Kitty schreef:Beetje raar om je excuses aan te bieden vanwege de reactie op je inzicht of je mening. Ik (Knevel) bied mijn excuses aan omdat mensen zich gestoord hebben aan mijn mening. Tja, hij heeft echt zijn excuses niet aangeboden voor zijn mening, dat zou ook wel al te zot zijn. Ik vraag me ook af waarom sommige gelovigen gekwetst worden door de mening van een ander, je hoeft je eigen mening toch niet te wijzigen?
Boekenlezer schreef:]Ik las gisteravond ook, dat Andries Knevel door heeft gekregen dat zijn handelen niet zo slim is geweest, en dat hij zijn excuses aanbiedt. Zie artikel.
Tja, ik heb zoiets van: hij probeert sympathiek te doen, maar inhoudelijk gezien is dit natuurlijk geen enkele verandering.
Yours schreef:Andries Knevel hoeft in het geheel geen excuses te maken. Hij is er door eerlijk na te denken achter gekomen dat het niet waar kan zijn dat de aarde in 6 dagen geschapen is: de mensen hadden toen der tijd niet het vermogen om te bevatten dat de aarde en het leven daarop in ruim 4½ miljard jaar ontstaan is.
Als mensen dan wel organisaties in dezen gekwetst zijn, dienen ze bij zichzelf te rade te gaan.
Klopt, inhoudelijk verandert er niets. Wat wel gebeurt:
- Andries Knevel maakt heel duidelijk dat het zijn eigen mening is en niet die van de EO en dat het hem spijt dat hij bij het geven van zijn mening geen rekening heeft gehouden met het feit dat hij als boegbeeld van de EO wordt gezien en dus niet zomaar alles kan zeggen wat hij vindt.
- Hij heeft spijt van de manier waarop hij die mening geventileerd heeft. De manier waarop dit gebeurde was nogal aanmatigend, het kwam er een beetje op neer dat als je nog wel gelooft in de schepping in 6 dagen ben je kortzichtig en dom. Dat was nogal hoogmoedig.
Dus, Kitty, dat hij zijn excuses aanbiedt is niet raar, niet omdat hij zijn mening heeft gegeven maar vanwege de gevolgen bij de achterban van de EO en vanwege het feit dat hij zijn mening op een wat kwetsende manier heeft gebracht.
Boekenlezer, het is wat anders dan symphatiek doen. Hij heeft spijt van de manier waarop hij zijn mening heeft gebracht.