Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 13:31

PeterD schreef:Alleen kan ik niet zeggen dat God mij als iets geweldigs ziet hoor!

ow ik las dat je geloofde dat God jou wel als iets geweldigs zag. Maar dat staat er niet.

ach ja.. God kwam naar de wereld voor dode honden... brrr...

God kwam naar de wereld om kostbare mensen te redden uit de klauwen van de duivel!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 13:34

M@rije schreef:
Ik weet altijd dat ik Gods kind mag zijn, en twijvel daar nooit aan!

Dat is hier toch niet aan de orde? Je kunt toch ook een kind van God zijn en tegelijk erg veel last hebben van je zonden? Misschien zelfs wel juist meer als je een kind van God bent. Dan voel je dat Hij je bij Hem laat horen, maar dat jij het iedere dag af laat weten. Als jij daar geen berouw van toont, en gewoon zegt: ik ben toch wel een kind van God, dan zit het toch ook niet helemaal goed?

dit zij perterD
Dan voel je je helemaal niets, en is er helemaal niets groots meer over om van jezelf te zeggen dat je blij bent Gods lieve kind te zijn, want dan voel je dat je dat helemaal niet verdient.

tuurlijk mag je verdriet hebben over je zonde! Maar weet ook dat God er verdriet over heeft en dat Hij er wat aan wil veranderen. David zondigde best veel.. Maar toch was hij een man naar Gods hart!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:35

Ja, aan de andere kant leefde David ook wel weer dicht bij God denk ik (geestelijk gezien). En dat ontbreekt er bij mij nog weleens aan. Het lijkt me geweldig om voluit te kunnen zeggen dat je een kind van God bent. Ik ben er iets voorzichtiger mee geworden.
Engaged @ 07-01-2005

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 13:38

hijwel schreef:tuurlijk mag je verdriet hebben over je zonde! Maar weet ook dat God er verdriet over heeft en dat Hij er wat aan wil veranderen. David zondigde best veel.. Maar toch was hij een man naar Gods hart!

Over David gesproken. Lees Psalm 51 eens Hijwel.
Als ik hem lees heb ik het gevoel dat David niet lekker in zijn vel zat toen hij deze psalm schreef. Dat hij toch wel wat elendekennis had...

joepie

Berichtdoor joepie » 03 feb 2005 14:10

M@rije schreef:Ja, aan de andere kant leefde David ook wel weer dicht bij God denk ik (geestelijk gezien). En dat ontbreekt er bij mij nog weleens aan. Het lijkt me geweldig om voluit te kunnen zeggen dat je een kind van God bent. Ik ben er iets voorzichtiger mee geworden.

Waarom?
Waarom zou je niet voluit kunnen zeggen dat je kind van God bent?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 14:12

M@rije schreef:Ja, aan de andere kant leefde David ook wel weer dicht bij God denk ik (geestelijk gezien). En dat ontbreekt er bij mij nog weleens aan. Het lijkt me geweldig om voluit te kunnen zeggen dat je een kind van God bent. Ik ben er iets voorzichtiger mee geworden.

een ongehoorzaam kind, of een weggelopen kind.. je blijft een kind van Hem!

maare wat houd je tegen om dicht bij God te leven?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 14:19

PeterD schreef:
hijwel schreef:tuurlijk mag je verdriet hebben over je zonde! Maar weet ook dat God er verdriet over heeft en dat Hij er wat aan wil veranderen. David zondigde best veel.. Maar toch was hij een man naar Gods hart!

Als ik hem lees heb ik het gevoel dat David niet lekker in zijn vel zat toen hij deze psalm schreef. Dat hij toch wel wat elendekennis had...

juist ja.. david heeft gezondigt (iemand gedood, met met Batseba naar bed geweest) Hij wacht eerst een hele poos om naar Jezus te gaan.. Eerst moet natan hem terecht wijzen.. voordat hij pas terug gaat naar God. Dom van David hij vertelde altijd alles aan God, maar dit liet hij achterwege.

