wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 13:35

omdat ik christelijk ben opgevoed en daardoor tot de conclussie ben gekokmen dat de wereld door God geschapen moet zijn. Alles wat in de bijbel staat komt bij mij bekend voor. namelijk dat ik een gat /leegte voel als ik alleen ben, dat ik behoefte heb aan liefde en geborgenheid. Dat ik van mijzelf slechte dingen ga doen als ik daar geen hulp van God bij krijg.
ik geloof dat ik zondig ben endat JEzus mij heeft vrijgekocht. Ik probeer alles uit wat in de bijbel staat en het werkt zeg maar! Dat betekent voor mij dat GOd bestaat.
Ook merk ik heel praktisch dat God bestaat, namelijk in dingen die gebeuren af en toe waar ikz elf echt niet aan heb bijgedragen. Da tik dingen mag weten die niemand anders weet.
ik vind het moeiljk om heel duidelijk te zeggen waarom ik in Jezus geloof, maar hier komt het ongeveer op neer. stel gerust een volgende vraag.

Kijk eens op http://www.waaromjezus.nl

waarom geloof jij niet in Jezus?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 13:54

joris schreef:omdat ik christelijk ben opgevoed en daardoor tot de conclussie ben gekokmen dat de wereld door God geschapen moet zijn. Alles wat in de bijbel staat komt bij mij bekend voor. namelijk dat ik een gat /leegte voel als ik alleen ben, dat ik behoefte heb aan liefde en geborgenheid. Dat ik van mijzelf slechte dingen ga doen als ik daar geen hulp van God bij krijg.
ik geloof dat ik zondig ben endat JEzus mij heeft vrijgekocht. Ik probeer alles uit wat in de bijbel staat en het werkt zeg maar! Dat betekent voor mij dat GOd bestaat.
Ook merk ik heel praktisch dat God bestaat, namelijk in dingen die gebeuren af en toe waar ikz elf echt niet aan heb bijgedragen. Da tik dingen mag weten die niemand anders weet.
ik vind het moeiljk om heel duidelijk te zeggen waarom ik in Jezus geloof, maar hier komt het ongeveer op neer. stel gerust een volgende vraag.

Hm, dus jij weet dat het waarheid is, vooral doordat je voelt dat het waarheid is?

(waarom ik niet geloof in Jezus, is volgens mij een te lang verhaal)
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 14:10

Zelfs in de satansbijbel van LaVey staat dat je leeg bent en hoe je dat kunt opvullen... dat spreekt mij aan, in de veda's , de koran, de bijbel, de satansbijbel... alleen het opvullen met de Jezus of het licht van de bijbel gaat bij niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 14:11

Vrouwe Justitia schreef:
joris schreef:omdat ik christelijk ben opgevoed en daardoor tot de conclussie ben gekokmen dat de wereld door God geschapen moet zijn. Alles wat in de bijbel staat komt bij mij bekend voor. namelijk dat ik een gat /leegte voel als ik alleen ben, dat ik behoefte heb aan liefde en geborgenheid. Dat ik van mijzelf slechte dingen ga doen als ik daar geen hulp van God bij krijg.

Hm, dus jij weet dat het waarheid is, vooral doordat je voelt dat het waarheid is?

Is er op dit gebied een ander waarheidscriterium denkbaar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 14:17

Ja tuurlijk wat dacht jij dan... wilde je zeggen dat alle niet in jezus gelovigen naar de hel gaan? ik geloof dat niet. Elke waarheid is per cultuur verschillend, zelfs binnen het christendom denk maar aan alle hokjes, remonstranten, wederdopers, anabaptisten, baptisten, contra-remonstranten, amish, refo's evangelo's etc. Ze gillen allemaal naar elkaar, jij gaat naar de hel als je niet uitkijkt! ik heb gelijk! mijn kerk is de enige kerk!

Straks is het nog Mijn jezus is beter dan jou jezus... ik zie dat nog wel aankomen. Roomskatholieken geloven bijna niet meer in jezus als voorbidder, en gebruiken maria, als dat kon, zat maria al lang overspannen in de hemel (of hel).

Waarheid is het geen wat jou hard zegt dat waar is...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 14:19

Ik denk dat als Christus je bekeerd, je echt niet gelooft dat dat van Allah afkomt hoor. Je houdt soms wel bepaalde dwalingen, maar je weet echt wel wie je heeft bekeerd.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 14:30

Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:

Ik denk het niet. Waarheid is dat, wat gezien wordt als waarheid. Het ging me eigenlijk meer om joris' vraag, wat licht en het positieve zou zijn. Dat is net zo. Zelfs nog minder abstract dan 'waarheid'. Maar je zou kunnen zeggen, dat waarheid het licht is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 14:41

Raido schreef:Ja tuurlijk wat dacht jij dan... wilde je zeggen dat alle niet in jezus gelovigen naar de hel gaan? ik geloof dat niet. Elke waarheid is per cultuur verschillend, zelfs binnen het christendom denk maar aan alle hokjes, remonstranten, wederdopers, anabaptisten, baptisten, contra-remonstranten, amish, refo's evangelo's etc. Ze gillen allemaal naar elkaar, jij gaat naar de hel als je niet uitkijkt! ik heb gelijk! mijn kerk is de enige kerk!

