Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 mei 2008 13:36

marierose schreef:
Evelien schreef:bij sommige verzorgers merk je gewoon dat je minder waard bent. (en dat is echt heel naar, gewoon door je te negeren bbbrrr..... )

Tja vind ik ook echt niet leuk bij sommige is dat inderdaad het geval met die douches maar dan denk ik ach ik vind mijn werk leuk. Ook heb ik er eens 1 gehad waarvan ik de wastafel net had schoongemaakt en afgedroogd en sta ik er nog voor en komt er een haar handen wassen. Toen heb ik wel gezegd (het schoot er een beetje uit want ik vond dit echt niet leuk) moet dat nou ik heb het net schoongemaakt en gedroogd; o zei ze moest ik helemaal naar beneden lopen... Maar de meesten zijn echt gezellig en dan maken we even een praatje met elkaar en is leuk. En ik geniet nog steeds van mijn werk en als je dan gewerkt hebt en de klant zegt bedankt hoor mijn huis is weer lekker schoon! En hebben we even lekker gekletst met een bakkie koffie erbij. En dan denk ik laat sommigen maar op ons werk neer kijken. Het V&V team moet van de 1 naar de ander fietsen: 10 minuten hier/een half uurtje daar: "dit lijkt me ook niet je van het"!. :wink:

ja ik vind het zelf niet meer dan normaal om en douche even droog te maken enz. Maar er zijn er ook die denken dat ruimt de ''werkster'' wel op!
ik moet er juist niet meer aan denken om heel lang bij een client te zijn ik vind het heerlijk om overal heen te rijden en veel clienten op een dag te hebben. :D

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 mei 2008 20:51

liefie schreef:ja ik vind het zelf niet meer dan normaal om en douche even droog te maken enz. Maar er zijn er ook die denken dat ruimt de ''werkster'' wel op!
ik moet er juist niet meer aan denken om heel lang bij een client te zijn ik vind het heerlijk om overal heen te rijden en veel clienten op een dag te hebben. :D
vind ik ook niet meer dan normaal. Ik doe het altijd na het douchen, sommige geven het aan dat ze het graag willen, bij anderen doe ik het gewoon! Eventjes met de vloerwisser er overheen, raam open en klaar.....
Wij als verzorgenden moeten ook nog opruimen (toilet boenen, wastafel afnemen, prullenbakken legen en bed opmaken) dus ik kan het eventueel wel bewaren voor op een ander moment van de dag. Het liefst heb ik het wel snel opgeruimd voor het geval dat er familie komt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 mei 2008 20:55

kwebbel schreef:
liefie schreef:ja ik vind het zelf niet meer dan normaal om en douche even droog te maken enz. Maar er zijn er ook die denken dat ruimt de ''werkster'' wel op!
vind ik ook niet meer dan normaal. Ik doe het altijd na het douchen, sommige geven het aan dat ze het graag willen, bij anderen doe ik het gewoon! Eventjes met de vloerwisser er overheen, raam open en klaar.....
Wij als verzorgenden moeten ook nog opruimen (toilet boenen, wastafel afnemen, prullenbakken legen en bed opmaken) dus ik kan het eventueel wel bewaren voor op een ander moment van de dag. Het liefst heb ik het wel snel opgeruimd voor het geval dat er familie komt.

wij hoeven voor de rest niet schoon te maken enz. En ik doe het ook gelijk want ik ga er na altijd weer naar een volgende client

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 mei 2008 20:58

liefie schreef:
kwebbel schreef:

wij hoeven voor de rest niet schoon te maken enz. En ik doe het ook gelijk want ik ga er na altijd weer naar een volgende client
wel een teken van een goede opvoeding, dat je meteen schoonmaakt :mrgreen: mensen vinden dat volgens mij wel fijn denk ik!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 02 jun 2008 09:22

Hoe gaan jullie om met mondverzorging?
Bij ons worden s´avonds de gebitten gewassen, en afhankelijk wat de bewoners willen weer in of uit gelaten.
Ik vind dat mondverzorging eigenlijk een beetje een onder geschoven iets is bij ons.

Hoe is dat bij jullie geregeld?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2008 09:58

's ochtends en 's avonds tandenpoetsen en sommige tussen de middag ook nog. Verder heeft niemand een kunstgebit, wel 1tje helemaal tandloos.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 12:40

Wij sturen jongeren regelmatig naar boven:' Eerst tandenpoetsen, dan iets anders...'
Maar de meeste jongeren op de groep nu doen het uit zichzelf wel gewoon.
Toen ik in het verzorgingshuis werkte, was ik altijd heel erg van de kunstgebitten schoonmaken. Die vieze dingen. Deed me denken aan van die blokbeugels die ik vroeger had, die poetste ik ook altijd helemaal kaal met een tandenborstel en tandpasta, omdat ik het anders vies vond.
Dus die kunstgebitten straalden altijd :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 02 jun 2008 12:42

MissF schreef:Toen ik in het verzorgingshuis werkte, was ik altijd heel erg van de kunstgebitten schoonmaken. Die vieze dingen. Deed me denken aan van die blokbeugels die ik vroeger had, die poetste ik ook altijd helemaal kaal met een tandenborstel en tandpasta, omdat ik het anders vies vond.
Dus die kunstgebitten straalden altijd :D

Bling bling bejaarden :mrgreen:
Stap voor stap, weer een stapje verder.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 jun 2008 13:04

ik ben ook erg van tanden poetsen alleen in de thuiszorg doen de meeste mensen het gewoon zelf of niet. Maar daar hebben wij bij de meeste mensen niks mee te maken.
In het verzorgingshuis was ik ook iemand die ze helemaal schoon poetste 2x op een dag. En in de sterdadent zette (ze zeggen dat het er niet goed voor is?)

