''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: ''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2013 08:14

Jvslooten schreef:Ik plak wel even het stuk uit Enoch, interessant.

Hoofdstuk 6
1 En het gebeurde dat toen de mensenkinderen talrijk geworden waren, dat er aan hen in die dagen 2 mooie en bevallige dochters geboren werden. En de engelen, de kinderen van de hemel, zagen hen, verlangden naar hen, en zeiden tegen elkaar: 'Kom, laat ons vrouwen kiezen vanuit de mensenkinderen 3 en nageslacht bij hen verwekken'. En Semjeza, die hun leider was, zei tegen hen: 'Ik ben bang dat gij niet 4 werkelijk met deze daad zult instemmen, en ik alleen de straf voor een grote zonde zal moeten dragen'. En zij allen antwoordden hem en zeiden: 'Laat ons allen met een eed zweren, en ons onder wederzijds toezicht allen aan elkaar binden 5 om dit plan niet te verlaten, maar het uit te voeren'. Toen zwoeren zij gezamenlijk en verbonden zich eraan 6 door er wederzijds op toe te zien. En het waren er allen tezamen een tweehonderd die in de dagen van Jered neerdaalden op de top van de berg Hermon, en zij noemden het de berg Hermon omdat zij gezworen hadden 7 en zich eraan verbonden hadden door er wederzijds op toe te zien. En dit zijn de namen van hun leiders: Semjeza, hun leider, Areklba, Rameël, Kokablel, Tamlel, Ramlel, Danel, Ezekweël, Barekwijal, 8 Azazel, Armaros, Baterel, Ananel, Zakwiël, Samzepeël, Saterel, Turel, Jomjael, Sariël. Dit zijn hun oversten van tien.
Hoofdstuk 7
1 En alle anderen met hen namen zichzelf vrouwen, en ieder koos er een voor zich, en zij begonnen in hen te gaan en zich met hen te verontreinigen, en zij leerden hen tovernarij 2 en banspreuken, en het insnijden van wortels, en maakten hen vertrouwd met kruiden. En zij 3 werden zwanger, en zij baarden grote reuzen, wier grootte drieduizend(?) el was; Dezen verorberden 4 alles wat de mensen voortbrachten. En toen de mensen ze niet langer konden onderhouden, keerden de reuzen zich tegen 5 hen en aten mensen op. En zij begonnen te zondigen tegen vogels, en dieren, en reptielen, en 6 vissen, en eenieder de ander zijn vlees te eten, en het bloed te drinken. Daarna klaagde de aarde de wettelozen aan.
Hoofdstuk 8
1 En Azazel leerde de mensen zwaarden te maken, en messen, en schilden, en borstplaten, en deed hen de metalen van de aarde kennen en de kunst om hen te bewerken, en armbanden en ornamenten, en het gebruik van antimoon, en het vervraaien van de oogleden, en allerlei soorten kostbare gesteenten, en elke 2 kleurvloeistof. En er kwam veel goddeloosheid op, en zij gaven zich over aan verkrachtingen, en zij 3 werden tot dwaling geleid, en werden verdorven in al hun wegen. Semjeza onderwees banspreuken en wortelinsnijdingen, Armaros het opheffen van banspreuken, Barakwijal (onderwees) astrologie, Kokabel de constellaties, Ezekweël de kennis van de wolken, Arakwiël de tekenen van de aarde, Samsiël de tekenen van de zon, en Sariël de baan van de maan. En naarmate de mensen wegkwijnden, schreeuwden zij het uit, en hun roep steeg op ten hemel...
Hoofdstuk 9
1 En in die tijd keken Michaël, Uriël, Rafael, en Gabriël vanuit de hemel neer en zagen het vele bloed dat 2 op de aarde vergoten werd. En zij zeiden tegen elkaar: 'De aarde die zonder bewoner gemaakt is schreeuwt het uit met de stem van hun hulpgeroep tot aan de hemelpoorten. 3 En nu tot ulieden, gij heiligen van de hemel, de zielen van de mens doen hun beklag, zeggende: "Breng onze zaak 4 voor de Allerhoogste"'. En zij zeiden tot de Heer der tijden: 'Heer der heren, God der goden, Koning der koningen, en God der tijden, de troon van Uw heerlijkheid (staat) tot in alle generaties der 5 tijden, en Uw naam heilig en verheerlijkt en gezegend tot in alle tijden! U heeft alle dingen gemaakt, en macht over alle dingen heeft U; en alle dingen zijn naakt en open voor uw aangezicht, en U ziet 6 alle dingen, en niets kan zich voor U verbergen. U ziet wat Azazel gedaan heeft, die elke onrechtvaardigheid op aarde onderwezen heeft en de eeuwige geheimen die (bewaard) werden in de hemel, die 7 mensen nastreefden om te leren, en Semjeza, die U autoriteit gegeven hebt om het gezag te dragen over zijn metgezellen. 8 En zij zijn naar de dochters van de mens op aarde gegaan, en hebben geslapen met 9 de vrouwen, en hebben zich verontreinigd, en hen allerlei soorten zonden geopenbaard. En de vrouwen hebben 10 reuzen gebaard, en de gehele aarde is daarop vervuld geraakt van bloed en onrechtvaardigheid. En zie, de zielen van degenen die gestorven zijn roepen en vragen om gehoor tot aan de hemelpoorten, en hun weeklachten zijn opgestegen, en kunnen niet ophouden vanwege de wetteloze daden die 11 op aarde gedaan worden. En U weet alle dingen voordat ze gaan gebeuren, en U ziet deze dingen en U ondergaat het, en U zegt ons niet wat wij ten aanzien ervan moeten doen'.
Hoofdstuk 10
1 Daarna zei de Allerhoogste, de Heilige en Verhevene sprak, en zond Uriël naar de zoon van Lamech, 2 en zei tot hem: 'Ga naar Noach en zeg hem in mijn naam: "Verberg jezelf!" en openbaar hem het einde dat nadert, dat de gehele aarde vernietigd zal worden, en er een zondvloed gaat komen 3 over de gehele aarde, die alles wat op aarde is zal vernietigen. En geef hem dan aanwijzingen, zodat hij kan ontkomen 4 en zijn zaad gespaard mag blijven voor alle generaties van de wereld'.

