Joran van der Sloot, schuldig of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

toppie
Sergeant
Sergeant

Re: Joran van der Sloot, schuldig of niet?

Berichtdoor toppie » 09 jun 2010 19:26

Kris schreef:Klopt. Ik zeg ook niet dat ik hem dom vind, maar dat ik zijn reactie dom vind. Hij moet zich daar niet voor lenen. Volgens mij heeft hij Joran van der Sloot niet in behandeling gehad, dus...

Inderdaad, alleen mensen die recht hebben op inzage in zijn dossier kunnen hier over oordelen.
Maar aangezien iedere psychiater ook een beroepsgeheim kent, zullen we nooit achter de exacte waarheid rondom Joran kunnen komen.
Ik begrijp echt niet dat zulke deskundigen zich wagen aan een oordeel....!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2010 19:45

toppie schreef:Inderdaad, alleen mensen die recht hebben op inzage in zijn dossier kunnen hier over oordelen.
Maar aangezien iedere psychiater ook een beroepsgeheim kent, zullen we nooit achter de exacte waarheid rondom Joran kunnen komen.

Huh, hoezo dan? De psychologen en psychiaters en gedragsonderzoekers die voor de rechtbank onderzoek doen naar de geestesgesteldheid van verdachten zullen aan het eind echt niet tegen de rechter zeggen "sorry edelachtbare, maar ik kan u mijn bevindingen niet meedelen, beroepsgeheim weet u wel."

Ik begrijp die ophef niet zo. Als er ergens een filmpje wordt geschoten van een vogel in Afrika, en ik vraag aan Midas Dekkers of hij wat kan vertellen over dat vogeltje, dan zal ie vast niet zeggen "nee, ik was er immers niet zelf bij."

Natuurlijk is het wel zaak de uitlatingen van deskundigen op afstand op juiste waarde te schatten, en ze zeker niet als vervanging te zien van echt, gericht onderzoek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 09 jun 2010 20:37

Mortlach schreef:
toppie schreef:Inderdaad, alleen mensen die recht hebben op inzage in zijn dossier kunnen hier over oordelen.

Huh, hoezo dan? De psychologen en psychiaters en gedragsonderzoekers die voor de rechtbank onderzoek doen naar de geestesgesteldheid van verdachten zullen aan het eind echt niet tegen de rechter zeggen "sorry edelachtbare, maar ik kan u mijn bevindingen niet meedelen, beroepsgeheim weet u wel."

Heb je wel eens een rechtszaak gevolgd? Er wordt alleen gesproken in termen van wel of niet toerekeningsvatbaar. Meer dan deze informatie wordt niet openbaar gemaakt.

Ik begrijp die ophef niet zo. Als er ergens een filmpje wordt geschoten van een vogel in Afrika, en ik vraag aan Midas Dekkers of hij wat kan vertellen over dat vogeltje, dan zal ie vast niet zeggen "nee, ik was er immers niet zelf bij."

Sorry Mortlach, we hebben het hier over een oordeel vellen over een persoon. Dat is niet te vergelijken met iets vertellen over een vogeltje!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2010 21:10

toppie schreef:Sorry Mortlach, we hebben het hier over een oordeel vellen over een persoon. Dat is niet te vergelijken met iets vertellen over een vogeltje!!

Dat is toch geen oordeel vellen. Het is toch geen veroordeling als ik van iemand zeg dat ik in hem/haar bepaalde psychologische trekjes zie? Dat is simpelweg het weergeven van een feit zoals ik dat waarneem. Het komt voor mij echt op hetzelfde neer als constateren dat iemand rood haar heeft, of blauwe ogen, of een snor, met het verschil dat iederéén dat kan zien. Een expert vragen naar hoe hij iemand waarneemt, is geen oordeel. Hoeveel gewicht je wilt toekennen aan die waarneming moet ieder voor zich weten.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 09 jun 2010 22:39

Het risico is alleen veel groter bij een persoon dan bij een vogeltje. Nogmaals: kijk naar Volkert v/d G. Daarvan werd op basis van soortgelijke 'informatie' gesteld dat hij het Syndroom van Asperger had, maar dat bleek na onderzoek in het Pieter Baan Centrum niet het geval.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2010 22:47

Kris schreef:Het risico is alleen veel groter bij een persoon dan bij een vogeltje. Nogmaals: kijk naar Volkert v/d G. Daarvan werd op basis van soortgelijke 'informatie' gesteld dat hij het Syndroom van Asperger had, maar dat bleek na onderzoek in het Pieter Baan Centrum niet het geval.

