Bidden voor het eten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 00:54

Met het niet meer of nauwelijks nog behandelen van de Heidelbergse Catechismus, waarin het gebed uitvoerig besproken wordt, vooral ook de noodzaak ervan, is het bidden zelf sterk afgenomen maar ook de waardering ervan. Dat komt ervan als de oude paden verlaten worden. Nederland is een biddeloze natie geworden. Ja, van biddend zijn we vloekend geworden. Ook bij het christelijk volksdeel is de taal zeer verruwd, hetgeen alles te maken heeft met het veronachtzamen van het gebed.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 28 jan 2005 00:57

jas schreef:Met het niet meer of nauwelijks nog behandelen van de Heidelbergse Catechismus, waarin het gebed uitvoerig besproken wordt, vooral ook de noodzaak ervan, is het bidden zelf sterk afgenomen maar ook de waardering ervan. Dat komt ervan als de oude paden verlaten worden. Nederland is een biddeloze natie geworden. Ja, van biddend zijn we vloekend geworden. Ook bij het christelijk volksdeel is de taal zeer verruwd, hetgeen alles te maken heeft met het veronachtzamen van het gebed.

Als je zelf deze post nog eens leest jas, heb je dan niet zoiets van, mm wel een beetje generaliserend?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:44

André schreef:
jas schreef:Met het niet meer of nauwelijks nog behandelen van de Heidelbergse Catechismus, waarin het gebed uitvoerig besproken wordt, vooral ook de noodzaak ervan, is het bidden zelf sterk afgenomen maar ook de waardering ervan. Dat komt ervan als de oude paden verlaten worden. Nederland is een biddeloze natie geworden. Ja, van biddend zijn we vloekend geworden. Ook bij het christelijk volksdeel is de taal zeer verruwd, hetgeen alles te maken heeft met het veronachtzamen van het gebed.

Als je zelf deze post nog eens leest jas, heb je dan niet zoiets van, mm wel een beetje generaliserend?

En is generaliseren per definitie fout? Bovendien, het is wat ik zie voltrekken in ons land. Maar laat maar zitten. Ik heb geen zin in weer een discussie naast een discussie. Het gaat hartstikke tof in ons land, we zijn erg Christelijk, veel meer dan vroeger en dat komt omdat we zo hard bidden.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 06:42

André schreef:

Nee, met droefheid moeten we vaststellen dat dit de waarheid is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2005 09:38

Het kan wel goed werken om op vaste tijden te bidden, maar ik bid inderdaad ook veel met de pet op. Wel stom van me dat ik er niet gewoon rustig de tijd voor neem, maar iets is nog beter dan niets.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2005 10:06

En denk je nu echt dat het vroeger zo een biddend volk was?
Lees dan nog maar eens de Bijbel.
Je doet alsof er nu ineens iets in Nederland gebeurd wat nog nooit vertoond is. Nu dan zit je er naast. Er is nog steeds niets nieuws onder de zon!

En of dat te maken heeft met het feit dat de Cathechismus niet meer behandelt wordt vraag ik me af. Bij ons in de kerk worden ze nog steeds behandelt, maar ook worden er onderwerpen als: je persoonlijk geloofsleven, je gebed, je relatie met God, hoe ga je met elkaar om, enz. enz. behandelt. En ik denk dat daar heel wat meer uit komt dan jaar in en jaar uit de Cath erin stampen.

Al moet ik zeggen dat het mij wel veel helpt. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 12:18

joepie schreef:

Je doet alsof er nu ineens iets in Nederland gebeurd wat nog nooit vertoond is. Nu dan zit je er naast. Er is nog steeds niets nieuws onder de zon!

Dat zijn de woorden van iemand die de ontkerstening ontkent.
Je bent toch niet blind ofzo?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jan 2005 12:35

En wat hebben jullie gedaan aan de nationale gebedsweek? Die was 3 weken geleden.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2005 13:40

jas schreef:
joepie schreef:

Dat zijn de woorden van iemand die de ontkerstening ontkent.

Denk jij nu echt dat er iets nieuws onder de zon is?
Lees jij de Bijbel wel eens?
Ik ontken in het geheel niets, alleen zeg ik dat het al eeuwen lang zo is.

Je bent toch niet blind ofzo?

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 17:30

Sabra schreef:En wat hebben jullie gedaan aan de nationale gebedsweek? Die was 3 weken geleden.

Je moet niet 1 week bidden in een jaar, maar 52 weken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2005 17:44

caprice schreef:
Sabra schreef:En wat hebben jullie gedaan aan de nationale gebedsweek? Die was 3 weken geleden.

Je moet niet 1 week bidden in een jaar, maar 52 weken.

bid en werk caprice!

tuurlijk moeten we niet ophouden met bidden.. Maar als we eerst een week ons bezinnen, en met God spreken wat hij wil met ons leven. Dan mogen we dat daarna gewoon in de praktijk brengen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 19:13

Niks, ik doe niet mee aan die flauwekul. Het gaat om een innige band met God, elke dag, elk uur, elke minuut, elke ademtocht.
Het is met ons land als in Jes. 29:13-14; "Want de Heere heeft gezegd: Daarom dat dit volk tot Mij nadert met zijn mond, en zij Mij met hun lippen eren, doch hun hart verre van Mij doen; en hun vreze, waarmede zij Mij vrezen, mensengeboden zijn, die hun geleerd zijn;
Daarom, ziet, Ik zal voorts wonderlijk handelen met dit volk, wonderlijk en wonderbaarlijk; want de wijsheid zijner wijzen zal vergaan, en het verstand zijner verstandigen zal zich verbergen."

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2005 20:24

Had het kunnen weten dat jij het flauwekul vind.
Misschien toch nog eens de Bijbel helemaal lezen?
Daar zul je ook kunnen lezen dat er regelmatig voor iets bijzonders gebeden werd.
Zelfs met vasten erbij!
Dus waarom is het nu weer flauwekul als dat tegenwordig ook nog gedaan wordt.
Eerst zeg je dat er te weinig gebeden wordt, en als er dan een gebedsweek is, is het ook weer niet goed.
Weet je wel wat je wil ;-)

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2005 20:45

Ik heb een vermoeden....

In dit land is het gebed voor velen naar de achtergrond gedrongen. De kerken hebben een week van het gebed (voor de eenheid geloof ik zelfs).
Dat is dus een druppel op de gloeiende plaat en in de ogen van Jas - en medestanders - een aanfluiting.
Je wordt geacht iedere dag in contact te staan met God en dan klinkt een week van gebed alsof het dan voldoende is. Zoiets, denk ik...

Riska

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 jan 2005 21:26

Lalage schreef:Het kan wel goed werken om op vaste tijden te bidden, maar ik bid inderdaad ook veel met de pet op. Wel stom van me dat ik er niet gewoon rustig de tijd voor neem, maar iets is nog beter dan niets.

Het beste is om dat gewoon eens een tijdje te gaan doen. In mijn studietijd bad ik altijd voor het na bed gaan. Dat ging fout als ik te moe was. Totdat iemand me vertelde dat hij altijd wat vroeger opstond om de dag met gebed te beginnen. Ik heb dat toen een tijdje structureel gedaan en dat is altijd zo gebleven. Ik sta er niet meer vroeger voor op en het is niet altijd het allereerste, maar geen ochtend zonder gebed meer! Ook de rest van de dag bid ik uiteraard met een vast avondgebed.

Terug naar “Archief”