Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 25 mei 2004 19:47

Het probleem met het aantonen van de drie eenheid bij Jehova getuigen is dat zij een andere bijbelvertaling hanteren dan wij. En het bewuste vers dat bij ons het meest duidelijk maakt dat de drieeenheid bestaat (1 Joh. 5:7-8) staat in hun Nieuwe Wereldvertaling anders vertaald.
Dus ben je eigenlijk uitgediscussieerd. Je gebruikt namelijk niet hetzelfde boek, dus je blijft langs elkaar heen praten.

Maar ik wens je veel sterkte (ik heb ze zelf ook weleens uitgenodigd voor een gesprek, dus ik weet hoe het gaat :mrgreen: ).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 22:14

Bookman schreef:Ooit hoorde ik een Cathechismuspreek lezen van wijlen Ds. D.L Aangeenbrug, die zei daarin dat het altijd zijn eerste vraag was als die mensen aan de deur kwamen: "Gelooft u dat de Heilige Geest God is?" Uiteraard zeiden ze dan dat ze dat niet geloofden. Daarmee hield de discussie voor deze predikant dan op. Want zo zegt hij: "Mensen die niet geloven dat de Heilige Geest God is, daar wens ik niet mee te spreken".
Pin me niet vast op de aangehaalde citaten, want het is jaren geleden dat ik deze preek gehoord heb. En het boek heb ik niet meer......... :wink:
Misschien een tip?

Ja, maar ik vind de dames die hier in Berkenwoude langskomen nog wel vriendelijk genoeg om over deze dingen te praten. Normaliter wijs ik ze de deur (Eén keer was ik ze zo zat: "Wij komen u Jezus brengen". Antwoord: "Jammer, maar ik heb Boeddha besteld."). Een beetje flauw, maar werkt wel.

Maar om even terug te keren: als we niet dezelfde Bijbel gebruiken, hoe komen we er dan uit? Ik vind het wel een uitdaging.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 22:23

Je had ook kunnen zeggen: mooi, zet maar in de gang neer.. :lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 22:26

Aan de deur wordt niet gekocht...

Denk je dat Jehovah's Getuigen kruisbestendig zijn? Ik heb nog een processiekruis (weliswaar zit daar een knik in sinds ik bepaalde ketters er mee neergemept heb).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 22:29

Optimatus schreef:Aan de deur wordt niet gekocht...

Denk je dat Jehovah's Getuigen kruisbestendig zijn? Ik heb nog een processiekruis (weliswaar zit daar een knik in sinds ik bepaalde ketters er mee neergemept heb).

Hm, ik kan me goed voorstellen dat ze een bloedhekel aan dat walgelijke symbool van uiterlijk vertoon en innerlijke leegheid hebben... :x

Offtopic, maar het is toch Optimatus z'n topic, dus dan mag het wel, want hij begon... :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 22:45

*AragornmetMariabeeldomdeorensla* Daar! En daar! En daar!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 22:58

*Gooit vanaf De Wachttoren een paar pallets brochures op Optimatus met z'n paapse santekraam*

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 23:01

boven op zijn mijter. Het wij- of was het wei- water klots over zijn kleren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 23:46

Vanaf de Wachttoren he?

*roep met luider stem ONTWAAAAAAAAAKT*
*roept het parochiekoor erbij*
*laat het zingen, maar wel zo vals dat die Wachttoren in moet storten*

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 23:57

*behangt de kantelen van de Wachttoren met scharlaken koorden*\

*gaat naar beneden*

*schopt Optimatus met zijn bedreven voet-tussen-de-deur-techniek heel hard tegen het mariabeeld*

*zet voet op de keel en kijkt trots rond*

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 10:51

Hallo,

Weer even ontopic.
Ik heb met precies hetzelfde probleem gekampt. Ik heb hieronder een heleboel argumenten gezet die voor een drie-eenheid pleiten. Maar ik verzeker je dat het je niet lukt om ze te overtuigen. Eerlijk gezegd ben ik zelf aan de drie-eenheid gaan twijfelen. Er zijn meer christelijke groeperingen dan de Jehova’s Getuigen die er niet in geloven, vergis je niet. Er is overigens heel veel over te vinden op internet.

