Gods plan met Israël

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 18 okt 2005 10:33

Hallo Yael,

Bedankt voor je reactie! ik hoor het allemaal wel hoor!

Het verheugt me in ieder geval dat velen nu ook min of meer doelgericht antwoorden geven, waarbij de aspecten van het Geestelijke, waar onze gezamelijke Heiland zo op doeld, meer en meer tot uiting komen in de postings. De Heilige Geest leidt de kerk in alle waarheid (Johannes 14:26 en 15: 26,27) en openbaard alleen datgene wat in harmonie is met de Bijbel (Jesaja 8:20) zo vernieuwt Hij het beeld van God in de mens (2 Korinthiërs 3:18 )

Denk nu dan eens aan het Beeld van het Beest (in ons) waar Daniël over spreekt. Denk er dan eens aan dat de Beesten ons een Beeld van zichzelf in ons willen aanbrengen, in plaats een beeld van God, zoals de Heilige Geest dat wel kan. Het Beeld van het Lam in ons in plaats van een Beeld van het Beest in ons.

Wij moeten ons af leren dat politici en met name de Leiders in Washington en Rome ons de verlossing of de vrede kunnen brengen. Satan heeft zijn politieke zetel in Washington en zijn ongeestelijke in Rome. De Bisschop van Rome is a.h.w. zijn zoon. Als ik al de Amerikaanse vlaggen zie in de tuinen of aan de deurposten van de Amerikaanse huizen zoals ook bij mijjn boer in Hingham -Boston Mass om aan te tonen dat men een ware patriot is of de Amerikaanse wereldvisie erkend wat mij doet denken aan de massale vlaggenparades en tekens op revers en jas, als erkening van het Derde Rijk, de DDR of de Sovjet Unie, tekenne van trouw aan de Stat, das Reich of de Wereld Orde,....allemaal uittingen van occulte en ongeestelijke rijken en toekomsten, maar......

...... dan is dat gelijk wij het bloed van het Lam aan onze deur (hart) hebben dat aantoont dat wij ware patriotten van en voor Christus zijn en tevens ons als Inwoners van een Hemels Rijk te zien de wapenrusting Gods voerende , waardoor de eeuwige dood aan ons voorbij gaat, welke door het navolgen van de USA en Rome ons dan ten deel zullen vallen met al hun erkenning van ongeestelijke religies en mooie beloften die al 2000 jaren nooit uitkomen en ook nooit zullen uitkomen. Want het Grote Babylon is gewoon al gevallen (Openbaring 14)
Dienen wij dan ertoe gedwongen worden om het Beeld van het Beest te aanbidden?. (Door de USA en Rome- in de Wereld Order) NEEN! Wij dienen de wil en de vreugde te vinden om Christus na te volgen, in Zijn voorbeeld en de wet van het Hemels Koninkrijk en nergens anders in, denk ik!
Ik meen voldoende ervaring te hebben om jullie dit openhartig te zeggen.

De Heilige Geest stelt de kerk in staat om van Christus te getuigen (Handelingen 1:8 )

fijne dag verder nog !

NOOT:

Mr. Bush maakte gisteren bekend via televisie -plotseling- sprekende over de Islam dat het een een mooi en vooral trouw geloof is, als dat zo is, dan gaan mij de ogen open bij deze beelden, die voortdurend op Islamitische sites te zien zijn:

Security Contractor Shot in Iraq [Terrorism] - Oct 17 (Video) (Very Graphic!)
video has been posted on an Islamic website purportedly by al-Qaida in Iraq showing an abducted Iraqi contractor being..

Raar, dat een Internetsite, al jarenlanbg sinds het begin van de oorlog in Iraq, daar nu toe in de gelegenheid wordt gesteld om dat te publiceren. Ondanks de Mossad, ondanks de CIA en ondanks de FBI....... ondanks de heilstaat USA en de Plaatsvervanger van Christus in Rome.

Voor diegenen die al deze uitingen van "geloof" in Allah willen bestuderen, hier is de werkelijke link.

http://www.ogrish.com/

Maakt daarom al de volkeren tot Mijn discipelen (Mattheus 28 )

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 okt 2005 15:13

Ik denk dat je de symbolen uit Openbaring niet moet proberen vast te prikken in een selectie concrete machthebbers. In Openbaring gaat het feitelijk alleen om het Romeinse rijk. Maar de economische, politieke en religieuze invloeden tegen het christendom doen steeds weer opgeld. Ik denk dat elke macht die trekjes van de symboliek van Openbaring bevat, moet geprobeerd worden gemarkeerd te worden en bestreden. Dit kan op alle niveaus, micro (eigen leven) en macro (wereldpolitiek).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 okt 2005 17:02

Make no mistake about it – God has chosen the nation of Israel as His people. Whether you like it or not and whether you believe it or not – God’s hand, both for His pleasure and His purpose, rests on the small nation of Israel.

For thou art an holy people unto the LORD thy God: the LORD thy God hath chosen thee to be a special people unto himself, above all people that are upon the face of the earth.
Deuteronomy 7:6

For the LORD hath chosen Jacob unto himself, and Israel for his peculiar treasure.
Psalm 135:4

But thou, Israel, art my servant, Jacob whom I have chosen, the seed of Abraham my friend.
Isaiah 41:8

And say unto them, Thus saith the Lord GOD; In the day when I chose Israel, and lifted up mine hand unto the seed of the house of Jacob, and made myself known unto them in the land of Egypt, when I lifted up mine hand unto them, saying, I am the LORD your God;
Ezekiel 20:5

Come now therefore, and I will send thee unto Pharaoh, that thou mayest bring forth my people the children of Israel out of Egypt.
Exodus 3:10

Blessed be the LORD thy God, which delighted in thee, to set thee on the throne of Israel: because the LORD loved Israel for ever, therefore made he thee king, to do judgment and justice.
1 King 10:9

Blessed be the LORD thy God, which delighted in thee to set thee on his throne, to be king for the LORD thy God: because thy God loved Israel, to establish them for ever, therefore made he thee king over them, to do judgment and justice.
2 Chronicles 9:8

When Israel was a child, then I loved him, and called my son out of Egypt.
Hosea 11:1

And I will dwell among the children of Israel, and will be their God.
Exodus 29:45

For thou hast confirmed to thyself thy people Israel to be a people unto thee for ever: and thou, LORD, art become their God.
2 Samuel 7:24

For thy people Israel didst thou make thine own people for ever; and thou, LORD, becamest their God.
1 Chronicles 17:22

Thus shall they know that I the LORD their God am with them, and that they, even the house of Israel, are my people, saith the Lord GOD.
Ezekiel 34:30

O ye seed of Israel his servant, ye children of Jacob, his chosen ones.
1 Chronicle 16:13

When God called, separated and renamed Jacob as Israel, He proclaimed to Israel ". . . as a prince hast thou power with God and with men. . ." (Genesis 32:28) The name Israel literally means "he will rule as God."

dit quote ik uit de link van Parsifal. lees dat eens door schriftgeleerde...
wat voor conclussie trek je daar uit?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 19 okt 2005 00:56

Make no mistake about it – God has chosen the nation of Israel as His people. Whether you like it or not and whether you believe it or not – God’s hand, both for His pleasure and His purpose, rests on the small nation of Israel.

Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal.

Als we het zien vanuit het Oude Testament dan klopen de feiten deels. Als we de tekst beoordelen naar Christus en zeker vanuit de grondslag van zowel het OT als het NT, dan gaat het dus over het Geestelijk Israël, waarop God én Christus altijd hebben gewezen. Als ik dus uitga van de tijd waarin wij leven, en waarbij in Openbaringen 14 geweze wordt op het Geestelijke aspect van de aanbidding (Openbaring 14:1-10) de 3 engelenboodschap, dan moet ik de kezue maken, zoals ik altijd zxal doen, op het volgende!

Gods Geestelijke volk (de Reine Vrouw) komt uit alle taal, stam, natie en volk. Als we het hierboven aangeduidde dus voor waar aannemen, dan zou dus alleen het kleine -wereldse- Israël het enige zijn dat verlost of gered zou worden. En dat kan niet. Gods volk komt voort uit alle taal, natie...omdat de Heilige Geest dat bewerkstelligd, niet een mens (Openbaring 22:17 Johannes 16:7-13 Johannes 3:3-8 )

Let wel deze Bijbelverzen tonen aan dat alleen de Heilige Geest mensen tot God trekt. De Heilige Geest gaat waar Hij wil. We kunnen Hem ook afwijzen (Efeziërs 4:30)

For thou art an holy people unto the LORD thy God: the LORD thy God hath chosen thee to be a special people unto himself, above all people that are upon the face of the earth.

Deuteronomy 7:6

Wat is er met hier bovenstaande mis? We spreken hier, Schriftuurlijk over Deuternomium 7, de tijd van het Oude Testament maar wel gaat her hier om de herhaling van de wet, door Mozes. Christus was nog niet gekomen en Israël was, als natie gewoon nog de beschermende Theocratische Staat, waarin God hen had gebracht, Mozes moest hen leiden. Inderdaad (nog) boven alle andere volkeren. Toen nog wel ja!

For the LORD hath chosen Jacob unto himself, and Israel for his peculiar treasure.
Psalm 135:4

Wat is hier dan mis mee? Psalmen zijn lofzangen en geestelijke liederen welke door verschillende dichters en gezangschrijvers zijn geschreven en door de eeuwen heen, gebundeld. Niets mee aan de hand! Nuttig om te lezen, want het geeft aan hoe trouw mensen van die tijd aan Gods geboden waren, of op zijn minst die hoop in Hem koesterden. Kunnen wij dus nog een hele hoop van leren.

But thou, Israel, art my servant, Jacob whom I have chosen, the seed of Abraham my friend.
Isaiah 41:8

Natuurlijk in de OT era zei Jesaja , als profeet gewoonweg wat voor een heil en hoop het volk te wachten stond, en welke gevolgen hun trouw zou hebben. Wel Abraham was een figuur die trouw was aan Gods geboden en trouw aan het gehele asect van de aanbidding. In Johannes 8 berispt Christus de Christen-Joden die wel zeggen Abraham als een voorbeeld te zien, maar daarmee is gezegd dat zij Abraham als mens, hoger achtten dan Christus. De wet van deze Christen-Joden eindigt dus bij Abraham een gewon trouw, maar zondig mens. En Christus zegt daarbij nog dat de Christen-Joden daarmee Hem (Christus) Geestelijk doden. Dus het is raadzaam dat wij vandaag de dag dat afleren en Christus Geestelijk ook aannemen zoals Hij aan ons voorhoudt, anders loopt het met al die Abrahams heel slecht af! Er staat ook het "zaad van Abraham"met andere woorden, neem een voorbeeld aan zijn trouw en inzet, niet volg hem na!
God wil dat Israël net zo (Geestelijk) trouw wordt als Abraham, zaad = staat voor voorbeeld van houding, als mens (Abraham was dus ee type van Christus = niet Christus zelf) Jacob volgde gewoonweg in dat zelfde spoor (van Abraham)

God zoekt altijd de verbonden met mensen en volkeren die trouw zijn aan Zijn wet en geboden. Noach, Jakob, Abram / Abraham, het Geestelijk Israël uit alle taal.......zijn voorbeeld verbonden voor de mensen die ongehoorzaam zijn of nog niet voldoende gegroeid zijn in Christus Gerechtigheid

Simpel hé!

And say unto them, Thus saith the Lord GOD; In the day when I chose Israel, and lifted up mine hand unto the seed of the house of Jacob, and made myself known unto them in the land of Egypt, when I lifted up mine hand unto them, saying, I am the LORD your God;
Ezekiel 20:5

God zegt hier niets mis mee. Israël= naam voor een volk blijft Israël. Israël slecht - blijft Israël. Israël verheerlijkt- Israël blijft Israël.

Niemand weet waarom God de naam Israël heeft gekozen voor een volk, dat uiteindelijk uit ale taal, natie en stam.....het Hemels Koninkrijk zal beërven. Wij zullen in de Hemel pas horen waarom God Zijn vlk Israël noemde. In ieder geval gaan alleen inwoners van het Geestelijk Israël ( de bijwners dezer aarde dus) naar het Hemels Jeruzalem, waar hun Heiland vertoeft en waar de wet op de stenen tafelen in de Ark liggen (Hemels Ark). Dus we hoeven die in het nationale Israël van vandaag niet meer te zoeken. ........Tevergeefs eren zij Mij omdat ze.......geboden en wetten van mensen volgen (terwijl die dus gewoon in de Hemel liggen...als bewijs dat Schriftgeleerde niet te vangen is!

Come now therefore, and I will send thee unto Pharaoh, that thou mayest bring forth my people the children of Israel out of Egypt.
Exodus 3:10

Tja, interessant, profetie in het licht van de OT Bijbelse waarheden en de NT wetenschap dat het Geestelijke Israël van vandaag uit het GROTE BAYLON moet trekken (Openbaring 14)

Blessed be the LORD thy God, which delighted in thee, to set thee on the throne of Israel: because the LORD loved Israel for ever, therefore made he thee king, to do judgment and justice.
1 King 10:9

Ook niets mis mee, want Bijbelse waarheden vallen altijd nog onder de autoriteit van God zelf. Wat wil 1 Koningen 10:9 nu precies zeggen, wel dit: De Koningin van Seba kwam feitelijk om Salomo te testen (te beproeven) God had haar naar Salamo gezonden. Vandaar de verwijzing naar oordeel en waarheid.

