Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 19:10

Betuttelend is als men er in doorslaat. Want na roken kan je dan ook alcohol ter disussie stellen en dan taart, koekjes etcetera. Dan moet je niet willen. Tegelijk wil je wel bewustwording creeëren, dat mensen zich bewust zijn van wat ze eten en drinken, wat de consequenties kunnen zijn enzovoorts. En daarnaast wil je dan ook kijken hoe wat gepromoot wordt. Ongezonde dingen hebben door veel reclame en zo vaak imago gekregen dat dat lekker is, dat je dat moet eten om gelukkig te worden. Terwijl het tegenovergestelde vaak gebeurt. Daar mag best iets aan gebeuren en ja, een drankje, af en toe taart, chips enzovoorts is prima maar wat doen als de wereldombevolking steeds dikker wordt en minder beweegt kan geen kwaad. Je moet het alleen niet gaat verplichten, dat werkt averechts. Alleen stimuleren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 15 jul 2021 19:13

Haaibaai schreef:Overgewicht is al zo slecht maar elk mens is zelf verantwoordelijk voor; en de heren en dames regenten uit Den Haag moeten is op houden met al die betutteling, en de zaken aan pakken wat echt nodig is,om ter beginnen wat ze de laatste 10 jaar uit gekleed hebben.Volkshuisvesting,defensie,onderwijs, gezondheidszorg,politie enz enz.

Waarom zou je geld steken in gezondheidszorg wanneer die zorg zich niet mag uitspreken over levensbedreigend gedrag? Dan is het toch gewoon dweilen met de kraan open?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2021 19:58

Lydia63 schreef:Ik ben tegen betutteling, van de maatschappij al weet iedereen dat roken ongezond is, maar 'n verbod de huidige maatregelingen zijn toch al prima?
Ik weet nog dat vorig jaar in de tweede kamer 'n debat was over gezonde voeding, wil men daar ook strengere regels over?
Want overgewicht is ook 'n grote kans hebber om ziek te worden en waar het ziekengeld naar uit kan gaan.
De vraag is willen we als samenleving deze betutteling?

Roken is geen vrije keuze, als je door reclame en/of groepsdruk eenmaal begonnen ben dan ben je een slachtoffer van de sigaretten industrie. Iedereen die denkt dat een sigaret een vrije keuze is, is zelf geen roker (geweest) en weet niet wat de fabrikant er allemaal instopt zodat je wel moet roken
Kortom, een zeer clandestiene en verwerpelijke industrie erop uit om zoveel mogelijk slachtoffers te maken alleen maar om zoveel mogelijk geld aan te verdienen
En de maatschappij betaald de kosten

Vrije keuze ammehoela

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 15 jul 2021 20:01

Haaibaai schreef:Overgewicht is al zo slecht maar elk mens is zelf verantwoordelijk voor; en de heren en dames regenten uit Den Haag moeten is op houden met al die betutteling, en de zaken aan pakken wat echt nodig is,om ter beginnen wat ze de laatste 10 jaar uit gekleed hebben.Volkshuisvesting,defensie,onderwijs, gezondheidszorg,politie enz enz.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat maakt dat je tegen betutteling mbt overgewicht bent, maar dat je zelf nogal betuttelend overkomt mbt het coronavirus?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 21:59

meribel schreef:Roken is geen vrije keuze, als je door reclame en/of groepsdruk eenmaal begonnen ben dan ben je een slachtoffer van de sigaretten industrie. Iedereen die denkt dat een sigaret een vrije keuze is, is zelf geen roker (geweest) en weet niet wat de fabrikant er allemaal instopt zodat je wel moet roken
Kortom, een zeer clandestiene en verwerpelijke industrie erop uit om zoveel mogelijk slachtoffers te maken alleen maar om zoveel mogelijk geld aan te verdienen