Allereerst een link met veel info over Jehova’s Getuigen.
http://www1.tip.nl/~t661020/index1.htm

DE DRIE –EENHEID…

Niemand weet hoe de naam JHWH of Jahweh word uitgesproken omdat de Joden de naam van God niet mochten noemen. Zij spreken altijd over Adonai, wat letterlijk betekent: Mijn Here.

Eén van de namen van God in de Hebreeuwse taal is Elohim. Het bijzondere aan deze naam is dat het een meervoudsvorm is van Eloah.

God openbaart dus zijn Drie-eenheid door deze naam. Daarnaast spreekt God verschillende malen in de bijbel over zichzelf in een meervoudsvorm:
Genesis 1: laat ONS mensen maken naar ONS beeld…
Genesis 11:7 (tijdens de torenbouw van Babel zegt God: laat ONS nederdalen…
Jesaja 6:8 wie zal voor ONS gaan…

Zowel God als Jezus worden “Verlosser” genoemd. Toch hebben wij geen twee, maar één verlosser:
Jesaja 43:10,11 voor Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik ben de Here, en buiten Mij is er geen Verlosser.

Romeinen 11:26 de verlosser zal uit Sion komen (Jezus)…

Filippenzen 3:20 want wij zijn burgers van een rijk in hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als Verlosser verwachten ....

God zegt dus eerst dat Hij de enige Verlosser is, maar de bijbel zegt ook dat Jezus onze Verlosser is. Het kan dus niet anders dan dat de bijbel hier spreekt over één en dezelfde persoon.

Paulus beleed Jezus Christus als Zoon van God, maar ook als God zelf:

Romeinen 9:5 …de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen.

Voor het woord God wordt hier het woord “Theos” gebruikt.
Vine's Dictionary of Greek New Testament Words zegt: Theos, in het Griekse geloof in meer dan één God, wijst op een god of godheid. Vandaar dat het woord aangewend werd door Joden en later door Christenen om de enige ware God aan te duiden. In de Septuangint (Griese vertaling van het Nieuwe Testament) wordt Theos vertaald met de Hebreeuwse woorden Elohim en Jehova. Elohim geeft een indicatie van zijn kracht en Jezus Christus wordt dus in de oorspronkelijke Griekse vertaling 'JHWH’ genoemd.

Zowel God als Jezus werden in de bijbel. "Ik Ben" genoemd:

God noemde en openbaarde zichzelf in het O.T. aan Mozes als “Ik ben” in Exodus 3:14. In het Hebreeuws wordt hier de naam JHWH gebruikt wat vertaald wordt met Jahweh of Jehovah of Heere.

Jezus noemde zichzelf ook bij de naam van God, o.a. in het evangelie van Johannes:
Johannes 8:58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: eer Abraham was, ben Ik. (in de Griekse Vertaling staat deze volgorde: ego eimi = Ik ben)
Bijbelcommentaar op deze tekst (international vertaling, uit het Grieks) zegt: het is niet juist om “ego eimi” (Ik ben) te vertalen met “Ik was er al”. Jezus benadrukt zijn “eeuwig zijn” en zijn “goddelijkheid” met deze woorden. Jezus is in zijn wezen meer dan Abraham: Hij is , Abraham werd. Daarin is het wezen van de Here Jezus hetzelfde als dat van de Here God zoals Hij zichzelf geopenbaard heeft aan Mozes: Ik ben, die ik ben.