Want Salomo was al zo ver van de waarheid afgedwald dat hij zocht naar zingenot, aandacht, aanbidding door rijkdom en aanzien, dat hij feitelijk Gods opdracht en dus ook de wet, in Geestelijk opzicht dus weer, verachtte en afgoden naliep. Want Salaomo zei over zichzelf:

IK deed grote dingen; IK bouwde huizen; IK plantte wijngaarden IK IK IK.Israël werd dus als volk geoordeeld én op de waarheid gewezen, maar hun koning was de oorzaak, zij volgden de koning in zijn handel en wandel. Net zoals dus Adam de oorzaak is van het feit dat hij toegaf aan de verzoeking van de Slang, terwijl hij kon weten dat het een zonde zou zijn. Salomo had zijn hart van God afgewend, terwijl de God van Israël tweemaal aan he verschenen was, om hem er op te wijzen geen andere goden na te lopen. Israël of niet!

En die oproep doet Christus nu nog steeds naar ons. Als we het nationale Israël van vandaag boven het Geestelijke Israël= Gods volk stellen, dan aanbidden we een andere koning (de Paus) dan Christus! (van dat Geestelijke Israël) Het boek Koningen gaat trouwens over de verval en val van Israël gebed in raadgevingen en waarschuwingen (profetisch oordeel over de dienst aan God door koning én volk. De indentiteit van Israël wordt door afgoderij en ongehoorzaamheid aan Gods wetten, op het spel gezet. Het Israël wordt een ongeestelijk volk.

Blessed be the LORD thy God, which delighted in thee to set thee on his throne, to be king for the LORD thy God: because thy God loved Israel, to establish them for ever, therefore made he thee king over them, to do judgment and justice.

2 Chronicles 9:8

Hier min of meer hetzelfde laken een pak. Maar dan vanuit de priesterlijke situatie in plaats vanaf de troon van de koning. Echter God wil het volk Israël toch nog weer tot inzicht brengen en pakt de zaak anders aan. Ja, God is een liefde volle God en hadden de Joden van het ISraël van die tijd dat maar begrepen. Hier gaat het om Salomo's regeringsperiode tot aan zijn dood. Dus de essentie van de boodschap blijft hetzelfde, God wil steeds weer proberen om de mensen op het juiste spoor te zetten en te houden.

When Israel was a child, then I loved him, and called my son out of Egypt.
Hosea 11:1

Natuurlijk, jong en onervaren, je eigen kinderen vervloek je ook niet als ze, door hun speelzigheid en onervarenheid, soms je de haren doen te bergen rijzen, maar ja je helpt ze waar je kan, en houdt van ze alsof ze niets verkeerds hebben gedaan. De god in ons, zullen we maar zeggen.
Je kind zal dan ook nog Israël heten zeg!

And I will dwell among the children of Israel, and will be their God.
Exodus 29:45

Hetzelfde als hierboven: Israël blijft de naam van Gods volk, alleen ja hun samenstelling verandert nogal eens. Soms maakt God een einden aan de samenstelling van de groep, ook al heten ze ISraël. Hij voegt er dan weer aanderen aan toe, of maakt verbonden met mensen alleen, die echter weer tot het Israël worden gevoegd. En als Christus dan in het NT dezelfde rechten aan de heidenen geeft dan is het Israël ineesn een mengelmoes van ale volk, taal, stam en natie en heeft de gehele wereld ineens deel aan het Israël dat God zo lief heeft. Het voorbeeld dat de Joden destijds moesten geven aan de wereld, wordt nu door de Heilige Geest aan alle mensen geopenbaard, in het voorbeeld van Christus.

Iedereen kan nu onder de naam Israël worden gesteld als deel van een naamvolk dat gehoorzaam is aan de wet en geboden van een heel ander Rijk, een Hemels Rijk met een mooie grote stad (Hemels ) Jeruzalem.
Geen stoffige stad waar oorlog en strijd de overhand heeft, geen voorbeeld ook van Christus omschrijving van zijn Rijk noch zijn land.
Christus zelf is imers uit dat nationale aardse Israël vertrokken om ons huizen te bouwen in het Hemels Jeruzalem.

For thou hast confirmed to thyself thy people Israel to be a people unto thee for ever: and thou, LORD, art become their God.
2 Samuel 7:24

Niets nieuws dus, ik heb het zojuist hierboeven allemaal uit de doeken gedaan. Echter dit Bijbelvers is geschreven m.b.t. de strijd die David heeft gevoerd met zowel interne als externe vijanden, waarbij hij de geboden van God in een hartelijke toewijding toepaste om zijn God tot deinst te kunnen zijn.

En als we dus hier de trouw en hartelijke toewijding op onszelf zouden toepassen in de toekomstverwachting en hoop, zoals David dit zo uitermate liefdevol weer geeft dan moet ik tot de conclusie komen dat er gewoon staat:

Gij hebt U uw volk Israël vor altijd bevestigd tot uw volk, en Gij, Her waart hun tot een God

Wel David sprekt hier ober een ervaring met God. En laat dat een hoop en zekerheid zijn ook voor ons. Laten ook wij dan de geboden en wet, in het getuigenis gestand doen tegenover diezelfde God in de hemel. Laten we dan niet er over veinzen dat het nationale Israël nog even omgeploegd moet worden, maar dat David hier feitelijk ookmover ons spreekt. Over Israël als een volk dat uit alle taal, stam natie en volk voortkomt, dat trouw en hartelijk toegewijdt is aan Hem, die geofferd werd voor ons, en in het voorbeeld van Davidm exact diezelfde trouw en
toewijding aan ons allemal openbaarde; Christus Jezus.
K9oning over de Reine vrouw, Koning over het volk Israël dat dus Geestelijk voldeed aan de wet, zoals ook David trachtte te bewerkstelligen in de OT positie, die vele malen gevaarlijker was als voor ons.

For thy people Israel didst thou make thine own people for ever; and thou, LORD, becamest their God.
1 Chronicles 17:22

Tralala

Thus shall they know that I the LORD their God am with them, and that they, even the house of Israel, are my people, saith the Lord GOD.
Ezekiel 34:30

Tralala

O ye seed of Israel his servant, ye children of Jacob, his chosen ones.
1 Chronicle 16:13

When God called, separated and renamed Jacob as Israel, He proclaimed to Israel ". . . as a prince hast thou power with God and with men. . ." (Genesis 32:22 The name Israel literally means "he will rule as God."

Kijk eens aan: Wat betekent nu de naam Israël? Hij zal als God dienen!
En wat is dan de essentie van die uitspraak: volgens de wet (to rule) van God! Het volk van God is dus......een Geestelijk Israël volgens de rules of God. Wie is dus dé Israël en omvat dus ook het gehele volk er van? Christus! En welke rules hanteert Christus voor ons als voorbeeld? De rules van God. Wie dus overwint met de wapenrusting Gods, de mens en in de Gerechtigheid van Christus, is dus deel van Israël.want hij of zij is Israël zoals ook Christus is.

