de Bijbel wat beter lezen, want de Drie-eenheid komt op verschillende wijze op verscheidene plaatsen terug.
Daarnaast mag je blij zijn dat er een Drie-enige God is, want anders had jij en ik nooit zalig kunnen worden. Nu is tenminste de mogelijkheid bij God vandaan(!) er nog.

Ik wil helemaal niet zalig worden. Dat onderdeel van het christendm interesseert me werkelijk niks.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2016 00:31

Wil je niet zalig worden? :shock:

Waarom niet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2016 00:32

BladeStraight schreef:Wat bedoel je dan precies met je ontkenning van de drie-eenheid? Of in elk geval zeggen dat het geen dogma is.

Dat het misschien waar is maar niet essentieel om te geloven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2016 00:36

irmo schreef:ja Mohamed, nu maak je mij ook niewsgierig. Hoe kan je de 3eenheid niet als dogma beschouwen als alle kerken dat leren en jezelf dan toch nog een christen noemen? Ik was trouwens nog aan het broeden op een antwoord op je vraag :wink: .

Tja, zo belangrijk vind ik het niet om christen genoemd te worden. Maar waarom zou dat niet kunnen? Jezus heeft het nooit over de Drie-eenheid gehad (alleen over een Twee-eenheid, zie Johannes 10) en de apostelen evenmin. Nergens leren zij dat je de Drie-eenheid moet geloven en desondanks werden zij christenen genoemd

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JongeLeerling » 31 okt 2016 10:40

irmo schreef:Ik wil helemaal niet zalig worden. Dat onderdeel van het christendm interesseert me werkelijk niks.

Dat vind ik verdrietig om te lezen!
In de eerste plaats omdat je een ziel te verliezen hebt en de Heere niet wil dat jij verloren gaat. We gaan een eeuwigheid tegemoet. En nee, dat bedoel ik niet om je 'op je nummer' te zetten of om je angst aan te jagen. Ook niet om zware taal uit te spreken, maar werkelijk uit zorg.

Uit je verhaal dat je gedeeld hebt, moeten we opmaken dat er iets verschrikkelijks t.o.v. jou en je gezin gebeurd is. Niet één keer, maar meerdere malen. Ik begrijp heel goed dat je ontzettend veel vragen en worstelingen hierover hebt. Ik zal de laatste zijn die met een bestraffend vingertje je te lijf zal gaan. Niet omdat ik zo een aardige man ben, maar omdat ik ook genoeg meegemaakt heb in de kerken; zei het gelukkig in mindere mate dan bij jou! Wat dat betreft snap ik heel goed dat je 'klaar' bent met de kerk. En velen in de kerk belijden wel met hun mond dat er fouten gemaakt worden, maar handelen er niet naar. Daar loop ik helaas ook tegenaan. Maar één ding weet ik wel, en dat is het verschil tussen jou en mij, dat de Heere hier niks mee te maken heeft. Wij als kerkmensen (ja ik reken mij er ook toe) doen andere mensen ongelooflijk veel pijn en verdriet. Wij als kerken maken mensen ongelooflijk het leven soms zuur. En juist wij als kerken en kerkmensen zouden beter moeten weten. Juist in de kerken zou er liefde en begrip gevonden moeten worden. Juist in kerken zou er omzien naar een ander moeten wezen. Maar hoe vaak is het niet tegenovergesteld? Inderdaad te vaak. En dan mag jij terecht constateren dat je hier ook geen steek verder mee komt, want dat is zo. Wij hier kunnen jou hier ook niet verder in helpen. Wij kunnen jouw pijn niet wegnemen, wij kunnen jouw vragen niet beantwoorden. Wij kunnen de wonden in je leven niet helen. Maar weet dat er Eén wel is, die je Helper wilt zijn. Hij weet hier alles van. Dan kan je zeggen waarom doet Hij niks dan? Ja dat is een moeilijke en terechte vraag. Soms weet ik het ook niet. Maar weet dat de Heere je gadeslaat in alles wat je bezighoudt, ook in je zorgen. En dan kan jij wellicht niet bidden, wellicht schreeuwt het van binnen wel. Dat weet ik niet, maar als jij niet kan bidden dan weet de Heere ook waarom jij het niet kan. Dit hele verhaal is gelijk mijn ten tweede, want in het licht van je achtergrond plaats ik je verhaal.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2016 12:19

mohamed schreef:Dat het misschien waar is maar niet essentieel om te geloven.

Het enige wat essentieel is om te geloven is dat Christus Jezus voor jouw zonden is gestorven en jouw schuld heeft betaald.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2016 00:32

mohamed schreef:Dat het misschien waar is maar niet essentieel om te geloven.

