Maagdelijke geboorte, profetie of vertaalfout

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Maagdelijke geboorte, profetie of vertaalfout

Berichtdoor mohamed » 08 dec 2011 11:33

Dan beweer je gewoon dat Jezus niet God is, hetgeen een vergissing en een heel andere discussie is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2011 12:46

Ik ben het brood des levens. 49 Uw vaderen hebben in de woestijn het manna gegeten en zij zijn gestorven; 50 dit is het brood, dat uit de hemel nederdaalt, opdat wie ervan eet, niet sterve. 51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld.
52 De Joden dan streden onderling en zeiden: Hoe kan deze ons zijn vlees te eten geven? 53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. 54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. 55 Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank. 56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. 57 Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij. 58 Dit is het brood, dat uit de hemel nedergedaald is; niet gelijk de vaderen gegeten hebben en gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven. 59 Dit zeide Hij, lerende in de synagoge te Kafarnaüm.

@blijblij, Dit is wat Jezus zegt over zichzelf, dat Hij het levende brood is uit de hemel nedergedaald.
En Hij zegt dat Hij zijn vlees geeft voor het leven der wereld. Hij trad als een mens op met de volle Godheid in zich.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 13:32

@schaapje.
Inderdaad, volgens de auteur van Johannes heeft Jezus dit over zichzelf gezegd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 dec 2011 13:39

blijblij schreef:Inderdaad, volgens de auteur van Johannes heeft Jezus dit over zichzelf gezegd.

En Petrus zei:

'Want wij zijn geen kunstig verdichte fabels nagevolgd, toen wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onze Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit.'

Hier hebben we de verklaring van een ooggetuige en die moeten we op zijn minst horen nietwaar?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 08 dec 2011 13:43

beste @blijblij
helaas lopen er meerdere dubbelnamen rond, hij is van '84 ik ben wat ouder (:)8
anyhow, evenlos van je reactie vroeg ik mij af wat je van de 2 studies vond
Lijkt me erg duidelijk uitgelegd toch... of ben je het er niet mee eens

Zelf vroeg ik mij af of je nu in de Tenach "gelooft" of in het OT + NT, misschien kan je het wat verduidelijken
Want je citeert een tekst uit de Romeinenbrief, maar deze brief is (naast al het andere) zo rijk gezegend met inzichten...Geloof je in boodschap van de Romeinenbrief, of ben je het er maar gedeeltelijk mee eens

bl.bl: Dit vind ik een mooie tekst. Het laat namelijk zien dat Jezus zich wel drie keer achter zijn oren zou krabben om zich 'God' te (laten) noemen.
.
Het zijn jou woorden, ik hoop voor je dat Hij, Jezus, zich op een dag aan jou openbaart zodat jij dan ook niet hoeft te "krabben"... getuigenissen all over the world. Vanuit het hart van Mekka, de noordpool, de hel tot in de hemel. (open de bestande maar in een ander venster of tabblad)

Voor een Jood is dit pure blasfemie
Godslastering is iets wat waar God zich veel meer druk om maakt dan een mens, het maakt hem zo verdrietig..lees anders ezechiel 18 er maar eens op na of ezech 22 t/m 24 of jeremia, of hosea,
verder kan ik zeggen het is niet nieuw, op het oog lijkt het vervelend en mensonterend, maar m.i. gaat het om JHWH en niet om het religieuze of humane aspect...Want het voorhangsel is gescheurd van boven naar beneden! en toen was het klaar.
De tempel is zo tot een blauwdruk geworden, voor miljarden wandelende tempels waar Gods Geest in ontbrand (is) en dat is niet te stuiten. Daarom zal er nooit meer een tempel komen waar God zal Zijn en jij @blijblij kan er juist 1 worden. Waar Zijn licht in jou ontbrand

JHWH, blijft gelukkig dezelfde. De ark van Noach had 1 deur, en via deze deur kom je alleen binnen om gered te worden. Dat is het beeld van Jezus Christus alleen door Hem kom je binnen, met als gevolg....
De duif die terug kwam met een olijventak, het beeld dat je vervult wordt met Zijn Heilige Geest....(halleluja daarvoor) En een nieuw leven kwam er voor in de plaats!