Je moet die analyses dan ook niet meer gewicht toekennen dan ze waard zijn. Maar het idee dat je ineens helemaal niks meer kunt zeggen, gaat mij wat ver.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 09 jun 2010 22:57

Precies kris, misschien verwoord ik het dan anders als jij, maar ik bedoel wel het zelfde!

Trouwens Mortlach, wat jij bijv. rood haar vindt, kan de ander oranje of rosig vinden, of donkerblond kan een ander betittelen als licht bruin.....
Niet om te muggeziften, maar jouw waarnemingen bij een bepaald iets kunnen anders zijn dan bij een ander. Dan kan jij stellig beweren dat het echt rood of lichtbruin was, terwijl de ander stellig vast houdt aan zijn/haar idee er over. :wink:

Vooral psychiatrische ziektebeelden zijn zeer lastig te diagnostiseren. De ene psychiater vindt dat iets in dit beeld past, de ander spreekt dat tegen, ziet net ietsje pietsje groter kenmerk op een ander vlak. Daarom vergt het stellen van een diagnose veel tijd en zorgvuldige onderzoeken/observaties van verschillende psychiaters. :-k
Als jij stelt dat je bepaalde psychologische trekjes ziet, dan moet je dus ten eerste kennis hebben van psychiatrische ziektebeelden.
Anders kun je nooit iets met stelligheid beweren.
Ten tweede moet je hem (Joran) dus bijzonder goed hebben kunnen observeren. Ik denk dat we via de media al een gekleurd beeld krijgen. Je kijkt immers door de camera van een ander mee, die voor jouw de beelden heeft uitgezocht en gemonteerd.

In onze opleiding werd ons altijd voor gehouden, je bent GEEN psychiater, dus stel nooit eigen diagnoses! Dat zit er bij mij zo diep ingeworteld, vandaar altijd mijn misschien ietwat genuanceerde toonzetting als het gaat over deze problematiek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 08:53

Ik heb nergens echt een diagnose gehoord, Joran = of Joran heeft. Maar meer dat hij HET BEELD heeft van een pathologische leugenaar, niet sociaal. Als je probeert door een niet gekleurde bril te kijken, alleen sec de feiten op een rijtje zet, dan ziet toch iedereen dat er [i]iets niet goed is bij die jongen ?
En als je er dan voor doorgeleerd hebt, mag je toch wel een mening daarover geven ?
De televisiewereld zit vol "deskundigen", wist tot voor een paar jaar geleden niet dat er zoveel Amerikadeskundigen waren bijv.
Of je ziet continue hetzelfde hoofd.
In het geval van Joran zie je dat steeds hr Ameling, maar er zijn er toch veel meer ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 09:26

Lees net op internet (bron: Trouw) dat vader v.d. S. zou hebben geholpen met het begraven van het lichaam van Natalee. Verklaring is op tape. :?

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 10 jun 2010 11:28

schelpje3 schreef:Lees net op internet (bron: Trouw) dat vader v.d. S. zou hebben geholpen met het begraven van het lichaam van Natalee. Verklaring is op tape. :?

Alsjeblieft zeg....zullen we ophouden met speculeren.
Als je de helft gelooft van de media berichten rondom de Joran hype dan geloof je nog teveel.

Ik word er moe van!

Bid gewoon voor die jongen, dat hij tot inkeer mag komen en hou alsjeblieft gewoon op met het rondstrooien van nog meer narigheid wat ten nadele van hem en zijn familie werkt.

