Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2008 22:09

kwebbel schreef:waar ik eigenlijk heel benieuwd naar ben:
1. Waarom gaan sommige die hier posten regelmatig naar een andere Kerk??
2. Wat maakt het dat je niet tevreden bent in je eigen Kerk en kun je dan beter eventjes niet lid zijn van een Kerk tot je voor jouw idee de ware Kerk hebt gevonden ?

Ik ga nu alleen naar de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West en daar blijf ik ook bij. Ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om een andere Kerk te zoeken. Ik voel mij daar thuis en hoor naar mijn idee het zuivere woord.

Ik ben zeer tevreden in mijn CGK. Maar doordat mijn vrouw in de zorg werkt, kan zij niet altijd de diensten in onze kerk halen. Ze wil echter wel graag naar de kerk, dus dan gaan we 's avonds weleens naar de Gereformeerde Kerk bij ons in de plaats. Zodoende hoor je ook eens wat anders. Voor ons is dat heel verrijkend geweest! Niet dat iedereen maar naar andere kerken moet gaan, maar in mijn ogen kan het wel goed zijn voor je blik op de andere kerken. Zo kun je een gefundeerd oordeel geven over andere kerken, gebaseerd op eigen belevenissen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jul 2008 22:26

Eindelijk nog iemand die met mij eens is. kreeg pas van mensen de wind van voren dat ik het een verrijking vond meerdere kerken te bezoeken. Dat mocht niet, hoorde niet en is niet tot stichting van de gemeente waar je toe behoord :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2008 22:34

Gerdien B. schreef:Eindelijk nog iemand die met mij eens is. kreeg pas van mensen de wind van voren dat ik het een verrijking vond meerdere kerken te bezoeken. Dat mocht niet, hoorde niet en is niet tot stichting van de gemeente waar je toe behoord :roll:

Ik ben wel van mening dat je zoveel als mogelijk is de diensten in je eigen gemeente moet bezoeken. Maar een keer ergens anders kijken is echt niet verkeerd.
Als je vindt dat een andere kerk bezoeken niet goed is dan krijg je van die mensen die van alles weten over andere kerken, maar dat niet uit eigen ervaring hebben. Ofwel: Ze praten maar iemand na... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jul 2008 22:50

Wij hebben maar 1 dienst op een zondag. En zo gaan wij weleens s'middags naar een andere kerk. nee niet puur uit vervelen. Maar gewoon eens kijken hoe het er aan toe gaat in een andere kerk. En soms hoor je nieuwe dingen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jul 2008 13:42

Evelien schreef:Wij hebben maar 1 dienst op een zondag. En zo gaan wij weleens s'middags naar een andere kerk. nee niet puur uit vervelen. Maar gewoon eens kijken hoe het er aan toe gaat in een andere kerk. En soms hoor je nieuwe dingen.
Daar ben ik het mee eens! De doopdienst van ons neefje 2 weken geleden was heel mooi, ook wel CGK maar dan zingen uit Liedboek enz (en wij alleen psalmen). Ik vond het zo'n mooie dienst!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 24 jul 2008 20:55

Dat is ook de reden dat ik vaak naar andere kerken ga, met dien verstande dat ik normaalgesproken NOOIT een dienst in eigen kerk verzuim. Dit jaar slechts 1 keer en dat was omdat we naar de laatste dienst van CGK Zwartsluis gingen. Wij hebben een bijzondere band met dat kerkgebouwtje, dus dat wouden we graag bij zijn.

Ik heb wel eens overwogen om bij leesdienst ergens anders heen te gaan, maar men vindt bij onze kringen dat je geen dienst mag verzuimen voor een andere kerk. Mijn vader ging vroeger ook wel naar andere kerken(eens in de maand ongeveer) maar sloeg de avonddienst dan wel eens over of ging juist s avonds naar een andere kerk. De ouderling zei letterlijk: Daar preken ze hetzelfde woord als hier dus kunt u beter gewoon hier naar de kerk gaan.
Wij hebben een rechtzinnige kerkenraad, kun je niets van zeggen, ook beste mannen, ook heel bekwaam als ouderlingen, maar op sommige punten erg beperkt en kortzichtig. Ze nodigen slechts enkele dominees regelmatig uit en sommige voor heel af en toe. De dominee die zondag komt komt voor het eerst in 5 jaar. Ze zeggen dat de paar dominees die ze regelmatig uitnodigen(hooguit 10) de enige rechtzinnige cgk-dominees zijn die ze kunnen vinden. Sorry, maar maak dat de kat van mn oma maar wijs(zal al moeilijk zijn want het is een synodale kat :S ;)) maar er zijn er heus wel meer. Huigen, van Ek, van Sorge, Versluis, den Butter, Roos..... Huigen is 1 keer geweest in een noodgeval, maar hebben ze liver niet. Den Butter is jaaaren geleden wel geweest nu niet meer. De rest kan ik me niet herinneren ooit te zijn geweest en dat zijn maar voorbeelden die zo opwellen. Er zijn er meer. Daar kan ik me echt kwaad om maken.