What's in a name!

Fijne nacht slaap wel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2005 07:35

dan hebben wij dus een verschillende Israel visie die ik niet bereid ben aan te passen in een richting die mi. de vervangingsleer suggereerd. :wink:

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 19 okt 2005 12:41

Hallo Yael,

Jezus Christus paste de, zo misverstane, vervangsinsleer zelf toe. Hij bracht de Theocratische opdracht, die het OT volk Israël naliet te vervullen, over op allen die Hem navolgen in Geest en Leven. (NT)
Elke mens, uit alle taal, stam, natie en volk, die bereidt is Christus na te volgen en en aan te nemen, door de Heilige Geest de wet en het getuigenis van Christus ( en dus niet van het nationale Israël) is zelf deel van het Geestelijke Israël.

Jamer; horende doof ziende blind. Als dat de keuze is die hier maakt Yael, dan vrees ik dat je de wet van het Hemels Koninkrijk, in het voorbeeld van Christus, op een onjuiste wijze interepeteerd.
Want jouw (geestelijke) wet eindigt dan niet bij Christus (de enige Deur, waardoor we binnen kunnen gaan) maar bij het nationale Israël en hun leiders van vandaag.

Sorry, als ik het mis mocht hebben, maar dat is dan wel een feit, dat je zelf aan mij toont. Want nergens heb je zelf Christus nog voorgesteld als de Deur, het Begin en het Einde van alle dingen.

Je heft je hoofd omhoog naar God de Vader. Hoe wil je daar nu komen als je Christus niet wil ingaan a.h.w. Niemand komt om Jezus heen!
Wie Hem niet aanneemt, Geestelijk, stelt zichzelf buiten de wet!

Je maakt, naar mijn idee, exact dezxelfde vergissing, zoals de Christen=Joden aan Christus zo vurig bestrijden in Johannes 8, in het Twistgeprek.

Gewoon dezelfde tune en dezelfde argumenten.. We leven in dezelfde tijd als Noach leert Christus. En dat is maar al te waar. Na 120 jaar evangeliseren, begrepe de mensen nog niet wat Noach bedoelde. Zelfs een week voor de watervloed, begonnen de mensen hem en God weer te bespotten. Dus, in welke tijd leven we nu dan!

Overigens respecteer ik je visie, en hoop dat de Heilige Geest tot inzicht zal kunnen brengen.

Gegroet en een fijne dag!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2005 19:39

Hallo schriftgeleerde,

Natuurlijk bestrijd ik niet de Boodschap van Jezus Messias. Hij is de Deur, Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Maar wat heeft dat met de vervangingsleer te maken? Die connectie zie ik niet zo goed? Jezus is Joods, Hij leefde als Jood, tja Hij was gewoon een Jood, of we het nu leuk vinden of niet.
De zaligheid is uitde Joden. Ik ben (zover ik weet) geen Jood. Maar door genade ben ik als een wilde olijf tak op de olijfboom geplant. Mi. betekend dat dat ik als gelovige bij Israel gevoegt ben.
Ik begrijp wel wat je bedoeld nu, maar ik heb het over Israel. De natie Israel. Ik geloof gewoon niet dat die vervangen is door de kerk.
Onze Israel visie is verschillend, die zover ik kan zien over Jezus verschillen we denk ik niet zoveel van elkaar tenminste wat je in je laatste posting schreef.
Kijk ik heb heel lang geloofd in de vervangingsleer, onze toenmalige dominee preekte dat. later ben ik daar dus achter gekomen dat de vervangingsleer dus een grove leugen is. Alles wat daar uit voort gevloeid is en wat ik tot nu toe heb geleerd en afgeleerd kan ik alleen maar als genade van God zien en leiding van de Heilige Geest!!!
Jij mag mij blind vinden enz. maar ik denk dat je dat zelf bent... (voor de positie van Israel dus)

ik respecteer jouw mening ook.

hartelijke groet!

Yael

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2005 00:19

Ik ben het met je eens in zoverre dat heidenchristenen bij Israël gevoegd zijn. Maar dan wel het Israël van de Messias. Als je Paulus en de apostelen serieus wilt nemen, moet je stellen dat ongelovige Israëlieten buíten het ware Israël staan. De natie Israël heeft geen voorrechten meer boven de andere volken. Dat neemt hun voorsprong niet weg (zij hebben de Tenach, weliswaar onder een sluier), maar het gaat niet aan om aan het natuurlijke Israël meer waarde te hechten dan dat de ene God aan hen geopenbaard is.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 20 okt 2005 06:45

Hallo Yael,

Het verbaasd me met grote mate dat je niet kunt aannemen dat de Kerk van Jezus Christus, zowel van het OT waaruit de Overblijfselen zijn voortgekomen, sinds de Scheppingsweek als vanuit het NT era waarin Jezus persoonlijk, door Zijn Vader en God, de Geestelijke aspecten van de Geestelijke Jood, namelijk de Geest van Christus Zelf voor alle mensen, natie, volk en taal heeft geopenbaard. Alhoewel je dus wel aangeeft Christus na te volgen, beperk je die navolging, door gewoon exact dat te beweren wat de Joden in Johannes 8 ook beweren. Zij aanbidden God en zeggen maar ontkennen Christus in alle toonaarden waarbij ze doodleuk nog even aangeven dat Abraham (dus) hun Vader is.

29 En die mij gezonden heeft is met mij. De Vader laat mij niet alleen, want ik doe altijd wat Hem behaagt.30 Toen hij dat zeide, geloofden velen in hem.
31 Toen zeide Jezus tot de Joden, die in hem geloofden: Indien gij blijven zult bij mijn woord, zijt gij waarlijk mijne jongeren,32 en zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrij maken.

