Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 okt 2008 10:51

Doen Laura! :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 10:55

:yahoooo:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 31 okt 2008 10:58

Gaan we hier vanaf de zijlijn eens lekker meejuichen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:yahoooo:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 okt 2008 11:14

@Galateia: Van harte gefeliciteerd!
Maareh... dit is het eerste gesprek... (ik ben een adoptie-molen-leek, dus vandaar dat ik misschien een hele domme vraag stel) hoe lang duurt het daarna nog, ongeveer? Ik hoop voor jullie dat het niet meer lang duurt voordat jullie jullie kindje in de armen mogen nemen!
groetjes, elvira

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 11:28

Het is niet te voorspellen hoe lang alles nog gaat duren. Meestal worden de gesprekken over 2 maanden uitgesmeerd, maar je leest genoeg over kortere of langere duur van het gezinsonderzoek. Hangt een beetje af van de raadsmedewerkster, vakanties, crisisgevallen bij de kinderbescherming, etc. Maar we hebben nu goede hoop dat we in januari/februari de Nederlandse molen kunnen afsluiten. De Kerstvakantie en de feestdagen zullen wel enige 'vertraging' opleveren. Maar een beter einde van 2008 hadden we echt niet meer op gehoopt. We zijn zo blij!

Daarna is alles een beetje afhankelijk van de soort toestemming die we krijgen. We willen namelijk 'goedgekeurd' worden voor de adoptie van oudere kindjes (= ouder dan 2), meer dan 1 kind tegelijk en kind(eren) met een Special Need (= medisch probleem). Als dat allemaal lukt, dan is er echt helemaal niks te zeggen over de wachttijd. Dat kan een half jaar zijn of 3 jaar, bij wijze van spreken. Krijgen we geen toestemming voor oudere kindjes en/of kindjes met een medisch probleem, dan zal het nog een hele lange weg zijn van jaren. Dan denk ik aan minimaal 4 of 5 jaar, ofzo.

Overigens wil ik even benadrukken, dat we niet kiezen voor oudere kindjes en kindjes met een medische aandoening om de wachttijd in te korten. Die keuze is een hele bewuste keuze, al voordat we ons in wachtlijsten verdiept hadden. Wat betreft onze leeftijd (26 en 29) kunnen we namelijk nog jaren wachten als het zou moeten (40 jaar is een omslagpunt in adoptieland). Dat is tegelijk eigenlijk onze enige zorg op dit moment: onze leeftijd. We willen erg graag toestemming voor de adoptie van oudere kindjes en we hopen, dat onze leeftijd geen negatief effect zal hebben op de beslissing van de raad. Gelukkig kan onze huwelijksduur (7,5 jaar) wel wat tegenwicht bieden...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 31 okt 2008 11:34

Galateia: toen wij begonnen met het hele gebeuren wilden ze ons er eigenlijk vanaf praten. Ze vonden ons te jong. Tot ze hoorden hoe lang we al getrouwd waren en zagen hoe vastbesloten we waren. Dus laat je niet ontmoedigen. Wees gewoon jezelf en laat ze zien dat het jullie ernst is!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 okt 2008 11:38

Tuinfluiter schreef:Prachtig Galateia, heel goed nieuws :!:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 okt 2008 11:40

@Galetaia: Mag ik vragen, waarom jullie voor oudere kindjes zouden willen kiezen? Ikzelf zou - eerlijk gezegd - voor zo jong mogelijke kinderen gaan, omdat ik denk dat de binding ed dan sneller gaat...
(Als je niet wilt, hoef je hier geen antwoord op te geven, natuurlijk)
Nogmaals van harte en alle goeds voor de komende (spannende) maanden!
liefs, elvira

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 11:44

Nou, wees maar niet bang: die vastbeslotenheid is er! En we laten ons echt niet zomaar ompraten. Vanaf verschillende kanten zijn we wel gerustgesteld... zelfs door de cursusleiding van de VIA-cursus. Zij waren erg enthousiast over ons en hadden echt alle vertrouwen in het gezinsonderzoek. Na afloop namen ze ons zelfs even apart om te zeggen dat ze denken van ons het eerste aankomstkaartje te ontvangen. En dat terwijl wij de eerste bijeenkomst werden aangekeken met een blik van 'wat komen jullie hier nou doen'.

Later hebben we een keertje met een medewerker van een vergunninghouder een gesprek gehad en ook onze 'zorg' geuit. Maar in het gesprek was haar al duidelijk geworden, dat we ons nergens zorgen om hoeven te maken. Ze vond ons een bijzonder stel :oops:

Maar ja, zeker weten doen we het pas als we de gesprekken hebben gehad. In het eerste gesprek draait het vooral om kennismaking en de keuze voor adoptie. Ik denk dat we daarin meteen al dit issue op tafel gooien. Ik ben van plan het in het eerste gesprek te benoemen, want ik wil niet de gesprekken ingaan met verschillende uitgangspunten: dat de raadsmedewerkster bijvoorbeeld uitgaat van een jong stel dat graag een zo jong mogelijk kindje wil adopteren en dat wij er zitten met het uitgangspunt om het over hele andere gevallen te hebben...

Nee, wees niet bang, ik laat me echt niet zomaar ompraten. Dan moet de raad met wel heel zwaar geschut komen :mrgreen:

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 31 okt 2008 11:49

Waaah!!! :yahoooo: Geweldig!!

8>)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 12:01

elvira (gast) schreef:@Galetaia: Mag ik vragen, waarom jullie voor oudere kindjes zouden willen kiezen? Ikzelf zou - eerlijk gezegd - voor zo jong mogelijke kinderen gaan, omdat ik denk dat de binding ed dan sneller gaat...
(Als je niet wilt, hoef je hier geen antwoord op te geven, natuurlijk)
Nogmaals van harte en alle goeds voor de komende (spannende) maanden!
liefs, elvira

Natuurlijk mag je dat vragen en de trouwe meelezers van dit topic weten waarschijnlijk al precies wat voor antwoord er nu gaat volgen. Ik zal het dit keer proberen kort te houden :wink:

De keuze voor adoptie is voor ons een hele bewuste geweest. We willen graag die kinderen die echt niemand meer wil hebben, een thuis geven. Deze koesteren als kostbare geschenken. Want elk kind is bij ons gewenst. En welke kinderen wil niemand meer hebben? Je raadt het al: de oudere en/of niet gezonde kinderen.

Je zorgen wat betreft hechting begrijp ik. Maar wist je dat de moeilijkste leeftijd voor een kind om geadopteerd te worden tussen 1 en 2 jaar is? Hechtingsproblematiek heeft meer te maken met de leefsituatie van het kind voordat het wordt geadopteerd dan met de leeftijd waarop het wordt geadopteerd. En hoe ouder het kind, hoe groter het 'risico' dat het niet geleerd heeft zich te hechten. Dan wordt het dus moeilijker, misschien beter gezegd: het wordt anders.

Er zijn genoeg studies en ervaringsverhalen die aantonen, dat oudere kinderen in staat zijn om zich te hechten. Het vergt alleen wel een andere kijk op het hele gebeuren van de ouders. We hebben dalijk dus niet te maken met een klein lief baby'tje, dat we wiegen in onze armen en de fles geven. Het soort hechting dat heel 'natuurlijk' lijkt. Nee, we krijgen dalijk (hopelijk :mrgreen: ) kinderen die al heel wat hebben meegemaakt, een eigen persoontje zijn, rondlopen, praten, etc. En een verschrikkelijk ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt.

Dat zal ze altijd blijven tekenen. Kinderen zijn zich misschien nog bewust van hun biologische moeder (die ze zich kunnen herinneren) of verzorgster van het kindertehuis. Hier moet je zorgvuldig mee omgaan. Je moet het kind heel anders benaderen dan je zou doen bij een jonge baby. En misschien nog wel het belangrijkste: je moet je eigen verwachtingspatroon bijstellen.

Tijdens de voorlichtingscursus is de adoptie van oudere kinderen uitgebreid besproken. En we herkenden ons hier meer in dan bij het verhaal over zo jong mogelijke kindjes. Het past. Het klopt. We luisterden en we lazen, we stelden vragen en we discussieerden... en dat was het gewoon! Het ging over ons!

Nou ja, ik zou op elk aspect heel diep in kunnen gaan, dus vraag maar raak. Het heeft dus meer te maken met hoe je zelf bent, er tegenover staat en wat je verwachtingen zijn dan met de (on)mogelijkheid van de hechting.
Laatst gewijzigd door Galateia op 31 okt 2008 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 31 okt 2008 12:02

ik wist precies wat er ging komen maar je boeit mij iedere keer nog steeds met je reden waarom en hoe of wat.

Respect! Boeiend! Gaaf :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 12:19

Voor wie het interessant vindt, geven onderstaande filmpjes een indruk van onze dromen :mrgreen:

(sommigen wel erg Amerikaans, maar daar moet je maar doorheen kijken!)

http://www.youtube.com/watch?v=TRZQray_Ng0
http://www.youtube.com/watch?v=mhCkN9Ry ... re=related

Onze favoriet (vanwege de tekst van het liedje):

http://www.youtube.com/watch?v=iiXHyzLpvmg

Zo'n reis willen wij dus uiteindelijk ook gaan maken.

P.S.: toevallig allemaal filmpjes over Ethiopië, maar dat betekent verder niets :mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 31 okt 2008 12:34

bij mijn eigen kinderen zit ik geregeld met mijn handen in het haar; hoe ze op te voeden en er mee om te gaan. Hoe zien jullie dat zitten met kinderen met een moeilijke achtergrond? Of kan ik niet goed met mijn kinderen omgaan?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 31 okt 2008 13:03

*Annet* schreef:bij mijn eigen kinderen zit ik geregeld met mijn handen in het haar; hoe ze op te voeden en er mee om te gaan. Hoe zien jullie dat zitten met kinderen met een moeilijke achtergrond? Of kan ik niet goed met mijn kinderen omgaan?

Ik snap je niet helemaal: wat heeft die laatste zin er mee te maken?! Volgens mij kan jij als hun moeder het beste met je kinderen omgaan...

Enne, ik denk dat ik over een paar jaar net zo met mijn handen in het haar zit als dat jij dat zit! Kan ik dan ook niet goed met mijn kinderen omgaan? Als ik navraag doe bij mijn eigen ouders, dan zouden ze - figuurlijk gesproken - inmiddels geen haren meer moeten hebben...

Geregeld met je handen in het haar zitten lijkt me inherent aan het opvoeden van kinderen!

Terug naar “Archief”