God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 nov 2006 18:10

Happy One..op jou ga ik later in! (geen tijd meer voor nu.)
Maar de teksten die Goofy geeft, bedoel ik ook. Daarin staat de verkiezings en verwerpingsleer ook beschreven.

Ik ben benieuwd :D , mn naar teksten die het zwartgedrukte woordje aan gaan tonen.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 nov 2006 19:34

Kun je me bewijstekesten geven dat er mensen zijn die wel zoeken, maar waarvan God besloten heeft dat ze niet kunnen vinden?

Is de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden hier geen voorbeeld van?

De dwaze maagden zochten toch echt de Bruidegom, en ze vonden Hem, maar Hij liet hen niet binnen, want ze waren te laat.

Hieruit leer ik dat ik Hem moet zoeken, eer het te laat is. Ik moet voorbereid zijn op Zijn komst. Ik kan Hem wel zoeken, door te bidden, te lezen in Zijn Woord, enz... Maar als ik Zijn Genade niet in mij krijg, zal het voor mij te laat zijn.

Dat zou dus betekenen dat ik Hem wel gezocht heb, maar Hij mij niet binnen gelaten heeft....
Afbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 nov 2006 19:53

Als jij dus nú zorgt dat je olie hebt, en op voorraad hebt, dan zal Hij je niet afwijzen. Als je pas op het moment dat Hij terugkomt denkt: help, had ik Hem nu maar gezocht, dán is het te laat.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 19:54

Dippie schreef:
Kun je me bewijstekesten geven dat er mensen zijn die wel zoeken, maar waarvan God besloten heeft dat ze niet kunnen vinden?

Is de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden hier geen voorbeeld van?

De dwaze maagden zochten toch echt de Bruidegom, en ze vonden Hem, maar Hij liet hen niet binnen, want ze waren te laat.

Hieruit leer ik dat ik Hem moet zoeken, eer het te laat is. Ik moet voorbereid zijn op Zijn komst. Ik kan Hem wel zoeken, door te bidden, te lezen in Zijn Woord, enz... Maar als ik Zijn Genade niet in mij krijg, zal het voor mij te laat zijn.

Dat zou dus betekenen dat ik Hem wel gezocht heb, maar Hij mij niet binnen gelaten heeft....

Voor het gemak vergeet je maar even dat de vijf dwaze maagden niet voldoende voorbereid waren op de komst van de bruidegom. Hun lichtjes waren opgebrand en ze hadden er niet aan gedacht dat het wel eens zo lang zou duren dat hun olie op zou raken. Wat een teleurstelling voor bruidegom, dat zij niet klaar stonden met hun lichtjes om zich bij de feeststoet te voegen! Hij had zo op hen gerekend! Het feest begon zonder hen, de deur ging dicht. En ze werden niet langer tot de bruiloftsgasten gerekend. De bruidegom wilde hen niet meer kennen toen ze later alsnog op de deur klopten. Vreemdelingen werden en worden niet binnengelaten op het feest van de Bruidegom! Zorg dus dat je er klaar voor bent en dat je de Bruidegom niet teleur stelt! Want dan zou het wel eens te laat kunnen zijn. En dat ligt NIET aan de Bruidegom!!

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 19:59

En wat je hier doet, is wederom de boel omdraaien en de ´schuld´ bij God leggen. Want jij hebt er alles aan gedaan en Hij laat jou niet binnen, als Hij dat niet wil.... Terwijl je nog wel zo hard je best hebt gedaan. Wat gemeen van Hem zeg!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 22:36

Happy One schreef:
Maar de teksten die Goofy geeft, bedoel ik ook. Daarin staat de verkiezings en verwerpingsleer ook beschreven.

Ik ben benieuwd :D , mn naar teksten die het zwartgedrukte woordje aan gaan tonen.

Hmm, je leest de SV hé? Daar staan de Dordtse Leerregels in. Ik zou zeggen..lees hoofdstuk 1 eens. Dan praten we daarna verder.. :)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 22:40

Jo'tje schreef:Als jij dus nú zorgt dat je olie hebt, en op voorraad hebt, dan zal Hij je niet afwijzen. Als je pas op het moment dat Hij terugkomt denkt: help, had ik Hem nu maar gezocht, dán is het te laat.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Het was een gelijkenis hé, dus we moeten de lijn doortrekken naar de boodschap achter die gelijkenis. De olie betekende iets. Misschien dat de meningen over die betekenis verschillend zijn?!

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 22:47

Poesje schreef: Hmm, je leest de SV hé? Daar staan de Dordtse Leerregels in. Ik zou zeggen..lees hoofdstuk 1 eens. Dan praten we daarna verder.. :)

:?: De Dordtse Leerregels zijn toch niet de Bijbel??

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 22:57

Nee. Maar, de DL staan wel in de Bijbel.
Zo beter?

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 23:03

ja, maar ze zijn geen onderdeel van DE Bijbel.
En er werd expliciet om bijbelteksten gevraagd...

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 23:03

Het was een gelijkenis hé, dus we moeten de lijn doortrekken naar de boodschap achter die gelijkenis.

Even een paar berichten naar boven scrollen....
wat betekent die olie volgens jou?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 10 nov 2006 23:16

In de DL word verwezen naar teksten in de Bijbel, dat scheelt mij weer typwerk hier.. :)

Rien67 schreef:
Het was een gelijkenis hé, dus we moeten de lijn doortrekken naar de boodschap achter die gelijkenis.

Even een paar berichten naar boven scrollen....
wat betekent die olie volgens jou?

De betekenis die jij uitlegt?
De olie is de Geest. Misschien dat ik je beter naar dit stukje kan verwijzen. Daar gaat het ook over die gelijkenis.

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 23:25

thnx, heb het gelezen.
dat de olie voor de Heilige Geest zou staan, zou kunnen, maar is niet wat Jezus Zelf erover zegt. Hij vertelt die gelijkenis in de context van de wederkomst. Zijn boodschap is duidelijk: Zorg dat je er klaar voor bent.
13 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.
Jezus' Eigen woorden.
Niet meer en niet minder.
Dus daar wou ik het maar bij houden. De rest is slechts invullen.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 nov 2006 23:29

Poesje schreef:
Happy One schreef:

Hmm, je leest de SV hé? Daar staan de Dordtse Leerregels in. Ik zou zeggen..lees hoofdstuk 1 eens. Dan praten we daarna verder.. :)

Lol, ik heb ook een SV zonder psalmen en formulieren. Ik wou het toch maar bij de Bijbel houden als je het goed vindt :) .

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 nov 2006 23:32

In de DL word verwezen naar teksten in de Bijbel, dat scheelt mij weer typwerk hier.. :)

Zoveel teksten staan er niet in de DL mbt de verwerping hoor, een beetje snel typen en je hebt aan een enkele minuut voldoende :).

Terug naar “Archief”