belijdenis afleggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: belijdenis afleggen

Berichtdoor Yael » 07 feb 2005 19:59

suus_ schreef:1. in welke gemeente zit jij?
2. mogen julie zonder belijdenis je kind laten dopen?
3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?
4. wat beleid je nou echt, als je belijdenis aflegt?
5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?

1. Christelijk gereformeerde kerk te Alphen aan de Rijn
2. Nee dat mag niet.
3. Zoals het nu is door de kerk. De Bijbel zegt: eerst belijdenis dan doop.
4. Dat ligt eraan, je zegt ja op de vragen van Voetius, dus je zegt ja op de leer van je kerk, maar ten diepste zou je belijdenis moeten doen van dat je je leven aan God hebt toevertrouwt en dat Jezus je Verlosser is.
5. ja het is inderdaad meer traditie geworden, van dat je de doopverantwoordelijkheid van je ouders overneemt en volwaardig kerklid wordt van je gemeente, zodat je mag deelnemen aan de Heilige Sacrementen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 07 feb 2005 20:39

Optimatus schreef:Het vormsel is een sacrament, de belijdenis niet.

Hoezo sacrament ???????/
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 07 feb 2005 20:54

1. in welke gemeente zit jij?

1-In de Gemeente van onze Heer Jezus Christus .

2-Belijdenis komt niet voor , Bijbels niet terug te halen .

3- zie antwoord 2

4 - zie antwoord 2 - Alhoewel ik het dertig jaar geleden wel gedaan heb .

5 - ?

Is het niet zo dat belijdenis doen , het ja zeggen tegen God met getuigen erbij vooraf gegaan is met een studie jaar ?
Op zich niets mis mee en de tijd dat ik in de CGK Ouderling was vond ik dit heel mooi en waardevol om te luisteren naar de getuigenissen van andere . Echter ben ik tot de overtuiging gekomen dat belijdenis doen op zichzelf niets verkeerd aan is . Maar de waarde die er aan gehecht word wel . Het is een voorwaarde om aan het avondmaal te gaan , je kinderen te laten dopen . Je mag pas dan stemmen als je belijdenis hebt gedaan .
En ga zo maar door . Dit zijn voorwaarde die Bijbels ongegrond zijn .

Hoe je ook over verschillende zaken denkt ? Aan een ding moeten je gedachten en daden getoetst worden en dat is de Bijbel .

In de Bijbel vind ik Belijdenis niet terug als voorwaarde voor de bovengenoemde zaken .

Desalniettemin wil ik allemaal die belijdenis doen van harte feliciteren met de keuze die je gemaakt hebt .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

caprice

Berichtdoor caprice » 08 feb 2005 06:25

Afat82 schreef:
caprice schreef:
...door Gods genade...

Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)

Om bij de ware leer te blijven moet je er ook eerst gebracht zijn door Gods Geest.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 08 feb 2005 08:47

Yael schreef:wow alexandra woon je op Urk :wink: :mrgreen: (het aantal mensen wat belijdenis doet)

Wij zijn ook met 'n stuk of 25, is ook meer dan anders.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 08 feb 2005 11:04

suus_ schreef:
Yael schreef:wow alexandra woon je op Urk :wink: :mrgreen: (het aantal mensen wat belijdenis doet)

maar wat je schrijft over belijdenis van de leer klopt in mijn ogen. dat is niet voldoende, want je kunt belijdenis doen van de leer maar toch Jezus niet kennen als je Zaligmaker. (wat is je belijdenis dan waard in feite?)

dat vroeg ik mij dus ook af? heeft belijdenis in de leer een toegevoegde waarde??

Imo kun je ook de vragen van Voetius niet zonder geloof (en dan bedoel ik 'waar' geloof, heb nog nooit begrepen hoe je alleen een 'historisch' geloof kunt hebben) beantwoorden. Belijdenis van de leer moet gepaard gaan met het geloof dat Christus jouw Zaligmaker is. Wat is het anders voor belijdenis?? Vorig jaar zei ik tegen de dominee dat ik geen belijdenis kon/wilde doen (had wel de belijdeniscat gevolgd) omdat ik die vragen niet met 'ja' kon beantwoorden. Hij vond dat die vragen toch niet zo moeilijk waren. :cry: Dan is belijdenis doen zeker het lidmaatschap van de club aanvragen. Stel dan ook andere vragen. Maar gelukkig waren er in onze groep vorig jaar wel een aantal mensen die echt belijdenis deden en nu deelnemen aan het avondmaal. :D

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2005 16:23

Afat82 schreef:

Wij zijn ook met 'n stuk of 25, is ook meer dan anders.

misschien ligt het ook wel aan de grote van een gemeente, de gemeente waar ik uit komt heeft maar rond de 400 leden. dat scheelt dan wel in het aantal belijdeniscatechisanten. (denk ik :wink: )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2005 16:24

caprice schreef:
Afat82 schreef:
caprice schreef:
...door Gods genade...

Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)

Om bij de ware leer te blijven moet je er ook eerst gebracht zijn door Gods Geest.

maar het aanhangen van de ware leer maakt je niet zalig, en belijdenis van doen ook niet. :wink:
het is veel beter als de Heilige Geest je leidt naar Christus, Hij is de Waarheid. (in zekere zin doe je dan echt belijdenis van het ware geloof)

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 10 mei 2005 18:04

1. in welke gemeente zit jij?
Chr. Ger. kerk
nee, omdat je pas je kinderen op kunt voeden in het geloof als je zelf ook gelooft.
Door de kerk denk ik, in de bijbel hoor je er verder niets van, zo'n officieel punt. Alhoewel, wel als mensen gedoopt worden, dan belijd men ook het geloof. Dus ook weer wel. Maar anders dan hoe het nu gaat in de kerk.
Dat je nu de verantwoordelijkheid hebt voor je eigen daden, ook binnen de kerk. Dat je het eens bent met wat er wordt geleerd in de kerk. Maar dat kan niet zonder een persoonlijk geloof, dus je doet ook belijdenis van je geloof.
Wel een beetje, omdat mensen graag hun kind willen laten dopen en dan belijdenis gaan doen. Of omdat ze denken dat ze oud genoeg zijn. Maar er zijn ook mensen die er echt bewust mee bezig zijn. Ook zijn er ouderen die belijdenis doen, dan is het zeker een bewust iets denk ik, dat doe je niet zomaar, want dat valt wel op!
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Terug naar “Archief”