Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2010 22:04

scheermes schreef:Ik het het artikel gelezen, hij concludeert dat seksueel misbruik in kerkelijke instituten in Duitsland relatief weinig voorkomt. Helaas staan er geen exacte cijfers in, maar ik kan weinig anders dan vertrouwen dat deze hoogleraar een goed onderzoek gedaan heeft.

Dat klopt. Ik had begrepen dat Justitie in Duitsland 210.000 gevallen had sinds 1995 en dat de RKK in Duitsland een kleine 100 gevallen had.

Maar goed, misbruik is misbruik en elk geval is er 1 teveel. Ik hoop dat het onderzoek alles aan het licht brengt zodat men conclusies kan trekken en dingen aan kan passen om herhaling te voorkomen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mar 2010 22:29

Laten wij bidden voor de slachtoffers die elke dag moeten leven met de afschuwelijke herinneringen aan afschuwelijke misdrijven, begaan door afschuwelijke mensen die menen God te dienen.

Moge gerechtigheid geschieden aan de slachtoffers, zowel binnen als buiten de rooms-katholieke kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 mar 2010 01:30

Optimatus schreef:Laten wij bidden voor de slachtoffers die elke dag moeten leven met de afschuwelijke herinneringen aan afschuwelijke misdrijven, begaan door afschuwelijke mensen die menen God te dienen.

Moge gerechtigheid geschieden aan de slachtoffers, zowel binnen als buiten de rooms-katholieke kerk.

Amen!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mar 2010 10:40

Faramir schreef:Mensen komen niet in aanmerking voor het celibaat. Mensen kiezen daarvoor uit vrije wil. Maar zoals met alles kun je later wel spijt krijgen van je beslissing en er moeite mee krijgen. Seksueel misbruik wordt in de hand gewerkt door een aantal factoren zoals een gesloten cultuur, een taboe op seks, een starre hiërarchie en meer van dat soort dingen. Factoren die zeker aanwezig waren in de katholieke instituten van de jaren 60/70.

Laten we hopen dat de katholieke kerk schoon schip maakt en dat dit ophoudt. De slachtoffers verliezen hun eigenwaarde en niet zelden eveneens hun geloof.
Ik doel op de aanmeldingen bij Hulp & Recht (600 over de afgelopen 50 jaar) en op cijfers van het ministerie van justitie (2500 gevallen op jaarbasis).

Ik vind het een goed streven dat ze elk geval tot op de bodem onderzoeken willen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2010 23:16

Harm-J schreef:
Optimatus schreef:Laten wij bidden voor de slachtoffers die elke dag moeten leven met de afschuwelijke herinneringen aan afschuwelijke misdrijven, begaan door afschuwelijke mensen die menen God te dienen.

Amen!!

"Afschuwelijke mensen"? Uit deze opmerking blijkt maar weer hoe diep de afkeer van pedofilie tegenwoordig gaat bij de gemiddelde mens, hoeveel walging het opwekt. Ook bij mij. Maar toch moet ik ook denken aan de zinsnede die je vaak leest als het over homofilie gaat: "haat de zonde, niet de zondaar". Ik kan me goed voorstellen dat er maar weinig mensen zó christelijk zijn om dat ook op actieve pedofielen toe te passen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 mar 2010 01:40

Mortlach schreef:"Afschuwelijke mensen"? Uit deze opmerking blijkt maar weer hoe diep de afkeer van pedofilie tegenwoordig gaat bij de gemiddelde mens, hoeveel walging het opwekt. Ook bij mij. Maar toch moet ik ook denken aan de zinsnede die je vaak leest als het over homofilie gaat: "haat de zonde, niet de zondaar". Ik kan me goed voorstellen dat er maar weinig mensen zó christelijk zijn om dat ook op actieve pedofielen toe te passen.

Je hebt zeker een punt Mortlach. Ik zelf kijk er gekleurd tegen aan, dit om de reden daar ik wat mensen ken in mijn directe omgeving die slachtoffer zijn geweest van pedofiele "seksuele praktijken". Die mensen, ja ik weet een rottig verleden geeft geen recht op een levenslang slachtofferschap, zijn wel voor hun leven getekend....

henkie schreef:Om op het onderwerp in te gaan: ik vraag me af welke rol het celibaat hierin speelt. Natuurlijk, seksueel misbruik is van een vorm van machtsmisbruik en het komt overal voor. Maar op deze schaal gaat het toch om een buitengewone situatie. Volgens een universitair docent (faculteit katholieke theologie) speelt het geen rol.

