Zonder feitelijkheid geen doel lijkt mij.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Dan neem je Genesis letterlijker dan bijvoorbeeld de kanttekenaren van de SV deden.oekaboeka schreef:Wie zegt dat God een lichaam aannam om de mens adem in zijn neus te blazen ( jij denk teveel aan blazen met de mond zoals wij dat kunnen doen ) , God stuurt alles aan en kan de lucht zo in de neus laten gaan op Zijn Woord ,
zelfde geld voor dat kleien zoals wij met onze handen iets kunnen maken van klei met persoonlijke aandacht zo deed God dat ook tijdens het maken van de mens , er was meer aandacht bij blijkbaar.
Of dat met letterlijke handen gebeurde zou best kunnen , maar dan niet met handen zoals wij van vlees ( lijkt mij ) maar met Goddelijke handen hoe dat dan er ook uit mag hebben gezien , is meer om aan te duiden dat God veel aandacht heeft besteed aan het maken van de mens.
Cicero schreef:God is voorgesteld als een persoon die wandelt door de hof van Eden.
Cicero schreef:God is oneindig groot en onbevattelijk. Hij is niet uit te drukken in onze beperkte taal. Dat God in het verhaal optreedt als hovenier, boetseerder, reanimator, chirurg, grafisch vormgever, wandelaar, leerlooier en kleermaker is allemaal menselijkerwijs gesproken. Dat kan niet letterlijk genomen worden.
Calvijn bijvoorbeeld meent dat het niet zo is dat God eventjes de mensen bediende met zijn kleermakerij, of dat - plop - opeens kleren uit de hemel vielen. Hij meent dat Adam en Eva een innerlijke noodzaak voelden, in hun geweten veroorzaakt door God, om dieren te slachten en voor zichzelf kleren te maken. En omdat dit uit de raad Gods voortkwam, wordt er gezegd dat God de kleren maakte. Maar dat moet je niet letterlijk nemen.
Calvijn zegt dus: God als kleermaker? Niet waar gebeurd, wel waar.
Boerin schreef:... Dat was de Memra (Woord) of the Lord staat er in het origineel zei Michael Brown...
Cicero schreef:Calvijn zegt dus: God als kleermaker? Niet waar gebeurd, wel waar.
Boekenlezer schreef:Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Genesis 1:8a:En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde...
וַיִּשְׁמְעוּ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן
Wejjisjemu et-qol JHWH Elohim mitehalakh bagan...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten