CGK<3 schreef:j-tap schreef:Mag ik vragen waarom je bijna alleen nog maar analoog fotografeerd CGK? Volgens mij is de fotokwaliteit (met het oog op ruis etc) er met het 'nieuwe' digitale tijdperk er stukken beter op geworden.. bovendien kun je het resultaat meteen zien, en evt corrigeren. Ben hier wel benieuwd naar, vind je foto's overigens erg mooi.
![]()
Waar gaat het om bij fotografie?Scherpte?Kleurgetrouwe weergave?Ruis?Dacht het niet. Het gaat om gevoel. En dat gevoel heb je, of in ieder geval ik, wel bij analoge fotografie maar niet bij digitale fotografie. En het is niet voor niets dat de beste fotografen van de wereld (Steve McCurry, James Nachtwey, Anton Corbijn, Stephan Vanfleteren), altijd nog film gebruiken ipv digitaal!
Als ik iets fotografeer, vind ik het ook van belang dat ik iets met het object heb, hoe eenvoudig ook. Voorbeelden: personen die ik ken, situaties die mij interesseren of waar ik op een of andere manier bij betrokken ben.
Veel fotografie komt wel eens op mij over als fotografie om de fotografie. En dat boeit mij dus niet zo, ook al zijn de foto's op zichzelf mooi.
Scherpte, kleurgetrouwe weergave en ruis spelen voor mij ook een rol, maar dan dus in tweede instantie. Dat wat ik interessant genoeg vind om te fotograferen, leg ik natuurlijk zo mooi mogelijk vast. Dat betekent: spelen met scherpte en onscherpte. Als datgene wat scherp moet zijn, echt ragscherp is, vind ik dat mooi. En goede kleurweergave doet mij ook best wat. Wat daarin het mooiste is - kleur, zwart-wit, etc. - hangt helemaal van de foto af.
Dus waar het om gaat bij fotograferen, hangt af van: waar ben jij in geïnteresseerd?
Ik fotografeer vrijwel altijd digitaal. Ik heb mijn filmpjescamera nog wel, en hij werkt nog prima, maar ik pak hem zelden.