Refo en Luxe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 16 jan 2003 11:42

Denk eens aan Job, hoeveel rijkdommen hij had. Heeft hij van God gehad. Maar toen God alles terug had genomen zei hij: de Heere heeft gegeven, de heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd.

Uit dat verhaal haal ik juist dat je moet leven alsof alles je afgenomen zou kunnen worden en dat alles wat telt je vertrouwen op God is. Daarom wil ik me niet afhankelijk stellen van luxe en me er niet teveel aan hechten.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jan 2003 11:44

Borkdude, je moet je niet teveel hechten aan dingen, maar mag je je wel hechten aan personen? Ook al die misschien niet naar de hemel gaan?

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 16 jan 2003 11:48

Lalage schreef:Borkdude, je moet je niet teveel hechten aan dingen, maar mag je je wel hechten aan personen? Ook al die misschien niet naar de hemel gaan?

Tuurlijk mag dat wel! Tzou wat moois zijn als dat niet mocht. Maar je hechten aan personen, en dus vriendschap is naar mij idee ook rijkdom. Je moet je naaste liefhebben als jezelf dus dat mag wel!!! Ik denk dat je rijkdom mag zien als iets dat je van God hebt gehad, maar je moet er geen afgod van maken, en je er te veel aan hechten (aan aardse rijkdom dan!)
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 16 jan 2003 11:50

Als die gehechtheid je relatie met God in de weg staan dan is dat slecht voor je. Je relatie met God is van levensbelang en aardse dingen mogen dat niet in gevaar brengen.

Ik heb nog wel een mooie gedachte van Pascal waarin hij hier iets over zegt:

"Het is belachelijk dat we steun zoeken in het samenleven met onze soortgenoten, die even ellendig en even machteloos zijn als wij; zij zullen ons niet helpen: we sterven alleen.
We moeten dus ook handelen alsof we alleen zijn. Zouden we dan ook schitterende huizen bouwen, etc. ? We zouden zonder aarzelen naar de waarheid zoeken. En als we dat niet willen, bewijzen we daarmee dat wij aanzien bij de mensen hoger aanslaan dan het zoeken naar de waarheid."
(fragment 151 uit een Lafuma editie)
Afbeelding

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 16 jan 2003 11:54

Borkdude schreef:Als die gehechtheid je relatie met God in de weg staan dan is dat slecht voor je. Je relatie met God is van levensbelang en aardse dingen mogen dat niet in gevaar brengen.

Is erg moeilijk, je wilt niet weten wat er allemaal in de weg kan staan. Wat dacht je als dingen van bioscoop ed. Komt eigenlijk ook allemaal voort uit de rijkdom. Ik denk dat je alles hier op aarde als een geschenk van God moet zien, als zal dat heel moeilijk zijn, en zal dat niet altijd kunnen.
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jan 2003 11:55

Dan wil ik ook even een citaat plaatsen uit een boekje dat zeer aan te raden is. Het heet: 'Niets meer te wensen en toch niet gelukkig' en is geschreven door Harold Kushner.

Vraag een willekeurig iemand wat meer voor haar betekent: de goedkeuring van buitenstaanders of de genegenheid van degenen die haar het naast zijn, en ze zal niet eens begrijpen waarom je zoiets vraagt. Het staat toch buiten kijf dat er niets is dat meer voor haar betekent dan haar gezin en haar beste vrienden. Maar hoevelen van ons hebben hun kinderen niet in de weg gezeten of hun spontaneiteit onderdrukt uit angst voor wat de buren of allerlei onbekenden wel niet zouden kunnen denken?

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 16 jan 2003 11:57

Ik zou relaties ook niet willen vergelijken met luxe. Luxe kan (door een vergroting van gemakzucht) relaties in gevaar brengen en je kunt daardoor zelf oppervlakkiger worden denk ik.
Door goede relaties te hebben met mensen kun je zelf sterker worden en dit is een grotere rijkdom dan luxe (waaronder ik materiële welvaart versta btw).
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jan 2003 12:33

Rijkdom geeft wel eerder verleidingen.
is dat echt zo?