BladeStraight schreef:Het enige wat essentieel is om te geloven is dat Christus Jezus voor jouw zonden is gestorven en jouw schuld heeft betaald.

Nou, het volgende is essentieel:

'als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is, en uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u gered worden....Zo zegt de Schrift het: Niemand die in Hem gelooft zal worden teleurgesteld.' (Rom 10,9+11)

Op basis van de Schrift kan geconcludeerd worden dat het essentieel is om te geloven in Christus.Onze zonden zijn slechts van tijdelijke aard in het licht van de eeuwigheid bezien en zeker niet essentieel!

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 01 nov 2016 01:00

BladeStraight schreef:
Anderszijds vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat fouten in kerken tot resultaat moeten hebben dat je de hele protestantse gemeenschap maar vaarwel zegt. Ik ken mijn eigen kerk, en nog wat anderen. Daar zijn dergelijke zaken niet aan de orde. Daar is een kerkenraad die zeker het beste met de gemeente voorheeft en een bijzonder integere en vriendelijke predikant. Dat lijkt me een veel betere afschaduwing van Christus (al zal het natuurlijk niet zonder gebrek zijn), dan jouw voorbeelden.

En dat is ook zondig. Maar het is een kerkenraad die in de fout gaat, het is niet de gemeente van Christus als zodanig.

De kerkenraad is een onderdeel van de gemeeente, een groot onderdeel zelfs. Dus ik vind niet dat je dat zomaar kan uitvlakken dat het `maar´ een kerkenraad is.

Trouwens, ik heb die situatie voorgelegd (anoniem) aan een aantal ambtsdragers en gemeenteleden. Ook van andere gemeenten. Gewoon omdat ik wilde weten hoe ze er tegenoverstaan, hoe er over gedacht wordt en of ik misschien in een gekke gemeente was terechtgekomen. Er is geen enkele persoon die hulp heeft aangeboden of iets anders.

Het ging trouwens om een verkrachting van een mentaal anders begaafd kind. Van geen enkele ambtsdrager of gemeentelid heb ik het advies geregen om aangifte te doen of zelfs maar een ` sorry, wat rot voor je´. Het gaat niet om familie, het is een situatie waar ik gelukkig wat verder weg van sta. Het werd gewoon geaccepteerd, van ` ja, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal´. :shock: :shock: :shock:

Ik vind de reactie bijzonder pijnlijk. Was het mijn eigen familie geweest, ik was volkomen door het lint gegaan.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 01 nov 2016 01:10

Mohamed, van je laatste paar reacties snap ik echt helemaal niks,sorry.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 01 nov 2016 01:26

mohamed schreef:Beste Irmo, waarom struikel je over de Drie-eenheid? In de Bijbel wordt daar slechts een keer over geschreven en nergens staat dat je er in moet geloven voor je behoud. Dat er christenen zijn die er op hameren alsof de Drie-eenheid het belangrijkste is in de Bijbel moet je je niks van aantrekken.

Poeh, ik heb hier best wel even over na moeten denken. Ik weet wel waarom ik er moeite mee heb, maar ik weet niet of ik het kan verwoorden, of ik er woorden voor heb. Ik weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar ik ga een poging wagen.

Ik zie dat er ondertussen door verschillende mensen gereageerd is, maar ik ga toch een poging doen om de vraag te beantwoorden.

Zoals ik geleerd heb, en zoals in de meeste kerken denk ik wel geleerd wordt, heb je drie personen die samen 1 god vormen:

God de vader
God de zoon a.k.a Jezus a.k.a Christus a.k.a de Gezalfde a.k.a de Mensenzoon a.k.a Zoon van God a.k.a al die andere namen die die heeft
God de heilige geest

en die zijn dan samen 1 en die noemen we dan Jezus. Of God. Of Christus. Of...ligt eraan wat de context is wat voor naampje we er dan aan geven. Maar dat is dan natuurlijk niet verschillend, dat is allemaal hetzelfde.

Het verhaal van Jezus moge bekend verondersteld worden. Ik ken het ook, en op een paar punten na onderschrijf ik het ook.

Toch noem ik mezelf geen christen. Met name omdat ik met die andere 2 niks kan. en ook omdat ik de genade niet hoef.

God de heilige geest: Hoe kan een geest een persoon zijn? En waarom mag je met deze geest wel contact hebben en zijn alle andere fout? Ik kan weinig informatie vinden over een karakter/eigenschappen over deze persoon en ik hoor er ook weinig over van christenen, dus ik vind het erg lastig. Sommigen zeggen dat het een kracht is, de kracht van god, maar hoe kan een kracht een god zijn? en welke kracht dan? hoe werkt dat? Waarom noemen ze het god, en vinden ze het wel belangrijk om die god te aanbidden, maar niet interessant om uit te zoeken hoe het in elkaar zit?

