Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2010 12:05

TheKeimpe schreef:Night, wij hebben om deze reden nu al twee auto's.
Voor mijn woonwerkverkeer rijd ik in een Yaris (record tot nog toe 1:22,4 op benzine) en als gezinsauto hebben wij een oude Zafira. (Verbruik met een beetje geluk 1:12)
Van het verschil in brandstofkosten kan ik bijna alle kosten van de Yaris betalen.

Maar als je niet veel kilometers maakt, is kilometerbeprijzing sowieso een fijne oplossing voor je. Geen MRB (die is best hoog bij een MPV) meer, alleen de kosten voor daadwerkelijk gemaakt kilometers.

Enige probleem is dat de wijken nog voller komen te staan met voor iedereen een grote en een kleine auto...


1 op 22,4 op benzine! Wow, dat is zuinig!
Met mijn motorfiets (600cc 4 cilinder) kwam ik in woon-werk-verkeer ook onder de 1 op 20 uit. In 2006 heb ik daarvan tijdelijk een lijstje bijgehouden. Het gemiddelde van dat lijstje zit op 1 op 21, en het zuinigste getal in de reeks is 1 op 22,5.
Voor die motor werd een normaal verbruik opgegeven van 1 op 17. Dat reed ik inderdaad als ik hem niet voor woon-werk-verkeer gebruikte.
Met mijn auto haal ik dat niet meer. Een hele lijst van verbruikscijfers heb ik nog niet, maar ik heb inmiddels één berekening kunnen maken. Mijn auto blijkt in de afgelopen twee weken 1 op 15,4 gereden te hebben. Dat is 6,48 liter per 100 km.

Rolf schreef:...
Autoverkopen
"De vijf best verkochte merken in de eerste drie maanden van 2010:
1. Volkswagen (aantal: 15.089, marktaandeel 10,4%),
2. Toyota (14.168, 9,7%),
3. Ford (13.798, 9,5%),
4. Opel (11.089, 7,6%) en
5. Renault (10.908, 7,5%). "
Volledig artikel.

Dat is in Nederland, neem ik aan? Geeft een mooi beeld van wat er te verwachten valt aan nieuwe auto's op de weg.
Wereldwijd lijkt mij ook wel interessant om te weten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 03 apr 2010 13:33

De verbruiksmeter in de auto klopt echter voor geen meter. Die beweerde bij mijn zuinigste rijtoer dat ik maar 3,9l/100km had gebruikt. Maar 1:22,4 komt overeen met 4,5l/100km... Toch jammer dat de boordcomputer geen gelijk heeft...

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 03 apr 2010 15:18

Suzuki Alto
Oude Suzuki Alto's hebben iets mooiere lijnen dan dan de allernieuwste.
Maar die is wel gestroomlijnder. En in bepaalde opzichten, ruimte, comfort,
rijeigenschappen, is het de nummer 1 van de kleintjes. Enkele andere
eigenschappen, zoals verbruik en snelheid, zijn net iets minder dan bijv.
de Aygo.

Night schreef:... Ik heb nergens een MPV kunnen vinden die energie-zuinig is en onder bijvoorbeeld een lagere bijtelling valt. ...
Voor zover ik weet (zo uit het hoofd), is er inderdaad (nog) geen MPV met heel weinig uitstoot.
Ik wil wel een keertje een lijstje plaatsen, met alle mini, midi, en 7-pers. MPV's.
Hoeveel zitplaatsen zijn gewenst, en hoeveel km. moet er mee gereden worden?
De Opel Zafira A is één van de lichtste 7-pers. MPV's.
Veel andere MPV's zijn zwaarder, de Zafira B trouwens ook.
En de de stoelen zijn ook snel in te klappen. 2e rij naar voren
schuiven, achterste rij plat. Praktisch systeem.


Comfort en ruimte heeft trouwens z'n prijs.
Mijn MPV kost ook veel aan belasting (€632 per jaar).
Maar daar staat tegenover dat hij heel stil is, goede rijeigenschappen heeft,
en ruim is. Koop ik bijv. ergens een niewe stoel, bank plat, en hij kan zo achterin.
Dat gemak wil ik voor €264 (i.g.v. gewichtsklasse 95 - 1050) per jaar niet zomaar wegdoen.
Bereken belasting.
Informatie over autobelastingen.