33 Toen antwoordden zij hem: Wij zijn Abrahams zaad, en zijn nooit iemands knechten geweest; hoe zegt gij dan: Gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar ik zeg u, wie de zonde doet, die is een knecht der zonde;35 de knecht nu blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft eeuwiglijk.
36 Indien dan de Zoon u vrijmaakt, zo zijt gij waarlijk vrij.37 Ik weet wel, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt mij te doden, want mijn woord dringt niet bij u door.
38 Ik spreek wat ik van mijnen Vader gezien heb; gij doet ook wat gij van uwen vader gezien hebt.
39 Zij antwoordden en zeiden tot hem: Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, dan zoudt gij Abrahams werken doen;40 maar nu zoekt gij mij te doden, een mens, die u de waarheid gezegd heb, welke ik van God gehoord heb; dit heeft Abraham niet gedaan.
41 Gij doet uws vaders werken. Toen zeiden zij: Wij zijn niet onechtelijk geboren; wij hebben éénen vader, God.42 Jezus zeide tot hen: Ware God uw vader, zo zoudt gij mij liefhebben; want ik ben van God uitgegaan en gekomen; want ik ben niet van mijzelven gekomen, maar Hij heeft mij gezonden.
43 Waarom kent gij dan mijne spraak niet? Omdat gij mijn woord niet kunt horen.44 Gij zijt van den vader den duivel, en uws vaders lust wilt gij doen. Die was een moordenaar van den beginne, en is niet staande gebleven in de waarheid, want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit het zijne; want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.
45 Maar ik, omdat ik de waarheid zeg, zo gelooft gij mij niet.
46 Wie onder u kan mij van zonde overtuigen? Maar indien ik de waarheid zeg, waarom gelooft gij mij niet?
47 Wie uit God is, die hoort Gods woorden; daarom hoort gij niet, want gij zijt niet uit God.48 Toen antwoordden de Joden en zeiden tot hem: Zeggen wij niet terecht, dat gij een Samaritaan zijt en een duivel hebt?
49 Jezus antwoordde: Ik heb geen duivel, maar ik eer mijnen Vader, en gij onteert mij.
50 Ik zoek niet mijne eer, maar er is een, die haar zoekt en oordeelt.
51 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Zo iemand mijn woord houden zal, die zal den dood niet zien in eeuwigheid

Eerlijk gezegd heb ik ook nooit de term "vervangsinsleer" begrepen.
Het is voor mij een toaal onbekende term in elk opzicht. Ik voel me nu als het ware een "Engel"die voor de eerste keer met die wet wordt geconfronteerd en nu ook -pas- het verschil tussen goed en kwaad ontdekt. Ik vind een maar een rare en onchristelijke uiting van "verschil".
Want Christus bracht het Geestelijk aspect van het Hemels Koninkrijk op de mens over, door de Geest! En dat was wat de Joden van het OT weigerden te aanvaarden, zoals trouwens ook heel veel Christenen van vandaag, helaas.
De Joden weigerden voor het merendeel de Geestelijke aspecten van het Hemels Koninkrijk aan de wereld te brengen. Daarom ontnam Christus hen de Theocratische staat, en daarmee dus ook alle andere aspecten en tekenen van de Godsverbondenheid.

Christus bracht de Theocratische staat van Gods Koninkrijk nu naar het hart (denken en doen) van elk ander mens......alle taal natie stam en volk door de Heilige Geest. Omdat het Joodse volk van Israël een gevaar werd voor Gods Koninkrijk en over Zijn geboden ging lopen, moest Gode de Vader wel aan Christuas de opdracht geven om de Joden van het OT uit te sluiten van hun dienstwerk voor de Hemel. Op een Overblijfsel na dus!

Het was hun eigen schuld en ze kozen er ook voor wij moeten daar niet zo dramatisch over doen en halleluja roepen, laten we zorgen dat we de Theocratische aspecten van het Hemels Koninkrijk zelf aanleren en erin groeien zoals Christus ons voorhoudt, voordat het te laat is.......omdat Christus gewoon Zijn weg gaat en voldoende heeft gewaarschuwd heeft.

Als wij zegen Hem na te volgen, dan moeten wij onderweg niet afdwalen naar romantische geschiedschrijvingen die voorbij zijn, en waar wij zelf geen vorm meer aan moeten geven. Het is God de Vader die ons allemaal leidt (in Christus) en het is Christus die het begin en einde van alle dingen is. Als wij steeds maar aan vergane glorie vasthouden, dan is de kasn groot dat we zelfs, op weg naar de Hemel, nog kunnen afvallen.

Want als Christus een lamp voor onze voet zal zijn als we Hemtegemoet gaan in de hemel en we volgen Zijn lichtpad niet omdat we nog omkijken naar datgene wat we juist verlaten hebben ( het natioale en dan verwoestte Israël en de aanblijk van één verwoestte, door de zon verlaten aarde). dan nog zal dan blijken dat onze Geestelijkheid verbonden is met de zonde. Ook dan lopen wij dus het risico dat we alsnog het Hemels Koninrijk niet zullen binnengaan. Want waar ons hart ligt, ligt ook onze liefde. En de Liefde van Christus is nog altijd één in Geeste met het Hemels Koninkrijk.

Hoe uitvoerig leert Nikodemus nu wat een Leraar van Israël moet zijn.
Hoe uitgebeend legt Christus aan de Joden in Johannes 8 uit dat zij Hem moeten leren navolgen, om tot God de Vader te kunnen gaa. De Vader is zelfs een God van en voor Christus, dus waar beroepen nu de mens zich op als ze de Kerk van Christus ( van zowel het OT als het NT dus) ontkennen. Waarom negeren de Joden de geboden op de stenen tafelen als iets dat ze Geestelijk moe (-s-) ten uitdragen.

Als het Lichaam het Korps Politiediensten is, dan zijn alle leden die daar werken in uniform, politiemensen met de Geest van de politiewet!
Als dus het Lichaam Christus is, dan zijn alle Christenen dus mavolgers van de Geest van Christus en in dat Lichaam ook (Geestelijke-) Jood.

Yael, hoe kun je nu ontkennen dat de Kerk van Christus waar miljoenen mensen deel van zijn en waar Christus in Openbaring 14 de laatste boodschappen van een bevestiging van Zijn Rijk en de oproep tot navolging van Zijn wet en Geest (die Hij van de Vader en Zijn God heeft ontvangen) naar de aarde zend, om allen terug te voeren naar dat ene fundament van gehoorzaamheid (Geestelijke te ervaren en te onderhouden) om hen zo uit het Grote Babylon te kunnen voeren.

Jezus heeft de Theocratie van Israël weggenomen. Als je even wacht kan ik dat zelfs op Bijbelse gronden aantonen.
Jezus heeft vanuit het NT de kerk van Christus gestart. Maar feitelijk gezien was Christus ook de profetie over het OT. Lees nu eens de strijd die Hij met de Joden heeft gehad, om hen duidelijk te maken dat Geest en Leven, boven de wetten en geboden van mensen staan.

Als je blijft aannemen dat de Kerk van Christus niet dezelfde Joodse (Geestelijke en niet wettische) aspecten dient aan te nemen, dan is Christus dus voor niets gestorven en opgestaan. Het is Christus en niet het Israël van het OT dat de koers bepaald.

Met "blind" en "doof" bedoel ik niets negatiefs, eerder mijn zorg over de toestand van de werelds-gericht Christen (hoe oprecht dat ook mag schijnen) Overigens weet dat Christus het wél hel negatief neer zet als Hj wijst op de mensen die zeggen Hem na te volgen, en nog niet zien wat met Geest en Leven wordt bedoeld. Want Hij heeft namelijk nooit iets anders voorgehouden. (Joh 6:63)

Overigens, Cicero geeft ook een hele aardige omschrijving van dit onderwerp, simpel en doelgericht!

