Avondmaal - Kerverband - Overgaan naar...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 22 sep 2004 09:21

Dan zou ik toch mijn prioriteiten iets anders stellen. De eerste prioriteit is nu niet om Avondmaal te vieren. De eerste prioriteit is dat je het samen eens wordt over je (toekomstige) kerkkeus. Als je daar nu eens een jaar voor uittrekt, dan kun je op basis daarvan bepalen waar je lid wordt en (dus) waar je belijdenis wil doen.

Ik deel ook niet de opvatting dat de pkn dezelfde belijdenisgeschriften heeft als de pkn, en dat dus de verschillen wel meevallen. Een theoloog van de pkn mag alles beweren wat hij wil, ook al is het in tegenspraak met de Bijbel. Als ouderling heb je de zorg over je schapen, en de betreffende gergem ouderlingen zouden geen knip voor hun neus waard zijn als ze zouden zeggen: ga maar gezellig naar de pkn.

Overigens, om mogelijke misverstanden weg te werken, ik heb niets tegen de mensen in de pkn, noch hun voorgangers. Ik heb wel bezwaar tegen een aantal opvattingen van veel predikanten en hoogleraren, met name waar het gaat om het gezag van de Bijbel. Vandaar dat ik de terughoudendheid van de gergem ouderlingen begrijp.

Ik neem ook aan dat de gergemmers op dit web niks tegen mij als vrijgemaakte hebben (althans, dat hoop ik maar), maar vermoedelijk wel tegen een aantal van mijn opvattingen en interpretaties van de Bijbel. Dat maakt je terughoudend als een gergemmer in de vrijgemaakte kerk belijdenis zou willen doen. Logisch toch?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 sep 2004 09:28

Dat is juist het probleem. Men belijdt niet het geloof in Jezus Christus, maar men belijdt aanhanger te worden van een bepaalde leer.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 22 sep 2004 10:31

Wie is men?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 sep 2004 11:32

Gereformeerde Gemeente, en zelfs ook bij de Vrijgemaakten komt dat voor.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 22 sep 2004 12:06

Bedoel je dat? Oké, dan kunnen we ons dat allemaal aantrekken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 sep 2004 12:33

Sabra schreef:Gereformeerde Gemeente, en zelfs ook bij de Vrijgemaakten komt dat voor.

als ik belijdenis zou gaan doen, ik weet nu al wel zeker dat ik dat binnen de gergem hoopt te gaan doen. 1. omdat ik me daar thuis voel, 2. omdat ik ook door middel van deze kerk Christus heb leren kennen. Ookal ben ik met bepaalde punten het niet helemaal eens. Maar waar wordt je dat wel? (straks in de Hemel). Maar niet op aarde.

Trouwens ze zijn er al wel over eens dat het de pkn gemeente wordt waar ze lid van hopen te worden.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 22 sep 2004 12:43

Evelien schreef:Trouwens ze zijn er al wel over eens dat het de pkn gemeente wordt waar ze lid van hopen te worden.

Dan is het toch helemaal eenvoudig. Eerst overschrijven naar pkn, dan belijdenis doen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 22 sep 2004 12:49

Soory, geen zin om alles te lezen, wat is het punt???? :oops:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 sep 2004 14:06

alex leusink schreef:Soory, geen zin om alles te lezen, wat is het punt???? :oops:

de openingspost lezen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 sep 2004 14:08

EU-25 schreef:
Evelien schreef:Trouwens ze zijn er al wel over eens dat het de pkn gemeente wordt waar ze lid van hopen te worden.

Dan is het toch helemaal eenvoudig. Eerst overschrijven naar pkn, dan belijdenis doen.

ja maar ze kan toch moeilijk zich nu al over laten schrijven naar de pkn in de woonplaats waar ze nu woont? Daar heeft ze totaal geen vrienden. In haar eigen gemeente heeft ze nog vrienden heeft ze de j.v. etc.

En om bij haar vriend lid te worden gaat moeilijk want die woont te ver weg om allerlei activiteiten te kunnen doen binnen die gemeente.

André

Berichtdoor André » 22 sep 2004 14:23

Misschien weet ik er niet zoveel van, maar de PKN is toch een landelijk erkende kerk?

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 22 sep 2004 14:54

Evelien schreef:
ja maar ze kan toch moeilijk zich nu al over laten schrijven naar de pkn in de woonplaats waar ze nu woont? Daar heeft ze totaal geen vrienden. In haar eigen gemeente heeft ze nog vrienden heeft ze de j.v. etc.

Nu maak ik toch enig bezwaar tegen hoe jouw vriendin tegen de kerk aankijkt. Dit citaat lijkt alsof je het over een klaverjasclubje hebt, waar je al of geen vrienden hebt.

De kerk is echter iets totaal anders. Wordt jouw geloof gevoed in de kerk, of niet? En kunnen je medekerkleden daarbij helpen, of niet? Krijgt God de plaats die Hem toekomt, of niet? Wordt jouw geloof gevoed, of niet? Dit soort vragen, en wellicht nog andere, spelen een rol bij de kerkkeuze. En de vraag of je daar vriendjes hebt zitten is totaal onbelangrijk.