Adriano: Maria was geen maagd, ze had het ongetwijfeld stiekem met jozef gedaan, daarom wilde jozef ook weglopen…omdat hij zo blij was… @blijblij Dit snap ik niet. Zo probeer je een verhaal met zichzelf in overeenstemming te brengen. Ik mag toch hopen dat de schrijver wel zo intelligent is geweest om dit al te doen!
Het was wat cynisch neergezet(vergeef me), in de context dat als maria geen maagd meer was, want dan had ze het wel met jozef gedaan, anders kan er geen kindje komen... en aangezien jozef plannen had om weg te lopen (ze waren in ondertrouw)deedt hij dit niet omdat hij schrik had omdat hij geen vader kon spelen. Nee in die tijd (en tegenwoordig ook nog) wilden mannen gewoon met een maagd trouwen uit het oogpunt van zegen en reinheid, niets vreemd aan lijkt mij, totdat je verloofde opeens verteld dat je met een dikke buik rondloopt!
Tja, Dan krab je je wel 3 keer achter de oren (lijkt mij, als man) omdat je weet dat je niets gedaan hebt...

(trouwens, in Lukas komt deze episode helemaal niet voor!). Mijn stelling: niet alleen de maagdelijke geboorte is verzonnen, heel Matteus 1 en Lukas 2 zijn verzonnen.

Tja, het is natuurlijk moeilijk om iets te verwerpen wat je niet aanstaat. Of je gebruikt de Bijbelboeken of je gebruikt ze niet... maar we zijn natuurlijk snel uitgepraat als je gaat stellen dat het ene tekst een leugen is en de ander tekst waarheid. Want wie bepaald dan wat een leugen is en wat waarheid. Of moeten voorafgaand aan een discussie hier eerst over gaan discuseren...Het wordt zo wel een lang verhaal?
b.t.w. de evangeliën zijn elk afzonderlijk zo mooi vanuit een eigen invalshoek en identiteit beschreven
Is ongeveer hetzelfde als jij en je broers of zussen over je vader of moeder gaan praten. Ik denk ook wel dat jullie dan elk afzonderlijk exact zegt wat de ander zegt... of toch niet (volgens mij heet dit kopiëren). Of zouden jullie elk afzonderlijk tot de kern komen, met elk een eigen invalshoek
Mattheus belicht het koninkrijk, marcus is kort, bondig als een feitenkenner, lukas is de dokter en uiteindelijk hebben we de man van de Liefde Johannes 4 crusiale thema's @blij blij!
1 Koninkrijk van God. 2 Feiten en waarheid, 3 genezing en bevrijding en 4 de Liefde van God
Als 4 pilaren

En waar kennen we deze pilaren nog meer van (ik zoek het even op in de blauwdruk)
Afbeelding
Precies, exodes 27:9-19 geeft een duidelijke weergave van hoe de binnenkomst is vastgelegd
Door de poort van de 4 evangeliën....tja zo gingen ze naar binnen om tot God te komen
Van de evangelien naar het altaar (lam ter slachting geleid)
van het Lam Jezus naar het wasvat (de doop)
van de doop maak je een vervolg naar het Heilige waar je als priester mag binnengaan
teken de opstelling van buiten naar binnen maar achterelkaar en je zal zien wat de uitkomst is ...
En door de Hogepriester (Jezus naar de ordening van melchizedek) mag je vrij tot God gaan!

Wauw @BLIJBLIJ, wat maakt mij dat BLIJ BLIJ , HALLELUJAH
Wat een heenwijze en wat een blauwdruk
God is zo goed, om ons elke keer wat te laten zien hoe mooi de Tenach of OT in elkaar zit, elk verhaal heeft wel een heenwijze van hoe je tot God komt...het is als een profetische blauwdruk vastgelegd

Ik ga stoppen want de tijd loopt en dit duurt eventjes te lang,
Misschien ben je het er niet mee eens, dat geeft niet, respect
Maar hopelijk heb ik je wel een inzicht kunnen geven dat zaken toch wat profetischer zijn vastgelegd dan alleen jesaja 7:14. Want God is zo goed en trouw om het je op allerlei manieren te vertellen

grt
Laatst gewijzigd door adriano313 op 08 dec 2011 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 13:44

alsof 2 Petrus van de hand van Petrus is en het Evangelie naar Johannes van Johannes is.
Sorry, maar daar kan ik helemaal niets mee.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 15:00

@adriano:

Mijn Bijbel heeft het NT en het OT. ik weet niet zo goed wat ik met geloven in de Bijbel aan moet. Als dit betekent: onfeilbare woord van God, zeg ik nee. Voor mij is de Bijbel een verzameling verhalen van mensen die hun relatie met en hun geloof in God in woorden weergeven. Het is geen geschiedenis.

