Gerdien B. schreef:Ik ben het eens dat mens en dier zich aanpast aan de omgeving. De kameleon is daar wel een erg sterk voorbeeld van.
Moet je eens naar inktvissen kijken, sommige soorten zijn net zwemmende lichtshows. Met snel wisselende kleuren en patronen communiceren ze met elkaar. Sterker nog, het is waargenomen dat een mannetjesinktvis aan de linkerkant zijn "balts-patronen" laat zien aan een vrouwtje, maar aan de rechterkant saai grijs/bruin is om de andere mannetjes niet te laten merken wat hij met dat vrouwtje van plan is.
Dit is voor mij dan nog niet een reden om de gehele evolutietheorie te geloven. Ik krijg het idee dat het te veel doorgetrokken en is. Van de week is hier op het forum, ik weet alleen niet meer waar, een plaatje gepost van 4 dieren en die zouden elkaar opvolgen. Het waren gewoon 4 verschillende dieren die wel wat van elkaar weg hadden. Er stonden ook niet voor niets 4 verschillende namen bij. Dus ik geloof niet dat de 1 uit de ander is voortgekomen. Anders had dat proces toch ook zichtbaar moeten zijn.
Daarbij loop ik al jaren door het zelfde bos en de bomen, planten en dieren veranderen niet.
Het hele "probleem" is nou net dat soorten geleidelijk in elkaar overlopen. Je zult nooit kunnen zeggen dat de moeder van soort A is, en de nakomeling van soort B. Maar in de loop van de tijd wordt het verschil zo groot dat je wél kunt zeggen dat Moeder soort A is, en een van haar verre nakomelingen soort B. Die uitsplitsing is in sommige gevallen erg goed te volgen met de fossielen die men vindt. Het ís dus gewoon zichtbaar gemaakt, als je het fossielenbestand accepteert als een afspiegeling van wat er in het verleden is gebeurd.
Bomen, planten en dieren veranderen niet; althans, zo lijkt het. Als ik een stok van 1 meter pak, en die laat ik elk jaar met 1 milimeter groeien, dan merkt niemand dat de stok veranderd, maar na 100 jaar is de stok wel merkbaar langer. Evolutie speelt zich af in de geologische tijd - de tijd die een berg er over doet om weg te eroderen, en de tijd die een continent doet om een paar meter op te schuiven. Juist die tijdschaal lijkt voor velen een argument om evolutie maar helemaal af te doen.
De toon van de discussie is inderdaad niet altijd even prettig, en dat is jammer. Maar ik hoop toch op een beetje begrip. Het is lastig niet sarcastisch te worden als iemand voor de zoveelste keer een compleet verkeerde voorstelling van de evolutietheorie geeft - een zogenaamde stroman. Aan de andere kant worden gematigde creationisten ook door de evolutie-aanhangers te veel in het extreme kamp gezet.