Nu komt de vraag naar belijdenis doen ook in een ander daglicht te staan. Wil je bij de gergem tegen God en Zijn gemeente ‘ja’ zeggen omdat je vriendjes achter je zitten, of omdat je inderdaad gelooft dat de gergem de kerk is die volgens jou het meest bijbels is?

Het niveau van belijdenis doen is veel hoger en veel dieper dan de vraag waar je vriendjes zitten.

Ik neem aan dat als haar vriendje cgk zou zijn, dat ze dan daar heen zou stappen.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 23 sep 2004 05:40

In de eerste eeuwen mocht je direct aan het avondmaal na je doop, je behoorde dan immers tot het lichaam, de gemeente (Hand.2:41,42) en onderscheide dat van de wereld [der ongelovigen] (1 Kor.11:27-29). Daar was onderwijs en belijdenis van geloof aan voorafgegaan (Matth.28:19; Mark.16:15,16).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2004 00:16

Ik snap best dat ze nog ff in de gergem wil blijven voor de mensen, een band hebben met elkaar is heel belangrijk... maar ze wil zich toch laten overschrijven naar de PKN dus dan kan ze toch mooi vast beginnen met het opdoen van nieuwe contacten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 26 sep 2004 09:15

Invincible schreef:
JMvVliet schreef:Misschien een hele stomme vraag, hoor

Ik zie geen enkele vraag in je post :mrgreen: Een vraag eindigd over het algemeen met een ? :wink:

JMvVliet schreef:volgens mij is het avondmaal nooit ingesteld / geinstitueerd.
(...)
Niet dat ik hiermee het avondmaal wil ontdoen van zijn waarde, want het werd immers in de vroege kerk ten tijde van Paulus (en wellicht ook vóór hem) al gebruikt, maar ik wil wel eens antwoord hebben op de vraag (die voor mij nog steeds onvoldoende is beantwoord) wie wanneer het avondmaal heeft ingesteld. En nogmaals, volgens mij was dat niet Jezus.

Ik vind het avondmaal altijd een prachtige gebeurtenis, die je stilzet bij wat Hij voor mij heeft gedaan, begrijp me goed, maar ik wil graag weten waar dat dogma vandaan komt.

Het avondmaal is wel en niet ingesteld :)

Wel: Het avondmaal was onderdeel van het Pascha, en werd al eeuwenlang gevierd.

Niet: Het avondmaal zoals dat vandaag de dag kerkelijk is ingesteld is mi voor een heel groot gedeelte onbijbels (bijv de hoge frequentie, de korte duur, ...) Of het daarmee ook fout is durf ik niet te stellen.

Dat het avondmaal ter gedachtenis aan het lijden en sterven van Yeshua niet een 1malig iets was staat in 1 Kor 11:23-25. Paulus zegt daar:
23] Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24] En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25] Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.*

Het avondmaal is dus niet (alleen) ter gedachtenis van de uittocht uit Egypte, maar vanaf dat moment (ook) ter gedachtenis aan Zijn leiden en sterven.

*Deze laatste zin komt echter niet in de evangelien voor :|

Eric.

Eric,

Met je eens; in juli schreef ik een dergelijke strekking ook al op een ander posting ("vorm van het avondmaal"):
Het woord avondmaal staat niet in de Schrift. De leerlingen van Jesjoea hielden 1x per jaar de seder van Pessach en als laatstste onderdeel van de maaltijd werd een stuk matsa (matze) gedeeld en gegeten en Jesjoea werd gedacht en de beker der lofzegging werd gedronken (de 3e beker in de ritus, de beker der redding) en ook hierin werd Jesjoea gedacht. Toen de Joden en Galileeers en met hen het bestuur van de gemeente te J'roesjalajjjiem verspreid waren geraakt na de oorlogen met de Romeinen (70, 132) werd enige tijd daarna door Rome reeds in de 2e eeuw het Pessach losgekoppelt van zijn datum. Het zicht op oorsprong en viering ging verlren, en men minachte de overgebleven Joodse broeders, wier voorgangers de Goede Boodschap gebracht hadden.
Dus: oorspronkelijk 1x per jaar werd het breken van de matsa en het drinken van de wijn ter gedachtenis van Jesjoea gedaan als onderdeel van de sedermaaltijd. Zovaak zij die maaltijd vierden, dat is dus 1x per jaar, gedachten zij de dood van de Heer.

Ik denk echter niet dat je de zin: Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis. behoeft te betwijfelenals authentiek:
Er staat "zo vaak" of "zo dikwijls ALS u DIT brood eet, en DEZE drinbeker zult drinken". Deze specificerende lidwoorden, die duiden op dat brood tijdens de seder, nml. matsa (ongezuurd brood) en de beker der lofzegging (zijnde in de ritus een beker die na de maaltijd werd gedronken tijdens de seder) geeft wat mij betreft voldoende aan dat Jesjoe hier dus mee zegt dat elke keer als zij weer het seder maal nutigen, zij bij de matsa na de maltijd te hebben gebroken en verdeeld zij Hem moesten gedenken en aangekomen bij de beker der lofzegging zijn dood van Hem moeten verkondigen.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Terug naar “Archief”