Als ik en mijn zus een verhaal schrijven over de geboorte van onze ouders zouden we toch niet tot de enorme verschillen komen als Matteus en Lukas.
We zouden bijvoorbeeld beide zeggen dat ze naar Egypte gingen of naar Nazareth en de tempel. Maar niet de een naar Egypte en de ander naar Nazareth.

2 studies: Ik heb nog even in de LXX gekeken en nergens wordt almah met parthenos vertaald. Ook de moderne woordenboeken geven niet 'maagd' als betekenis. Ook de benadering van betulah in Joel en Jeremia vind ik verdacht.
Joel: de man van je jeugd: kan vertaald worden als verloofde. Dan is deze gesneuveld voor de bruiloft.
Jeremia: vrouwe Sion, maar toch een maagd, zij is immers de bruid van JHWH aan het einde der tijden?

ondertrouw: dat valt natuurlijk ook weg als ik het eerdere niet aanneem. De auteur moet iets verzinnen waardoor Jozef niet de vader is, maar wel bij Maria blijft, omdat in Marcus Jozef en Maria de ouders van Jezus zijn. Dus zijn ze nog niet getrouwd, om te voorkomen dat Jozef toch aangewezen kan worden als de vader.
(Paul Verhoeven meent zelfs dat een romeinse soldaat de vader is.....)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 15:19

ik zat even te denken aan Maria, de moeder van Jezus, en eigenlijk zie je bij haar hetzelfde gebeuren als bij Jezus: steeds verdergaande adoratie en mythologisering.

eerst was ze de moeder van Jezus (marcus) vervolgens toen Jezus steeds belangrijker en hoger werd een zwangere maagd (matt/lukas) er vervolgens moet zij meer zijn dat een gewone vrouw om de Zoon van God te kunnen ontvangen en wordt zij zelf "onbevlekt ontvangen" dwz: zonder erfzonden en naar haar dood vaart zij ten hemel.
Dit is natuurlijk volksdevotie, maar waarom zou het zo niet kunnen gegaan zijn met Jezus?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 08 dec 2011 16:06

blijblij schreef:@adriano: Mijn Bijbel heeft het NT en het OT. ik weet niet zo goed wat ik met geloven in de Bijbel aan moet. Als dit betekent: onfeilbare woord van God, zeg ik nee. Voor mij is de Bijbel een verzameling verhalen van mensen die hun relatie met en hun geloof in God in woorden weergeven. Het is geen geschiedenis.

(Paul Verhoeven meent zelfs dat een romeinse soldaat de vader is.....)

beste @blijblij, het is helder hoe je denkt en vanwaaruit je refereert. Maar als je aanneemt dat alles een verzameling van verhalen is, wat geen geschiedenis kent, dan heet dat volgen mij fictie...
In andere culturen kent men ook heel veel sagen, verhalen en sprookjes of noem je het dan toch weer anders?

En als paul verhoeven morgen zegt dat Jozef de vader is moet ik dan opeens gaan klappen =D>
Het doet er toch niet toe wat Paul verhoeven vindt.....
maar hij mag ook vinden wat hij wil toch?
Maar de Waarheid maakt vrij, staat er geschreven, betekent dat Paul Verhoeven statement dan vrij maakt?
Misschien het verhaal van de zonen van skevas hierbij toch ook lezen, want het kan zo maar eens tegen je keren hand 19:13-20
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 16:22

adriano313 schreef:En als paul verhoeven morgen zegt dat Jozef de vader is moet ik dan opeens gaan klappen =D>
Het doet er toch niet toe wat Paul verhoeven vindt.....
maar hij mag ook vinden wat hij wil toch?
Maar de Waarheid maakt vrij, staat er geschreven, betekent dat Paul Verhoeven statement dan vrij maakt?
Misschien het verhaal van de zonen van skevas hierbij toch ook lezen, want het kan zo maar eens tegen je keren hand 19:13-20

Nee, hoor, je kan beter gaan huilen om wat Verhoeven schrijft! Ik wilde alleen een voorbeeld geven van een idee. Maar dat zal ik voortaan laten.