Straks is het nog Mijn jezus is beter dan jou jezus... ik zie dat nog wel aankomen. Roomskatholieken geloven bijna niet meer in jezus als voorbidder, en gebruiken maria, als dat kon, zat maria al lang overspannen in de hemel (of hel).

Waarheid is het geen wat jou hard zegt dat waar is...

Is dit een reactie op mijn vraag of er op dit vlak een ander waarheidscriterium denkbaar is dan je gevoel? Zo ja, dan begrijp ik je reactie niet helemaal. Eerst zeg je heel hard ja, terwijl je daarna zelf ook zegt dat waarheid dat is, wat je hart zegt dat waar is...

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 14:41

Vrouwe Justitia schreef:
Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:

Ik denk het niet. Waarheid is dat, wat gezien wordt als waarheid. Het ging me eigenlijk meer om joris' vraag, wat licht en het positieve zou zijn. Dat is net zo. Zelfs nog minder abstract dan 'waarheid'. Maar je zou kunnen zeggen, dat waarheid het licht is.

ik heb ook wel verstandige redeneringen hoor.
Leg bijvoorbeeld eens de wetenschap van vandaag naast de bijbel en verbaas je over de 'voorkennis' die God blijkbaar had. Binnenkort komt er een mooi boek uit over bijbel en wetenschap.

principes in de bijbel zijn gewoon waar, want die leer je ook op iedere universiteit en hogeschool.

En wat in de bijbel staat is ook waar denk ik als het gaat om : geloof.

In de bijbel gaat het om relatie. Relatie tussen God en mensen. En vand daaruit is het legitiem om te zeggen: wat ik voel is waar.

Maar ik wil je niet overhalen om in God te geloven. Kan ik ook niet. Ik wil alleen zeggen: probeer het.

Jouw visie probeer ik niet, omdat ik zeker weet dat God er is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 14:43

joris schreef:
Vrouwe Justitia schreef:
Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:

Leg bijvoorbeeld eens de wetenschap van vandaag naast de bijbel en verbaas je over de 'voorkennis' die God blijkbaar had. Binnenkort komt er een mooi boek uit over bijbel en wetenschap.

principes in de bijbel zijn gewoon waar, want die leer je ook op iedere universiteit en hogeschool.

In de bijbel gaat het om relatie. Relatie tussen God en mensen. En vand daaruit is het legitiem om te zeggen: wat ik voel is waar.

Maar ik wil je niet overhalen om in God te geloven. Kan ik ook niet. Ik wil alleen zeggen: probeer het.

Tuurlijk, veel dingen uit de bijbel zijn ook wel wetenschappelijk te verklaren, en dat kan een steuntje in de rug voor je geloof zijn. Maar vaak zijn ze ook weer op een andere manier te verklaren dus echt bewijs is het niet. In die zin is het uiteindelijk je gevoel/hart dat het verschil maakt.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 15:15

joris schreef:

Ten eerste, ik geloof zelf ook in een God, al zie ik Hem zeker niet als een persoon.

Naar het christendom wil ik absoluut niet, ik denk dat we het in principe toch over de zelfde God hebben, maar dat het christendom Hem beperkingen oplegt. Verder weet ik meer van de bijbel dan de gemiddelde christen, dus het gaat er niet om dat ik er niet genoeg van weet.

Ik denk ook zeker dat jouw gevoel waar is, gevoel kan naar mijn idee niet anders dan waar zijn.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 15:20

wat is naar jou idee die beperking dan?[/u]

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 15:21

Dat die God slechts toegankelijk is voor christenen, en alleen herkenbaar is vanuit de Bijbel.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 15:22

euh ja, maar wat is dan het verschil met jouw God?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 15:50

Die dingen, dus. 'Mijn' God is de Macht achter deze wereld, de bron van Goed. Hij openbaart zich op verschillende manieren, de bijbel kan ook zo'n manier zijn.
Deze God is niet slechts iemand die er is voor een bepaalde elite. Dat zou ook niet kunnen, omdat Hij daar een te machtig God voor is. Zodra je hem een naam geeft, ga je hem beperkingen opleggen.

Terug naar “Archief”