DireStraits schreef:Beste mensen, iedereen schrijft hier leuke dingen als: je moet je er voor open stellen, bidden, zoeken en aanverwante activiteiten, maar kan iemand mij een aantal argumenten geven waarom het christendom en het geloof in Jezus zoveel beter en aannemelijker is dan al die andere godsdiensten en levensbeschouwingen? Volgens mij was dat namelijk de vraag van de topicstarter. Waarom is het nou zo fantastisch om in Jezus te geloven in plaats van Allah, Boeddha en andere goden? Is het niet een beetje arrogant te menen dat je als geloof al het gelijk aan je zijde hebt, terwijl er miljarden mensen zijn die in iets anders geloven?
Je haalt hier iets heel wezenlijks aan. Nu we in onze tijd kennis hebben van zovele andere godsdiensten die ook pretenderen de ware te zijn wordt ons wereldbeeld diep door elkaar geschudt.
Enerzijds zien we heel veel overeenkomsten met andere godsdiensten maar bepaalde elementen zijn dan weer totaal onbekend. Maar ik denk dat als je ten diepste wil gaan enkel het volgende telt:
- opstenstaan voor God en voor je medemens
De meeste godsdiensten kennen tussenpersonen als hulpmiddel, bijvoorbeeld Mitras en Jezus. Maar ook profeten zoals bij de Mormonen, Islamieten, Joden, Bahai enz enz Als je je ervoor wil openstellen zie je dat ze ondanks tijds- en cultuurverschillen steeds tot dezelfde kern komen. God en medemens staan centraal.
Het lijkt mij zinvol dat godsdiensten elkaar bevragen en bestuderen. Ooit zal iedereen zijn balast afwerpen en zich samen tot dezelfde God richten (wat eigenllijk al onbewust gebeurd). Je gaat dan zien dat begrippen als hemel, genade, nirwana enz slechts slappe menselijke begrippen zijn die eigenlijk totaal irrelevant zijn in het leven van verlichtte gelovigen.