TheKeimpe schreef:... record tot nog toe 1:22,4 op benzine ...
Gemiddeld 1 : 20?

Boekenlezer schreef:Mijn auto blijkt in de afgelopen twee weken 1 op 15,4 gereden te hebben. Dat is 6,48 liter per 100 km.
De Fiesta 1.3, met oude 8 kleppen motor, is denk ik niet de zuinigste. Maar goed, aanschafprijs en overige kosten tellen ook mee. Duizenden Euro's betalen voor 10% minder verbruik is natuurlijk ook niet
echt voordelig.
Motorfietsen gebruiken relatief zeer veel. Door een ongunstige stroomlijn, (Cw-waarde van, naar schatting, 2 tot 3 maal zo hoog als bij een auto),
en door motoren die meer afgestemd zijn op kracht, dan op efficiente werking. Dat laatste veranderd trouwens nu.
Ik schat dat mijn Suzuki GS750E toen ongeveer 1:11 gebruikte (meestal heel korte afstanden).
Mijn Kreidler haalde ruim 1: 30 (liep toch ong. 70 km/h).
Kreidlers, de Mercedessen onder bromfietsen, worden trouwens weer gefabriceerd. Leverbaar via J. Bos.

Verbruik van mijn auto (Meriva 1.6) varieert heel sterk.
1 : 9 bij koude en korte afstanden, terwijl ik heel uitgekiend en rustig rijd.
1 : 16 op langere afstanden.
Ik houd het wel iedere keer bij (schrijf gewoon de km.stand achter op de bon),
maar maak me er verder niet druk over. Met de nieuwste Opel Corsa zou waarschijnlijk
gemiddeld 1 : 18 wel haalbaar zijn. Maar, zoals vermeld, dat gaat ten koste van comfort
en ruimte.

Autoverkopen
De cijfers hierboven zijn inderdaad uit Nederland. Wereldwijd verkopen GM en Ford weer
meer. 't Ja, er komen steeds meer auto's, en wegen.
Wie kan, en wil, het keren?
Laatst gewijzigd door Rolf op 03 apr 2010 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Night » 03 apr 2010 15:19

TheKeimpe schreef:De verbruiksmeter in de auto klopt echter voor geen meter. Die beweerde bij mijn zuinigste rijtoer dat ik maar 3,9l/100km had gebruikt. Maar 1:22,4 komt overeen met 4,5l/100km... Toch jammer dat de boordcomputer geen gelijk heeft...


Dat doet je Zafira waarschijnlijk beter! De mijne althans wel.
Inderdaad gemiddeld 1:12 als je geluk hebt of veel snelwegkilometers maakt (en je een beetje op de snelheid let).
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Night » 03 apr 2010 15:22

Rolf schreef:Wie kan, en wil, het keren?


Zolang er geen echte alternatieven voorhanden zijn....
(Begrijp me goed; alternatieven genoeg meestal, maar leveren vaak teveel bijkomende problemen op...).
Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken met het openbaar vervoer te moeten. De gemiddelde reistijd nu van een klein uur in de spits wordt dan ruim anderhalf uur. En dat is dus voor mij geen alternatief.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 06 apr 2010 16:15

Gemiddeld 1 : 20?

Bijna... 19,87 (maar over een paar maanden zal het wel 1:20 zijn.)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 06 apr 2010 16:55

We hebben onze auto opgehaald. Hij is zooo gaaf.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 06 apr 2010 17:06

@ Evelien
Als je zin hebt (maar ik denk dat jullie niet van zulke rekenaars zijn) laat
maar eens horen hoe die rijdt, of de computergestuurde schakeling
goed werkt, en of die 1 : 22 haalt.
Je bent nu wel een echte standaard Nederlander, zuinig en een Toyota Aygo.
Maar goed, een nieuwe auto zal vast beter rijden, dan een oude.
Goede en veilige kilometers toegewenst.

Night schreef:
Rolf schreef:Wie kan, en wil, het keren?