Groet en een fijne dag verder!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 okt 2005 07:25

Iemand zei eens: Jezus is niet los verkrijgbaar...

Je wilt de band van God met Israel uitwissen en dat heeft mi. helemaal niks te maken met Geest en leven.
moet zo weg dus heb verder weinig tijd om te reageren. :wink:

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 20 okt 2005 13:03

Hallo Yael,

Je schreef:

Je wilt de band van God met Israel uitwissen.

Hoe kan dat nu als ikzelf tot het Geestelijk Israël behoor, in Christus.
Hoe kan ik nu iets ontkennen, waarvan ikzelf deel uit maak, in Christus, door de Heilige Geest! Dan zou ik het Hemels Jeruzalem +, de Stad waar we heen gevoerd zullen worden door Jezus (waar Hij nu woont) ontkennen. En bij een Hemels Jeruzalem behoort dus ook een Heilig volk, een Geestelijk Israël. In dat Hemels Jeruzalem komen alleen de Geestelijke Joden (navolgers van de Geestelijke Jood =Christus) te wonen. Want daar is het (Hemels-) Heiligdom en daar liggen de Stenen met de wetsregels - in de Ark-voor dat Hemels Koninkrijk. Daar in dat Hemels Jeruzalem zullen we geconfronteerd worden met het Heiligdom, dat ooit eens een Schaduw van die werkelijkheid op aarde was, zien.

De Joden trokken toch ook op (terug) nar Jeruzalem? En zij bouwden zich toch ook een Tempel? Zo gaan wij dus ook naar het (Hemels-) Jeruzalem optrekken, en ontmoeten daar dan Christus, die -ook- de feitelijke Tempel was in de tijd van het herbouwde aardse Jeruzalem, mar door de Joden werd afgewzen. Omdat wij echter zelf tot een Tempel van de Heilige Geest zijn gegroeid, zoals Christus dus Zelf ook een Tempel van de Heilige Geest is, ligt onze verwachting bij Hem in de Hemel.

Wij kunnen dus nooit en te nimmer en "Tempel" op aarde nog vinden gelijk Christus is. Alleen de Bisschop van Rome bewert dat hij -gelijk an- Christus is, wantt hij noemt zich plaatsvervanger.
Dus alle eer die julie menen te zoeken in een aards Israël od plannen die eventueel gelijkend op die van Christus Dienstwerk nog geopenbaard zullen worden vanit een (politiek-) religieus kader in de wereld komen van Rome uit.

We weten dat de Draak aan de Bisschop de kracht heeft gegeven (Openbaring 13, 17 en 18 )

Want Christus leert dat Hij op aarde niet -meer- te vinden is.
Dus sowieso kan de verlossing en de Geheiligde Geestelijke Temple ook niet meer onder het Israël van toen gevonden worden. Want Christus zegt duidelijk dat Hij de (Geestelijk-) Tempel is die na drie dagen op staat uit de doden.

We kunnen dan het Geestelijk aspect van ons geloof, door Christus niet meer ontkennen, maar dat hoeft dan ook niet, want de eilige Geest heeft ons reeds overtuigd van zonden (Johannes 16:7-13) anders waren we daar niet, want onze blik is gericht op Christus alleen, waardoor we Gerechtvaardigd dan zijn. (Romeinen 2:13).

Dus we hebben allemaal nog een behoorlijke strijd te voeren.

Gods zegen en een fijne dag!

Als het NT de OT profetiën aangaande het Koninkrijk van God de Vader en het werk van de Messias verklaart, past het deze toe op zowel de individu als de gehele (Geestelijke-) gemeente. Alle profetieën vinden hun middelpunt in Christus. Dus ook alle Bijbelboeken moetn voor de Christenen het middelpunt van de gehele profetie zijn en niet alleen van zaken die geweest zijn. De Bijbel wijst op de toekomst en is, ten aanzien van de heroprichting van een nieuwe aarde gericht op de toekomst.

God hoeft aan ons geen verantwoording af te leggen en wij moeten ook niet proberen Hem daartoe te dwingen!

Het OT moet, aangaande de bevrijding van ons uit de huidige slavernij voor ons zijn. Met die vestande dat we begrijpen als we niet gehoorzaam willen zijn aan de wet, die het Hemels Koninkijk behelst, we op dezelfde wijze verloren gaan en verstrooid zulen worden als dat wat het Israël van het OT overkwam, dat zal trouwens ook gebeuren, velen zullen dan God zoeken maar Hem niet -meer- kunnen vinden.

Israël blijft dan nog wel bestaan, voor God, maar zal bestaan uit de Overblijfselen (die dus wel trouw waren aan de wet) uit de gehele menselijke geschiedenis. Immers Christus wijst er op dat Zijn Dienstwerk de gehele Bijbel behelst, voor zowel de individu als de gemeente. Maar zij die afvallig zijn, hebben geen deel aan Hem ( Romeinen 3:12) (Mattheus 5:27-29) ( Romeinen 2:15:9) en (Johannes 15:10).

Gods zegen, ik ga nu aan het werk in het Belgsiche

Salukes en de complimenten!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 okt 2005 17:13

Cicero schreef:Ik ben het met je eens in zoverre dat heidenchristenen bij Israël gevoegd zijn.

Je kan het moeilijk ontkennen als Paulus dat zegt.

Maar dan wel het Israël van de Messias.

En het Messias' Israels is dus niet het huidige Israel maar alleen de ware gelovigen. ok laten we ns kijken wat Paulus zegt.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

(Romeinen 11 http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/11.html )

de plaats van de gelovigen uit de volken:
Efeze 2:
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
( http://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/2.html )
Efeze 3
5 Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;
6 Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
( http://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/3.html )

wij worden medeburgers genoemd, medeerfgenamen.

Als je Paulus en de apostelen serieus wilt nemen, moet je stellen dat ongelovige Israëlieten buíten het ware Israël staan.

Alle ongelovigen staan buiten het Koninkrijk der hemelen. Maar Joden horen van geboorte bij het volk Israel, waarmee God een eeuwig verbond sloot. Wat niet automatisch inhoudt dat ze ook deel hebben aan de vergeving van zonde. Voor zowel Jood als heiden is Jezus de Weg.

De natie Israël heeft geen voorrechten meer boven de andere volken.

Jij gelooft niet in het herstel van Israel dus vanuit jouw oogpunt begrijpelijk dat jij dat zo ziet. Ik zie nog steeds voorrechten voor Israel.
Vieren wij de Sjabbat? Nemen wij de Thora serieus? Vieren wij de Joodse feesten tendiepste Gods feesten? Worden onze zonen besneden? Zijn wij Gods uitverkoren volk? Nou dit vindt ik hele grote voorrechten!

