mohamed schreef:Nee Paulus leefde niet in dezelfde tijd als ons, of ben jij recent ook nog voor het Sanhedrin gedaagd vanwege je geloof in Christus? Naar het vlees was Paulus een jood onder de wet van Mozes (Rom 7,14) en jij en ik zijn nooit onder die wet geweest. Lees nou eerst Hebreeën 8,13 maar en bezin je daar eens op.
mealybug schreef:Ik weet niet wat voor vertaling jij hebt, maar in mijn bijbel staat iets heel anders in Rom 7:14.
" Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde."
Ook de context, eigenlijk het hele hoofdtuk, het liefst Rom 8 er ook nog achteraan.
Ik gebruik meerdere, maar meestal de HSV. Uitstekend idee om wat meer context erbij te nemen, laten we dat dan meteen ook doen. Waarom wachten?
Vers 23:
Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van
de wet van de zonde, die in mijn leden is.
Zie je het staan? Nu weer even terug naar vers 14 van hetzelfde hoofdstuk 7:
Want wij weten dat de wet geestelijk is,
maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Ziehier dat ik geen woord teveel heb gezegd.
mealybug schreef:Maar goed, wat versta jij nu eigenlijk onder de welaangename tijd?
‘God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren, en wel omdat Hij een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan’ (Handelingen 17:30 en 31).
Deze periode is van toepassing op het heden, vanaf de Verzoening.
Paulus heeft in Handelingen nota bene nog een jood besneden (Hand 16,3) en Jezus leerde in Mattheus 5 aan de gelovige joden die dachten dat zij al vrij waren van de wet:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u:
Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie ze zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Indien Paulus al in de genadetijd leefde zoals jij beweert, dan moet reeds voordat hij het evangelie verkondigde alles geschied zijn en waren hemel en aarde voorbij. Niet eerder dan op dát moment zou er ook maar een van de minste geboden ontbonden worden. Paulus werd er vanaf het begin al van beschuldigd dat hij de joden leerde afvallig te worden van Mozes (Hand 21,21) hetgeen absoluut niet zo was (Hand 28,23) want Paulus was zelf een jood naar het vlees (Rom 7,14) vleselijk onder de wet (Rom 7,23) die getuigt van zonde. Ik vind het dus ook veelzeggend dat christenen die beschuldigingen geloven en erger nog papegaaien.
Nee, als Paulus in de genadetijd leefde, dan was hij er niet bepaald enthousiast over.
'En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben,
ook wij zelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam.' (Rom 8,23)
'Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten
omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.' (2 kor 5,4)
Mooi was die genadetijd, nou ik hoop dat je nog eens wat van me opsteekt sowieso steek ik er nog een op.