bedankt!
Ik zie niet in waarom het niet toegevoegd is aan de Bijbel, eigenlijk.
Heeft Petrus het niet ergens over Henoch in het NT ?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 dec 2013 08:58

mealybug schreef:bedankt!
Ik zie niet in waarom het niet toegevoegd is aan de Bijbel, eigenlijk.
Het boek is sowieso niet (volledig) van de hand van Enoch, maar fragmenten zijn door verschillende schrijvers op verschillende momenten geschreven en later verweven tot èèn boek.. maar er staan zeker interessante dingen in, ook profetieën.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 dec 2013 09:10

Bambi schreef:Er staat geen godenzonen.
Dat ligt er maar net aan welke vertaling je gebruikt.
Bambi schreef:Er staat zonen Gods en dat waren oprecht gelovige mannen.
Oogappels van God.
Paar vragen:
- vind je het niet opvallend dat nergens anders in de bijbel de oprechte gelovige mannen als 'zonen Gods' worden aangeduid?
- vind je het niet opvallend dat die oprechte gelovige mannen massaal een juk met de ongelovigen aangaan?
- vind je het niet gek dat de HEERE vervolgens berouw kreeg over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het Hem in Zijn hart bedroefde? En dat vervolgens alleen Noach genade vind in Gods ogen? Gaat God zó met Zijn oogappels om?

Bambi schreef:..daar zal God wel blij mee zijn.
Dat sarcasme mag je wel laten zitten. Jij ook gezegende kerstdagen Bambi.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2013 09:46

Judas:14-15: “Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Heere is gekomen met zijn heilige tienduizenden, om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben”.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 11:00

mohamed schreef:Dat doe ik elke dag, daar heb ik kerst niet voor nodig. Vandaag heb ik aangetoond dat de engelen van vlees en bloed waren, sta daar ook even bij stil als je wilt! :)

Boerin schreef:Nou ik denk warempel dat het je gelukt is om me te overtuigen na al die jaren dit geloofd te hebben.
http://www.yrm.org/sons_of_elohim.htm

zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. 4 De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was

Er staat inderdaad niks over engelen, de mens was boos en die reuzen waren er al voordat de zonen Gods naar de dochters der mensen gingen.
En nu ga ik pitten.

Het doet me deugd om te lezen dat het me eindelijk is gelukt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 11:07

mealybug schreef:Ik zie niet in waarom het niet toegevoegd is aan de Bijbel, eigenlijk.

Petrus heeft het inderdaad over Henoch, maar de reden waarom het boek Henoch uit de Bijbel is geweerd is omdat men van mening is dat het exemplaar wat we nu nog hebben niet hetzelfde boek is als waar de joden vroeger uit lazen. Het wordt alleen nog gelezen in de Ethiopische kerk. Wees dus voorzichtig alvorens je gelooft wat er in staat.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 11:14

"het wordt alleen nog gelezen in de Ethiopische kerk".

Niettemin is het een waardevol boek. Ik heb het in mijn bezit, en de reden waarom het niet in de Bijbel is opgenomen, omdat men er niet van overtuigd was dat het van de hand van Henoch geschreven zou zijn.

Zeer interessant is dat de val van de engelen uitgebreid beschreven wordt, en vele profetieën met betrekking tot Israel en de volkeren in de toekomst, veelal in beeldspraak.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 11:20

ineke-kitty schreef:"het wordt alleen nog gelezen in de Ethiopische kerk".

Niettemin is het een waardevol boek. Ik heb het in mijn bezit, en de reden waarom het niet in de Bijbel is opgenomen, omdat men er niet van overtuigd was dat het van de hand van Henoch geschreven zou zijn.

Zeer interessant is dat de val van de engelen uitgebreid beschreven wordt, en vele profetieën met betrekking tot Israel en de volkeren in de toekomst, veelal in beeldspraak.

De boeken van Stephen King zijn ook interessant, maar het blijven slechts romans.

De val van de engelen is een prachtig sensatieverhaal wat verder nergens in de gecanoniseerde geschriften terug te vinden is. Ik weet niet hoor, maar misschien zou je alleen al daar je conclusies uit kunnen trekken. Dat Henoch alleen nog gelezen wordt in de Ethiopische kerk zegt wel iets over de betrouwbaarheid van het boek, maar goed, je kan altijd nog emigreren naar Ethiopië. :-oo

Voordat iemand met de koning van Tyrus komt aanzetten wijs ik je even op Ezechiël 28 vers 2 met de nadrukkelijke mededeling: bewaar dus de sprookjes maar voor degenen die er wél in geloven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 11:50

mohamed schreef:Er staat inderdaad niks over engelen, de mens was boos en die reuzen waren er al voordat de zonen Gods naar de dochters der mensen gingen.

Ik wil hier nog even op inhaken. Het woord engel betekent in essentie boodschapper, evenals ook een profeet een boodschapper was. Engelen werden gezonden in visioenen met een boodschap of letterlijk om een opdracht uit te voeren zoals bijvoorbeeld het doden van de eerstgeborenen van Egypte. Waarom deed God dat? Het was een mensenoffer wat vooruitwijst naar het mensenoffer van de eerstgeborene Christus waardoor iedereen gered is inclusief de baby's die geofferd werden en nooit geweten hebben wat pijn en verdriet is.

Johannes de Doper was de grootste profeet onder het oude verbond en hij werd meerdere keren de engel genoemd en ook Jezus wordt in het O.T. keer op keer engel genoemd terwijl hij vlees is geworden en mens in alle opzichten.

