Hoe zag Jezus er als mens uit?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe zag Jezus er als mens uit?

Berichtdoor johannes1 » 22 aug 2014 15:52

Dan kom je op een hellend vlak lijkt me. In het scheppingsverhaal staat laat ons mensen maken naar ons beeld. Zou het dan niet zijn dat Jezus als mens er uit ziet als Jezus als God. Het lijkt mij wel en daarom mag Hij ook als mens niet afgebeeld worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 16:00

johannes1 schreef:Dan kom je op een hellend vlak lijkt me. In het scheppingsverhaal staat laat ons mensen maken naar ons beeld. Zou het dan niet zijn dat Jezus als mens er uit ziet als Jezus als God. Het lijkt mij wel en daarom mag Hij ook als mens niet afgebeeld worden.

Jezus was volkomen mens, net als wij! Het enige verschil: Hij was zonder zonde.
Ik zie het bezwaar daarom niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 16:13

johannes1 schreef:Dan kom je op een hellend vlak lijkt me. In het scheppingsverhaal staat laat ons mensen maken naar ons beeld. Zou het dan niet zijn dat Jezus als mens er uit ziet als Jezus als God. Het lijkt mij wel en daarom mag Hij ook als mens niet afgebeeld worden.

Dan zou je ook geen andere mensen mogen afbeelden want die zijn ook naar Gods beeld geschapen. Hoe zag je aan Jezus op aarde dat Hij beeld van God is? Aan Zijn uiterlijk? Of aan Zijn handelen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 16:20

Blank, blauwe ogen en blond lang haar.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 16:33

mohamed schreef:Blank, blauwe ogen en blond lang haar.

Dat staat nergens in de Bijbel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 16:35

Je meent het. :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 aug 2014 10:57

Nou het is meer dat je m.i. die 2 naturen niet los kan zien en daarom dat hij goddelijk blijft en daarom niet afgebeeld mag worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 aug 2014 11:41

Spreeuw schreef:Jezus mag als mens inderdaad afgebeeld worden, als God niet.

Dat houd waarschijnlijk in dat je niet de twee-naturenleer aanhangt zoals vastgesteld op het concilie van Chalcedon in 451. Een leer die wel onderschreven wordt door het protestantisme. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweenaturenleer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 07:06

johannes1 schreef:Nou het is meer dat je m.i. die 2 naturen niet los kan zien en daarom dat hij goddelijk blijft en daarom niet afgebeeld mag worden.

Waarom dan niet? Je stelt dingen maar ik mis de motivatie en daarom snap ik het niet. Hoe wordt Hij in Zijn Goddelijke natuur aangetast als Hij op een kleurplaat in een nevendienst of in een film over Zijn leven wordt afgebeeld?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 aug 2014 10:14

Nou je kan het Goddelijke van Jezus niet los zien van de Mens Jezus. Hij is zowel op aarde als in de hemel Goddelijk. Je kan dat m.i. niet van elkaar los zien. Als je geen afbeeldingen mag maken van wat in de hemel is mag je ook geen afbeelding maken van Jezus op aarde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 20:43

Daar ben ik het dus niet mee eens omdat Zijn uiterlijk niet deels hemels en deels aards was maar volledig aards. Daarom mag je Hem als mens wel afbeelden. We mogen beelden (van geen enkel schepsel in de hemel of op de aarde of in de zee) afbeelden om te aanbidden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 20:53

Maakt het echt uit hoe Jezus er uitzag?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 aug 2014 00:22

Optimatus schreef:Maakt het echt uit hoe Jezus er uitzag?

Volgens mij niets. Doch áls het uitmaakt, dan had hij blond haar en blauwe ogen. :roll:

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 27 aug 2014 10:23

johannes1 schreef:Nou je kan het Goddelijke van Jezus niet los zien van de Mens Jezus. Hij is zowel op aarde als in de hemel Goddelijk. Je kan dat m.i. niet van elkaar los zien. Als je geen afbeeldingen mag maken van wat in de hemel is mag je ook geen afbeelding maken van Jezus op aarde.

Maar was Jezus op aarde dan niet volledig mens?

Ik denk namelijk dat hierover veel misverstanden zijn in de gereformeerde gezindte. Men is zich onvoldoende bewust van het feit dat Jezus op aarde volledig Mens was. Hij had toen gevoelens en de beperkte kennis zoals elk mens. Hij was zonder zonde, dat is het enige verschil (wel een cruciaal verschil natuurlijk). En Hij deed wonderen, maar deze deed Hij in de Naam van Zijn Vader.

Als je Jezus' Mens-zijn niet serieus neemt, dan neem je bijvoorbeeld ook de verzoekingen/verleidingen waaraan Hij was onderworpen niet serieus. De verzoekingen door satan waren voor Hem ook zeer moeilijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 sep 2014 13:34

de beperkte kennis zoals elk mens

@spreeuw:
Dat is maar de vraag natuurlijk. In de bijbel staat ergens dat hij toen Hij een jaar of 12 was Hij leerde in de tempel. En dat de mannen zich verwonderde over Zijn kennis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”