Zondestaat inleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 apr 2005 20:04

die goede oude vaders :) :

Wilhelmus a Brakel schreef dit:

VII. 4. Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is:

Sommigen schielijk.

(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik, gelijk Zacheüs en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.

Door verschrikking.

(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen van de wet, van de dood en van de verdoemenis, als op de Pinksterdag, en de stokbewaarder, #Ac 16:27.

Evangelisch.

(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéüs, Luk, 19:3,10.

Door beschouwing van de waarheid.

(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zaligheden van de bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen van de waarheden worden ze langzamerhand en buiten hun weten veranderd, en worden van de waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, #1Pe 1:22. Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanneming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en vaste Christenen.

Door vele verwisselingen.

(e) Sommigen worden bekeerd langzamerhand, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, langzamerhand, zo meen ik de bekering in ‘t brede, met allen haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in een ogenblik geschiedt, in een moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.

Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zich zelf voorschrijft, of op welke [p751] anderen bekeerd zijn. Zo de bekering daar is, zo is het wel, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit, iets dergelijks gelezen of gehoord had; want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 apr 2005 20:09

Is dit uit de Redelijke Godsdienst?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 21:13

Mapleleaf schreef:Is dit uit de Redelijke Godsdienst?

ja, bij mij blz. 750.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 apr 2005 22:31

Marnix schreef:Juist.

En wat is ellendekennis in je beschrijving Frekje?

Ik neem aan dat je best wel wist dat je zondig bent en dat je Jezus nodig hebt. Anders was je er niet achter gekomen dat je Hem moest zoeken. Blijkbaar zocht je niet in de eerste plaats naar ellendekennis, maar was je vewachtingspatroon onjuist, de ellendekennis moest op een bepaalde manier tot uiting komen of zo. Dat is een fout die vaker wordt gemaakt.... dat kan er ook voor zorgen dat mensen twijfelen over hun geloof, omdat mensen in hun omgeving in het zwart gaan lopen en misschien wel verhalen hebben over jarenlange ellendekennis voordat ze vergeven werden.

Inderdaad, je moet niet zoeken naar je ellende en speciale uitingsvromen daarvan. Je moet beseffen dat je schuld hebt voor God en dat Jezus je daarvan kan verlossen. Als je dat weet moet je niet in de zonde blijven liggen... maar naar Hem doe, die je ervan kan verlossen! Want Hij wil die zonden er niet extra inwrijven... maar Hij wil ze op zich nemen en je ervan verlossen.

Dat laatste klinkt weer zo van.... nou, ja moeten... Ik heb niet zoveel met dat moeten, maar ik weet dat je het goed bedoeld.

Zonder ellendekennis ga je ook niet naar Christus. Maar dan heb ik het niet over een ellendekennis die diep gaat ofzo, maar een ellendekennis dat je zondig bent en dat je een Redder nodig hebt...

Die verhalen over ellendekennis... een moordenaar roept toch ook op straat niet rond wat hij heeft gedaan? Waarom zou je dat met je zonden wel doen?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 23:06

frekje schreef:

Ik neem aan dat je best wel wist dat je zondig bent en dat je Jezus nodig hebt. Anders was je er niet achter gekomen dat je Hem moest zoeken. Blijkbaar zocht je niet in de eerste plaats naar ellendekennis, maar was je vewachtingspatroon onjuist, de ellendekennis moest op een bepaalde manier tot uiting komen of zo. Dat is een fout die vaker wordt gemaakt.... dat kan er ook voor zorgen dat mensen twijfelen over hun geloof, omdat mensen in hun omgeving in het zwart gaan lopen en misschien wel verhalen hebben over jarenlange ellendekennis voordat ze vergeven werden.

Inderdaad, je moet niet zoeken naar je ellende en speciale uitingsvromen daarvan. Je moet beseffen dat je schuld hebt voor God en dat Jezus je daarvan kan verlossen. Als je dat weet moet je niet in de zonde blijven liggen... maar naar Hem doe, die je ervan kan verlossen! Want Hij wil die zonden er niet extra inwrijven... maar Hij wil ze op zich nemen en je ervan verlossen.

Dat laatste klinkt weer zo van.... nou, ja moeten... Ik heb niet zoveel met dat moeten, maar ik weet dat je het goed bedoeld.

Zonder ellendekennis ga je ook niet naar Christus. Maar dan heb ik het niet over een ellendekennis die diep gaat ofzo, maar een ellendekennis dat je zondig bent en dat je een Redder nodig hebt...

Die verhalen over ellendekennis... een moordenaar roept toch ook op straat niet rond wat hij heeft gedaan? Waarom zou je dat met je zonden wel doen?

Het is toch nogal wat anders om je zonden over straat te smijten, dan om ze in je binnenkamer voor God te belijden. Ik vind die vergelijking dan ook behoorlijk mank gaan.

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 20 apr 2005 07:10

Als ik je goed begrijp, stel je dat je eerst moet beseffen dat je zondig bent, en dan naar Hem toe gaan.
Ik weet niet of je bedoeld dat dat altijd zo moet gaan, maar bij mij ging het in ieder geval niet zo...
Natuurlijk wist ik wel dat ik zondig was, dat merkte ik, en hoorde ik in de kerk en van m'n ouders, maar ja, iedereen zondigde.

