Hoe gaan we om met onze ernstige zieke medemens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2008 11:50

Acire schreef:Hij s aan't dementeren..

En die overgangsperiode van beginnende dementie tot volledige dementie is heel beroerd. Voor degene zelf, want die weet wat er gebeurt en voor de omstanders. Als iemand eenmaal volledig dement is, is die zware fase voorbij. Ook al is en blijft het dan voor de naasten/familie verschrikkelijk dat iemand van ouder volledig kind is geworden.
Ik wens jullie er heel veel sterkte mee, want dit is echt heel erg.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 04 jan 2008 11:52

Sterkte Acire in al de beslissingen die jullie ook als fam moeten nemen.
Misschien heb je aan deze site nog iets voor extra info. www.dementia.nl

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jan 2008 12:37

Bedankt voor de reacties...

@Riska.. Het is idd heel rot. Maar volgens mij weet mijn opa niet dat hij aan het dementeren is. Niemand heeft het hem verteld (tot nu toe).
Ik ben eigenlijk een beetje bang dat opa zichzelf iets aan gaat doen. Hij zit vol woede en frustratie en voelt zich verlaten door iedereen.... Dat is toch een ideale voedingsbodem voor rare acties? :(

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2008 13:00

Acire schreef:Maar volgens mij weet mijn opa niet dat hij aan het dementeren is. Niemand heeft het hem verteld (tot nu toe).

Of hij weet het diep van binnen wel... ik heb het in de thuiszorg meegemaakt, de handigheidjes om het te verbergen, 'als ze het maar niet ontdekt', terwijl het al lang duidelijk was voor kinderen en hulpverlening. Bezig met dementeren - dan zijn ze vaak zo verschrikkelijk handig in het ontdekken van foefjes...

Het blijft een onvoorstelbaar groot probleem, voor de dementerende zelf als voor de naasten...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jan 2008 13:04

Ja, misschien weet hij het ook wel.... Misschien heeft mijn vader het hem verteld, misschien niet. Ik vind het voor m'n oma ook zo zielig. Opa weet dat ze tijdelijke opvang voor haar zoeken en nu zegt ie steeds: ik bel een taxi hoor, en dan gá je maar!!! :?
Ik heb ergens in mijn achterhoofd dat er fasen zijn in dementie, maar op websites kan ik daar niets van terugvinden... Wie weet daar wat van? Of vergis ik me?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 jan 2008 13:19

Er zijn drie fases inderdaad.

Beginnend, matig en ernstig.

Op een website kwam ik het volgende hierover tegen:

Verloop

Dementie is een proces. Langzaamaan of sprongsgewijs verminderen de mogelijkheden en verergeren de verschijnselen. De achteruitgang is over de jaren heen gespreid en verloopt in fasen. Er is geen genezing mogelijk en er zijn momenteel geen geneesmiddelen beschikbaar tegen dementie waarvan sluitend vast staat dat ze de levenskwaliteit van de patiënt en zijn omgeving gunstig beïnvloeden.
Het begin van het dementieproces gaat vaak onopgemerkt voorbij. De eerste signalen worden meestal slechts herkend door terug te blikken.

Beginnende dementie
De persoon met beginnende dementie vergeet meer en meer. Hij kan dit niet langer verbergen voor anderen. Hij verliest het vertrouwen in zichzelf. Daarom wordt deze fase ook wel de fase van het ‘bedreigde ik’ genoemd : hij is onhandig, ervaart missers in de taal en het verlies aan controle over zichzelf maar kan hieraan niets veranderen. Afhankelijk van zijn karakter reageert de persoon met angst, somberheid, verdriet, prikkelbaarheid of woede.
Hij verliest de interesse voor anderen. Omdat hij zich de dingen van vroeger nog beter herinnert, gaat hij stilaan meer in het verleden leven. In deze fase is begeleiding en toezicht nodig.

Matige dementie
Geleidelijk nemen de geheugenproblemen toe. De persoon met matige dementie onthoudt geen nieuwe dingen meer. Ook wat langer geleden gebeurd is, kan hij zich nog moeilijk herinneren. Hij verliest het besef van tijd, loopt verloren en herkent zichzelf of anderen niet meer.
De wereld wordt chaotisch: heden en verleden vloeien ineen. De persoon met matige dementie raakt meer en meer in de war en verdwaalt in de eigen levensgeschiedenis, het eigen lichaam, de eigen beleving, de vertrouwde omgeving.
Hij gaat zich verward gedragen: dwalen, voorwerpen verzamelen, handelingen herhalen, tics. Bij het eten, kleden en wassen is hulp nodig.

Ernstige dementie
In de fase van de ernstige dementie kan men niet veel meer. Bij alles is er hulp of verpleging nodig. De persoon met dementie wordt incontinent en bedlegerig. Hij trekt zich helemaal terug in zichzelf. Het lijkt alsof hij terugkeert naar de eerste levensjaren. Het bestaan is gericht op het bevredigen van de basisbehoeften : slapen, eten en drinken. Het leven dooft langzaam uit.

Niet iedereen doorloopt dit proces op dezelfde wijze. Ook bij eenzelfde persoon kunnen de verschijnselen sterk en onvoorspelbaar wisselen.

Ik heb vorig jaar stage gelopen bij demente mensen en daar ook m'n scriptie geschreven. De scriptie ging voornamelijk over het effect van activiteiten op de progressie van dementie, maar er staat natuurlijk ook achtergrondinformatie in. Dus als je interesse hebt hoor ik het wel :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 04 jan 2008 13:24

dat klopt acire, wat erg trouwens :? sjonge...sterkte!! weten ze welke vorm van dementie?
Maar over die fases:

Bedreigende ik, nog in het hier en nu
Verdwaalde ik, met structuur nog wederzijds contact mogelijk
Verborgen ik, contact vanuit de ander vaker gedes. in tpp
Verzonken ik, volledig afhankelijk geen herkenning meer

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jan 2008 13:34

He, bedankt voor de info!

Als ik het zo lees, zit m'n opa in de eerste fase.
Welke vorm weet ik niet, Linde. Zal het eens aan m'n pa vragen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 jan 2008 13:38

Ohja, er zijn twee fase-verdelingen inderdaad.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 04 jan 2008 13:55

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je scriptie :wink: werk met ouderen met psychiatrische gedragsproblematiek en/of dementie

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 jan 2008 14:03

Oh ik wil m wel opsturen als je je mailadres pb't ofzo :)

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 04 jan 2008 14:10

top! zie pb :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2008 17:19

Sterkte Acire.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jan 2008 22:51

Dank!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 jan 2008 14:04

Omdat lang niet iedereen in Perkouw komt wil ik hier even extra aandacht schenken aan de situatie waarin Cisca momenteel verkeert. Zoals ik begrijp ziet het er naar uit dat ze, hoe sterk en moedig ze altijd geweest is, hier niet meer bovenop komt. Ik denk dat we het over moeten geven in Gods handen. Altijd al, maar nu zeker. Laten we haar meenemen in gebed, ook de mensen die momenteel bij haar waken.

Heel veel sterkte!

Terug naar “Archief”