Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: sigmund freud

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 19:05

eriklemair schreef:Zijn er mensen die zich wel eens enigzins in de psychologie hebben verdiept? Zijn er mensen die wel eens hebben gehoord van de psychoanalyse?
Freud is de grondlegger van de psychoanalyse. Deze psychoanalyse kenmerkt zich door een aantal zaken: een van de meest opmerkelijke zaken is wel dat een mens een aantal driften kent. Deze driften zijn noodzakelijk om te overleven. De meest bekende drift is wel die van de voortplanting. Wanneer je je niet toegeeft aan deze drift, komt het bestaan van de mens in het geding. Om alsnog een christelijk tintje aan dit verhaal toe te voegen: doe het wel met diegene waarvan je zeker weet dat jullie het willen!!!!

Heej slimmerd, jij wilt toch geen kinderen voordat je getrouwd bent en samen een huis hebt? Ik in ieder geval niet, dat is voor mij ook een goede reden om te wachten. Voorbehoedsmiddelen werken ook niet altijd. De meeste tienermoeders slikten 'gewoon' braaf de pil.

lientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lientje » 01 jul 2004 19:32

Het argument van dat je geen kinderen wilt krijgen lijkt wel erg belangrijk. maar ik vraag me af of dat zo is. Tuurlijk komt het er wel bij kijken. Maar ik denk dat het een argument is wat voortvloeit uit het "hoofdargument" wat de Bijbel geeft.
Ik denk dat trouw willen, en kunnen zijn aan de ander veel belangrijker is. Als je dat niet kunt zijn aan je vriend of vriendin, kun je wel op houden. Trouw zijn is denk ik een belangrijke uiting van liefde. Trouw is overigens ook een van de vruchten van de Geest. Evenals zelfbeheersing wat denk ik in dit geval ook een grote rol speelt.
Wie anders dan God geeft ons daar het grootste voorbeeld in. Hij is en blijft trouw en hij zal nooit ophouden met van Zijn kinderen te houden. En als wij Hem willen volgen, zullen we ook moeten proberen in die dingen op Jezus te leren lijken. En nee, we zijn niet volmaakt, en zullen niet gelijk worden aan Jezus in zijn doen enzo. Maar we kunnen er wel naar streven.
Of willen we alleen op Jezus lijken in de dingen die ons wel aanspreken? Selecteren we de interessante dingen eruit en doen we onze eigen zin???!! God heeft Zijn enig geboren Zoon gegeven EN geofferd!!! Ook dat is een voorbeeld van Jezus gegeven heeft. Hij vraagt offers van ons. Dat we onze eigen dingen opgeven voor Hem!!! En zelfs vandale kan niet om de bijbelse definitie van offeren heen......
of·fer (het ~, ~s)
1 gave aan God of een godheid => offerande, offergave, wijgeschenk
2 alles wat men met zelfverloochening afstaat => opoffering
I don't know what the future holds, but I know who holds it!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 19:49

Ben het wel met je eens hoor Lientje ;) Maar het helpt wel om te denken: als ik 't doe word ik zwanger. Dan kijk je wel uit ;)

lientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lientje » 01 jul 2004 20:01

Ja dat begrijp ik Lalage, maar ik bedoel meer dat het een offer voor je kan zijn om bijvoorbeeld te wachten met een relatie aan te gaan. Als je bijvoorbeeld weet dat het voor jou moeilijk is om rein te blijven, kun je daar aan denken. Dus dan kom je, misschien al niet in de situatie dat er misschien kindertjes verwekt worden. Is ook niet gemakkelijk hoor, geef ik toe.
I don't know what the future holds, but I know who holds it!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 21:06

lientje schreef:Ja dat begrijp ik Lalage, maar ik bedoel meer dat het een offer voor je kan zijn om bijvoorbeeld te wachten met een relatie aan te gaan. Als je bijvoorbeeld weet dat het voor jou moeilijk is om rein te blijven, kun je daar aan denken. Dus dan kom je, misschien al niet in de situatie dat er misschien kindertjes verwekt worden. Is ook niet gemakkelijk hoor, geef ik toe.

Nouja, zoiets bedoelde ik net eigenlijk ook: dat je niet zomaar verkering moet krijgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 21:57

surfer schreef:
Evelien schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsdelange17.html
ik vindt het een verschrikkelijk verhaal, en een voldoende argument om geen sex voor het huwelijk (of lees: het hebben van voldoende commitment) te hebben. Wat een miserabele toestand!