Als je al die tijd die je hier gebruikt om van allerlei onzin te verspreiden nu eens gebruikt om te bidden ten goede van dit alles dan zou het veel beter zijn lijkt me.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 11:29

De zoveelste verklaring..... :roll:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2010 11:30

toppie schreef:Vooral psychiatrische ziektebeelden zijn zeer lastig te diagnostiseren. De ene psychiater vindt dat iets in dit beeld past, de ander spreekt dat tegen, ziet net ietsje pietsje groter kenmerk op een ander vlak. Daarom vergt het stellen van een diagnose veel tijd en zorgvuldige onderzoeken/observaties van verschillende psychiaters. :-k
Als jij stelt dat je bepaalde psychologische trekjes ziet, dan moet je dus ten eerste kennis hebben van psychiatrische ziektebeelden.
Anders kun je nooit iets met stelligheid beweren.

Ik ga er van uit dat we het nog steeds hebben over meningen van experts, in dit geval van psychologen/psychiaters. Ikzelf zou nooit een uitspraak doen over Joran's geestestoestand, omdat ik ook wel weet dat ik daar de kennis voor ontbeer.

Ten tweede moet je hem (Joran) dus bijzonder goed hebben kunnen observeren. Ik denk dat we via de media al een gekleurd beeld krijgen. Je kijkt immers door de camera van een ander mee, die voor jouw de beelden heeft uitgezocht en gemonteerd.

Mijn ervaring is de de experts die om commentaar gevraagd worden - en dat is het slechts, commentaar - een behoorlijke slag om de arm houden. Dat de media daar vervolgens mee aan de haal gaat is een andere zaak.

In onze opleiding werd ons altijd voor gehouden, je bent GEEN psychiater, dus stel nooit eigen diagnoses! Dat zit er bij mij zo diep ingeworteld, vandaar altijd mijn misschien ietwat genuanceerde toonzetting als het gaat over deze problematiek.

Ik ben het ook met je eens. Persoonlijk kan en wil ik geen uitspraken doen over Joran vd Sloot. Maar als een professioneel psychiater/gedragswetenschapper op basis van een paar uur beeldmateriaal zegt dat het goed mogelijk is dat hij bepaalde kenmerken lijkt te vertonen die eventueel passen in een bepaald ziektebeeld, maar dat uitgebreid onderzoek meer duidelijkheid moet geven, dan zie ik dat niet als probleem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 11:31

Annet76 schreef:
schelpje3 schreef:Lees net op internet (bron: Trouw) dat vader v.d. S. zou hebben geholpen met het begraven van het lichaam van Natalee. Verklaring is op tape. :?

Als je de helft gelooft van de media berichten rondom de Joran hype dan geloof je nog teveel.

Ik word er moe van!

Bid gewoon voor die jongen, dat hij tot inkeer mag komen en hou alsjeblieft gewoon op met het rondstrooien van nog meer narigheid wat ten nadele van hem en zijn familie werkt.

.

Rondstrooien ? Heb jij geen krant ? Kijk jij geen journaal ?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 11:36

[quote="Mortlach"]Ik ben het ook met je eens. Persoonlijk kan en wil ik geen uitspraken doen over Joran vd Sloot. Maar als een professioneel psychiater/gedragswetenschapper op basis van een paar uur beeldmateriaal zegt dat het goed mogelijk is dat hij bepaalde kenmerken lijkt te vertonen die eventueel passen in een bepaald ziektebeeld, maar dat uitgebreid onderzoek meer duidelijkheid moet geven, dan zie ik dat niet als probleem.
[quote="toppie"]

Helemaal met je eens en correct, zoals je het nu verwoord hebt! :wink:

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 10 jun 2010 14:44

schelpje3 schreef:
Annet76 schreef:

Ik word er moe van!

.

Rondstrooien ? Heb jij geen krant ? Kijk jij geen journaal ?

Jawel, maar ik bid liever voor deze jongen dan dat ik er alles aan doe om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten van de slechtheid van een ander.
Nu weten we het langzaam wel toch?

Terug naar “Archief”