Byte schreef:Niets mis mee denk ik.
In normaal nederlands als je niet weet dat je ziek bent heb je geen Geneesheer nodig![]()
Je gaat niet naar Hem toe als je Hem niet nodig hebt.
Als je naar Hem toe gaat doe je dat omdat je Hem nodig hebt!
Dan hoeven er niet allemaal toeters en bellen bij, die de mensen vaak zelf verzinnen
benefietdiner schreef:Ik denk dat het onjuist is.
Ik durf het zelfs een valstrik te noemen. De predikant stelt namelijk de uitverkiezing voorop uit Joh. 6 vers 37.
Ik loop ik inmiddels lang genoeg op Gereformeerde Gemeente paden om de strikken en klemmen op dit punt te kennen. Meer dan eens kwam de vraag hoe Jezus' woorden uit Johannes 6:44 te rijmen zijn met het onvoorwaardelijke aanbod van liefde en genade. Jezus zegt daar immers: ‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke.' En eerder al sprak Hij: ‘Alles wat de vader Mij geeft zal tot Mij komen en wie tot Mij komt zal Ik beslist niet uitwerpen.' (vs.37)
Zulke teksten kunnen je verwarren, verlegen maken, maar je kunt ze ook als wapen inzetten tegen Gods ‘bevel tot geloof en bekering'. Dat zien we helaas in de Gereformeerde Gemeenten en een deel van de protestantse orthodoxie gebeuren. Met een beroep op Gods verkiezing wordt de klem uit het bevel gehaald. En zo wordt het woord op non actief gezet.
Dat zien we dan ook in die genoemde denominaties gebeuren, afwachten en afwachten……….helaas.
Dat is wat ik bedoel met alle toeters en bellen. Het hele aspect van het moeilijker maken dan het is dat is een teleurstellend feit en ja dat zien we veel te vaak.
Maar in de basis is deze boodschap niets mis mee, misschien verstopt op de een of andere manier maar een goed verstaander heeft toch een half woord nodig? En jij loopt blijkbaar al langer mee als ik.
God's verkiezing is geen belemmering maar een fundament.
Ik begrijp trouwens meer dan je denkt je teleurstelling en die deel ik zeker met je. Dat is in onze gezindte nog veel te veel aanwezig. Dat krampachtige en allerlei dingen toevoegen aan een boodschap die zo helder en puur is.
Groetjes