Heb het ondertussen ook maar gelezen.. pff wat een kneus die vriend zeg. Echt, ik haat het als mensen zo hun verantwoordelijkheid ontlopen en geen eigen mening durven hebben.

Ik zie het echter niet direct als argument om nooit seks voor het huwelijk te hebben. Maar het geeft iig wel aan dat je er erg mee moet uitkijken en niet te lichtzinnig mee om moet gaan..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 jul 2004 22:43

Aragorn schreef:
surfer schreef:
Evelien schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsdelange17.html
ik vindt het een verschrikkelijk verhaal, en een voldoende argument om geen sex voor het huwelijk (of lees: het hebben van voldoende commitment) te hebben. Wat een miserabele toestand!

Heb het ondertussen ook maar gelezen.. pff wat een kneus die vriend zeg. Echt, ik haat het als mensen zo hun verantwoordelijkheid ontlopen en geen eigen mening durven hebben.

Ik zie het echter niet direct als argument om nooit seks voor het huwelijk te hebben. Maar het geeft iig wel aan dat je er erg mee moet uitkijken en niet te lichtzinnig mee om moet gaan..

mag toch hopen dat je ENIGE argument is het zondigen tegen God.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jul 2004 06:58

Nou, in ieder geval vind ik dat wel een van de weinige argumenten die in deze casus ALIJD opgaan. Er zijn nog wel andere argumenten te bedenken, maar die zijn meestal niet dwingend of in alle situaties geldig.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2004 11:41

jacobH schreef:
Aragorn schreef:
surfer schreef:

mag toch hopen dat je ENIGE argument is het zondigen tegen God.

Als dat zo duidelijk zou zijn... Dan was deze discussie er niet geweest...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 12:20

kurtyo schreef:Als dat zo duidelijk zou zijn... Dan was deze discussie er niet geweest...

Dat kan je van elke discussie wel zeggen ;) Er zijn altijd voors en tegens en iedereen moet er zelf achter komen wat Gods bedoeling is. Maar zulke discussie kunnen je wel helpen ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 14:25

Mjah, en wat doe je dan als je erachter denkt te zijn wat Gods bedoeling is? Is dat dan Gods persoonlijke bedoeling met jou, of geldt die dan ook voor iedereen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 14:58

Aragorn schreef:Mjah, en wat doe je dan als je erachter denkt te zijn wat Gods bedoeling is? Is dat dan Gods persoonlijke bedoeling met jou, of geldt die dan ook voor iedereen?

Sommige dingen zullen voor iedereen gelden (gij zult niet doodslaan), maar ik kan me best voorstellen dat er dingen zijn die voor de ene persoon goed zijn en voor de andere niet.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2004 15:03

Maar als je vervolgens uit zelfverdediging iemand doodt ga je ook niet naar de hel, althans: dan zal dat de reden niet wezen.

Pietje wacht netjes tot hij getrouwd is, en brandt vervolgens omdat hij puur en alleen naam-christen was

Jantje kiest er heel bewust voor om wel seks te hebben voor zijn huwelijk, hij heeft dan ook al tijden een monogame relatie maar is wel oprecht christen of wat dan ook.

Kareltje is homoseksueel en praktiseert dat, en komt ook in de hemel. Etc.
Wat is nu het nut van deze discussie geweest? Heeft iemand besloten om niet of juist wel seks te hebben?

Ik blijf in ieder geval bij mijn eigen punt..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 15:09

Lalage schreef:
Aragorn schreef:Mjah, en wat doe je dan als je erachter denkt te zijn wat Gods bedoeling is? Is dat dan Gods persoonlijke bedoeling met jou, of geldt die dan ook voor iedereen?

Sommige dingen zullen voor iedereen gelden (gij zult niet doodslaan), maar ik kan me best voorstellen dat er dingen zijn die voor de ene persoon goed zijn en voor de andere niet.

Ja, dat kan ik me ook voorstellen. :) Maar als je zegt dat het ene Gods bedoeling is en het ander niet.. nouja, God kan natuurlijk wel met de een een andere bedoeling hebben dan met de ander. Ehm, zouden intenties dan het criterium zijn? *brainstormd maar wat*

@kurtyo: het schijnt dat of je naar de hemel gaat of niet, niet perse komt door wat je allemaal goed en fout hebt gedaan, maar of je gelooft dat het foute vergeven is. Dus kunnen we hier ook weinig mee.. :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2004 15:30

Klopt, het was ook een onzinreactie... Zoals de meeste in dit topic...

Terug naar “Archief”