Zwanger deel 9

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Zwanger deel 9

Berichtdoor ajl » 23 nov 2010 12:07

ajl schreef: Engelse namen vind ik vaak ordinair (sorry voor de mensen die wel van deze namen houden) .

LauraC schreef:De eerste naam konden wij niet kiezen (en we vinden 'm prachtig ;)) .....

Ik doelde niet op de naam van jouw zoon hoor :wink: Ik vind het nogal een verschil of je daadwerkelijk in een engelstalig land woont of in Nederland. Daar heb ik vaak wel bepaalde associaties met engelse namen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 nov 2010 12:14

wat ik wel zo apart vind, is dat ik van tevoren zo over die namen nadacht en er overin zat, en nu is het gewoon prima.
Zeker omdat ik dacht dat we een meisje zouden krijgen, en ik Jurian niet de meest fantastische naam vond. In het begin was ik helemaal niet zo trots als mensen vroegen wat zijn naam is. terwijl ik het nu gewoon prima vind, en ik ben gewoon trots op mijn zoon en vind Jurian ook een hele leuke stoere naam. Dan vind ik het zo stom dat ik er zo overin zat (en bijna boos was dat mijn man 'mijn' jongensnamen echt niet mooi vond ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 nov 2010 12:26

ajl schreef:
ajl schreef: Engelse namen vind ik vaak ordinair (sorry voor de mensen die wel van deze namen houden) .

LauraC schreef:De eerste naam konden wij niet kiezen (en we vinden 'm prachtig ;)) .....

Ik doelde niet op de naam van jouw zoon hoor :wink: Ik vind het nogal een verschil of je daadwerkelijk in een engelstalig land woont of in Nederland. Daar heb ik vaak wel bepaalde associaties met engelse namen.

Hahaha, nee zo bedoelde ik het niet hoor. Ik bedoelde dat we 'm prachtig vinden ondanks dat we 'm niet zelf gekozen hebben :) Maakt idd nogal een verschil of je in Engeland woont of in Nederland. Ik denk dat Miepje hier niet echt aan gaat slaan ;)

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 nov 2010 12:31

Hier een hollandse, redelijk onbekende naam voor onze dochter. Stond met een week of 5 zwanger al vast, jongensnaam was veel moeilijker (heb ik de hele zwangerschap over getwijfeld). Nu staat ook weer de meisjesnaam vast, de jongensnaam nog absoluut niet (suggesties welkom :)).
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 nov 2010 12:48

parkiet schreef:Hier een hollandse, redelijk onbekende naam voor onze dochter. Stond met een week of 5 zwanger al vast, jongensnaam was veel moeilijker (heb ik de hele zwangerschap over getwijfeld). Nu staat ook weer de meisjesnaam vast, de jongensnaam nog absoluut niet (suggesties welkom :)).

Hoe heet jouw dochter, Parkiet? Want daar moet het natuurlijk ook bijpassen! Ik ben gek op namen verzinnen voor een ander, bij onze eigen kinderen heb ik heeel lang getwijfeld.......

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 nov 2010 12:59

Bij ons is het makkelijk wij hebben al jaren een jongens en meisjes naam die we alletwee helemaal super vinden nog steeds :D
Zou nog steeds kunnen veranderen je weet nooit. Zelf vind ik de naam Nienke zo leuk maar ja ik heet zelf Nieske lijkt me niet echt een strak plan.

bij clienten hangen altijd veel geboorte kaartjes maar heel veel namen durf ik niet eens uit te spreken omdat je bang bent dat je het verkeerd zegt.
Wij zijn ook niet van de buitenlandse namen we wonen gewoon in Nederland.

Vanaf vannacht heb ik elke keer steken in mijn buik zou dat nu al bandenpijn kunnen zijn?

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 nov 2010 13:05

liefie schreef:Bij ons is het makkelijk wij hebben al jaren een jongens en meisjes naam die we alletwee helemaal super vinden nog steeds :D
Zou nog steeds kunnen veranderen je weet nooit. Zelf vind ik de naam Nienke zo leuk maar ja ik heet zelf Nieske lijkt me niet echt een strak plan.

bij clienten hangen altijd veel geboorte kaartjes maar heel veel namen durf ik niet eens uit te spreken omdat je bang bent dat je het verkeerd zegt.
Wij zijn ook niet van de buitenlandse namen we wonen gewoon in Nederland.

Vanaf vannacht heb ik elke keer steken in mijn buik zou dat nu al bandenpijn kunnen zijn?

Dat zou best kunnen hoor! Zit het een beetje aan de zijkant van je buik? Lekker een warme kruik nemen, dat helpt! Of van dat speciale (onhippe) zwangerschapsondergoed. Ik had er bij de eerste helemaal geen last van, maar bij de keren er na wel vanaf de 20ste week dacht ik.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 nov 2010 13:10

Bumba schreef: Ik ben gek op namen verzinnen voor een ander, bij onze eigen kinderen heb ik heeel lang getwijfeld.......