Jesaja 27:
12 En het zal te dien dage geschieden, dat de HEERE dorsen zal, van den stroom der rivier af tot aan de rivier van Egypte; doch gijlieden zult opgelezen worden, een bij een, o gij kinderen Israëls!
13 En het zal te dien dage geschieden, dat er met een grote bazuin geblazen zal worden; dan zullen die komen, die in het land van Assur verloren zijn, en de heengedrevenen in het land van Egypte; en zij zullen den HEERE aanbidden op den heiligen berg te Jeruzalem.

( http://www.statenvertaling.net/bijbel/jesa/27.html )
Is dit al vervuld volgens jouw Cicero?

Dat neemt hun voorsprong niet weg (zij hebben de Tenach, weliswaar onder een sluier), maar het gaat niet aan om aan het natuurlijke Israël meer waarde te hechten dan dat de ene God aan hen geopenbaard is.

Die voorrechten Gods heb ik al beschreven. Niet ik hecht meer waarde aan het volk Israel dat doet God Zelf! Ik geloof van harte dat God niets liever heeft dan dat Israel tot het inzicht komt dat Jezus (Yeshua) de Messias is. En de opdracht aan ons niet Joden is: de Joden jaloers maken. En vraagje hebben wij dat gedaan?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2005 18:36

Yael schreef:
Cicero schreef:Ik ben het met je eens in zoverre dat heidenchristenen bij Israël gevoegd zijn.

Je kan het moeilijk ontkennen als Paulus dat zegt.

Daar heb ik ook helemaal geen moeite mee.
Maar dan wel het Israël van de Messias.

En het Messias' Israels is dus niet het huidige Israel maar alleen de ware gelovigen. ok laten we ns kijken wat Paulus zegt.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

(Romeinen 11 http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/11.html )

Het eerste vetgedrukte stukje geeft aan dat het nieuwe verbond met Israël (!) op zondenvergeving is gebaseerd, niet meer op etniciteit. Daarom kunnen ook heidenen hieraan deelhebben.
Dat Gods genadegiften en de roeping Gods onberouwelijk zijn, wil zeggen dat er altijd een uitverkoren deel van Israël zal zijn. Niet meer en niet minder.
de plaats van de gelovigen uit de volken:
Efeze 2:
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
( http://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/2.html )
Efeze 3
5 Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;
6 Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
( http://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/3.html )

wij worden medeburgers genoemd, medeerfgenamen.
Juist. De beloften gelden niet meer exclusief voor Israël. Anderzijds wil dat ook niet zeggen dat de beloften exclusief voor de kerk zijn. We moeten oog blijven houden voor de historische situatie.

Als je Paulus en de apostelen serieus wilt nemen, moet je stellen dat ongelovige Israëlieten buíten het ware Israël staan.

Alle ongelovigen staan buiten het Koninkrijk der hemelen. Maar Joden horen van geboorte bij het volk Israel, waarmee God een eeuwig verbond sloot. Wat niet automatisch inhoudt dat ze ook deel hebben aan de vergeving van zonde. Voor zowel Jood als heiden is Jezus de Weg.
Hierbij moet je erop letten dat 'eeuwig' in het Hebreeuws niet de betekenis heeft die het bij ons heeft. In het Hebreeuws betekent het een lange tijd.
De natie Israël heeft geen voorrechten meer boven de andere volken.

Jij gelooft niet in het herstel van Israel dus vanuit jouw oogpunt begrijpelijk dat jij dat zo ziet. Ik zie nog steeds voorrechten voor Israel.
Vieren wij de Sjabbat? Nemen wij de Thora serieus? Vieren wij de Joodse feesten tendiepste Gods feesten? Worden onze zonen besneden? Zijn wij Gods uitverkoren volk? Nou dit vindt ik hele grote voorrechten!
Dat zijn inderdaad grote voorrechten, als je ze maar op de goede manier gebruikt. Je zou kunnen zeggen dat het ongelovige deel van Israël achterloopt. Door het negeren van de Messiaanse tijd worden de voorrechten van het ongelovige Israël a.h.w. uitgehold.
Kijk, volgens mij is het zo dat Israël een enorm bevoorrecht volk is (Dit lijkt in tegenspraak met wat ik eerst schreef, maar het eerste bedoelde ik vooral als positie t.o.v. God: beiden zijn in principe onrechtvaardig. Wat ik nu schrijf bedoel ik met het oog op Gods handelen in de geschiedenis). Iedere jood het met me eens zijn dat Israël is bevoorrecht. Maar als je zegt dat de Messias Jezus een groot voorrecht was die daarbij gevoegd werd, gaan de wegen uiteen.
Het nieuwe verbond zie ik niet als een breuk met het joodse verleden, maar als een apotheose van Israëls geschiedenis. God breekt niet met Israël, er is een deel van de Israëlieten dat zich ongelovig van Christus afkeert - overigens is ongeloof geen nieuw verschijnsel, zie Romeinen 9.

Jesaja 27:
12 En het zal te dien dage geschieden, dat de HEERE dorsen zal, van den stroom der rivier af tot aan de rivier van Egypte; doch gijlieden zult opgelezen worden, een bij een, o gij kinderen Israëls!
13 En het zal te dien dage geschieden, dat er met een grote bazuin geblazen zal worden; dan zullen die komen, die in het land van Assur verloren zijn, en de heengedrevenen in het land van Egypte; en zij zullen den HEERE aanbidden op den heiligen berg te Jeruzalem.

( http://www.statenvertaling.net/bijbel/jesa/27.html )
Is dit al vervuld volgens jouw Cicero?

Jazeker. Dit is gebeurd bij de terugkeer uit de Babylonische ballingschap.
Dat neemt hun voorsprong niet weg (zij hebben de Tenach, weliswaar onder een sluier), maar het gaat niet aan om aan het natuurlijke Israël meer waarde te hechten dan dat de ene God aan hen geopenbaard is.

Die voorrechten Gods heb ik al beschreven. Niet ik hecht meer waarde aan het volk Israel dat doet God Zelf! Ik geloof van harte dat God niets liever heeft dan dat Israel tot het inzicht komt dat Jezus (Yeshua) de Messias is. En de opdracht aan ons niet Joden is: de Joden jaloers maken. En vraagje hebben wij dat gedaan?
Het verleden strekt niet tot eer voor christenen. Maar Israël tot het inzicht van de Messias te brengen behoort het verlangen van elke christen te zijn.

