2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2021 00:01

Toch nog wel wat verrassende dingen:

- versplintering groter dan ooit, veel kleine partijen erbij
- de winst van D66 is flink groter dan verwacht
- links levert in

Even afwachten op de definitieve uitslag maar ben benieuwd wat dit nog voor gevolgen heeft voor de coalitie. Het lijkt vrijwel zeker dat VVD en D66 daar plaats in gaan nemen. Maar het CDA heeft flink verloren, willen die weer regeren als ze er zo op zijn afgestraft en ze in nieuwe onderhandelingen ook minder invloed hebben? En de CU wint ook niet en staat zelfs (toch nog wel verrassend) op een zetel verlies (hopelijk is dat morgenochtend anders) maar het zal ook de vraag opwerpen: willen we wel verder in de coalitie, zeker als invloed van D66 binnen die coalitie groter wordt? Dus de huidige coalitie levert wel een meerderheid op als die wordt voortgezet maar of dat gebeurt is toch minder zeker dan verwacht. Zonder CU is er ook wel een meerderheid maar in de Eerste Kamer ligt dat anders. CDA is voor steun in de Eerste Kamer eigenlijk onmisbaar en ook voor de Tweede Kamer is dat het geval, zonder CDA heb je twee partijen over links erbij nodig of nog meer over rechts (er vanuitgaande dat men zich aan de belofte houdt dat er niet met PVV geregeerd gaat worden.

Dat maakt ook wel weer dat er voor de beoogde coalitiepartners onderhandelingsruimte is want de VVD heeft weinig keuze.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2021 07:08

De coalitie haalt 80 zetels in de laatste prognose (VVD 36, D66 24, CDA 15 en CU 5), dus er kan in principe doorgeregeerd worden. Eigenlijk is dat wat ik een paar maanden geleden al verwachtte, al dacht ik toen dat er nog een vijfde partij (PvdA) nodig zou zijn. Wat we hebben gezien is dat de linkse stemmers massaal op D66 hebben gestemd. Vandaar dat GroenLinks en SP flink verloren hebben. Rechtse partijen (PVV, FvD en JA21) hebben gemiddeld genomen gewonnen, maar daar hebben ze niets aan: ze staan aan de zijlijn, hoewel in theorie JA21 gezien het aantal zetels in de Eerste Kamer (8!) een optie is, maar ik denk niet dat die uitgenodigd worden door Rutte en Kaag voor een gesprek.
Kortom: er verandert helemaal niets. Het kabinet dat moest aftreden vanwege het toeslagenschandaal, wordt herkozen. Blijkbaar ligt de kiezer daar niet wakker van.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 08:04

elbert schreef:De coalitie haalt 80 zetels in de laatste prognose (VVD 36, D66 24, CDA 15 en CU 5), dus er kan in principe doorgeregeerd worden. Eigenlijk is dat wat ik een paar maanden geleden al verwachtte, al dacht ik toen dat er nog een vijfde partij (PvdA) nodig zou zijn. Wat we hebben gezien is dat de linkse stemmers massaal op D66 hebben gestemd. Vandaar dat GroenLinks en SP flink verloren hebben. Rechtse partijen (PVV, FvD en JA21) hebben gemiddeld genomen gewonnen, maar daar hebben ze niets aan: ze staan aan de zijlijn, hoewel in theorie JA21 gezien het aantal zetels in de Eerste Kamer (8!) een optie is, maar ik denk niet dat die uitgenodigd worden door Rutte en Kaag voor een gesprek.
Kortom: er verandert helemaal niets.

De huidige coalitie heeft inderdaad 80 zetels. In de eerste kamer blijven ze echter steken op 32.
Met Ja21 heeft Rutte ook nog iemand aan zijn rechterzijde staan. En een coalitie met 84 zetels en een senaatsmeerderheid.
Ik zou er niet van opkijken...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 08:13

Prisma23 schreef:Marijnissen???? Die is eindbaas geworden omdat haar vader dat ook was. Dit past beter bij dictaturen, N-Korea bijvoorbeeld. O ja, en ook bij monarchieën.