Dus als wij ooit nog eens een kleintje krijgen, moet ik jou raadplegen :mrgreen: ? Ik zou namelijk helemaal niet weten wat in het lijn van onze namen zou passen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 nov 2010 13:13

LauraC schreef:Ach....het mag wel. Maar je moet je wel flink afvragen of dat goed is voor je kindje. Zeker als het al 3 jaar naar een naam geluisterd heeft en opeens is die naam niet goed genoeg meer. Besef wel dat die naam vaak het enige is dat ze ooit van hun ouders hebben gekregen, dus een enorm groot gedeelte van de identiteit vormt.

Ben het helemaal met je eens. Zelfs bij kleine baby's zou ik niet zomaar de naam veranderen. Het is precies zoals Laura zegt: het is het enige wat een kindje echt van zichzelf meeneemt naar zijn/haar nieuwe leven. En dat is daarmee echt wel de kern van hun identiteit. Als wij een Pocahontas zouden krijgen, nou ja, dan hebben we een Pocahontas. Dat ze er maar lekker trots op mag zijn! Alleen bij eventuele scheldwoorden, dan zouden we er iets anders van maken als roepnaam, maar zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. Bij adoptie adopteer je een kind zoals hij/zij is, met naam, achtergrond, ander uiterlijk, etc.

Bij een eigen keuze voor namen vind ik het ook wel belangrijk, dat het in het Engels / internationale verkeer niets raars is. Een collega van mijn man heet bijvoorbeeld Cok. Hm....

Bij onze zoon kregen we voor vertrek naar Afrika een document met daarin zijn voornaam en zijn achternaam. Nu zijn eerste en derde naam. Van het kindertehuis kregen we een papier met daarin een andere voornaam en ook op een flesje medicijn dat we meekregen stond die andere voornaam. Toen begon voor ons het mysterie: hoe heette onze zoon nou echt?

Om het op te lossen - want wij vonden het heel belangrijk dat de Nigeriaanse rechter al zijn namen in de papieren opnam, daar ligt immers zijn identiteit vast! - heb ik een halve dag met een chauffeur door Lagos gecrosst. Wat een avontuur was dat en wat emotioneel. Bijzonder ook, dat we van de Nigerianen die verantwoordelijk waren voor ons verblijf toestemming kregen voor een dergelijke onderneming. Ik kwam echt op plekken... en ik kwam waar mijn kindje een tijdje heeft geleefd. Zo... bijzonder. Zijn namen zijn alledrie zijn namen. In Nigeria hebben mensen vaak veel namen: iemand die voor je zorgt geeft je vaak een eigen naam mee. We weten niet welke naam van zijn biologische moeder geweest is, maar de kans is groot dat het 1 van de 3 is. Hoe dan ook: deze namen heeft hij in de loop van zijn leven gekregen en dus... dus IS hij dat gewoon. Te waardevol om aan te sleutelen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 nov 2010 13:13

ajl schreef:
Bumba schreef: Ik ben gek op namen verzinnen voor een ander, bij onze eigen kinderen heb ik heeel lang getwijfeld.......

Dus als wij ooit nog eens een kleintje krijgen, moet ik jou raadplegen :mrgreen: ? Ik zou namelijk helemaal niet weten wat in het lijn van onze namen zou passen.

Iets met twee lettergrepen?

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 nov 2010 13:27

ajl schreef:

Tuurlijk! Volgens mij had ik al een paar suggesties voor jongensnamen bij Hugo gedaan! Ik was er ook zwaar van overtuigd dat je geen Catootje kreeg :wink: :wink:

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 23 nov 2010 13:37

Jannoek, gefeliciteerd met je zwangerschap!
BigSmile, jij ook gefeliciteerd!
Hopelijk hebben jullie straks een lief, gezond kindje in je armen.

Tja, die namen... wij hebben de namen van beide moeders in de doopnaam, maar die vonden wij niet echt geschikt voor een roepnaam. Daarnaast wilden we wel graag een naam met een betekenis. Dat is Johanna geworden (betekent: 'God is genadig'). Samen met de andere namen hebben we er Joëlle van gemaakt (betekent: 'de Heere is God', of 'God is goed'). Vonden we toch wel mooi. Maar een meisjesnaam vond ik zóó moeilijk. Voor een jongen waren we er zo uit, maar ja, we kregen een meisje :mrgreen: .

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 nov 2010 13:41

Galateia schreef:
ajl schreef:

Iets met twee lettergrepen?

Nee hoor, maakt niet uit.....haha...had je ideeën?

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 23 nov 2010 13:47

Haha,
De namen van allevier van onze kinderen zijn onhip! Past dan in ieder geval wel bij elkaar...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 nov 2010 13:47

Uhm, nou, dat niet, maar ik weet wel heel goed wat NIET bij Hugo en Cato past. Dat is veel gemakkelijker :mrgreen:

Terug naar “Archief”