Zolang er geen echte alternatieven voorhanden zijn....
(Begrijp me goed; alternatieven genoeg meestal, maar leveren vaak teveel bijkomende problemen op...).
Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken met het openbaar vervoer te moeten. De gemiddelde reistijd nu van een klein uur in de spits wordt dan ruim anderhalf uur. En dat is dus voor mij geen alternatief.
Is het goed, ook in het licht van de zorg voor de aardse schatten, hier over na te denken?
Krampachtig gebruik van de auto, dat is niet de bedoeling. En een beetje plezier, dat mag ook.
Maar onnodig de aanwezige energie verslinden, dat moet toch achterwege gelaten worden.
Daarom zou het denk ik goed zijn dat de km-heffing doorgaat.
Het gebeurt bijv. dat bedrijven opdrachten krijgen op grote afstand.
Transport speelt immers geen rol, zo lijkt het. Daar moet misschien toch iets
in veranderd worden.

@TheKeimpe
Als dat allerlei trajecten betreft, kort en lang, dan is dat inderdaad zuinig.
Mijn ervaringen (schattingen, ik heb het wel nauwkeurig bijgehouden, maar nooit
een gemiddelde over het totaal berekend):
- Alfa Romeo 1.2ti (30 jaar geleden): 1 : 12 (lange afstand)
- Opel Corsa 1.4 (2005): 1 : 13 (veel korte afstanden)
- Opel Meriva 1.6 (heden): 1 : 12 (korte afstanden,op lange afst. 1 : 14 -17)

Toyota
Toyota hangt een record boete boven het hoofd, wegens het niet tijdig oplossen
van problemen bij het gaspedaal. Volledig artikel.

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 07 apr 2010 13:26

Beetje vreemd;
Mijn rechtervoorwiel lijkt ergens tegen aan te schuren als ik een scherpe bocht maak, en ik had geen idee wat het kon zijn, dus m'n monteur is even met me mee gereden, maar juist bij hem deed 'ie 't niet...En daarna moest ik 't zelf 's proberen en binnen no time kreeg ik 't wel voor elkaar...Blijkt dat m'n banden iets te breed zijn voor m'n auto....Is op zich nikns ernstigs, maar als het even kan moet ik niet haaks om de bocht gaan :lol:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2010 18:55

@TheKeimpe
Als dat allerlei trajecten betreft, kort en lang, dan is dat inderdaad zuinig.
Mijn ervaringen (schattingen, ik heb het wel nauwkeurig bijgehouden, maar nooit
een gemiddelde over het totaal berekend):
- Alfa Romeo 1.2ti (30 jaar geleden): 1 : 12 (lange afstand)
- Opel Corsa 1.4 (2005): 1 : 13 (veel korte afstanden)
- Opel Meriva 1.6 (heden): 1 : 12 (korte afstanden,op lange afst. 1 : 14 -17)

Het is meestentijds snelweg, maar ook wel wat afstanden binnen het dorp. Als ik meer binnen het dorp rijd haal ik de 1:20 net niet. Mijn slechtste tank, maar daar zaten uren file bij, was 1:16,07.

Ik heb een mooie excelspreadsheet gemaakt, waarin ik alles (t/m boetes) in bij kan houden. Misschien heb ik komende weken wel tijd om er zelfs leuke grafiekjes van te maken. Het lijkt mij wel boeiend om de winterdip in het verbruik te zien. Of om te kijken of er periodes zijn waarin in meer kilometers maak dan anders.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 07 apr 2010 19:40

Verbruik
Meestentijds snelweg. Dat veranderd de beoordeling iets.
Op de snelweg haalt mijn Meriva ook 1 : 15 - 18.
Dat vind ik voor een auto van die omvang (hij is hoog, 162,4 cm),
en gewicht (rijklaar 1375 kg) gunstig. Komt ook nog bij dat
het inmiddels een verouderd model is (van 2002, en motor van 2004).
De nieuwe Meriva staat voor juni as. gepland.

Toyota Yaris
De Yaris 2, vanaf 2005, is trouwens ook verouderd nu.
De motor is wel uptodate. Maar het lijkt mij dat de Yaris 3 al
ver gevorderd is. Toyota vervangt doorgaans na 5 á 6 jaar het
lopende model.
Afbeelding
Toyota Yaris 3?

