Depressief in een reformatorische omgeving...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: Depressief in een reformatorische omgeving...

Berichtdoor Kvinna » 30 mei 2013 21:06

Misschien toch wel goed dat hij een keer mee gaat naar de psycholoog. Kan die uitleggen dat depressie een serieuze aandoening is die aandacht verdient.

Overigens schrik ik er van hoe jullie aan het huwelijk begonnen zijn. Alsjeblieft, zet er je schouders onder (voor zover je er de energie voor hebt) en stimuleer je man om er aan te werken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 30 mei 2013 21:13

@nnie23 schreef:Eigelijk ook te weinig pas de laatste maanden voor het huwelijk, toen het weer 'goed' met me ging.
Je zul je vast afvragen waarom ik dan verkering met m had en waarom we zijn getrouwd.
Dat vraag ik me ook soms af, waarom ik met een super nuchtere, niet pratende man ben getrouwd. Maar als het goed gaat met me kan ik daar ook mee leven... Alleen als ik ergens mee zit kan ik niet met m praten. Dus over gevoelens en gedachten nooit echt gepraat.
Mijn man vind het wel best, hij vind het goed zo, wil niet ergens aan werken.
Mij boeit het om naar een huwelijksweekend van een of andere organisatie te gaan maar hij vind dat alleen voor zielige mensen, wij hebben dat helemaal niet nodig. Anderen hoeven niet onze problemen aan te horen...
We hebben elkaar wel eens een brief geschreven toen het echt slecht ging ook tussen ons. Daar in stond eigelijk alleen dat hij hoopte dat snel de lieve, vrolijke, spontane meid terug zou komen. Degene die ik was in het begin van onze relatie volgens hem...

Volgens mij moet jij iets meer van jezelf en iets minder van je narcistische man gaan houden.
Anders hou je geen eigenwaarde meer over uiteindelijk.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 30 mei 2013 21:31

@Meribel: Tja weet ik niet ben bang dat bepaalde gewoontes hoe hij zijn liefde uit er in is geslopen. Soms vind hij bijvoorbeeld dat ik lekker heb gekookt, maar goed dat deed zn moeder ook en tegen haar zou hij dat ook zeggen. 'Vaste' kusjes, bij het weggaan, thuis komen en voor het slapen gaan.
Meer kan ik eigelijk niet bedenken.

@Kvinna: Ja ik wil graag mn schouders er onder zetten maar in mn uppie kan ik het niet..

@boer: ja dat probeer ik te gaan leren, om van me zelf te houden..

Fijn dat jullie allemaal reageren, dit zet me wel aan het denken maar wel op de goede manier!
Jullie geven niet ff een botte mening maar jullie denken oprecht mee, bedankt daarvoor!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 mei 2013 23:31

Met stijgende verbazing lees ik hier. Ligt nou werkelijk alles aan je man? In een relatie zit je samen en als er iets fout gaat is dat niet de schuld van één. Ook al zou je man zijn gedrag 'moeten' veranderen, jou reactie op hem kan ervoor zorgen dat het geen groter probleem wordt.

Kom op, praat met hem ipv hier hem zwart te zitten maken. Jij kan in je uppie niet veranderen, hij kan het ook niet.

Begrijp me goed, ik reageer wat pinnig, ik weet dat een depressie niet niks is en een anonieme uitlaatklep heel fijn kan zijn. Maar hier je man 'zwart zitten maken' vind ik verre van fair.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 31 mei 2013 05:30

Het is totaal niet mijn bedoeling om mijn man zwart te maken. Maar ik vertel alleen maar dat hij me niet begrijpt door zijn nuchter denken en doen. Die houding blokkeert mij om alles tegen hem te zeggen. Ik heb die depressie niet door mijn man! Zonder hem zou ik die ook gehad hebben..
Maar ik moet leren praten, tijd voor mezelf en voor ons tweeën leren maken in ons huwelijk.
En waarschijnlijk is het ook erg wennen, nieuwe grote veranderingen vind ik ook altijd moeilijk.
Zo zijn er vast nog meer dingen aan mij wat zorgt dat ik nu een depressie heb!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2013 08:59

@nnie23 schreef:
,
laat staan vertellen dat je depressief bent!
Uitleggen kan ik niet, waarschijnlijk accepteer ik het zelf niet. En hou me groot voor iedereen, ook voor mijn man.

Eigenlijk kan je het hem en anderen niet kwalijk nemen.
Verder zeg je hierboven dat je moet leren jezelf te uiten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 mei 2013 09:09

@ Annie laat hem dit topic lezen!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 31 mei 2013 15:29

@nnie23; je krijgt meerdere keren in dit topic het advies om dit allemaal te laten lezen. Ik denk dat het een heel moeilijk advies is maar wel een goed advies is. Dán weet hij meer hoe jij je voelt en dat geeft aanleiding tot gesprek.