Henkie snijdt hier wel wat aan... ! Enerzijds vraagt hij (Henkie) zich af welke rol het celibaat hierin speelt... Anderzijds verwacht men wel van de homofiele mens dat die zich van elke vorm van seksualiteit onthoud. Daarmee wil ik dus "niet" suggereren dat een celibatair levende homo zich aan kinderen zou vergrijpen het tegendeel zelfs! Wel dat m.i. nooit goed kan zijn om de of een seksualiteit te onderdrukken vanuit een religie.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2010 14:20

Ik heb bewust de term "afschuwelijke mensen" gebruikt en wel hierom: er zijn mensen als kind misbruikt. In bijna alle gevallen was er sprake van dwang. Mensen zijn getraumatiseerd, getekend voor het leven en als ze als hun mond opentrokken, kregen ze straf. Er is zelfs sprake van verkrachting. Verkrachters zijn doorgaans afschuwelijke mensen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2010 14:39

Optimatus schreef:Ik heb bewust de term "afschuwelijke mensen" gebruikt en wel hierom: er zijn mensen als kind misbruikt. In bijna alle gevallen was er sprake van dwang. Mensen zijn getraumatiseerd, getekend voor het leven en als ze als hun mond opentrokken, kregen ze straf. Er is zelfs sprake van verkrachting. Verkrachters zijn doorgaans afschuwelijke mensen.

Ik begrijp je helemaal, Opti, en geef je ook deels gelijk. Zelf zou ik ook naar de pek en de veren grijpen bij deze mensen. Aan de andere kant, als pedofilie vergelijkbaar is met homofilie in de zin dat het is aangeboren - maar ik ben niet overtuigd dat dat zo is - dan zijn pedofielen hele meelijwekkende figuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2010 16:18

Dat iemand pedofiel is, is wellicht overmacht - daar kan de pedofiel wellicht niets aan doen.
Het gaat erom dat er verkrachting heeft plaatsgevonden. Of dat nou door een pedofiel of door een homofiel of door een heteroseksueel gebeurd, doet niet terzake.

Homofielen en heterofielen die met elkaar de liefde in den vleze consumeren, doen dit doorgaans op basis van vrijwilligheid met iemand die hier aan toe is. Bij pedofielen is er vrijwel altijd sprake van een ongelijke en gedwongen verhouding. Dat maakt het zo ranzig. Kinderen, zeker als ze gehandicapt zijn, kunnen zich niet of nauwelijks verweren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 mar 2010 18:14

Een deel uit de brief van de paus. Een deel wat gericht is aan de daders:

U hebt het vertrouwen verraden dat onschuldige jonge mensen en hun ouders in u hadden gesteld, en daar zult u voor moeten instaan voor de Almachtige God en voor juist gevormde tribunalen. U hebt de achting van het Ierse volk verspeeld en uw broeders beschaamd en onteerd. U die priesters bent heeft de heiligheid van het wijdingssacrament, waarin Christus zichzelf laat zien in ons en onze daden, geschoffeerd. Naast de enorme schade aan de slachtoffers is er grote schade aan de Kerk en het publieke beeld van het priesterschap en het religieuze leven berokkend.

Ik roep u om uw geweten te onderzoeken, om verantwoordelijkheid te nemen voor de zonden die u begaan heeft, en nederig uw berouw te tonen. Welgemeende boete opent de deur naar Gods vergeving en de genade van ware verandering. Door te bidden en boete te doen voor degenen die u hebt misdaan zult u persoonlijk moeten boeten voor uw daden. Het verlossende offer van Christus heeft de kracht om zelfs de zwaarste zonden te vergeven en zelfs het grootste kwaad ten goede te keren. De gerechtigheid van God roept ons tegelijkertijd op om onze daden te erkennen en niets te verbergen. Erken openlijk uw schuld, geef u over aan het recht, maar verlies niet de hoop of de genade van God.

De hele brief vertaald naar het Nederlands is te lezen op: http://www.catholica.nl/archief/839

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 21 mar 2010 20:36

Te weinig en te laat.
De Ieren accepteren het ook gelukkig niet.
Het wordt tijd dat die kinderverkrachters achter slot en grendel gaan.
Anderszijds bizar natuurlijk dat al die slachtoffers nog steeds katholiek zijn.Maar goed, als je een religie volgt met regels, zoals celibaat en andere totaal onbijbelse kenmerken ,is het misschien wel een beetje eigen schuld dat je dit overkomt.
De paus zou als eindverantwoordelijke beter op kunnen stappen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 mar 2010 20:55

Neestemmer schreef:Te weinig en te laat.

Te laat, dat zeker. Het zou enkel op tijd zijn indien alle gevallen voorkomen waren. Bij misdaden is het altijd te laat.

Dat wordt het zeker. Justitie heeft en had alle mogelijkheden daarvoor te zorgen. Ik weet echter niet hoe het met verjaring zit in Ierland.
Anderszijds bizar natuurlijk dat al die slachtoffers nog steeds katholiek zijn.

