De wonderlijke geschiedenis van de martelaar Polycarpus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

flierefluiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flierefluiter » 20 aug 2004 13:04

beste happy one,
Juist op dat laatste werk van LaHay is die scriptie waarvan ik een vertaling heb gemaakt een kritiek. Wanneer je er belangstelling voor hebt (de engelse versie dan, de vertaling is nog niet helemaal goedgekeurd...). LaHay wordt duidelijk aangevallen op zijn bronnen, die niet erg duidelijk of uit hun verband gerukt lijken te zijn. Dus is de conclusie dat de onderbouwing van dat werk van LaHay niet erg goed is...
Alles is relatief...

www.werkgroepzinloosgewandel.tk

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 aug 2004 15:30

Heb de serie van de Laatste Bazuin zo'n beetje helemaal volgens mij moet er nog 1 deel uitkomen. Maar zou niet echt op vertrouwen dat wat in die boeken beschreven wordt dat het ook echt zo zal gaan in de Eindtijd. Lijkt me sterk iig.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 20 aug 2004 17:22

caprice schreef:....maar het soort geloof, het ware zaligmakende geloof. God geeft altijd genoeg, en je wilt voor Hem sterven. Zijn zaak en eer is dan dierbaarder dan je eigen leven.

...hmmm klinkt als een zelfmoordcommando???

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 aug 2004 18:27

heiden schreef:
caprice schreef:....maar het soort geloof, het ware zaligmakende geloof. God geeft altijd genoeg, en je wilt voor Hem sterven. Zijn zaak en eer is dan dierbaarder dan je eigen leven.

Ja, als je het zo citeert lijkt het daar wel op en is er weinig of gen verschil met een islamitische strijder of een Japanse vliegenier die met z'n vliegtuig op een Amerikaans schip dook.

Vanuit onze "veilige" positie is het inderdaad makkelijk om te roepen dat God's zaak en eer dierbaarder zijn dan je eigen leven.
Want wat voor ervaring hebben wij met onderdrukking? Eigenlijk helemaal niets!

Verplaats je zelf naar China. Je mag kiezen. Je mond houden over God of anders de gevangenis in. En in die gevangenis ben je dan nog slechter dan de slechtste hond. Moeilijk vraag?

Ja, misschien wel, ikzelf durf niet met 100% zekerheid te zeggen wat mijn antwoord zal zijn.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 20 aug 2004 20:09

flierefluiter schreef:beste happy one,
Juist op dat laatste werk van LaHay is die scriptie waarvan ik een vertaling heb gemaakt een kritiek. Wanneer je er belangstelling voor hebt (de engelse versie dan, de vertaling is nog niet helemaal goedgekeurd...). LaHay wordt duidelijk aangevallen op zijn bronnen, die niet erg duidelijk of uit hun verband gerukt lijken te zijn. Dus is de conclusie dat de onderbouwing van dat werk van LaHay niet erg goed is...

Hoi,

Vanzelfsprekend heb ik interesse! Is het mogelijk de scriptie te mailen ofzo?
Verder ben ik dan ook benieuwd naar de theologische onderbouwing.
Hoe zien jullie Openbaring 3:10 bijvoorbeeld? Zelf ben ik niet op grond van LaHaye, maar op grond van de Bijbel tot de conclusie gekomen dat de leer van de opname Bijbels is.
Ben dan ook benieuwd naar tegenargumenten.
Als je het interessant vindt, open dan svp even een nieuw topic, anders krijgen we ruzie met de moderator. :mrgreen:
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 20:33

heiden schreef:

Vreemd opgevat.
Ik bedoel dat je nooit Christus zal willen verloochenen als Hij de kracht geeft. Ook al wordt je met de dood bedreigd, en wordt deze ten slotte ten uitvoer gebracht.

Wij hebben nu inderdaad makkelijk praten. Als er vervolging zou komen zouden er nog velen af komen te vallen. Dan komt de scheiding tussen het schijngeloof en het echte geloof openbaar.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 aug 2004 17:20

heiden schreef:

kzou het zelfmoord noemen, hij neemt niemand anders mee :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 aug 2004 18:07

@mic schreef:
heiden schreef:

kzou het zelfmoord noemen, hij neemt niemand anders mee :wink:

Nog niet eens zelfmoord, want hij wordt vermoord omdat hij z'n principes niet wilde verloochenen en niet het geluk had in een vrij land te leven.

Terug naar “Archief”