Vrije keuze ammehoela

Precies. Geen verslavende troep erin en geen promotie ervan lijkt me een goed uitgangspunt. Want als dingen verslavend zijn (en soms is dat met eten net als met roken) en als dingen constant worden gepromoot als lekker, cool etcetera is de keuze voor mensen om te beginnen al lang niet meer zo vrij. En de keuze om te stoppen al helemaal niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 16 jul 2021 12:40

meribel schreef:Roken is geen vrije keuze, als je door reclame en/of groepsdruk eenmaal begonnen ben dan ben je een slachtoffer van de sigaretten industrie. Iedereen die denkt dat een sigaret een vrije keuze is, is zelf geen roker (geweest) en weet niet wat de fabrikant er allemaal instopt zodat je wel moet roken

Vrije keuze ammehoela

Zo had ik het nog niet bekeken :wink:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 16 jul 2021 12:41

lammetje schreef:Er zijn testen te koop waarmee je immuniteit kunt testen. Bloedtest... Eerlijk gezegd geen idee of ze echt betrouwbaar zijn, maar ik ben wel van plan een test te gaan kopen of aan te vragen via de huisarts. Moet me er nog even in verdiepen. Als ik vannacht tijd heb ga ik op zoek naar informatie.

Ik ben hier wel benieuwd naar :)
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 16 jul 2021 12:53

Marnix schreef:Ja natuurlijk is een lichaam daartoe in staat. Het zou alleen veel langer gaan duren. In februari toen men net was begonnen met vaccineren was het percentage mensen met antistoffen zo'n 14% waarvan een paar procent door vaccinatie. Uiteindelijk zou iedereen zonder vaccin wel afweerstoffen krijgen maar de schatting is dat dat minstens 5 jaar zou duren en als je na een jaar zonder vaccineren net boven de 10% zou zitten kom je tot de conclusie dat het zelfs nog wel wat langer kan duren.

Ik weet gewoon niet hoe betrouwbaar al die schattingen zijn, omdat vele experts zich zo ontzettend tegen spreken :roll:

https://youtu.be/yaEsxrW2Tss

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2021 13:50

Lydia63 schreef:Ik weet gewoon niet hoe betrouwbaar al die schattingen zijn, omdat vele experts zich zo ontzettend tegen spreken :roll:

https://youtu.be/yaEsxrW2Tss

Die antistoffen zijn gewoon meetbaar door bloedtesten. En dan weet je in ieder geval wat de feiten zijn. Voor vaccineren begon, begin januari, had iets meer dan 10% van de bevolking meetbaar antistoffen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 jul 2021 15:25

Lydia63 schreef:Zo had ik het nog niet bekeken :wink:

ook dat is werk voor de tabakslobby, ze vinden het heel belangrijk dat mensen denken dat het een vrije keuze is. Dat roepen ze ook continu.
Maar ondertussen hebben ze hun gebruikers in een doodsgreep en kunnen mensen geen kant op

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2021 15:33

meribel schreef:ook dat is werk voor de tabakslobby, ze vinden het heel belangrijk dat mensen denken dat het een vrije keuze is. Dat roepen ze ook continu.
Maar ondertussen hebben ze hun gebruikers in een doodsgreep en kunnen mensen geen kant op

Relevante grafiek:

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 jul 2021 20:13

meribel schreef:ook dat is werk voor de tabakslobby, ze vinden het heel belangrijk dat mensen denken dat het een vrije keuze is. Dat roepen ze ook continu.

Hmmm.. ik ben het deels wel met je eens, maar als je wil kun je zeker stoppen. Het is inderdaad niet makkelijk, maar ik ken mensen die van de één op andere dag volledig zijn gestopt. Het is ook een stukje verandering van levensstijl. Gewoonte. Zoals ik naar m'n uniform borstzak grijp als ik thuis en pen zoek (terwijl ik echt niet in uniform loop thuis :lol:) zo pakt een verslaafde een sigaret als hij gedachteloos bezig is of zich verveeld.

