liefie schreef:Hij zat er net zo goed bij hoor

Maar ze vinden sport opzich niet erg maar je mag geen wedstrijden spelen.
Over dit punt heb ik eens een discussie gehad met iemand wiens zoontje wel mocht trainen, maar geen wedstrijden mocht spelen. Lichaamsbeweging was toe te juichen, maar het punt met wedstrijden was, dat je bezig bent om te winnen, beter willen zijn dan een ander. Terwijl we juist moeten leren de minste te zijn. En daarbij maakt het niet uit of het vriendschappelijk of voor een competitie is. Ook die vriendschappelijke wedstrijd speel je niet om te verliezen.
Nu geloof ik dat het op lager niveau toch meer om het spelletje draait en niet snel een obsessie zal worden, dus is het argument m.i. wat ver gezocht. Uiteindelijk kon pa er na wat toelichting hoe we daarin staan wel mee leven dat zontje ook wedstrijden ging spelen.
Niettemin denk ik dat we in de huidige competitieve maatschappij op z'n tijd wel eens serieus over de opmerking van pa moeten nadenken. Of het nu om kleding, gadgets, werk, huis, auto, opleiding, reizen, verzamelingen, kunstzinnige creaties, of wat dan ook gaat... Als je vrienden, collega's, klasgenoten, of anderen met wie je jezelf vergelijkt het duidelijk beter voor elkaar hebben dan jij, dan voel je je daar toch niet altijd prettig bij in plaats van blij te zijn voor hen.
Je moet toch iets interessants te vertellen hebben. Op een forum bijvoorbeeld. Je leest posts van anderen om er iets van te leren, maar als je zelf wat plaatst en je hebt flink je best gedaan om een post te produceren waar de kennis en het inzicht vanaf spatten, dan hoop je stiekem toch op bijval van anderen. Want dat doet je ego toch goed...
Ik betrap mezelf in ieder geval nog weleens op dat soort zaken. Ben ik bezig om iets te bereiken, kom ik erachter dat ik het meer doe om aan verwachtingen van anderen te voldoen dan dat ik het zelf nu eigenlijk zo graag wil.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)