God is God, of enkele van zijn dienaren zich misbruiken doet daar verder weinig aan af. Sommige slachtoffers zullen in der daad van geloof gevallen zijn, anderen bleven geloven en keerden de Kerk de rug toe, en weer anderen bleven geloven en bleven in de Kerk om zo veranderingen te bewerkstelligen.
Maar goed, als je een religie volgt met regels, zoals celibaat en andere totaal onbijbelse kenmerken ,is het misschien wel een beetje eigen schuld dat je dit overkomt.

Het is dus de eigen schuld van kinderen dat ze misbruikt worden. Wat een misselijkmakende gedachtengang toon je hier. Ik zou over die gedachtenkronkel nog wel even door willen gaan, maar woorden schieten eigenlijk tekort.

Wellicht vanuit jouw perspectief, maar vanuit christelijk perspectief is er veel voor te zeggen om de paus te laten zitten. Overigens is de paus niet de eind verantwoordelijke maar de lokale bisschop.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 21 mar 2010 21:10

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:Te weinig en te laat.

Te laat, dat zeker. Het zou enkel op tijd zijn indien alle gevallen voorkomen waren. Bij misdaden is het altijd te laat.

Dat wordt het zeker. Justitie heeft en had alle mogelijkheden daarvoor te zorgen. Ik weet echter niet hoe het met verjaring zit in Ierland.
Anderszijds bizar natuurlijk dat al die slachtoffers nog steeds katholiek zijn.

God is God, of enkele van zijn dienaren zich misbruiken doet daar verder weinig aan af. Sommige slachtoffers zullen in der daad van geloof gevallen zijn, anderen bleven geloven en keerden de Kerk de rug toe, en weer anderen bleven geloven en bleven in de Kerk om zo veranderingen te bewerkstelligen.
Maar goed, als je een religie volgt met regels, zoals celibaat en andere totaal onbijbelse kenmerken ,is het misschien wel een beetje eigen schuld dat je dit overkomt.

Het is dus de eigen schuld van kinderen dat ze misbruikt worden. Wat een misselijkmakende gedachtengang toon je hier. Ik zou over die gedachtenkronkel nog wel even door willen gaan, maar woorden schieten eigenlijk tekort.

Wellicht vanuit jouw perspectief, maar vanuit christelijk perspectief is er veel voor te zeggen om de paus te laten zitten. Overigens is de paus niet de eind verantwoordelijke maar de lokale bisschop.

Ik bedoel te zeggen dat het niet de arme kinderen's eigen schuld is natuurlijk, maar de ouders die hun kinderen blootstelen aan omstandigheden.
Als ik op dit moment een katholieke ouder was, zou ik mijn kinderen zeker niet alleen laten bij dat soort lieden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 mar 2010 21:13

Neestemmer schreef:Ik bedoel te zeggen dat het niet de arme kinderen's eigen schuld is natuurlijk, maar de ouders die hun kinderen blootstelen aan omstandigheden.
Als ik op dit moment een katholieke ouder was, zou ik mijn kinderen zeker niet alleen laten bij dat soort lieden.

Oww, dat is al heel anders. Maar als jij je kind naar de kindernevendienst laat gaan dan vind je het ook zwaar terecht als hij/zij aangerand wordt? Of als je je broer eens op laat passen dan vind je het ook terecht dat je kind misbruikt wordt? Of wat te denken van op school, als het daar gebeurt vind je het dan ook meer dan terecht dat je kind misbruikt wordt? Misschien als je dochter van 16 uitgaat, vind je het dan ook terecht als ze verkracht wordt?
Het spijt me zeer, maar ik vind je reactie bijzonder kortzichtig.

Neestemmer

Re:

Berichtdoor Neestemmer » 21 mar 2010 21:20

elbert schreef:Gaat dit topic over vermeende naiviteit of over het misbruik binnen de RK-kerk?
Als het het eerste betreft: nee, ik ben niet naief, net zomin als ik dat ben over andere schokkende zaken. Alleen is niet over elke schokkende zaak een apart topic.
Wat betreft het tweede: ja, het is inderdaad verschrikkelijk. Alleen: de meeste protestanten/refo's hebben niet zo heel veel met de RK-kerk, zodat het veelal wat verder van ons af staat. Zoiets als het verschrikkelijke leed in Zimbabwe onder Mugabe. Dat is ook heel erg, maar staat tegelijkertijd vrij ver van ons af. Misschien moeten we ons dat meer aantrekken, maar het is wel enigszins te begrijpen.

Nu een vraag aan jou: zou je dit topic ook geopend hebben als het om misbruik binnen een seculiere instelling ging?

Aan jou de vraag, zou je net als de paus het onderwerp het liefst onder het kleed willen vegen, omdat het de reputatie van christenen beschadigd?
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde burger weet dat katholieken en protestanten erg verschillend zijn.
Persoonlijk voel geen enkel verwantschap met katholieken. Robert Mugabe is trouwens katholiek.

Terug naar “Archief”