A-segment
Opel heeft ook een kleintje in de maak. Ergens stond zoiets als:
Opel is als de wiedeweerga bezig om een kleintje productieklaar te krijgen.
Ze moeten ook wel. De Aygo is op dit moment de meest verkochte auto in Nederland.
Volkswagen (Up) is er ook mee bezig, en heeft daarvoor steun gezocht bij Suzuki.
En, Mercedes heeft Nissan en Renault in de arm genomen.
Ook (mede) om een a-segment auto te ontwikkelen, als opvolger van de Smart.

Benzineprijs
Benzineprijs, nu €1, 50 - €1,60, nog verder omhoog.
- Productie is beperkt, vraag is groot
- Dollar stijgt
Artikel in ND.
Als daar ook nog de km-heffing bij zou komen, zou het wel eens €1,70 kunnen worden.
Van mij mag het. Het is te ver gegaan in Nederland.
De aarde is er in de eerste plaats voor levensonderhoud, voedsel, kleding en onderdak.
En niet voor productie van transportmiddelen, en opvulling met wegen.
Dat is slecht voor het milieu, en voor de gezondheid. De lucht rondom wegen met veel verkeer
is veel slechter als elders. Onderzoeken hebben aangetoond, dat agrariers veruit de meest
gezonde personen zijn, met de minste klachten over gezondheid. Dat houdt mogelijk
verband met de omgeving, en het reizen.
Dus wat dat betreft weer een stap terug in de tijd. Iets minder mobiel, en iets meer
werk bij de woning, woning bij het werk.


Faramir

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Faramir » 08 apr 2010 19:27


Ik ben niet zo dol op dit model (en over het algemeen niet op Audi). Als je hem van de zijkant bekijkt dan zit de achterkant wel vreemd in elkaar, je ziet een soort van bochel. De Volvo C30 spreekt mij bijvoorbeeld veel meer aan (maar die is te onpraktisch, net zoals deze A1 overigens). Maar smaken verschillen gelukkig. :)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 08 apr 2010 20:06

Audi A1
De A1 met 1.2 86 pk motor heeft een (voorlopige) vanafprijs van €17.499.
Hij moet concurreren met de andere premium B-segemengters, de Mini,
Alfa Romeo Mito en Citroen DS3.
De prijzen van deze auto's verschillen weinig van de goedkoopste C-segmenters,
of J-segmenters (overzicht segmenten).
De Audi A1 zal wel goede rijeigenschappen hebben. Maar zo'n auto staat voorlopig niet
op mijn lijstje. Dan liever voor ruim €20.000 de nieuwe Opel Meriva 1.4 turbo (120 of 140 pk).
Qua comfort doet die niet onder voor de Audi, en veel meer ruimte. Een ook goede rijeigenschappen,
maar natuurlijk niet zoals een hatchback.
M.b.t. de kleintjes, voor €13.000 is er ook een belastingvrije Fiat 500 1.2 Duologic te koop.
Die rijden ook heel goed, maar wel klein.
Maar ja, de één heeft zulke wensen, en de ander weer heel andere. Ik heb graag wat ruimte, hoge zit,
redelijke rijeigenschappen (beslist geen zwabberende auto) en comfort (geen motorgeluid).

Wankelmotor
In het verleden waren er vijf merken met een wankelmotor.
NSU RO 80, Mazda, Mercedes C 111, Suzuki RE5 en Van Veen OCR 1000
(beide laatste zijn motorfietsen).
Nu is er nog één automerk met wankelmotor: Mazda (RX-8).
Audi wil in de A1 ook een wankelmotor plaatsen.
Vanwege trillingvrije loop, en laag gewicht.
Afbeelding
Principe van de wankelmotor (Wikipedia).
Mazda 1.3 liter wankelmotor: 200 pk, maar verbruik als van een V8.
Werking tradiotionele viertakt zuigermotor (Wikipedia).

Wankelmotor t.o.v. viertakt zuigermotor:"
+ licht
+ veel kracht uit geringe cilinderinhoud
- minder schone verbranding, hoger verbruik
- slijtage
Laatst gewijzigd door Rolf op 08 apr 2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 08 apr 2010 21:00

De auto rijdt heeerlijk.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten