@ GapWimWanneer je specifiek zeer uitgebreid op je ideeën in wilt gaan -- een exposé zoals Elbert zegt -- is het misschien niet zo'n gek idee om daar een speciaal topic voor te openen. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar ik heb wel gezien dat er een hele reeks van lange posts van je stond. Ik had niet de tijd om die direct allemaal te gaan lezen en ik weet dus niet wat erin stond. Over het al of niet ontopic zijn kan ik dus weinig zeggen.
Even deze dingen in het algemeen:
Dit topic is inderdaad geopend naar aanleiding van vooral jouw posts die te breed verder gingen discussiëren over zaken die in dat topic dat meer als overzicht bedoeld was naar voren kwamen en die niet in dat overzichtskader pasten.
Wanneer je iets wilt gaan behandelen zodanig groots vanuit een ingenomen standpunt dat je daarvoor graag een exposé opstelt en dat voor verder praten als basis wilt nemen, dan is het denk ik wel een moment om daarvoor en nieuw topic te gaan openen.
GabWim schreef:Wat als ik een exposé schijf over literatuur in de bijbel en de historische achtergrond daarvan.
Wat als ik een exposé schrijf over beeldende kunst in de bijbel en de historische achtergrond daarvan.
Wat als ik een exposé schrijf over architectuur in de bijbel en de historische achtergrond daarvan.
Zouden deze geen probleem zijn?
Hmm..., beeldende kunst...
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van wat boven in de hemel is, noch van wat onder op de aarde is, noch van wat in de wateren onder de aarde is... Op zich wel een interessante kwestie voor in een topic.
Nu heb ik een lang stuk geschreven over moraliteit in de bijbel en de historische achtergrond daarvan, dat dit indruist tegen uw persoonlijke overtuiging valt buiten de taak van een moderator.
Het door mij even onderstreepte gedeelte van wat je schreef zou de titel van een nieuw topic kunnen zijn. Hetgene wat je dan stelt in je topic-startpost (je "exposé" dus in dit geval, al zou het waarschijnlijk beter wat beknopter kunnen) zou dan het uitgangspunt van een discussie kunnen zijn
*).
Of dat topic dan geoorloofd is hangt natuurlijk ervan af of het past in (in dit geval) het
Open forum (en dat houdt natuurlijk ook in of het überhaupt op RefoWebforums past). De moderator bepaalt dat (en hij zal daarbij overigens niet zozeer zijn eigen opvatting in het topic-onderwerp nemen als ijkpunt of het wel of niet mag, maar de forumregels. En ook, wat meer algemeen uitgedrukt: bij het modereren van dit forum staan de uitgangspunten van Refoweb centraal.)
______
*) Het is natuurlijk zo dat de topics hier in het Open forum een zekere mate van discussiefunctie hebben en het is niet echt een plek voor een reeks exposés zonder discussie-aanzet.