E-nummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: E-nummers

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2011 20:20

Homeopatische middelen zijn overigens ook lang niet allemaal idioot verdund. Als je bijvoorbeeld Arnica-zalf hebt, dat is Arnica D6. 1 op de miljoen deeltjes is werkzame stof. En of dat spul werkt op blauwe plekken.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 23 jun 2011 20:42

Inderdaad superspul!
* hier regelmatig nodig *

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 jun 2011 00:22

Homeopatische middelen zijn overigens ook lang niet allemaal idioot verdund. Als je bijvoorbeeld Arnica-zalf hebt, dat is Arnica D6. 1 op de miljoen deeltjes is werkzame stof. En of dat spul werkt op blauwe plekken.

Dat zou absoluut kunnen. Het huidige idee van geneeswijzen is vaak dat bij bepaalde concentraties een stof het meest effectief is. Dit strijdt met het originele idee van homeopathie. Het oorspronkelijke idee van homeopathie is dat hoe verder een stof verdunt is (en hoe beter geschud) hoe beter de stof werkt. En ga maar na, verdun Arnica nog eens een miljoen x en het zal vast niet beter werken. Vandaar dat ik niet instem met het idee van homeopathie. Veel homeopathische middelen zijn dan ook extreem verdund. En juist van deze middelen is aangetoond dat ze slechts een placebo effect hebben. Maar het is wel prima mogelijk dat Arnica een goede werkzame zalf is, dat zul je mij niet horen ontkennen ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2011 14:37

Ik heb al jaaaaren Arnica in huis. Zowel de zalf, oertinctuur trouwens !! dus niks verdund, als de korreltjes. Bij vallen, stoten, blauwe plekken, ongelukjes, paar korreltjes onder de tong en evt erop smeren. Geweldig ! Ik heb er al menigmaal eentje mee geholpen.
Alleen die flauwekul die er soms bijkomt zoals 7 x schudden voor gebruik of bij maanlicht, dat zijn fratsen. Ik bedoel meer de fytotherapie, dus de plantenmiddeltjes. Aspirine werd ook van boombast gemaakt ooit ! En nog steeds wordt kinine ingezet, bij bepaalde aandoeningen. Dus sommige ouderwetse middelen zijn nog steeds bruikbaar en werkzaam !

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 24 jun 2011 14:51

schelpje3 schreef:Ik heb al jaaaaren Arnica in huis. Zowel de zalf, oertinctuur trouwens !! dus niks verdund, als de korreltjes. Bij vallen, stoten, blauwe plekken, ongelukjes, paar korreltjes onder de tong en evt erop smeren. Geweldig ! Ik heb er al menigmaal eentje mee geholpen.
Alleen die flauwekul die er soms bijkomt zoals 7 x schudden voor gebruik of bij maanlicht, dat zijn fratsen. Ik bedoel meer de fytotherapie, dus de plantenmiddeltjes. Aspirine werd ook van boombast gemaakt ooit ! En nog steeds wordt kinine ingezet, bij bepaalde aandoeningen. Dus sommige ouderwetse middelen zijn nog steeds bruikbaar en werkzaam !

Ik ken Arnica nog geen eens.. :oops: Of ben ik dan zo dom? Ik ken wel calendula zalf en dat helpt geweldig bij genezing van korstjes! Afgelopen winter had ik behoorlijk wat beschadigingen in mijn gezicht d.m.v. een ongeluk maar met calendula zalf waren (zelfs de grootste korsten) van mijn gezicht verdwenen zonder littekens achter te laten! :D
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 24 jun 2011 15:00

Tjah,

Homeopathie is natuurlijk je reinste oplichterij.
En zodra iets verdund is tot ik noem maar wat 1 deeltje op een fles, 1 deeltje heeft geen eigenschappen. 1 deeltje water (h2o) is geen water om het even boers te zeggen. Nu kun je ook moeilijk tot 1 deeltje nauwkeurig meten(zal vast kunnen maar ik heb geen idee).

Aspirine werd ook van boombast gemaakt ooit ! En nog steeds wordt kinine ingezet, bij bepaalde aandoeningen. Dus sommige ouderwetse middelen zijn nog steeds bruikbaar en werkzaam !

Zo idd Kinine is wel een hele belangrijke malaria etc en zonder die bende smaakt bitter lemon niet half zo goed:P dan is het gewoon......lemon. En aspirine word nog steeds gewonnen uit wilgen(Salix) \:D/ daar komt de naam salicyl- ook deels vandaan.

Een muzikant Tim Minchkin heeft daar een leuke anekdote voor.
Een kort stukje.(vertaald)

Alternatieve medicatie, is medicatie waarvan nog niet zeker is of ze werkt, of waarvan bewezen is dat het helemaal niet werkt.
Weet je hoe ze `alternatieve medicatie` noemen die werkt?
Medicatie.

Bv aspirine, op de labschool zelf een keer gemaakt (acetyl-salicylzuur) ouderwetse manier met veel ijsbadjes enzo:D
Bijna alle medicatie heeft zijn oorsprong in een natuurlijk molecuul. Of is gekopieerd uit de natuuur.

Natuurlijk heb je ook dat soort flauwekul als Bananeline en Vaniline totaal kunstmatig lijken qua bouw niet eens op de originele aromatische stoffen. Bijzonder goed knip en plak werk van chemical engineers.

persoonlijk probeer ik de `kunstmatig` gecreerde E nummers te vermijden, zoals oa bovenstaande goedjes.
De natuurlijke hulpstoffen vertrouw ik volledig.
Conserveer middelen als citroenzuur etc is ook weinig mis mee, maar die minerale zooi die ze er soms overheen gooien zoals die mononatrium-glutamaat zooi(fetsjin) zie ik toch als minder goed voor mijn lijf.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “Archief”