Ik noem het dan ook een zweem van integriteit.
Ik zie ook wel dat het een bepaalde vorm van nepotisme is (waar veel mensen op dit forum in het geval van de Oranjes dan weer geen moeite mee hebben).
Maar van de drie vrouwelijke lijsttrekkers van grote partijen kwam zij het meest redelijk op mij over.
Kaag niet (mond vol over vrouwenrechten, maar een seksime-schandaal in eigen partij wordt niet benoemd, veel verhalen over een groenere samenleving, terwijl ze toch echt geen afkeer had van Shell-euro's, en vooral op de leider focussen in plaats van op de inhoud), en Ploumen al helemaal niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2021 08:15

StillAwake schreef:De huidige coalitie heeft inderdaad 80 zetels. In de eerste kamer blijven ze echter steken op 32.
Met Ja21 heeft Rutte ook nog iemand aan zijn rechterzijde staan. En een coalitie met 84 zetels en een senaatsmeerderheid.
Ik zou er niet van opkijken...
Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.
Een optie om in zowel Eerste als Tweede Kamer een meerderheid te krijgen is het al genoemde vijfpartijenkabinet, dus VVD, D66, CDA, PvdA en ChristenUnie. Dus dat is ook goed mogelijk.
Ander vijfpartijenkabinet die dat voor elkaar krijgt is dat we JA21 in plaats van de PvdA zetten, maar minder waarschijnlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 08:19

Marnix schreef:Ik ook niet, overigens niet omdat ik Kaag als persoon ongeschikt zou vinden maar meer omdat ik haar partij liever niet als grootste van Nederland zou zien :-)

Daar ben ik het eveneens mee eens. Al moet ik toegeven dat D66 voor het eerst in jaren een verkiezingsoverwinning heeft gehaald op eigen kracht, in plaats van door zich vooral af te zetten tegen andere partijen.
Hun ideeen staan redelijk ver van de mijne af.
Marnix schreef:Mooi. Maar landelijk gezien ligt dat nog steeds niet gelijk :-)

Toch lees je ook onderzoeken die dat verschil terugvoeren op het feit dat vrouwen minder vaak fulltime werken, en vaak in hun carriere een aantal jaren gemist hebben.
Als je het daadwerkelijk uitzet tegen de daadwerkelijk opgebouwde ervaring blijkt het nogal mee te vallen (en het effect wat er dan nog is moet inderdaad worden genivelleerd).
Marnix schreef:Mwah, kassamedewerkster word je misschien ook niet helemaal voor je lol hoor. Sommige mensen halen dan liever vuilnis op :-) Ik zeg dat het gaat om wat je leuk vindt en / of wat je goed kan. Opleidingsniveau en dat soort zaken spelen dan natuurlijk wel een rol.

Klopt. Maar daar hoor ik dan weer geen roep om een quotum...
Marnix schreef:Daarom, voor de 100e keer, het moet niet capabel zijn of vrouw maar capabel zijn en vrouw :-) En dan is er keuze zat.

Het stemmen op iemand die je capabel acht en vrouw is: prima. Maar is zij in jouw ogen de meest capabele kandidaat?
Want daar zou het om moeten gaan.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 18 mar 2021 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 08:20

elbert schreef:Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.

D66 heeft dan toch CU als linkse medestander?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2021 09:23

StillAwake schreef:D66 heeft dan toch CU als linkse medestander?
Op medisch-ethische thema's zijn dat weer elkaars tegenpolen, dus het is maar een gedeeltelijke medestander.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2021 09:24

elbert schreef:Het probleem van JA21 is dat D66 daar waarschijnlijk niet zo op zit te wachten (anti-EU, anti-klimaatplannen), dus die zullen dan misschien een linkse partij erbij willen hebben als tegenwicht. Misschien wel Volt, maar zo'n linkse partij is weer een tegenpool van JA21. Dus ik verwacht dat we toch weer bij de huidige coalitie met de ChristenUnie uitkomen en dat de coalitie dan weer in de Eerste Kamer moet bedelen om meerderheden, zoals dat nu ook al gebeurt.
Een optie om in zowel Eerste als Tweede Kamer een meerderheid te krijgen is het al genoemde vijfpartijenkabinet, dus VVD, D66, CDA, PvdA en ChristenUnie. Dus dat is ook goed mogelijk.
Ander vijfpartijenkabinet die dat voor elkaar krijgt is dat we JA21 in plaats van de PvdA zetten, maar minder waarschijnlijk.

Ik ben benieuwd. Ook wel wat het CDA gaat doen en hoe de onderhandelingen verlopen. Vijf partijen kan maar is wel complex en Rutte geeft aan ook wel snel een regering te willen vormen gezien de huidige crisis. Daarom zou het me niet verbazen als men snel weer met de oude coalitie weer verder gaat. Voor veel ideeen zal er in de Eerste Kamer wel steun te vinden zijn over links of rechts (en dan zal men hopen op een meerderheid vanaf 2023). Dus ik ben benieuwd of er een vijfde partij bij komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2021 09:30

StillAwake schreef:Daar ben ik het eveneens mee eens. Al moet ik toegeven dat D66 voor het eerst in jaren een verkiezingsoverwinning heeft gehaald op eigen kracht, in plaats van door zich vooral af te zetten tegen andere partijen.
Hun ideeen staan redelijk ver van de mijne af.

