geestelijke gaven ontdekken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: geestelijke gaven ontdekken

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 16:44

Maja de Bij schreef:
Lalage schreef:Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

(Bij de gave van gastvrijheid lijkt het me niet gevaarlijk om in de praktijk uit te proberen of je die gave hebt.)

Als er in de bijbel staat dat de H. Geest gaven aan de gemeente schenkt, dan past het mij niet om daar aan te twijfelen.
Toch heb ik met zo'n gaventest gevoelsmatig wat moeite. Ik vind dat lastig onder woorden te brengen, 't is misschien meer een onderbuik gevoel.
Wel eens meegemaakt dat bezit van gaven en status in de gemeente bij elkaar lijken te horen. Dat gevoel heb ik met name bijvoorbeeld bij cursussen geestelijk leiderschap en ook wel bij pastorale cursussen. Hier wordt al gauw de wens de moeder der gedachte. We staan zo graag in het middelpunt met onze gaven.

Was de uitkomst van de test (schriftelijk toch?) een verrassing voor je (ik hoef de uitkomst niet te weten, hoor)? En ook een verrassing voor anderen die jouw uitslag hoorden?

Ik hoop toch echt dat de kans dat mensen zichzelf centraal zetten je dit gevoel geeft.... De gaven zijn niet zo bedoeld.... ze zijn bedoeld om God centraal te zetten, dat sommige mensen daar verkeerd mee omgaan moet toch niet de reden zijn om een soort angst voor de gaven van de Geest te krijgen... Overigens denk ik dat het ook vaak genoeg gebeurt dat mensen de gaven tot eer van God gebruiken maar mensen om bepaalde gaven tegen hen op gaan kijken en daardoor zelf juist de mens centraal zetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”