"Het is belachelijk dat we steun zoeken in het samenleven met onze soortgenoten, die even ellendig en even machteloos zijn als wij; zij zullen ons niet helpen: we sterven alleen.
We moeten dus ook handelen alsof we alleen zijn. Zouden we dan ook schitterende huizen bouwen, etc. ? We zouden zonder aarzelen naar de waarheid zoeken. En als we dat niet willen, bewijzen we daarmee dat wij aanzien bij de mensen hoger aanslaan dan het zoeken naar de waarheid."
mooi citaat! Zie mijn sig.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jan 2003 13:22

Spreuken 30:7-9:

7 Twee dingen heb ik van U begeerd, onthoud ze mij niet, eer ik sterve:
8 IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.

Mooi toch...

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 jan 2003 18:55

Wat ik dus met luxe bedoel, is bv een vaatwasser (afwassen kan ook), een droogtrommel (gewoon aan de waslijn) en dat soort dingen. Als je nog 150 euro hebt, en je mag kiezen, de bijbelverklaring van Mathew H. of dat luxe dingetje wat je eigenlijk ook wou hebben?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 jan 2003 19:03

Hmm..... ik heb het afgelopen jaar meer van m'n zakgeld besteed aan theologische boeken dan aan luxedingetjes, maar dat even ter zijde.

Ik denk echter niet dat dit een eerlijke vergelijking is. Alles wat geestelijk noodzakelijk is staat in de bijbel en wordt toebediend in de prediking. Theologie is voor de mensen die er nog verder op willen filosoferen. Ook zal iemand die met name vanuit het hart gelooft misschien wat minder belangstelling hebben voor de beredeneerde kant.

Daar komt bij dat er niet een eenduidige definitie van luxe kan bestaan. Ik doe m'n afwas bijvoorbeeld nog met de hand en zie zo'n vaatwasmachine idd als een luxeproduct. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat iemand met een spierziekte of artritis of nog een andere reumatische aandoening daar heel anders over denkt. 't Is allemaal heel relatief.
Credo ergo sum

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jan 2003 20:00

Lotte:
Als je nog 150 euro hebt, en je mag kiezen, de bijbelverklaring van Mathew H. of dat luxe dingetje wat je eigenlijk ook wou hebben?

Je kunt met die 150 euro ook zo'n luxe cd-tje kopen met de online-bijbel. Krijg je Matthew Henry er zomaar bij ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jan 2003 20:03

online-bijbel
dit is een van de meest fantastische uitvindingen van de vorige eeuw, met name de zoekfunctie!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2003 10:02

Klaas schreef:Je kunt met die 150 euro ook zo'n luxe cd-tje kopen met de online-bijbel. Krijg je Matthew Henry er zomaar bij ;-)
Klaas

Ik ga echt geen 150 euro uitgeven aan iets wat ook gewoon los op het internet staat hoor! Kan je het dus beter besteden aan adsl ;)

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 18 jan 2003 13:18

Daar komt bij dat er niet een eenduidige definitie van luxe kan bestaan. Ik doe m'n afwas bijvoorbeeld nog met de hand en zie zo'n vaatwasmachine idd als een luxeproduct. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat iemand met een spierziekte of artritis of nog een andere reumatische aandoening daar heel anders over denkt. 't Is allemaal heel relatief.

Dan is het idd geen luxe maar bittere noodzaak!

Ik denk echter niet dat dit een eerlijke vergelijking is. Alles wat geestelijk noodzakelijk is staat in de bijbel en wordt toebediend in de prediking. Theologie is voor de mensen die er nog verder op willen filosoferen. Ook zal iemand die met name vanuit het hart gelooft misschien wat minder belangstelling hebben voor de beredeneerde kant.

Toch denk ik als je zoekende bent, naar God, dat je ook theologische boeken moet/wil lezen. Preken, verklaringen ed. ik heb er weinig van in de kast. Dan gaat de luxe meestal voor. Aandacht voor alles, maar niet naar dat soort boeken of cd's. dus toch materialistisch he!

Terug naar “Archief”