voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 07:14

Vin schreef:En als je nou gewoon niet meer in 'de uitverkiezing' gelooft? Dat lost 't probleem ook op :wink: 8)

Nee.

Ik heb zogezegd niets te maken met de uitverkiezing. Het is van Gods kant eeuwig besloten welk volk Hij verkoren heeft.
Deze uitverkiezing heeft Hij Zijn volk bekend gemaakt om hen te troosten dat Hij nu juist hen verkoren heeft.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 07:15

Dat bedoel ik, je snapt me wel :P

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 07:19

Vin schreef:Dat bedoel ik, je snapt me wel :P

Maar dat betekent niet dat we die leer moeten verwerpen.

Deuteronomium 12 vers 32:
Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 07:23

Ja maar geloof je wat je kerk je verteld of geloof je wat je gelooft? Anders zou je ff een andere kerk kunnen proberen ;)

Wat ik bedoel is; Als het goed is bewandel jij alleen het pad van je geloof, en dat hoeft zeker niet parallel te lopen aan wat vanaf de kansel word geroepen. Dus je zou in theorie na zelf te lezen en te bidden volgende week tot het inzicht kunnen komen dat het anders zit dan je tot nog toe is verteld. En dat, zou ook je probleem oplossen. Ik zeg niet dat het zo is. Ik raad je alleen aan zelf te zoeken. Je mag de kansel wel loslaten, alleen God niet :D

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 07:40

Wat er gesproken wordt op de kansel kan door God nog gebruikt worden.
Het is niet zo dat ik aan 1 kerk vasthoud. Ik beluister verschillende dominees uit verschillende kerken die prediken naar de gereformeerde leer (niet gereformeerde kerk of gereformeerde gemeenten, maar de leer van de reformatie).

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 07:57

Ja dat begreep ik eigenlijk ook al.

Neem me niet kwalijk, weinig geslapen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:12

caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:Was het de schuld van de HG dat Christen zolang in het kasteel zat? Nee dat was Christen z'n eigen schuld. Maak niet dezelfde fout Caprice. Bunyan schrijft het als waarschuwing, niet als voorbeeld wat je op moet volgen.

Je hebt gelijk, want toen hij gevlucht was zette hij bij de weg naar kasteel twijfel een waarschuwingsteken neer voor anderen.

Ik vrees echter dat ik nog niet door die enge poort ben doorgegaan, en dat ik ben blijven steken bij de poel moedeloosheid/mistrouwen (om nog even verder te denken via de christenreis). :(

Wou zou je graag willen hebben van God?
Een papiertje met daarop: "carpice je hoort bij mij"

Zekerheid dat het Zijn werk is, en niet het mijne.
Dat ik:
- zekerheid krijg van geloof
- of ontdekt wordt aan bedrog van mijzelf

Christen kreeg zekerheid door de belofte Caprice, hoe je het ook wend of keert. Door vertrouwen. Hij ging niet op weg omdat God hem bij z'n haren pakte en naar de enge poort sleurde maaromdat hij geloofde dat z'n last weggedaan zou worden onderaan het kruis. De vraag is of jij dat ook doet.

En dat heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met het feit of je glooef van jouw of van God komt. DAT IS HET ZOVEELSTE EXCUUS WAAR JE JE ACHTER VERSCHUILT CAPRICE WAAROM JE NIET HOEFT TE VERTROUWEN. Waar vind je een Bijbelse dat het geloof uit de hemel gevallen meot zijn en dat je niet gewoon zelf mag geloven? Maar een ieder die gelooft..... Caprice ga vertrouwen op God
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 09:14

Vertrouwen op God doe ik wel, maar is dat alles wat bij mij gebeurt is Gods werk of bedriegend eigen werk?

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:15

Ik geloof er geen zak van @mic.

Als ik zou geloven in al die uitverkiezende bull dan zou ik net zo in paniek zijn als caprice. Laat hem. Laat God maar antwoorden dan. Wie z'n schuld is het? Niet caprice, niet als hij gelijk heeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:31

Eehh vin wil je je reactie iets uitleggen, ik heb het helemaal nergens over uitverkiezing.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:32

caprice schreef:Vertrouwen op God doe ik wel, maar is dat alles wat bij mij gebeurt is Gods werk of bedriegend eigen werk?
Hoe kan geloof bedriegend eigen werk zijn Caprice?
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:33

Omdat caprice zn twijfel daar op gebaseerd is :P Niets uit zichzelf. Alles God blahblah wij kunnen niks enz enz.. dat hele leerstelsel :D

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:33

Vin schreef:Omdat caprice zn twijfel daar op gebaseerd is :P Niets uit zichzelf. Alles God blahblah wij kunnen niks enz enz.. dat hele leerstelsel :D
Dat vind ik ook niet goed :wink: maar ik dacht dat je het over mijn post had.
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:34

Nee, maar je kan het caprice dan moeilijk kwalijk nemen dat hij twijfelt, afgaande op wat hij gelooft. Dat bedoelde ik 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 10:05

Efeze 2 vers 8:
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Het is Gods gave, dus het kan niet uit de mens zelf voortkomen.

Terug naar “Archief”