Zo als er goede profeten waren, waren er ook valse. Op grond van hun afkomst en opvoeding waren zij eveneens zonen Gods en leefden tussen het volk met de opdracht om hen te verleiden met leugens tot hun aller verderf. Want God heeft zowel de geneesheer als de verderver geschapen en test ons op alle fronten. Deze valse profeten hadden een valse boodschap en daardoor waren zij engelen, want een engel is een boodschapper. De zonen Gods die afvallig werden en seks hadden met vrouwen waren duidelijk mensen, maar zij zouden evengoed ook engelen genoemd kunnen zijn als zij een boodschap hadden, zelfs al was die vals. In de Hebreeuwse tekst wordt voor valse en eerlijke profeet hetzelfde woord gebruikt. Uit de context moet de lezer dus zelf bepalen of een profeet vals is of niet.
Laatst gewijzigd door mohamed op 25 dec 2013 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 11:53

mohamed: " de boeken van Stephen King zijn ook interessant"

Laat ik nou die boeken helemaal niet "interessant" vinden.
Net zoals de boeken van Tim LaHaye.

Overigens ieder geestelijk volwassen christen is heus in staat fantasie te onderscheiden van Bijbelse zaken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 11:59

ineke-kitty schreef:mohamed: " de boeken van Stephen King zijn ook interessant"

Laat ik nou die boeken helemaal niet "interessant" vinden.
Net zoals de boeken van Tim LaHaye.

Overigens ieder geestelijk volwassen christen is heus in staat fantasie te onderscheiden van Bijbelse zaken.

Ik heb verwezen naar Genesis om mijn stelling te onderbouwen dat de afvallige zonen Gods mensen van vlees en bloed waren, wat Boerin bevestigde en nog letterlijk citeerde uit de Bijbel. Prima dat jij dat niet gelooft, maar ik vind je dan alles behalve geestelijk volwassen want het staat er precies zo en dat kan iedereen zien.
Laatst gewijzigd door mohamed op 25 dec 2013 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 12:00

Wat Ezechiel 28 betreft, is de koning van Tyrus een type van de satan, en in vers 11 t/m 15 gaat het wel degelijk over satan die een overdekkende cherub [= beschermende] engel was, totdat er ongerechtigheid in hem gevonden werd.

Als je dat wegpoetst , heb je niets begrepen van dit Schriftgedeelte.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 12:00

ineke-kitty schreef:Wat Ezechiel 28 betreft, is de koning van Tyrus een type van de satan, en in vers 11 t/m 15 gaat het wel degelijk over satan die een overdekkende cherub [= beschermende] engel was, totdat er ongerechtigheid in hem gevonden werd.

Als je dat wegpoetst , heb je niets begrepen van dit Schriftgedeelte.

Dan moet je ook bekennen dat de satan een mens is, want dat staat er. (Ez 28,2)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 12:23

mohamed.

En IK heb eveneens eerder verwezen naar Gen. 6, waar ik heb uitgelegd dat het nefilim waren die gemeenschap hadden met de dochteren der mensen.
Verderop staat in vers 4 dat ook daarna als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden, dat DEZE zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name. Dus: van VOOR de schepping van Adam.

Als de Bijbel spreekt van " van ouds geweest" betreft het altijd dingen van VOOR de schepping.

Als jij dat niet gelooft, moet je dat zelf weten, maar het is duidelijk genoeg.
Uit die reuzen zijn namelijk de Zamzunieten, de Zuzieten, de Emieten, Rafaieten, en de Enakieten voortgekomen.

In Numeri 13:22 komen de verspieders Ahiman, Sesai en Talmai tegen, ENAKS-kinderen, reuzen dus.

In Jozua 12:4 staat dat Og den koning van Bazan die van het overblijfsel der reuzen was.

In 1 Sam. 17 verslaat David de reus Goliath; zijn lengte van zes ellen en EEN span.
In 2 Sam. 21: 15 verslaat hij zelfs 4 Filistijnse reuzen, allen afstammelingen van de Rafaieten.

Dit waren dus geen "gewone" mensen, maar afstammelingen van de mannen, de geweldigen van ouds.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 12:26

mohamed.

Ik beken helemaal niets. Ik heb gezegd dat de koning van Tyrus een type is van de satan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”