kinderopvang / creche?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marjo
Sergeant
Sergeant

Re: kinderopvang / creche?

Berichtdoor marjo » 06 mei 2009 17:02

Zoals ik al eens heb verteld, heeft het bij ons een hele tijd geduurd om voor de tweede keer zwanger te raken. Mijn zoon is dus al behoorlijk lang enig kind. Ik weet zeker dat zijn sociale vaardigheden een stuk slechter ontwikkeld zouden zijn geweest als hij niet naar een kdv zou gaan. Maar niet alle leidsters zijn goed, daar ben ik het wel mee eens. Maar zijn alle leraren/leraressen op de basisschool dat wel? Daar maak ik me ook wel eens zorgen over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2009 18:23

Dippie schreef:
Marnix schreef:
Overigens vind ik het verhaal dat het vaak om het geld zou draaien wat kort door de bocht. Misschien is dat vanuit de directie dan zo, maar als het goed is zijn de mensen die er werken, er gaan werken omdat ze graag willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt.

Ik wil absoluut niet bij deze stichting gaan werken omdat ik wil dat ze genoeg geld binnen halen... Integendeel... Ik wil er gaan werken omdat het Pedagogisch Beleidsplan mij aanstaat en ik deze kan waarborgen. Dat dacht ik ook bij de organisatie waar ik nu net weg ben, maar helaas bleek daar het tegendeel waar te zijn. Ik kon niet meer achter het beleid staan en stond dus teveel aan de kant van de ouders, en dan wil ik daar niet meer werken...
Kbedoel hiermee niet dat ik niet achter ouders wil staan, juist wél, maar er moet dan ook wat mee gedaan worden vanuit de directie en dat gebeurde helaas nooit... Tjah, dan sta je tussen twee wallen in...

Ohw sorry, ik miste een heel belangrijk in mijn laatste zin: Het woordje "niet". :) Ik bedoelde dat het misschien vanuit de directie zo is maar dat de mensen die er werken er als het goed is niet zijn gaan werken omdat ze alleen willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt :)

En dan zijn we het denk k wel eens ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 06 mei 2009 20:48

Wij hebben trouwens op een ander formulier ja gezegd, niet waar dat in staat. Wel hebben we gezegd dat we samen voor de centjes zorgen en dat we samen onze zoon opvoeden zoals God het wil, de geestelijke opvoeding zeg maar. En dat doen we ook.

En het bidden en danken voor het eten dan miss FF? En het carnaval vieren, en Kerst, Pasen en wat al niet meer op zo'n neutraal kinderdagverblijf?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 mei 2009 22:26

Marnix schreef:
Dippie schreef:
Marnix schreef:
Overigens vind ik het verhaal dat het vaak om het geld zou draaien wat kort door de bocht. Misschien is dat vanuit de directie dan zo, maar als het goed is zijn de mensen die er werken, er gaan werken omdat ze graag willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt.

Ik wil absoluut niet bij deze stichting gaan werken omdat ik wil dat ze genoeg geld binnen halen... Integendeel... Ik wil er gaan werken omdat het Pedagogisch Beleidsplan mij aanstaat en ik deze kan waarborgen. Dat dacht ik ook bij de organisatie waar ik nu net weg ben, maar helaas bleek daar het tegendeel waar te zijn. Ik kon niet meer achter het beleid staan en stond dus teveel aan de kant van de ouders, en dan wil ik daar niet meer werken...
Kbedoel hiermee niet dat ik niet achter ouders wil staan, juist wél, maar er moet dan ook wat mee gedaan worden vanuit de directie en dat gebeurde helaas nooit... Tjah, dan sta je tussen twee wallen in...

Ohw sorry, ik miste een heel belangrijk in mijn laatste zin: Het woordje "niet". :) Ik bedoelde dat het misschien vanuit de directie zo is maar dat de mensen die er werken er als het goed is niet zijn gaan werken omdat ze alleen willen dat het KDV genoeg geld binnenkrijgt :)

En dan zijn we het denk k wel eens ;)

Haha, ja, dan zijn we het idd wél met elkaar eens :wink:
Afbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 07 mei 2009 06:53

n.a.v. Anne 80: Is het schadelijk als een kind ook andere culturele/niet-religieuze dingen meekrijgt op een kinderdagverblijf? Ik zelf denk van niet, omdat dat maar voor een paar uur is en kinderen meestal héél goed weten hoe het thuis is. Ik denk dat we in de refowereld niet zo krampachtig moeten doen...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 mei 2009 06:55

Anne 80 schreef:
Wij hebben trouwens op een ander formulier ja gezegd, niet waar dat in staat. Wel hebben we gezegd dat we samen voor de centjes zorgen en dat we samen onze zoon opvoeden zoals God het wil, de geestelijke opvoeding zeg maar. En dat doen we ook.

En het bidden en danken voor het eten dan miss FF? En het carnaval vieren, en Kerst, Pasen en wat al niet meer op zo'n neutraal kinderdagverblijf?