Toch lees je ook onderzoeken die dat verschil terugvoeren op het feit dat vrouwen minder vaak fulltime werken, en vaak in hun carriere een aantal jaren gemist hebben.
Als je het daadwerkelijk uitzet tegen de daadwerkelijk opgebouwde ervaring blijkt het nogal mee te vallen (en het effect wat er dan nog is moet worden genivelleerd)

Klopt. Maar daar hoor ik dan weer geen roep om een quotum...

Het stemmen op iemand die je capabel acht en vrouw is: prima. Maar is zij in jouw ogen de meest capabele kandidaat?
Want daar zou het om moeten gaan.

Ik pleit ook niet voor gelijkheid maar voor gelijkwaardigheid. En ik vind je volksvertegenwoordigers en leidinggevende functies en een gelijk salaris bij gelijke omstandigheden een compleet ander verhaal dan waar je nu op doorhamert. En dat snap je zelf ook best wel dus ik ga het verder ook niet uitleggen, ik heb mijn best gedaan.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 09:47

Ik kan me aan de andere kant niet voorstellen dat VVD de door D66 gewenste extra partij graag in de coalitie opneemt.
Zodoende zou ik er niet van opkijken als het het blok VVD/D66/CDA wordt, waarbij zowel D66 als VVD een extra partij meeneemt, om tot een 5-partijenkabinet te komen.
GL en PvdA willen wel, maar alleen samen (gaat de VVD nooit in mee)
JA21 is vanwege de eerste kamer een zinnige optie (Gaat D66 nooit in mee)
Volt ligt qua ideologie erg dicht tegen D66 aan (maar heeft geen bestuurlijke ervaring, gaat VVD hopelijk niet in mee)
CU ligt op ethisch vlak vrij ver bij D66 vandaan (gaat D66 waarschijnlijk niet in mee)
SP lijkt te links voor VVD
PVV is uitgesloten door zowel VVD, CDA als D66
Forum is uitgesloten door VVD en CDA
Denk, Bij1, SGP en BBB zijn niet waarschijnlijk
Blijft PvdD over (en ik kan me ergens ook niet voorstellen dat VVD daarop zit te wachten.

Zodoende verwacht ik:
VVD (35)
D66 (24)
CDA (15)

JA21 (4)
PvdD (6)

Hiermee heb je een meerderheid in bede kamers.
VVD is als winnaar aan zet.
D66 is niet te passeren (zeker niet als PVV geen optie is).
CDA is eigenlijk nodig (VVD/D66 komen 17 zetels te kort, en VVD zal niet met zowel GL als PvdA in zee willen)
PvdD ligt qua visie dicht bij D66, en begint een gevestigde partij te worden
JA21 is een partij die in Amsterdam en Rotterdam (onder een andere naam) bestuurlijke ervaring heeft opgedaan, en zal door de VVD naar voren geschoven worden als tegenhanger van het wat linkse geluid bij D66 en PvdD. Bovendien hebben ze veel zetels in de eerste kamer (hoewel dat officieel geen politiek orgaan is)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 09:49

Marnix schreef:Ik pleit ook niet voor gelijkheid maar voor gelijkwaardigheid. En ik vind je volksvertegenwoordigers en leidinggevende functies en een gelijk salaris bij gelijke omstandigheden een compleet ander verhaal dan waar je nu op doorhamert. En dat snap je zelf ook best wel dus ik ga het verder ook niet uitleggen, ik heb mijn best gedaan.

Helaas moet ik je teleurstellen: ik snap het niet. Echt niet...
Maar dank voor de poging!

En prima om deze discussie te laten liggen: we worden het op dit punt toch niet eens...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 09:51

PvdA wil alleen samen met GL (althans, dat riepen ze tot gisteren). Dan krijg je een zespartijenkabinet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2021 09:58

StillAwake schreef:PvdA wil alleen samen met GL (althans, dat riepen ze tot gisteren). Dan krijg je een zespartijenkabinet.
Maar Rutte gaf in een debat aan niet met GroenLinks samen te willen.
In elk geval gaat ergens iemand hierover een concessie doen.

Maar wat gaat het komende kabinet doen? Nou, het weer veranderen.
Want volgens Kaag behoeft de "klimaatramp" geen uitstel. Mijn vraag is dan wel: "hoe wil je dat doen als je bedenkt dat Nederland verantwoordelijk is voor iets van 0,6% van de wereldwijde CO2 uitstoot?".
Peperdure symboolpolitiek wordt het speerpunt van het regeringsbeleid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 10:04

elbert schreef:Maar Rutte gaf in een debat aan niet met GroenLinks samen te willen.
In elk geval gaat ergens iemand hierover een concessie doen.

Er moeten altijd concessies gedaan worden, en de VVD is niet de eerst aangewezen club voor deze concessies...

Terug naar “Actualiteit & Politiek”