Zowel God, als het lam (Jezus), zitten op één en dezelfde troon:
De bijbel spreekt heel duidelijk over de troon van God in de Hemel.
Openbaringen 22:3 en de troon van God en van het Lam zal daarin zijn den zijn dienstknechten zullen hem vereren.
Er wordt gesproken over de troon en niet de tronen. Het is dus een troon van God en het Lam.
Zijn (niet hun) dienstknechten zullen Hem (niet hen) vereren. Hoewel dus God en het lam beiden genoemd worden, is er maar één troon, en één persoon die wordt vereerd.

Stefanus keek in de hemel toen hij gestenigd werd, en hij riep uit dat hij de heerlijkheid van God zag, en Jezus aan zijn rechterhand.
Handelingen 7:55 Maar hij, vol van de Heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus staande ter rechterhand Gods.
Het kan zijn dat Stefanus hier in zijn sterven een visioen kreeg, maar zelfs als dit niet zo was, dan nog zag hij niet God zelf, want de bijbel zegt: “niemand heeft ooit God gezien”. Stefanus heeft wel de Heerlijkheid van God gezien. Bovendien kon hij God niet zien, want God is een onzichtbare Geest. De reden waarom Jezus zich als zodanig aan Stefanus openbaarde
was omdat God tot die tijd alleen in de persoon van Jezus voor Stefanus herkenbaar was om te zien.

Ook Mozes, heeft niet God gezien, maar de Heerlijkheid des Heren is aan hem voorbij gegaan. Anders kan de bijbel ook niet zeggen: Niemand heeft ooit God gezien.

De apostel Johannes beleed Jezus als God:
Johannes 1:1 t/m 5,14. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Die was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het woord was leven, en het leven was het licht der mensen en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. vers14 Het woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders vol van genade en waarheid.

Johannes 1:1 letterlijk Griekse vertaling: in het begin was het woord, en het Woord was bij God (Theos=JHWH) en God was het Woord.
Johannes 1:3 Letterlijk Griekse vertaling: alles door “Het” is geworden, en zonder Het is geworden ook niet één ding dat geworden is.
Eerst zegt de bijbel dat “Het Woord” God is, en dat God “Het Woord” is. Dan zegt de bijbel in vers 14 dat “Het Woord” vlees geworden is, en uiteindelijk ook nog dat alles door “Het Woord” geworden is.

Jezus heeft dus de aarde geschapen. “God sprak en het was er…”, maar ook :
Hebr. 1:2 “…de Zoon, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft”.

De schrijver van de Hebreeënbrief beleed Jezus als God:
Hebr. 1:8 “..maar van de Zoon zegt Hij: “Uw troon, o God …”
In tegenstelling met wat de Jehova’s Getuigen leren was Jezus dus niet alleen mens, maar Hij is ook God in het vlees.

Even genoeg voor vandaag. Er is nog meer hoor.

Groetjes van Anny

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 10:52

Aragorn,

Jij zei:
Als ik nu bijv. hoor dat er verschillende versies van de grondtekst zijn, wie zegt dan dat wij de juiste te pakken hebben?

Ik heb hier een goede link voor je. http://home.hetnet.nl/~arjan26/Bijbelve ... 0index.htm

Groetjes van Anny

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 11:07

[. Eerlijk gezegd ben ik zelf aan de drie-eenheid gaan twijfelen.

Ik ook toen ik voor het eerst er echt over ging nadenken. Alleen nu ben ik wel van het bestaan van de Drie-eenheid overtuigd. :mrgreen:

Bedankt voor je links

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 11:15

Hoi yael,

Ik zit nog in de fase van twijfel.
Mag ik weten wat jou uiteindelijk heeft overtuigd?

Anny

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 11:23

Uh ik denk God Zelf.

Ik zou zeggen lees: Johannes 14 tot 17 eens.
Jezus zegt ook ergens: Ik en de Vader zijn 1.
En de doop in de Naam van Drieeenig God.

Maar vondt je wat je zelf schreef ook al niet erg overtuigend?? :wink:

Terug naar “Archief”