Ik ben op zoek gegaan, enkel en alleen omdat ik bang was naar de hel te gaan. (En natuurlijk omdat God me aanzette om te gaan zoeken, maar dat even buiten beschouwing...) Ik dacht dat ik niet bekeerd was, en dus moest ik me gaan bekeren, niks van ellendekennis bij.
Dit heeft God gebruikt om me op zoek te laten gaan, en uiteindelijk heeft Hij het me laten vinden. Pas daarna, na mijn bekering, werd mijn ellendekennis groter en groter.

Voor mijn bekering besefte dat ik Hem nodig had, ik wist dat ik niks zonder Hem kon. Maar ik ben niet door behoefte aan vergeving op zoek gegaan.
Gaat dit nou in tegen jou redenering, Jas, of kan mijn bekering naast jou redenering blijven staan?
God is genadig!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 08:39

jandirk schreef:

Als ik je goed begrijp, stel je dat je eerst moet beseffen dat je zondig bent, en dan naar Hem toe gaan.
Ik weet niet of je bedoeld dat dat altijd zo moet gaan, maar bij mij ging het in ieder geval niet zo...
Natuurlijk wist ik wel dat ik zondig was, dat merkte ik, en hoorde ik in de kerk en van m'n ouders, maar ja, iedereen zondigde.

Ik ben op zoek gegaan, enkel en alleen omdat ik bang was naar de hel te gaan. (En natuurlijk omdat God me aanzette om te gaan zoeken, maar dat even buiten beschouwing...) Ik dacht dat ik niet bekeerd was, en dus moest ik me gaan bekeren, niks van ellendekennis bij.
Dit heeft God gebruikt om me op zoek te laten gaan, en uiteindelijk heeft Hij het me laten vinden. Pas daarna, na mijn bekering, werd mijn ellendekennis groter en groter.

Voor mijn bekering besefte dat ik Hem nodig had, ik wist dat ik niks zonder Hem kon. Maar ik ben niet door behoefte aan vergeving op zoek gegaan.
Gaat dit nou in tegen jou redenering, Jas, of kan mijn bekering naast jou redenering blijven staan?

Ik ga niet over bekeringen van mensen. Dat vind ik helemaal niet interessant. Het barst van de bekeerde mensen overal dus het zal wel. Jouw verhaal bevestigt eigenlijk wat ik altijd al stel, dat men zijn ellende pas recht kan kennen als men reeds wedergeboren is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 08:49

Terwijl ik denk dat dat ook anders geleerd word.
Het zien van je zonde, het ontdekt worden aan je zonden gaat mijns inziens Vooraf aan de bekering!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 10:34

frekje schreef:

Hm, kan het ook voorkomen dan mensen eerst naar Christus gaan en door Hem juist hun zonden gaan inzien?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 20 apr 2005 12:45

essieee schreef:Terwijl ik denk dat dat ook anders geleerd word.
Het zien van je zonde, het ontdekt worden aan je zonden gaat mijns inziens Vooraf aan de bekering!

Ik denkt dat dat niet persee hoeft. Zacheüs ging uit nieuwschierigheid naar Jezus kijken, niet uit ellendekennis. Pas toen Jezus in zijn huis wilde komen, en daar ook daadwerkelijk kwam en met hem at, beleed Zacheüs zijn zonden. Tjah, je kan er dan nog over gaan discusieëren of Zacheüs daarna pas tot bekering kwam of niet, maar ik denk dat bij Zacheüs eerst de bekering en daarna de ellendekennis kwam.
God is genadig!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 13:51

Ja, maar niet aan de wedergeboorte. Jij maakt dat onderscheid niet, ik wel, want het is iets wezenlijk anders.

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 20 apr 2005 16:09

Sjoh ik nam bekering altijd als synoniem voor wedergeboorte... Maar als bekering betekend dat je je zonden ziet; ellendekennis, en langzaamaan naar Gods Wil gaan leven, dan ben ik het met je eens, jas!
God is genadig!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 16:23

jas schreef:

Ja, maar niet aan de wedergeboorte. Jij maakt dat onderscheid niet, ik wel, want het is iets wezenlijk anders.

Hoho....ff wachten met conclusie's trekken mister jas.
Hoe Zie jij het onderscheid tussen bekering en wedergeboorte?
Ikl denk dat je geroepen kunt worden, tot inkeer kunt komen maar dat je op die basis de hemel niet inkomt, dat pas als je tot Hem wedergeboren bent...
Ik denk dat je het verschil maakt tussen het zaligmakende werk en het algemene Godswerk?
Want ook ik geloof dat je wederomgeboren moet worden......
(is ook een tekst btw)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 18:22

essieee schreef:
(is ook een tekst btw)

Echt waar? Is dat een tekst? :?: :?: Waar staat dat dan?
Nooit van gehoord.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 18:25

essieee schreef:
jas schreef:

Hoho....ff wachten met conclusie's trekken mister jas.
Hoe Zie jij het onderscheid tussen bekering en wedergeboorte?
Ikl denk dat je geroepen kunt worden, tot inkeer kunt komen maar dat je op die basis de hemel niet inkomt, dat pas als je tot Hem wedergeboren bent...
Ik denk dat je het verschil maakt tussen het zaligmakende werk en het algemene Godswerk?
(is ook een tekst btw)

vorige was een grapje hoor.
Het verschil tussen wedergeboorte en bekering is dat God de mens wedergeboren doet worden waarop de mens zich bekeert. In de bekering is de mens actief bezig. In de wedergeboorte ontvangt de mens een nieuwe natuur van God, een natuur die geestelijk is. God geeft eerst in de wedergeboorte die nieuwe natuur voordat de mens een zaligmakende ellendekennis krijgt.

Terug naar “Archief”