Je noemt ook meerdere keren dat je man nuchter is in zijn denken en doen. Dat is toch juist fijn?! Probeer het om te buigen in een sterk punt van je man! Mijn man is heel nuchter in denken en doen en dat waardeer ik juist. Ik moet er niet aan denken dat hij net zo zou zijn als mij.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 31 mei 2013 16:24

Ik heb me wel voor genomen om het even goed te gaan bespreken met mijn man.
Ik vind het vervelend dat ik jullie het gevoel heb gegeven dat ik mijn man zwart ga zitten maken op dit forum. Mijn bedoeling was juist even mijn verhaal te doen. Maar vanzelf ging het over mijn man, dat is logisch want hij speelt een grote rol in mijn leven. Maar dat ik zo slecht met hem kan praten is niet het grootste probleem. Het is alles bij elkaar.
Wat precies de oorzaak van mijn depressie is weet ik niet precies, kan ik niet onder woorden brengen.
Maar ik hoop dat t verholpen word en dat het mij nooit meer overkomt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2013 19:23

@nnie23 schreef:Ik heb me wel voor genomen om het even goed te gaan bespreken met mijn man.
Ik vind het vervelend dat ik jullie het gevoel heb gegeven dat ik mijn man zwart ga zitten maken op dit forum. Mijn bedoeling was juist even mijn verhaal te doen. Maar vanzelf ging het over mijn man, dat is logisch want hij speelt een grote rol in mijn leven. Maar dat ik zo slecht met hem kan praten is niet het grootste probleem. Het is alles bij elkaar.
Wat precies de oorzaak van mijn depressie is weet ik niet precies, kan ik niet onder woorden brengen.
Maar ik hoop dat t verholpen word en dat het mij nooit meer overkomt!

@nnie, laat je nu geen schuldgevoel aanpraten. Ik zie niet dat je je man zwartmaakt, om je gelijk te halen. Soms zijn dingen ingewikkeld.
Beste stuurlui...........staan aan wal.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 31 mei 2013 20:15

Ja dat is wel zo...schelpje..
Ik heb nu t gevoel dat ik het niet kan.
Ik wil nu mensen om me heen hebben die me begrijpen zonder dat ik iets zeg.
Of gewoon helemaal niemand.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2013 20:22

@nnie23 schreef:Ja dat is wel zo...schelpje..
Ik heb nu t gevoel dat ik het niet kan.
Ik wil nu mensen om me heen hebben die me begrijpen zonder dat ik iets zeg.
Of gewoon helemaal niemand.

@nnie verwacht je niet erg veel van anderen, er is niemand die je kan begrijpen zonder dat je iets zegt, ik denk wel dat je bedoelt troost nodig te hebben.

Er is wel Iemand die alles van je weet, en jou kan troosten om een manier, wat geen mens kan.
En ik spreek uit ervaring
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Moeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moeg » 31 mei 2013 20:30

Ik vind het ook totaal niet overkomen alsof je je man zwart maakt, hoor! Een half jaar getrouwd, pfff, wat kan het dan moeilijk zijn om te leren met elkaar om te gaan. Ik ben in het begin van ons huwelijk ook tegen veel dezelfde dingen aangelopen. Ben vaak wanhopig geweest. Maar als ik nu terugkijk, denk ik: wat zijn we naar elkaar toegegroeid en wat zijn we elkaar gaan begrijpen en aanvoelen. Ga ervoor, niet opgeven. Ik krijg zeker de indruk dat je ervoor wil vechten. Je moet het met elkaar doen en de mening van familie doet er dan veel minder toe.
Sterkte meid!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 mei 2013 22:06

Zwart zitten maken staat niet voor niets tussen '-' in mijn vorige posting. Lezen mensen!

Mijn boodschap: het is zó menselijk en makkelijk om te zien wat bij je wederhelft niet zo fijn is, o zo moeilijk en o zo noodzakelijk om je eigen manier van reageren op die minpunten onder de loep te nemen. Niet alleen, maar samen, biddend en eventueel met proff.hulp. Wanneer je alleen gaat vechten voor je huwelijk zal de depressie alleen maar dieper worden. Doe je het samen, dan zul je gelukkiger worden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Moeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moeg » 31 mei 2013 22:18

Dat is mooi in theorie, maar de praktijk kan anders zijn. Het kan zijn, zoals ook aangegeven, dat de ander geen problemen ervaart en dus helemaal geen noodzaak ziet om te vechten voor het huwelijk. Dus dat samen vechten klinkt heel mooi, maar is echt niet altijd haalbaar. Overigens lees ik steeds dat @nnie23 zich wel degelijk bewust is van haar eigen zwakke punten en daar ook aan wil werken. Hopelijk kun je tot je man doordringen, zodat hij je begrijpt en jullie er samen de schouders onder kunnen zetten.

Terug naar “Archief”