Openbaringsvormen van het genadeverbond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 okt 2003 07:29

Sabra reageer alsjeblieft in de topic over de kinderdoop en niet hier. Volgens mij heeft Klaas daar voldoende aangetoond dat er op zijn minst wel iets te zeggen is voor kinderdoop, absoluut niet Bijbels gaat gewoon te ver.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 09:19

Boelie:
En ds Kersten zei, iedereen is verloren tenzij blijkt dat je uitverkoren bent.

Ok, dat is dus ook jouw visie. Kun je me dan vertellen wat dan nog uberhaupt de betekenis is van de kinderdoop? in het licht van wat Parsifal en ik hierboven schreven is me dat nl. absoluut niet duidelijk.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

dave_fanpost
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dave_fanpost » 31 okt 2003 09:34

De Heidelbegse Catechismus en de doopformulieren zijn de Bijbel toch niet?
Het kan best zijn dat die niet kloppen. Volgens mij heeft de bijbel alle antwoorden en hebben we al die formulieren en dingen niet nodig

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 31 okt 2003 10:02

Klaas schreef:Boelie:

Ok, dat is dus ook jouw visie. Kun je me dan vertellen wat dan nog uberhaupt de betekenis is van de kinderdoop? in het licht van wat Parsifal en ik hierboven schreven is me dat nl. absoluut niet duidelijk.

Klaas

De doop is het teken van het verbond in zijn openbaringsvorm. Dat ons wijst op het wezen van het genadeverbond. Gegeven tot versterking van het geloof. Tot bemoediging, en het is een zegel voor de bekeerden, en een teken voor de onbekeerden!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 okt 2003 10:14

Boely schreef:

Klaas

De doop is het teken van het verbond in zijn openbaringsvorm. Dat ons wijst op het wezen van het genadeverbond. Gegeven tot versterking van het geloof. Tot bemoediging, en het is een zegel voor de bekeerden, en een teken voor de onbekeerden!

Nu wil ik toch wat duidelijkheid, dit antwoord is voor mij volkomen onbegrijpelijk.

Wat doop is weet ik.
Wat is een teken van het verbond in zijn openbaringsvorm?
Wat is het wezen van het genadeverbond?
wat bedoel je met het is een zegel voor de bekeerden?
Wat betekent de doop voor onbekeerden?
Is er ook een bemoediging voor hen die niet weten of ze bekeerd zijn? Of voor hen die zoeken?

Kun je je hele antwoord herformuleren op zo'n manier dat ook een kind van vijf (die toch ook gedoopt is en moet uitgelegd krijgen wat het betekend) het kan begrijpen?

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 okt 2003 10:15

dave_fanpost schreef:De Heidelbegse Catechismus en de doopformulieren zijn de Bijbel toch niet?
Het kan best zijn dat die niet kloppen. Volgens mij heeft de bijbel alle antwoorden en hebben we al die formulieren en dingen niet nodig

In de thread over de kinderdoop staan enkele links naar sites met Bijbelse onderbouwing voor de kinderdoop en ook over de betekenis van de doop. Kijk daar eens.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 31 okt 2003 12:11

parsifal schreef:
Boely schreef:

Klaas

Nu wil ik toch wat duidelijkheid, dit antwoord is voor mij volkomen onbegrijpelijk.

Wat doop is weet ik. :applaus:
Wat is een teken van het verbond in zijn openbaringsvorm?

Wat ik al eens eerder gezet heb, zoals de besnijdenis het teken was van de nationale openbaringsvorm van het genadeverbond, zo is de doop het teken van het genadeverbond in zijn kerkelijke openbaringsvorm.

Wat is het wezen van het genadeverbond?

Het verbond waardoor wij behouden kunnen worden, door wedergeboorte. DIt is het verbond wat God met zichzelf opgericht heeft voor de schepping van de wereld. Waarin wij door de zoon weer toegang hebben tot de vader.

wat bedoel je met het is een zegel voor de bekeerden?

Zo zeker als het water de onreinigheid van het lichaam reinigt, zo zeker wast het bloed van Christus hun zonden af!

Wat betekent de doop voor onbekeerden?

Het wijst hun naar de verlossing die te verkrijgen is in het wezen van het Genadeverbond!

Is er ook een bemoediging voor hen die niet weten of ze bekeerd zijn? Of voor hen die zoeken?

Voor mensen die niet weten of ze bekeerd zijn geld de tekst: vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al het geen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Als onze zonden niet vergeven zijn door God, hebben we geen bemoediging te verwachten uit dit teken. Het wijst zoekenden wel naar Christus!

Kun je je hele antwoord herformuleren op zo'n manier dat ook een kind van vijf (die toch ook gedoopt is en moet uitgelegd krijgen wat het betekend) het kan begrijpen?

Tuurlijk wel, Als je dat zou proberen heb je wel een heel boek nodig denk ik!!! Maar voor jou moet het toch wel te snappen zijn! :wink: :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 okt 2003 12:23

Nee mijn versie is die van Kersten!
Dan toch zeker van Kersten sr. en niet van Kersten jr. De visie van de laatste heb je meer aan...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 12:26

Sorry, maar dat is wel een erg goedkope reactie.