Terug naar wat ik zeggen wou, ik ga dus smiddags naar een extra dienst, aangezien wij sochtends en savonds hebben.
Baksteen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jul 2008 23:28

appelflap schreef:Dat is ook de reden dat ik vaak naar andere kerken ga, met dien verstande dat ik normaalgesproken NOOIT een dienst in eigen kerk verzuim. Dit jaar slechts 1 keer en dat was omdat we naar de laatste dienst van CGK Zwartsluis gingen. Wij hebben een bijzondere band met dat kerkgebouwtje, dus dat wouden we graag bij zijn.

Ik heb wel eens overwogen om bij leesdienst ergens anders heen te gaan, maar men vindt bij onze kringen dat je geen dienst mag verzuimen voor een andere kerk. Mijn vader ging vroeger ook wel naar andere kerken(eens in de maand ongeveer) maar sloeg de avonddienst dan wel eens over of ging juist s avonds naar een andere kerk. De ouderling zei letterlijk: Daar preken ze hetzelfde woord als hier dus kunt u beter gewoon hier naar de kerk gaan.
Wij hebben een rechtzinnige kerkenraad, kun je niets van zeggen, ook beste mannen, ook heel bekwaam als ouderlingen, maar op sommige punten erg beperkt en kortzichtig. Ze nodigen slechts enkele dominees regelmatig uit en sommige voor heel af en toe. De dominee die zondag komt komt voor het eerst in 5 jaar. Ze zeggen dat de paar dominees die ze regelmatig uitnodigen(hooguit 10) de enige rechtzinnige cgk-dominees zijn die ze kunnen vinden. Sorry, maar maak dat de kat van mn oma maar wijs(zal al moeilijk zijn want het is een synodale kat :S ;)) maar er zijn er heus wel meer. Huigen, van Ek, van Sorge, Versluis, den Butter, Roos..... Huigen is 1 keer geweest in een noodgeval, maar hebben ze liver niet. Den Butter is jaaaren geleden wel geweest nu niet meer. De rest kan ik me niet herinneren ooit te zijn geweest en dat zijn maar voorbeelden die zo opwellen. Er zijn er meer. Daar kan ik me echt kwaad om maken.

Terug naar wat ik zeggen wou, ik ga dus smiddags naar een extra dienst, aangezien wij sochtends en savonds hebben.

Als de genoemde predikanten volgens jouw kerkenraad niet rechts genoeg zijn, dan resten er 2 dingen:
1. De gemeente protesteert en de kerkenraad betert zijn leven of treedt af.
2. De kerkenraad treedt uit het verband van de CGK en sluit zich aan bij de GG(iN?).
"Wie zal dan nog mogen preken....?" :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 08:34

ik vind het toch knap, 3 diensten op een zondag bijwonen. Ik heb af en toe al moeite met de tweede dienst :) Ik moet er persoonlijk niet aan denken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 26 jul 2008 21:57

2. Wat maakt het dat je niet tevreden bent in je eigen Kerk en kun je dan beter eventjes niet lid zijn van een Kerk tot je voor jouw idee de ware Kerk hebt gevonden ?

Ik ga nu alleen naar de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West en daar blijf ik ook bij. Ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om een andere Kerk te zoeken. Ik voel mij daar thuis en hoor naar mijn idee het zuivere woord.

Ik hoop morgen ook in Utrecht West te zijn ;). Ik kerk daar altijd met mn lover als we het weekend in Utrecht blijven, we voelen ons daar heel erg thuis.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 27 jul 2008 07:52

Ik denk dat het grootst gedeelte van de gemeente het niet erg vind, aangezien bij ons kerkenraadsleden altijd worden herkozen.
Bovendien heb ik het sterke vermoeden dat onze kerkenraad ggin weer te rechts vind.