Wat geestuitdrijvers hiermee te maken hebben snap ik niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2011 16:47

quote="blijblij"

Wat geestuitdrijvers hiermee te maken hebben snap ik niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.

Zelfs de demonen wisten dat Jezus de Zoon van God was.

Mat.8: 29
En zien zij schreeuwden zeggende, Wat hebt Gij met ons te maken Zoon van God? Zijt Gij gekomen om ons vóór de tijd te pijnigen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 08 dec 2011 16:53

blijblij schreef:ik zat even te denken aan Maria, de moeder van Jezus, en eigenlijk zie je bij haar hetzelfde gebeuren als bij Jezus: steeds verdergaande adoratie en mythologisering.

eerst was ze de moeder van Jezus (marcus) vervolgens toen Jezus steeds belangrijker en hoger werd een zwangere maagd (matt/lukas) er vervolgens moet zij meer zijn dat een gewone vrouw om de Zoon van God te kunnen ontvangen en wordt zij zelf "onbevlekt ontvangen" dwz: zonder erfzonden en naar haar dood vaart zij ten hemel.
Dit is natuurlijk volksdevotie, maar waarom zou het zo niet kunnen gegaan zijn met Jezus?
Al in de OT werd de vrouw en het kindje vereerd, is niet nieuw, jermiamaakt er al verscheiden keren melding 7:18, 44:17-19, 44:25
(Melecheth strong H4446) De godin van de maan, ook wel Melecheth is een heenwijze/ reincarnatie van astarte, of juno, de moeder ook wel Semiramis genoemd en het kindje nimrod welke voortkomt uit cham een van noach zonen die gebukt gaat onder de vloek van onderwerping. De verhalen hierover lopen uiteen

Je zou kunnen zeggen, mythologisering, ik noem het eerder een realiteit uit het rijk der duisternis. De geestelijke macht die schuil gaat achter de mensen en/of afgoden. Zoals ik al eerder zei
De duisternis aapt na... overlaad mensen graag met iets wat ze weghoudt van Het Geloof en Leven,
Dus ja de duisternis probeert Jezus ook na te apen, misschien is dat wel het effect van religieuze mensen, de een met zwarte kousen en de ander met een boerka, echter Jezus maakt je helemaal Vrij

Vrij van gedachtegangen, vrij van religie, vrij van zonden, Vrij van alles!(wat een verhaal denk je misschien)

"Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn. "

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 08 dec 2011 17:00

Nee, hoor, je kan beter gaan huilen om wat Verhoeven schrijft! Ik wilde alleen een voorbeeld geven van een idee. Maar dat zal ik voortaan laten.

Nee het ligt niet aan jou, ik dwaalde wat af
Je ideeën zijn zeker wel welkom
maar als iemand wat roept of doet, daar reageer ik niet direct in essentie op
vandaar mijn reactie (die wat afdwaalde)
het gaat niet om de geestenbezweerders maar eerder om wat iemand denkt te kunnen beweren

antoon

Berichtdoor antoon » 10 dec 2011 07:53

Zelfs de demonen wisten dat Jezus de Zoon van God was.

Maar een aantal deelnemers aan het forum blijkbaar niet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2011 11:26

blijblij schreef:alsof 2 Petrus van de hand van Petrus is en het Evangelie naar Johannes van Johannes is.
Sorry, maar daar kan ik helemaal niets mee.

Dat is een interessante discussie die we hier al vaker gevoerd hebben en waar we nooit geheel uitkwamen, maar geloof je wel dat de auteur van de brief van Petrus een ooggetuige is geweest zoals hij zelf heeft geschreven?

Terug naar “[Religie] - Open forum”