Tja, dan ben ik misschien erg recalcitrant, maar bidden voor het eten hoeft voor mij niet zo. Dat vind ik helemaal geen hot item. Dan doet hij het thuis gewoon wel, en daar niet. Carnaval vind ik wel gezellig, maar is hier in deze streek helemaal niet aan de orde. Het zou me niks uitmaken als dat daar wel gevierd werd, ik zie daar weinig fouts aan (wel het zuipen enzo, maar niet het feest op zich, het is immers een katholiek dus christelijk feest). Met pasen mag hij van mij best paastakken maken, dat gebeurt bij de andere PKN dienst hier ook. Nee, ik denk dat de wereld voor kleine kinderen echt niet zo'n bedreiging vormt als soms angstig gedacht wordt. Ik ben ook opgevoed met dat je houding als Christen belangrijk is, echt niet dat perse bidden voor het eten. En ik hoop dat we onze zoon zo op kunnen voeden dat hij niet zal roddelen, positief over anderen zal spreken, niet zla vloeken, geen grof taalgebruik zal gebruiken. Dat vind ik veel belangrijker en veel meer zeggen dan bidden. En het is ook maar 2 dagen in de week maximaal, vaak zelfs maar 1 dag, dus dat stelt zo weinig voor, dat dat hele paas en kerstgedoe ook bijna wegvalt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 mei 2009 07:05

Ik kan een heel eind met je meegaan MissF, maar ben het niet op alle punten met je eens. Dat er carnaval gevierd wordt maakt mij ook niet zoveel uit. niets leuker voor een kind dan dat hij/zij verkleed mag. Ook met de paastakken en versierde eieren heb ik totaal geen moeite. De paas- c.q. kersverhalen hoort hij thuis ook. Toch heb ik wel moeite met het niet bidden voor het eten. ik begrijp ook wel dat daar het geloof niet vanaf hangt, maar ik vind dat een kind tot 4 jaar daar nog onbevangen naar moet kijken en zich niet af hoeft te vragen waarom hij thuis wel bid en op het kdv niet. Als is het in ons geval misschien een iets ander verhaal, omdat ook mijn hele schoonfamilie niet bid voor het eten. Dus hij zal daar al eerder mee geconfronteerd worden dan mij lief is. Daarbij zitten op het kdv van Hugo veel moslims en wordt er halal gegeten. ( op ons kdv wordt er standaard om 16.00 uur warm gegeten met de kinderen. Wij hebben er bewust voor gekozen dat Hugo daar niet eet, om thuis samen te eten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2009 09:21

Hm ja, ideaal is het niet, maar soms heb je wat dat betreft geen keuze.

Aan de andere kant is het wel goed voor ze om te leren dat niet iedereen bidt voor het eten. Je kan dat als hij dat een beetje gaat begrijpen denk ik ook wel uitleggen. Dat het bijzonder is om een kind van God te zijn en dat er veel mensen zijn die Jezus niet kennen. Geloven moet ook niet te normaal worden, denk ik soms. Het is heel bijzonder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 07 mei 2009 09:28

mooi gezegd, Marnix!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 mei 2009 09:54

ben ik met je eens marnix, maar ik vind dat vragen waar ik mn kind van nog geen 4 liever nog even voor wil behouden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 mei 2009 10:47

ajl schreef:ben ik met je eens marnix, maar ik vind dat vragen waar ik mn kind van nog geen 4 liever nog even voor wil behouden.

Is het voor een kind niet nog gekker om altijd allemaal gelijkgestemden om hem/haar heen te hebben en er na een jaar of 12 (of 18..) achter te komen dat het totáál niet gewoon is?
De verbazing die je soms ziet bij christenen over de 'grote boze buitenwereld' spreekt wat dat betreft voor zich.
Leuk allemaal hoor, die christelijke kliekjes, maar misschien is het juist goed om van jongs af aan te weten dat er ook zoveel andere mensen, geloven etc. zijn.
Zelf ben ik erg blij dat ik buiten mijn christelijke school gewoon naar sport, dansles en scouting mocht gaan en met niet-christelijke vriendjes in de buurt mocht spelen.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 mei 2009 10:52

Ben ik ook volledig met je eens Jo'tje. ik ben er ook absuluut niet voor om mijn kind alleen maar binnen een bepaalde kerk c.q. scholengemeenschap te houden en alleen maar te spelen met kinderen van een bepaalde stroming. Zo ben ik in ieder geval niet opgevoed en mijn man is überhaupt niet christelijk opgevoed, dus die is sowieso al angstig voor dat soort dingen. Toch ben ik van mening dat het juist voor een kind tot een bepaalde leeftijd ( en dan bedoel ik niet 12/18 jaar) erg fijn is als alles om hem heen hetzelfde is. Dus ook de normen en waarden die er zijn. Ik weet hues wel dat er ook ongelovige mensen zijn met dezelfde waarde, maar ik ben er inmiddels wel achter dat de normen en waarden die op Hugo's kdv gelden anders zijn dan de mijne. Daarom zou ik, als ik die mogelijkheid zou hebben, zelf kiezen voor een chr. kdv, zodat in ieder geval de eerste 4 jaar onbekommerd is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2009 11:01

Yup. Zoals ik al zei, het is niet ideaal maar soms heb je geen keuze he. Behalve: Wel of geen KDV dan :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 mei 2009 12:10

ajl schreef:ben ik met je eens marnix, maar ik vind dat vragen waar ik mn kind van nog geen 4 liever nog even voor wil behouden.

Milan ontdekte dat ook ineens een tijdje geleden. Op de peuterschool eten ze altijd fruit met elkaar.. en ineens zei hij tegen juf: moeten we niet bidden? dan doen we thuis ook altijd .. waarom doen we dat hier dan niet..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2009 15:04

En zo kunnen we ons druk maken over de invloed op kinderen en ondertussen leert God door kinderen volwassenen een les :)

Terug naar “Archief”