Ik heb vanmorgen een heftige ochtend gehad bij 3 behoorlijk dementerende clienten geweest. client nummer 1 zat uit een pot dove te eten met suiker dacht dat het kwark was :shock: Toen heb ik zeker 15min moeten praten als brugman om ze eindelijk onder de douche te krijgen. Toen ik ze daar eindelijk onder had werd ze erg boos en vloog er net zo hard weer onderuit :lol:.
Maar het is wel een triest verhaal de buren letten er dag en nacht op en die gaan er aan onderdoor maar ze willen geen opname want ze wonen al 45 jaar naast elkaar. Maar wij weten ook niet goed meer wat we er mee moeten.
Client nummer 2 die zat om 10.00 al aan de port en was echt al aangeschoten :shock: kon amper meer op haar benen staan. Die client is geen alcoholist maar dacht dat het al 12 uur was en dan neemt ze een portje maar tegenwoordig weet ze dus ook niet meer dat ze er al 1 op heeft en de klok stond stil :D op 12 uur.
client nummer 3 moest ik zoeken in een giga huis met paardenstal enz ergens diep in het bos. zeker 20min aan het zoeken en roepen geweest. zat ze in de hooiberg :o te slapen. Die client der man ligt al 4 weken in het ziekenhuis en wij proberen die client beetje in de gaten te houden maar is erg moeilijk.

Was wel een leuke ochtend maar ben blij dat het niet elke ochtend zo gaat.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jun 2008 13:49

het is triest zulke mensen.

(moest eigenlijk wel een beetje glimlachen dat je de laatste gevonden had in de hooiberg) Al is het best wel gevaarlijk dat die client alleen woont. Het had ook anders kunnen aflopen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 jun 2008 13:57

het is ook heel erg triest maar daar kan ik niet bij stil gaan staan want dan kan ik mijn werk ook niet meer doen.
Ja ik moet er af en toe ook echt om lachen maar is vaak onverantwoordelijk hoe mensen wonen en zeker in de streek waar ik werk. We komen ook bij een barones die dementerend is en die in een bos woont van 4km diep en 6km breed is haar eigendom. Maar haar oprijlaan is al 1,5km lang en daar woont ze in een giga huis. Kom je daar sochtends vroeg staan alle deuren gewoon open! Ik ben meestal echt beetje bang als ik haar moet zoeken :oops:
Ik vind ook dat zulke mensen in een verzorg/verpleegtehuis thuis horen maar als ze niet willen houd het op. Of het moet via de rechter maar daar wachten ze meestal wel een poos mee.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 14:02

Of ze moeten 24 uurs zorg nemen, als ze rijk zijn :D
Maar daar moet je wel echt rijk voor zijn, volgens mij.
(even mijn moeders job promoten ;) )

Mijn overgootomaatje is ook straal dement, en ze woonde ook heel lang nog thuis. Ze is nu 96 en woont sinds 2 of 3 maandjes in een verpeeghuis. Dat wilde ze nooit, maar nu woont ze er, en ze heeft het zo enorm naar haar zin. Ze komt weer onder de mensen, ze knutselt wat, ze babbelt wat. Daardoor is ze soms veel helderder dan ze was toen ze thuis woonde.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jun 2008 14:13

dat 24 uurs zorg valt wel mee, hoef je niet perse rijk voor te zijn.

24 uurs zorg wil zeggen dat ze zowieso nachthulp krijgen. En ze dan worden afgewisseld door de zorg die om 8 uur komt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 jun 2008 14:16

Ik heb wel eens het idee dat bejaarde mensen vrijwel geen van allen graag in douche of bad gaan, als ik mijn tante (werkzaam in een verzorgingshuis) zo hoor... Het kost ze zoveel inspanning, en ze vinden het niet nodig om zo vaak onder de douche te gaan 'want vroeger gingen ze ook maar 1x per week in de tobbe'... Is dat ook jullie ervaring?

Hier in 't verzorgingshuis zat btw een jaar of 10 geleden een vrouw die voor 't eerst van haar leven een douche zag, reactie: "Het lekt hier!!" :wink: :lol:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 14:17

Evelien schreef:dat 24 uurs zorg valt wel mee, hoef je niet perse rijk voor te zijn.

24 uurs zorg wil zeggen dat ze zowieso nachthulp krijgen. En ze dan worden afgewisseld door de zorg die om 8 uur komt.

Nee hoor, dat is zorg waarbij je 7 dagen per week 24 uur per dag dezelfde persoon hebt. En dat wisselt dan na 7 dagen, of soms na 5 dagen.
en dat wordt niet betaald vanuit de zorgverzekering.
Maar volgens mij is het nu verboden ofzo, omdat je dan veel te veel uur achter elkaar werkt, dus hoe ze het komend jaar gaan doen, geen idee, maar zo is het nu iig wel :)

Terug naar “Archief”