In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 mei 2006 19:12

Ik wil nog een keer wijzen op het boekje van Ruitenburg, er gaat een wereld voor je open. Althans voor mij. En het mooiste is, alles ruim voorzien van bijbelteksten als 'bewijs' en voorzichtig en eerlijk over minder duidelijke schriftplaatsen en absoluut niet speculatief. Ik heb geen aandelen in Ruitenburg, maar ook zijn andere boeken zijn erg aan te raden en een mooi vervolg op eerder genoemd werkje.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 mei 2006 19:20

Gerdien B. schreef:Dat boekje is een erg mooi Columbus. Een echte aanrader!!

zeker! ook het verhaal dat D.L. Moody aanhaalde zijn bijdrage aan het boekje, over een jongen die op sterven lag en notabene zijn vader troostte, vond ik erg ontroerend en mooi.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 mei 2006 19:40

Juist, Columbus,

Dat hoorde wel bij je vorige posting wat je er nu van zegt.
Maar dat is toch een ander kennen als een aards of natuurlijk kennen, zoals wij nu elkaar kennen in familie vrienden enz. en waarover in dit topic geschreven wordt.

we zijn daar dan om God te dienen, te loven en te aanbidden. Voortdurend, stopt nooit. Het gaat dan niet meer om je familie, vrienden, geliefden etc.. één grote familie en nogmaals 'in het dienen van God' zonder onderscheid of titel.

Van harte mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mei 2006 10:31

Wat ik persoonlijk vreemd vind is dit: wij mensen bestaan uit drie delen

1. Ziel
2. Hart (Karakter)
3. Lichaam

Die die dingen samen vormen de mens, tastbaar en stoffelijk. Als iemand sterft gaat zijn ziel naar God; daar wordt hij berrecht en gaat dan of naar de Hemel of naar het Dodenrijk. Je ziel is een geest, en dus helemaal geestelijk daar zit niet die herkenning in, alleen herinnering en je daden waarvoor je berecht wordt.

Het lijk mij dus wat moeilijk om dingen te herkennen omdat de Hemel geestelijk is, we daar niet over mensen spreken maar over zielen (dus geen lichamelijk kenmerken, geen karakters) iedereen/alle zielen zijn hetzelfde, daar is geen verschil in. In de Hemel kun je dus gewoon niet over herkenning spreken; omdat er niets te herkennen valt.

De Nieuwe Aarde is een ander verhaal. Bij het laatste oordeel wordt iederen geoordeeld in een nieuw opgestaan lichaam; er staat geloof ik dat de kinderen tegen hun ouders zullen zeggen 'jullie kenden de waarheid, waarom hielden jullie ons dom' etcetra. Er moet dan dus herkenning zijn; ook met onvergankelijke, verheerlijkte lichamen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 11:07

Hm ja, dat stelde ik ook... ik doel inderdaad op de nieuwe hemel en aarde na de jongste dag.... Hoe het daarvoor is? In ieder geval zijn we dan gescheiden van onze lichamen... en dan is het een heel ander verhaal.... eentje waar ik me nog veel minder goed dingen van kan voorstellen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 mei 2006 17:48

Dat is misschien maar goed ook ;)
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mei 2006 08:39

"RECI-TATIVO" je zei:
'Ik wil nog een keer wijzen op het boekje van Ruitenburg, er gaat een wereld voor je open. Althans voor mij. En het mooiste is, alles ruim voorzien van bijbelteksten als 'bewijs' en voorzichtig en eerlijk over minder duidelijke schriftplaatsen en absoluut niet speculatief. Ik heb geen aandelen in Ruitenburg, maar ook zijn andere boeken zijn erg aan te raden en een mooi vervolg op eerder genoemd werkje.'

Ik heb het boek niet gelezen (antwoord op je eerder gestelde vraag aan mij). Als er door het lezen van dat boek een wereld voor je is open gegaan (dat is nog al wat) kun je waarschijnlijk wel enkele korte passage daarvan hier meedelen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 18 mei 2006 09:33

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het uit de context rukken van tekstdelen. Zeker niet in het geval van dit boekje, waarvan het karakter zich door een bepaalde opbouw en een cyclische werkwijze zich er niet zo voor leent. Wat ik wel wil en kan doen is een aantal kenmerken opsommen:

- Goede balans tussen 'hemel' en 'hel'.
- Het prachtige, onbeschrijflijke van de hemel wordt heel nodigend gepresenteerd, ondersteund door bijbelteksten. Dit zonder de vloek van de zonde en de rechtvaardigheid van God onder te belichten.
- Voorzichtigheid met speculaties, maar tegelijk geen krampachtigheid in het noemen van mogelijke 'voorstellingen' van en binnen de hemel en de nieuwe aarde. Daarbij de bijbel laten spreken.
- Een aantal cases, bijv. De rijke man en de arme Lazarus.
- Een doordringend besef van de grootsheid en heiligheid van God en er niet bang voor zijn te benadrukken dat wij die als mens op aarde maar nauwelijks kunnen bevatten.

Zo wat geholpen?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mei 2006 13:12

Geholpen?

Ja en nee.
Je heb mij eigelijk nog nieuwsgieriger gemaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 13:13

Dan weet je wat je moet doen? :) Het boek ff ergens lenen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 18 mei 2006 13:38

Ik ga hem echt niet helemaal overtikken :mrgreen: Het is een boekje dat in elk geval tot denken aanspoort en maakt dat je de bijbel meer in verband kunt zien voor wat betreft dit onderwerp. En wat ik mooi vond en tegelijk indrukwekkend, de verbinding van het eerste paradijs en het laatste paradijs. Dat God het uit eindelijk goed zal maken voor de zijnen.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Is herkenning in de hemel?

Berichtdoor cornelis » 29 mei 2006 20:26

Hallo.
Kennen jullie het boekje van J.C.Ryle e,a.
Met de titel :Zullen wij elkaar in de hemel kennen?
Ik las het in de catalogis van Den Hartog.
Inafwachting met vr gr Cornelis

columbus
Majoor
Majoor

Re: Is herkenning in de hemel?

Berichtdoor columbus » 29 mei 2006 20:48

cornelis schreef:Hallo.
Kennen jullie het boekje van J.C.Ryle e,a.
Met de titel :Zullen wij elkaar in de hemel kennen?
Ik las het in de catalogis van Den Hartog.
Inafwachting met vr gr Cornelis

hallo,
als je de topic had doorgelezen had je gezien dat sommige van ons het boekje hadden gelezen :wink:

het is een aanrader, dat boekje!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 22:53

Wat zegt dat boekje dan over dit onderwerp? :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 mei 2006 23:01

Marnix schreef:Wat zegt dat boekje dan over dit onderwerp? :)

het is een dun boekje, 80 pag. leest lekker vlot weg.

er worden 5 onderwerpen behandeld
- wie zullen er in de hemel zijn , D.L.Moody
- een stem uit de hemel, C.H.Spurgeon
- zullen we elkaar in de hemel herkennen?, J.C.Ryle
- de hemel is een plaats, B.Sunday
- zalig zijn de doden R.M. M'Cheyne

Terug naar “Archief”