Trouwens, het gaat hen lang niet altijd om rechtsheid(al worden linkervleugeldominees bij voorbaat uitgesloten en dat vind ik geen probleem). Ds. Polinder, een middendominee, komt echter ook wel eens bij ons. Het gaat hen vooral om wat er gezegd wordt in een preek, en nog meer wat er NIET gezegd wordt. Alleen hoeft in een preek echt niet alles genoemd te worden, en ik vrees dat ze slechts een of enkele preken van een dominee horen alvorens een oordeel te vellen. De ouderling die daar vooral over gaat luistert heeeeel scherp, dat kan ik je wel vertellen.

Soms spelenj er andere dingen mee. Een student die na de problemen rond veenendaal bij ons preekte over: 'Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt en stenigt' hoefde nooit weer te komen.
Baksteen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2008 16:14

Jannoek schreef:

Ik hoop morgen ook in Utrecht West te zijn ;). Ik kerk daar altijd met mn lover als we het weekend in Utrecht blijven, we voelen ons daar heel erg thuis.
dan zijn we elkaar niet tegengekomen, want ik heb net gewerkt en ben te laat thuis om nog te gaan. Maar ik ben wel aan het luisteren :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 27 jul 2008 21:28

kwebbel schreef:Maar ik ben wel aan het luisteren :wink:

Kijk dat is een van de redenen dat ik liever naar kerkdiensten zelf ga.
Als ik je goed begrijp zit jij te luisteren onder het forummen. Zou ik net zo goed doen, maar je krijgt dan veel minder mee van de preek.
Baksteen

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 jul 2008 09:53

Ja maar als je niet kunt krijg je allicht nog meer mee dan dat je niet luistert :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 jul 2008 16:41

appelflap schreef:
kwebbel schreef:Maar ik ben wel aan het luisteren :wink:

Kijk dat is een van de redenen dat ik liever naar kerkdiensten zelf ga.
Als ik je goed begrijp zit jij te luisteren onder het forummen. Zou ik net zo goed doen, maar je krijgt dan veel minder mee van de preek.
ik was inderdaad aan het forummen tijdens de Kerkdienst, bedankt dat je zo oplettend bent :mrgreen: de reden waarom ik dit keer niet ben geweest: ik werk in de zorg, daarom kan ik om de week minstens 1x niet gaan (de ochtenddienst) en 's middags spant het er om, als de avonddienst wat later binnenkomt moet ik blijven (huiskamergroep met dementerenden), vandaar.
Helaas vond ik de preek niet heel boeiend, best wel mooie punten hoor! Maar de ds. die voorging vond het 'bepalend' aan de hand van de dienst van gisteren of je wel of niet in de Nieuwe Hemel zou komen.. hmmm... volgens mij is dat niet bepalend aan de hand van 1 Kerkdienst... :? maar goed, dat was even off!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jul 2008 17:43

In de tijd dat ik belijdenis wilde gaan doen, en later weer toen we zouden gaan trouwen, hebben we zeker wel andere gemeentes bezocht.
Daarna hebben we de zeer bewuste keuze gemaakt voor de gemeente die we nu bezoeken, en ik ben dus wel iemand die vind dat ik daar heen moet gaan. Toen we belijdenis deden hebben we ook gezegd dat we in deze gemeenten wilden zijn en dat we daarmee aan wilden opbouwen.
Wij hebben een kleine gemeente, met een nog kleinere vaste kern. Ik vind dat ik aanwezig moet zijn. Dat ik niet zomaar naar een andere gemeente kan gaan. Ik zou zelf nu ook niet meer weten waarom.
Ik ga best naar andere gemeentes als een vriendin belijdenis doet, of als ik op zondag bij iemand op bezoek ben en die naar een andere kerk gaat, maar als het lukt zal ik zeker in onze gemeente gaan. Ik vind dat ik bij de kerk moet blijven waar ik me bij aangesloten heb.
Het zal wel anders zijn als je die keuze nog niet bewust hebt gemaakt denk ik, of als je geen lid bent. Maar zodra je dat bewust wel bent, vind ik het niet goed om te gaan kerkshoppen eigenlijk, daarmee bouw je mijns inziens niet echt een gemeente mee op.
Maar ook dat zal weer anders zijn in een enorme gemeente waar je een nummertje bent.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”