Zo moeten wij ook niet wachten als we zonde hebben gedaan. Maar we moeten direct naar Jezus gaan en ons schoon laten maken (schep mij een rein hart Heer, vernieuw mijn geest). Als jou huis vies is wacht je toch ook niet eerst totdat je genoeg vuil in je huis heb voordat je de schoonmaker laat komen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 14:27

hijwel schreef:
PeterD schreef:

juist ja.. david heeft gezondigt (iemand gedood, met met Batseba naar bed geweest) Hij wacht eerst een hele poos om naar Jezus te gaan.. Eerst moet natan hem terecht wijzen.. voordat hij pas terug gaat naar God. Dom van David hij vertelde altijd alles aan God, maar dit liet hij achterwege.

Zo moeten wij ook niet wachten als we zonde hebben gedaan. Maar we moeten direct naar Jezus gaan en ons schoon laten maken (schep mij een rein hart Heer, vernieuw mijn geest). Als jou huis vies is wacht je toch ook niet eerst totdat je genoeg vuil in je huis heb voordat je de schoonmaker laat komen?

Leuk bedacht. Ging Adam ook naar God toe? Neen, God heeft Adam opgezocht. Paulus dacht ook bekeerd te zijn. God zette hem stil op de weg naar Damascus.
Ging Hizkia tot God nadat hij zijn rijkdommen had laten zien? Nee, God heeft hem opgezocht.
Ging David tot God? Nee, God zocht hem op middels de profeet.

Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen. Allemaal slechte mensen he? En wij zijn zoveel beter. Wij gaan wel tot God. Wij zijn goed. Wij komen met onze zonden direct tot God, in plaats van te wachten tot God naar ons toekomt.

Fijn he, dat de mens zo veranderd is in die jaren, dat hij nu wel ineens tot God wil komen, en dat vroeger blijkbaar zelf niet wilde/kan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 14:51

Leuk bedacht. Ging Adam ook naar God toe? Neen, God heeft Adam opgezocht. Paulus dacht ook bekeerd te zijn. God zette hem stil op de weg naar Damascus.
Ging Hizkia tot God nadat hij zijn rijkdommen had laten zien? Nee, God heeft hem opgezocht.
Ging David tot God? Nee, God zocht hem op middels de profeet.

Ik zeg niet dat God niet eerst ons opzocht. God roept ons altijd, op elk moment van de dag! En hij wil dat we niet blijven gaar koken in onze eigen ellende, maar hij wil dat wij met al onze rotzooi bij Hem komen.
Wij wij zo vaak doen, en david deed dat op dat moment ook. ons terug trekken voor God als we een zonde hebben gedaan, zelf het weer goed proberen te maken. Maar we vergeten dat we Jezus nodig hebben van binnen om de rotzooi op te ruimen!

Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen. Allemaal slechte mensen he? En wij zijn zoveel beter. Wij gaan wel tot God. Wij zijn goed. Wij komen met onze zonden direct tot God, in plaats van te wachten tot God naar ons toekomt.

Vaak is dat de praktijk, dat we wachten tot God roept voordat we bij Hem komen. Maar dat is niet nodig.. de weggelopen zoon ging terug naar zijn Vader zonder dat de Vader hem had opgezocht.
Wij hoeven niet ons boeltje op te knappen voordat we naar Jezus gaan, maar we moeten met ons vieze boeltje naar Jezus gaan om ons te laten reinigen. (en tuurlijk zijn wij niet beter, God wil dat we zijn zoals David die alles zij tegen Hem alles wat in zijn hart leefde)

Fijn he, dat de mens zo veranderd is in die jaren, dat hij nu wel ineens tot God wil komen, en dat vroeger blijkbaar zelf niet wilde/kan.

heel de bijbel door was dit al zo.. dus wat dat betreft is er niks veranderd. (aleen in nederland knappen mensen liever zelf hun binnenkant op i.p.v. dat ze dat God laten doen)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 15:12

Waarom heeft die zelfde David dan psalm 14 gemaakt? Daar staat dat de HEERE uit de hemel nedergekeken heeft op de mensen om te zien of er iemand was die God zocht.
De conclusie is dat zij allen afgeweken zijn, te zamen stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één!

