Jantjes schreef:Zoals u waarschijnlijk weet zijn de Dordtse leerregels of vijfartikelen tegen de remonstranten ontstaan uit een ruzie tussen Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus. Aan deze ruzie ging een eerdere ruzie vooraf namelijk met Jacobus Arminius en Peterus Plancius die ruzie werd gesust. Die ruzies tussen genoemde personen ging min of meer om het zelfde namelijk de uitverkiezing.
Tot zover eens.
Jantjes schreef: De rechts gereformeerde kerken hebben nog altijd een verkeerde interpretatie en zicht op de uitverkiezing. Zij stellen de uitverkiezing in hun kerkleer voorop.
Eens, maar alleen als het gaat om de ultra-rechts-gereformeerde kerkverbanden en dan hoe het in de praktijk vaak gaat(ook niet in elke gemeente en bij elke predikant) en niet hoe men het in theorie leert.
Jantjes schreef:Hoewel dat waar is is het toch een verkeerd beeld t.o.v. de normale gang van zaken.
Fijn dat je het eens bent dat het de waarheid is. Ik ben het ook met je eens dat het achteraan hoort, in plaats van voorop. Zoals onze dominee regelmatig zegt in dit verband: De verkiezing is de bovenste tree van een ladder. Als je de ladder hebt beklommen, kun je ook naar verkiezing gaan kijken, maar probeer je te beginnen met verkiezing dan val je van de ladder.
Jantjes schreef:Daarom vind ik dat de Dordtse leerregels totaal niet in de kerk thuis hoort maar wel in de kerkgeschiedenis.
En die conclusie ben ik het niet met je eens. Heb je de Dordtse Leerregels wel eens compleet doorgelezen? Als je dat eens doet zul je zien dat je met de Dordtse Leerregels in de hand absoluut niet zeggen kunt dat de verkiezing voorop komt, juist wat jouw bezwaar is. Goed gebruik van de Dordtse Leerregels helpt juist om het juiste zicht op de plek van de uitverkiezing te krijgen, als iets dat achteraan komt. En al moet je er niet mee beginnen, de Dordtse Leerregels hebben zoveel antwoorden op zoveel vragen en dwalingen die juist in deze tijd actueel zijn, dat het schrappen van de Dordtse Leerregels het stomste is wat je ooit zou kunnen doen. Bij vrijwel elk gesprek met een niet-christen krijg je vragen waarop het antwoord in de Dordtse Leerregels staat. Meer lezen dus en niet schrappen.
Jantjes schreef:Als een kerk leert dat zij belijden ‘de Bijbel en de drie formulieren van enigheid’ zijn ze niet juist want het remonstrantse (Jacobus Arminius) is puur Bijbels.
Dit verbaast me enorm, dat je dit zegt. Net was je het wel eens dat de Dordtse Leerregels de waarheid over de uitverkiezing bevatten, maar vond je het niet juist om de uitverkiezing voorop te stellen en nu beweer je opeens dat het remonstratisme waar is. Dat is een totaal andere bewering, waar ik het ook totaal niet mee eens ben en die je ook niet hebt onderbouwd.
Jantjes schreef:Verplicht kerk verband verlaten dus als jou / u kerk die '3...' achter de Bijbel leert want 1 daarvan is onvermijdelijk mis..

.
Ook hier geldt dat je niet hebt onderbouwd waarom de Dordtse Leeregels inhoudelijk mis zitten. Bovendien reik je de verkeerde oplossing aan. Als de Dordtse Leerregels fout zitten hoor je een gravamen in te dienen (of hetzelfde met een andere naam, want ik weet niet hoe het in alle kerkverbanden heet) of het op een andere manier op de synode te krijgen. Pas daarna kun je overwegen om het kerkverband te verlaten, als de leer daar inderdaad fout is.
Dat is gelijk mijn antwoord op de vraag van dit topic:
-Als de leer die verkondigd wordt niet Bijbels is(na te hebben geprobeerd dat ter plekke te veranderen en tegenargumenten zorgvuldig te hebben overwogen)
-Als de sacramenten niet juist worden bediend(met hetzelfde voorbehoud)
-Als de tucht niet juist wordt toegepast(met hetzelfde voorbehoud)
Jantjes schreef:Bastiaan30 schreef:De verkiezing komt God toe, maar wij mensen willen overal onze vinger achter krijgen.
Alsof we met de wetenschap hoe 'de juiste formule' werkt, ook maar iets dichterbij het Heil zouden kunnen komen.
In dat geval zouden we het door werken kunnen verdienen.
Onze opdracht luidt slechts onze verkiezing 'vast te maken', meen ik.
Ja, jouw mening is dan een Bijbelse mening

Klopt
Jantjes schreef: maar niet overeenkomstig de Dordtse leerregels.
Wel waar. Nogmaals, lees die Dordtse Leerregels!