M.i. is het kardinale verschil tussen ons de visie op de toékomst van Israël. Ik verwacht geen spectaculaire Amerikaans-achtige dingen meer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 okt 2005 18:47

Cicero schreef: Het eerste vetgedrukte stukje geeft aan dat het nieuwe verbond met Israël (!) op zondenvergeving is gebaseerd, niet meer op etniciteit. Daarom kunnen ook heidenen hieraan deelhebben.
Dat Gods genadegiften en de roeping Gods onberouwelijk zijn, wil zeggen dat er altijd een uitverkoren deel van Israël zal zijn. Niet meer en niet minder.

Ik zie het zo: het Oude Verbond was met Israel alleen gesloten, heidenen hadden daar geen deel aan. Of je moest je tot God bekeren zoals bv. Ruth.
Het Nieuwe Verbond sinds Jezus is gesloten ook met Israel en overlapt het Oude Verbond, met uitzondering dat nu de heidenen door Jezus toegang hebben tot het Verbond van God.
Dat laatste wat je zegt is jouw interpretatie van de tekst. :wink:

]Hierbij moet je erop letten dat 'eeuwig' in het Hebreeuws niet de betekenis heeft die het bij ons heeft. In het Hebreeuws betekent het een lange tijd.

Ook volgens de Rabbijnse uitleg? Daarbij hoe kun je dat dan zien in het Ivriet? http://www.shalomgemeente.nl/israel.htm Ook interessant om te lezen. :wink:

M.i. is het kardinale verschil tussen ons de visie op de toékomst van Israël. Ik verwacht geen spectaculaire Amerikaans-achtige dingen meer

Wat heeft Amerika hier mee te maken?
Ja onze visie op de toekomst van Israel verschilt. Daar is al een topic over geweest. We mogen allebei onze mening hebben. En in de toekomst zullen we wel zien wat God doet.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 20 okt 2005 20:11

Hoi Yael,

Je schreef aan Cicero het volgende:

Ik zie het zo: het Oude Verbond was met Israel alleen gesloten, heidenen hadden daar geen deel aan. Of je moest je tot God bekeren zoals bv. Ruth.
Het Nieuwe Verbond sinds Jezus is gesloten ook met Israel en overlapt het Oude Verbond, met uitzondering dat nu de heidenen door Jezus toegang hebben tot het Verbond van God.
Dat laatste wat je zegt is jouw interpretatie van de tekst.

Waarom werd het Verbond met het Theocratische Israël afgesloten? Omdat zij ongehoorzaam waren aan de wet en daardoor de opdracht (namelijk het voorbeeld van Gods wet van een Hemels en geen aards Rijk, en later van Christus te zijn voor de wereld) Als de Joden de juiste relatie met de Vader in de Hemel hadden gehad zouden zij adel en de heerlijkheid van od die door het karakter van Christus (Gerechtigheid) glansde, hebben erkend.

Toen Christus hun duidelijk zei: Maar ik zeg u; Meer dan de Tempel (in Jeruzalem) is hier (Matth 12:6) zouden zij zich de tegenwoordigheid van God hebben gerealiseerd, de Enige, Die zij groter achtten dan de tempel" (2 Kron. 6:18 )

De Joden van het OT, wat nu vervallen is tot een aardse nationale staat zoals elke andere wereldse zondige staat, zouden zij de vervulling van de profetie van Maliachi 3:1 hebben gezien: "Plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt.

Jezus zelf geeft dat aan en zegt er dit over in Mattheus 21:43)

"Het Koninkrijk Gods zal van u (letterlijke Israël) weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk (Geestelijk Israël) dat de vruchten daarvan opbrengt"

(Dat nu niemand daar eens op komt hé!)

En zelfs de profetie over Salomo m.b.t. een grotere verlosser, zagen de Joden in hun tijd maar begrijpen de Christenen van vanddag ook niet, namelijk, deze tekst van Christus:

De koningin van het zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einde der aarde om de wijsheid van Salomo te hoiren, en zie meer dan Salomo is hier (Math 12:42)
De geschiedenis van Salomo was in de Schrift opgenomen om de Joden er op te wijzen dat er Een groter was, ja de lang beloofde Messias.
Weer zo'n aardig berichtje voor de Christenen voor Israël
Horende doof en ziende blind, ook vele trouwe Christenen van vandaag!
Let wel, de Heiland spreekt tot ons, door de Schrift!
De Bijbel mag en kan dan wel volgens Johannes 5 een getuigenis van Christus zijn, we moeten wel de werking van Heilige Geest toepassen om, door Christus de profetie aangaandeze deze dingen te kunnen verstaan.

En dat deden de Joden van het OT helaas niet. Zij wilden als volk zelf de profetie vervullen en dat kan niet, want het Geloof zelfs hebben wij niet van ons. Jezus is de profetie van het OT en het NT, alleen door de Heilige Geest kan de Geestelijke Jood, inzicht krijgen aangaande de profetie, omdat zij die de wet onderhouden, ook Geestelijk in staat zijn om de profetie te kunnen begrijpen.
Alles wat afwijkt van God, kan namelijk niet tot de voleiding stand houden. God gaat niet sjoemelen met zijn wet noch met de profetie.

Waar Satan nu vat op kreeg was het feit dat de Joden dus een onjuiste opvatting hadden over de profetie. Niet Christus was voor hen de profetie, nee zij meenden dus dat zij de profetie in vervulling moesten laten gaan. En om zich nu te verdedigen en zich zelf hoger te achten dan de Allerhoogste (want de Joden waaren in opstand tegen de Allerhoogste) kerden de Joden zich tege Christus, met Zijn eigen worden;

Jezus legt dat hier uit:

61 Eindelijk traden twee op, die zeiden: Hij heeft gezegd: Ik kan den tempel Gods afbreken en binnen drie dagen weer opbouwen.

Alleen het Geestelijk Overblijfsel het ware Israël heeft de gave der profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)

Geen leuke opmerking van Christus voor met name de Christenen voor Israël die nog zoveel verlossing door dat volk van de nationale Staat menen te zien. Overgigens ook geen discipelen van Christus, want op grond van deze uitspraak zullen zij Hem afwijzen, zolang zij zich bezig houden met het aardse (zoekt niet wat beneden is) in plaats de Hemel (zoekt hetgeen boven is) Christus en de Heilige Geest kunnen niets beginnen met letterknechten maar met Levende voorbeelden in een -geestelijk- dode wereld.
Heidenen konden wel degelijk deel hebben aan het volk Israël van het OT in de wettsiche vorm. Immers de Joden volgden Gods wet, niet Geestelijk maar wettsich en pasten dus ook hun heil wettisch toe., niet Geestelijk, maar wettisch volgens de Rabbijnse opvatting, er is ook een naam voor, maar die schiet me nu even niet te binnen. Maar zij moesten de rituelen om tot het Joodse volk te willen behoren navolgen, waaronder ook bijv. de besnijdenis.

Gods zegen en een fijne avond nog

Terug naar “Archief”