Van ons zelf niets goeds te verwachten dus. Kunnen we dan wel tot Christus komen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 15:20

PeterD schreef:Waarom heeft die zelfde David dan psalm 14 gemaakt? Daar staat dat de HEERE uit de hemel nedergekeken heeft op de mensen om te zien of er iemand was die God zocht.
De conclusie is dat zij allen afgeweken zijn, te zamen stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één!

Van ons zelf niets goeds te verwachten dus. Kunnen we dan wel tot Christus komen?

Ik snap je vraag even niet..

je tweede vraag:
van ons zelf hoeven we ook niks goeds te verwachten. Dat heb je mij nooit horen zeggen. We moeten van jezus het goede verwachten. En ja iedereen kan zich in vertrouwen richten naar Jezus die red!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 15:26

Spreek je jezelf nu niet tegen? Je beaamt dat er van ons niets goeds te verwachten is. Hoe kunne wij ons vertrouwen dan ombuigen door op God te gaan vertrouwen. Geloof me, dat doen we echt niet! Wij willen dat niet, we willen het zelf doen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 15:27

Waarom zou je niet voluit kunnen zeggen dat je kind van God bent?

Dat kan wel, maar ik denk dat veel mensen daarmee wel te snel zijn. Dat is een gevoel hor, ik zeg niet dat het ook echt zo is. Ik vind het leven dat ik leid niet altijd goed genoeg om mij een kind van God te noemen.

Maar Hijwel, in Sodom en Gomorra waren toch ook geen 10 oprechte mensen meer te vinden? Ik bedoel: de wereld zoals die nu is vind ik veel van sodom en gomorra hebben hor. En ik denk dat veel mensen zich onterecht in de hemel rekenen. God is ook nog heilig hor...tis toch niet zomaar iemand? Ik worstel hier zelf ook nog veel mee hor, en wil wel graag weer een soort van zekerheid hebben. Dus wat dat betreft zeg ik helemaal niet dat je geen gelijk hebt, maar kprobeer de Bijbelse waarheid te vinden, snappie?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 15:57

PeterD schreef:Spreek je jezelf nu niet tegen? Je beaamt dat er van ons niets goeds te verwachten is. Hoe kunne wij ons vertrouwen dan ombuigen door op God te gaan vertrouwen. Geloof me, dat doen we echt niet! Wij willen dat niet, we willen het zelf doen.

Jij niet mischien.

Ik weet zeker dat God mijn schepper die mij gemaakt heeft volkomen te vertrouwen is! Al is er niemand op deze aarde te vertrouwen ik weet en geloof dat God altijd te vertrouwen is! Ik geloof dat alles wat God zegt waar is!

Vertrouwen kan je je beste vriend die je nog nooit bedrogen heeft. Zo kan ik God ook vertrouwen, hij heeft mij nog nooit vergeten. Ik weet dat ik veilig ben bij hem! Een God die voor mij zelfs wou sterven is toch volkomen te vertrouwen?

Dat is geen tegenstrijdigheid, maar dat is Gods genade! Hij heeft het laten zien dat Hij volkomen te vertrouwen is (in Zijn Zoon). Wie hier op deze aarde zou nog hoeven twijvelen aan Gods betrouwbaarheid. Ik niet, en jij toch ook niet?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 16:01

Je moet het wel goed lezen Hijwel,

Ik schreef dat wij vanonszelf niet op God vertrouwen. Maar dat dit vertrouwen juist door God in ons gewerkt moet worden.

Terug naar “Archief”