God de vader: Dit schijnt de vader van de here jezus te zijn. maar hij is ook jezus zelf. en hij heeft zichzelf gemaakt en ook weer zelf vermoord. Daar mogen we niks van zeggen en moeten we maar gewoon dankbaar voor zijn. Raar figuur. eigenschappen en karakter totaal onbekend. Kan er ook weinig over vinden. Christenen gebruiken hem om aan te tonen dat ze altijd gelijk hebben, in alles. Doet verder zelf niks, maar is toch zo almachtig dat hij alles zou kunnen, als hij dat wil. is jaloers en altijd boos op diegenen die niet doen wat hij zegt. Daar maken christenen dan ook dankbaar gebruik van, en gebruiken hem als smoesje voor al hun wandaden, immers hij doet zelf toch niks en dat weten ze heel goed. Is zelf liefde of `van de liefde´ , maar staat toch toe dat zijn volgelingen terreur uitoefenen op andere mensen zodat ze doen wat er gezegd wordt.

Omdat meer mensen moeite hebben hiermee, werd het bij ons altijd uitgelegd met voorbeelden. bijvoorbeeld het voorbeeld van de boom met stam, takken en bladeren. Alledrie anders, maar toch horen ze bij elkaar. of ijs, water en condens. 3 verschillende uitingsvormen van 1 en hetzelfde stof.

Goed voorbeeld, goede uitleg. Toch kom ik er niet mee weg.

Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om de bijbel te lezen en elke keer als er `God´ staat, dat te vervangen voor `Jezus´, en andersom. Dan kom ik er op veel plaatsen mee weg, maar er zijn evenveel verzen waar het dan een constructie wordt als een kromme hoepel. Of de context klopt niet meer.

Je kan ook gewoon proberen om de bijbel te lezen, en dan de lessen van Jezus toe te passen in je eigen leven. Maar ook dat was niet voldoende, ik had altijd de indruk dat er wat aan ontbrak. En dat heb ik nog steeds eigenlijk. Ik loop hopeloos vast met dit onderwerp en ook nog wel met een aantal andere.

In mijn eigen kerk of mijn eigen predikant hierover te spreken is een onbegonnen optie. Die goeie man krijgt een hartverzakking alstie me nog 1 keer ziet aankomen......`ja, ik heb alweer een vraag` en de mensen in mijn kerk zijn met hele andere dingen bezig. De zeldzame keren dat ik iemand spreek en het is echt van hart tot hart, begrijpen ze het niet.

en ja, het is natuurlijk makkelijk om te miepen `ze begrijpen me niet´, maar ik kan vaak de woorden niet vinden om uit te drukken wat ik bedoel en zeker in dit soort zaken niet. Tel daarbij op de afkeer en de ontzetting als je ook maar met omwegen vertelt waar je mee bezig bent, en dan heb ik helemaal het gevoel dat ik er alleen in sta. er is me tenslotte vaak genoeg gezegd dat ik niet welkom ben, dus laat maar. Ik vindt het echt heel moeilijk.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 01 nov 2016 10:59

irmo schreef:
De kerkenraad is een onderdeel van de gemeeente, een groot onderdeel zelfs. Dus ik vind niet dat je dat zomaar kan uitvlakken dat het `maar´ een kerkenraad is.

Met de gemeente van Christus bedoel ik de rechtvaardigen over de hele wereld. Dus niet per se de gemeente waar jij het over hebt.

Dit soort zaken zijn natuurlijk verschrikkelijk, en moeten worden aangepakt. Maar ik begrijp de logica die jij gebruikt niet zo goed. Omdat er in jouw gemeente dingen ontzettend verkeerd zijn gedaan, keur je het hele wereldwijde christendom af. Als dit in mijn gemeente zou voorvallen, weet ik zeker dat er anders op gereageerd zou worden.
― Jonathan Edwards

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 01 nov 2016 14:29

Nee, dan heb je het niet helemaal goed begrepen. Ik keur zaken in mijn gemeente af, en ik probeer daar voorzichtig wat over aan de orde te stellen.

Daarnaast heb je natuurlijk de christelijke doctrine, die bijvoorbeeld voor katholieken wereldwijd hetzelfde is (hoort te zijn) en waar ik gewoon vragen bij heb en dingen niet van begrijp. Ik begrijp de christelijke leer niet en daar heb ik vragen over.

Tel daarbij op de negatieve ervaringen die ik heb als je wat indringende vragen hebt, en ik kom tot de conclusie dat de meeste mensen die christelijke zijn, Jezus helemaal niet willen volgen. In mijn omgeving iig niet.

Trouwens, hoe weet jij zo zeker dat er in jouw gemeente anders gerageerd wordt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”