https://www.rd.nl/artikel/933791-ook-zo ... ot-sigaret

Het kan echt wel, maar de knop moet om.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2021 22:08

lammetje schreef:Hmmm.. ik ben het deels wel met je eens, maar als je wil kun je zeker stoppen. Het is inderdaad niet makkelijk, maar ik ken mensen die van de één op andere dag volledig zijn gestopt. Het is ook een stukje verandering van levensstijl. Gewoonte. Zoals ik naar m'n uniform borstzak grijp als ik thuis en pen zoek (terwijl ik echt niet in uniform loop thuis :lol:) zo pakt een verslaafde een sigaret als hij gedachteloos bezig is of zich verveeld.

https://www.rd.nl/artikel/933791-ook-zo ... ot-sigaret

Het kan echt wel, maar de knop moet om.

Zo eenvoudig is dat niet. Als je maar lukt het wel. Ik heb een stuk of 7 serieuze pogingen gedaan om te stoppen en de laatste keer is het ook gelukt maar dat maakt die eerdere pogingen niet minder serieus. Sterker nog, ik heb nog steeds geen flauw idee waarom die laatste keer het wel lukte en die keren daarvoor niet. 1 op de 3 rokers onderneemt in een jaar een stoppoging en het slagingspercentage is iets van 5, procent. Je kan dan niet helemaal afdoen met “als het niet lukt wil je het niet echt”. Van verslavende middelen afkomen, of het nou drugs, alcohol, tabak of wat dan ook is is erg moeilijk, zelfs als je het graag wil. Omdat je lichaam dan snel heel makkelijk roept dat het wat anders wil en je wil om te stoppen overschreeuwt en dat is vaak (verschilt ook per persoon allicht) echt moeilijk om dat te negeren. Dat is het mentale aspect en lichamelijk heeft het ook nog zo zijn kanten. Los daarvan, dat het zoveel wilskracht kost om te stoppen zegt al wel voldoende. En een van de hoofdredenen daarvoor (naast gewenning / gewoonten) is dat er gewoon verslavende stoffen worden toegevoegd waardoor he het middel iedere keer wil en waardoor stoppen extra moeilijk is.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 16 jul 2021 22:56

Marnix schreef:Zo eenvoudig is dat niet. Als je maar lukt het wel. Ik heb een stuk of 7 serieuze pogingen gedaan om te stoppen en de laatste keer is het ook gelukt maar dat maakt die eerdere pogingen niet minder serieus. (...)
En een van de hoofdredenen daarvoor (naast gewenning / gewoonten) is dat er gewoon verslavende stoffen worden toegevoegd waardoor he het middel iedere keer wil en waardoor stoppen extra moeilijk is.

Heel erg off topic dit, maar het klopt wel. Ik ben 10 jaar terug van de een op de andere dag gestopt na meerdere pogingen en heb sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. Toch heb ik, zelfs nu nog, momenten dat ik denk 'oeh, wat zou ik nu graag een shaggie opsteken!' Of dat ik bij de kassa de shag zie liggen en de neiging krijg om een pakje op de band te leggen. Niet dat ik dat echt zou gaan doen, maar de aandrang is er soms zo ineens. Raar, maar waar.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2021 00:24

Dorpeling schreef:Heel erg off topic dit, maar het klopt wel. Ik ben 10 jaar terug van de een op de andere dag gestopt na meerdere pogingen en heb sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. Toch heb ik, zelfs nu nog, momenten dat ik denk 'oeh, wat zou ik nu graag een shaggie opsteken!' Of dat ik bij de kassa de shag zie liggen en de neiging krijg om een pakje op de band te leggen. Niet dat ik dat echt zou gaan doen, maar de aandrang is er soms zo ineens. Raar, maar waar.

Voor mij is dit World of Warcraft. Echt een zware verslaafde tussen 2004 en 2007 of zo, toen radicaal mee gekapt. En ik heb nu nog steeds wel eens de gedachte "Ach, ik zou het weer kunnen oppakken, een beetje kan echt geen kwaad!" Gelukkig herken ik die gedachte en geef ik er geen gehoor aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”