Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoefte aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 okt 2003 18:07

garry schreef:Waar heeft de Nederlander behoefte aan? Dat was de vraag en al gauw krijgen wij de neiging ze ons idee van een levensvervulling aan te bieden. Probeer het maar, je zult zien dat daar niemand op zit te wachten. Wat we kunnen doen is voorleven dat wij niet 'leeg' zijn, maar daar houdt het mee op.
Verder maken 'wij', ons soort mensen, de fout te denken dat alleen wij weten hoe het ware geluk te vinden is. We zoeken dat (terecht) bij God, bij Jezus, een vroom leven etc. etc. Wij beseffen echter niet, zo blijkt maar weer eens uit bovenstaande reacties, dat er nog andere manieren zijn om niet hol en leeg te zijn. Er zijn heel veel mensen die niks hebben met religie of christendom, maar toch hun hele leven in dienst stellen van de medemens. Op die manier zijn heel veel Nederlanders bezig met een stukje zingeving in dit leven, maar ze willen niet horen van God of gebod. De vraag is of dat erg is. Vanuit de bijbel moeten we dat met 'ja' beantwoorden, aan de andere kant zie je dat het geen zin heeft iets op te dringen dat die mensen niet willen hebben. Daaorm denk ik dat het geloof in God, van grote afstand bezien, een vorm is van zingeving waar ook andere vormen aanwezig en nuttig kunnen zijn.
Daarom moeten we niet proberen te evangeliseren, te werven, maar we moeten wel proberen mensen nieuwsgierig te maken naar onze drijfveren, onze manier van leven, ons zoeken naar het hogere. Doe je meer, dan wek je afkeer.

garry

Voor een groot deel geef ik je gelijk. Je moet mensen nooit iets opdringen.
Er zijn mensen dei zonder religie uiterst zinvol en menslievend bezig zijn, het is niet zo dat gelovigen patent hebben op naastenliefde. Dat is onzin.
Zo zijn er ook mensen die bijvoorbeeld christen zijn maar toch leeg diep van binnen.

Aangezien ik aanneem dat je vooral op mijn stukje reageerde zal ik het nog wat beter uitleggen. Ik zie de mens als een soort ui. Met ringen die steeds dieper in het binnendste gaan. Het allerbinnendste, de kern is leeg zonder God (zo zie ik het dus) en kan alleen maar gevuld worden door Hem. De buitendste ring is je uiterlijk gedrag. Sommmige mensen vinden dat voldoende en zijn alleen bezig met hun uiterlijk, sex , vermaak enz. Dit zijn uiters oppervlakkige mensen.
Andere mensen gaan dieper, zij denken diep na en beseffen wat de zin van het leven min of meer is, namelijk liefde geven en voor andere leven. Dan kom je heel dicht in de buurt van de kern. En de bijbel is prima over deze mensen te spreken.

Maar ik geloof dat pas de hereniging met God je diepste leegte vult en je leven pas echt zin geeft.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2003 19:57

Ik neem aan dat je daarmee (je laatste zin) bedoeld de wedergeboorte in Christus>?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2003 12:29

essieee schreef:Ik neem aan dat je daarmee (je laatste zin) bedoeld de wedergeboorte in Christus>?!

Ik denk wel dat hij dat bedoelt. Maar hier houd het niet bij op, die leegte zal stukje bij beetje steeds voller worden.
Tot we de volmaakte ui zijn :wink: Maar jammer genoeg is dat pas naar dit leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 okt 2003 09:30

hijwel schreef:Ik denk wel dat hij dat bedoelt.

Zij. :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”