Ik ben echt niet dom maar ook ik snap niet wat je nou bedoeld. Ik heb het idee dat de betekenis van de doop heel bewust in dit soort wollige termen weergegeven wordt omdat een verwoording in duidelijke taal laat zien dat er geen betekenis is.

Ik heb kinderen die gedoopt zijn. Stel dat ze me, over een paar jaar, vragen wat die doop inhoud, wat zou jij dan antwoorden?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 12:32

Ik heb kinderen die gedoopt zijn. Stel dat ze me, over een paar jaar, vragen wat die doop inhoud, wat zou jij dan antwoorden?

dan zou ik zeggen: toen dacht ik nog dat kinderen gedoopt moesten worden. IK hou zoveel van jou en God ook, dat ik dacht dat ik voor jou mocht beslissen. Daarom heb ik jou laten dopen. Maar als ik nu een kind zou krijgen, zou ik hetn iet weer doen. Ik zou de baby dan opdragen aan Gods goedheid en bescherming en ik zou veel met jou over God praten zodat je als je er aan toe bent zelf bewust voor God zou kiezen. Dat je zou inzien dat God er voor jou is en dat Hij graag voor je wil zorgen en dat een leven met God het allermooiste is wat een mens zich kan wensen. Ik hoop dati k je als vader Gods vaderliefde kan laten zien, dat ik als profeet, priester en koning Gods liefde, gerechtigheid en genade kan laten zien zodat je ervan overtuigt raakt dat God ook jouw God wil zijn en dat jij zijn kind wil zijn. En dan hoop ik dat je je laat dopen om zo te laten zien dat je je oude leven kruisigt en begraaft en dat je met JEzus wilt opstaan in je nieuwe leven. Dat hoop ik.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 12:45

Joris alsjeblieft....

Ik stelde Boelie een vraag. Als je over de kinderdoop/volwassendoop wilt discussiëren doe dat dan alsjeblieft elders.

Ik wordt hier zo moe van... Is het nou zo moeilijk om gewoon het verzoek van Parsifal op te volgen?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 13:06

hmm.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 31 okt 2003 13:07

Klaas schreef:Sorry, maar dat is wel een erg goedkope reactie.

Ik ben echt niet dom maar ook ik snap niet wat je nou bedoeld. Ik heb het idee dat de betekenis van de doop heel bewust in dit soort wollige termen weergegeven wordt omdat een verwoording in duidelijke taal laat zien dat er geen betekenis is.

Klaas

Klaas, misschien mag ik ook even een poging doen (aangezien ik doorgaans met Boely en Carey op één lijn zit...)

Ik zou tegen mijn kinderen zeggen: in de doop heeft God je belooft dat Hij met je van doen wil hebben. Hij heeft je persoonlijk aangesproken en gezegd: Voor jou, Sandra (of welke naam dan ook), is er nog vergeving bij Mij te krijgen hoor! Als je in de Heere Jezus gelooft, op wiens Werk het teken van de doop op wijst, zul je zalig worden! Ik heb een uitroepteken op jouw voorhoofd gezet om dat te onderstrepen!

Wat ik hier boven zeg, is bijna woordelijk wat ds. W. Visscher (GG, Amersfoort) een keer zei tegen jongeren, toen het ging over de betekenis van de doop. Kijk, en dat vind ik nu een rijke inhoud! En dan kun je wel doen alsof de doop dan niets voorstelt omdat iemand er daarmee nog niet is, maar dat vind ik een zeer goedkope reactie. De doop heeft zeer grote waarde, en we mogen de Heere op ons gedoopte voorhoofd wijzen in het gebed. Niet als iemand die ergens recht op heeft, maar als een rechteloze!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 31 okt 2003 13:30

Solus schreef:
Klaas schreef:Sorry, maar dat is wel een erg goedkope reactie.

Klaas

Klaas, misschien mag ik ook even een poging doen (aangezien ik doorgaans met Boely en Carey op één lijn zit...)

Ik zou tegen mijn kinderen zeggen: in de doop heeft God je belooft dat Hij met je van doen wil hebben. Hij heeft je persoonlijk aangesproken en gezegd: Voor jou, Sandra (of welke naam dan ook), is er nog vergeving bij Mij te krijgen hoor! Als je in de Heere Jezus gelooft, op wiens Werk het teken van de doop op wijst, zul je zalig worden! Ik heb een uitroepteken op jouw voorhoofd gezet om dat te onderstrepen!

Wat ik hier boven zeg, is bijna woordelijk wat ds. W. Visscher (GG, Amersfoort) een keer zei tegen jongeren, toen het ging over de betekenis van de doop. Kijk, en dat vind ik nu een rijke inhoud! En dan kun je wel doen alsof de doop dan niets voorstelt omdat iemand er daarmee nog niet is, maar dat vind ik een zeer goedkope reactie. De doop heeft zeer grote waarde, en we mogen de Heere op ons gedoopte voorhoofd wijzen in het gebed. Niet als iemand die ergens recht op heeft, maar als een rechteloze!

Precies vind ik ook Solus!!! Helemaal mee eens!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2003 13:33

Ik vind dat dus absoluut niet zo. Maar verdere opmerkingen zal ik plaatsen onder de topic de kinderdoop.

Terug naar “Archief”