mohamed schreef:Jezus noemt het begerig naar getrouwde vrouwen kijken overspel met het hart. Is dat een hoofdzonde, ja of nee en waarom?
Faramir schreef:Indien het begeren van een getrouwde vrouw een zonde is dan zal dat onder luxuria vallen denk ik.
Of het daadwerkelijk zulke zorgwekkende vormen aanneemt zal moeten blijken uit pastorale gesprekken met je biechtvader. Maar nogmaals, zo zwaar wordt er over het algemeen niet aan getild als het blijft bij een enkele gedachte zo nu en dan.
Dat is mooi en het lijken mij ook gevoelens waar iedereen mee kampt van tijd tot tijd, maar Jezus tilde er wel zwaar aan.
Mattheüs 527 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren,
in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.29 Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg,
want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.30 En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg,
want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt. En ook Petrus was niet mild in zijn oordeel over degenen die overspel in de
ogen hebben:
'Hun ogen zijn vol overspel en zondigen onophoudelijk; zij verlokken onstandvastige mensen en hebben hun hart geoefend in hebzucht; kinderen van de vervloeking zijn het.' (2 Petr 2,14)
Harde taal nietwaar? Dat lijkt me toch geenszins van toepassing op ons doorsnee volk wat wel eens een mooi schatje ziet? Of wel dan?